Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Troels Peter Grøn
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Ungdomskultur fra 1945 til i dag
Titel 3 Romerriget
Titel 4 Den amerikanske borgerkrig
Titel 5 Opdagelserne
Titel 6 Det Tredje Rige og Holocaust
Titel 7 Kinas nyere historie
Titel 8 Det moderne Indien
Titel 9 Velfærdsstaten
Titel 10 Globalisering 1.0 og 2.0
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Vi har i emnet prøvet at svare på, hvem vikingen i virkeligheden er/var.
Vi har brugt bogen "Vinkler på vikingetiden" af Mads Blom m.fl. (Nationalmuseet  2013), s. 15-28 (samfund og levevilkår), s. 29-37 (vikingernes togter), 38-43 (omverdenens syn på vikingerne), s. 71-77 (det danske riges tilblivelse), s. 85-90 (Fadlan, kristendommens indførelse - brud/kontinuitet), s. 104-111 (vikingerne og historiebrug).

Dokumentar: Historien om Danmark (3) fra DR: Vikingetiden
Anders Lundt Hansen: Sølv, blod og kongemagt - bag om vikingemyten (Gyldendal  2018), s. 102-105.

Kernestof:
Historiebrug- og formidling
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Kulturer og kulturmøder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Romerriget

Fokus: Årsagsforklaringer på Romerrigets "rise and fall", herunder aktør vs strukturforklaringer. Hvad fik Romerriget til at hænge sammen?

Kernestof:
● historiebrug og -formidling
● (hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag)
● forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
        historiefaglige teorier og metoder


Dokumentar: "Ancient Cities - Rome" + Spillefilm: "Gladiator"
Fra Steg: På sporet af Romerriget (Lindhardt og Ringhof)
Kapitel 1, 4, 5, 6, 7, 8 og 10.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den amerikanske borgerkrig

Fokus har været på at forklare årsagerne til Den Amerikanske Borgerkrigs udbrud. I lidt mindre omfang konsekvenserne - men dog både kortsigtede og langsigtede.

Materiale:
Film: Mississippi Burning (1988)
Anne Brask Rasmussen: I historiefortolkningen er der stadig borgerkrig (Information 20/12/2010)
Allan Ahle: Den amerikanske borgerkrig (Systime, 2001): s. 8-19 (minus Forfatningen) + s. 24-32 (inklusiv tekst 4, s. 34-36; tekst 5, s. 36-37; tekst 7, s. 42-45) + s. 55-58 + tekst 11, s. 60-62 + s. 63-69
s. 81-88 (Efter borgerkrigen) fra Hemmersham og Grubb: Slaveriet og den amerikanske borgerkrig (Gyldendal  2002)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Det Tredje Rige og Holocaust

Fokus i emnet har været på årsagerne til Det Tredje Riges opståen og  dets konsolidering samt Holocaust. Indblik til besættelsen af Danmark blandt andet med fokus på modstandskampen.

Læst materiale:

Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3 (Columbus, 2023), s. 74-89 + s. 111-125
Martin Cleemann Rasmussen og andre: Danmarkshistorie (Lindhardt og Ringhof, 2014), s. 235-257 (inklusiv kilder af Fogh Rasmussen og Hans Kirchhoff).

Film: "Drengene fra Sankt Petri"
Guidet gåtur i besættelsestidens Aalborg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kinas nyere historie

Fokus vil være på Kinas nyere historie med indblik til dansk-kinesiske relationer. Her vil et særligt fokus være på dansk udenrigspolitik over for Kina i dag (lektioner i en studieretningsuge vil blive brugt på dette).
Vi vil følge Kinas rejse fra "Riget i Midten" til periferi og "100 års ydmygelse" til at være en global magt i dag. Derudover fokus på relationerne mellem kineserne og "de andre" fra midt i 1800-tallet til i dag. De politiske og økonomiske systemer - herunder overgangen fra kommunisme til kapitalisme med Deng Xiaopeng.

Materiale:
"Vi bør frygte Kina mere end Rusland" (artikel i Kristeligt Dagblad, 12. juli, 2022)
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Kina efter 1840 - Riget i midten i fokus på ny (Systime, 2011-2020), s. 7-26 + s. 28-29 + s. 31-35 + s. 159-165 (kilde 7 og 8)
Peter Nedergaard: Kina - Politik, økonomi og samfund (Systime, 2011-2022), s. 45-63 + 65-81.
"Kina i verden", fra  Stig Thøgersen, Mette Halskov Hansen: Kina - stat, samfund og individ (Samfundslitteratur, 2013), s. 27-47
Dokumentar: "Maostalgi" - (med Niall Ferguson)


Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
-historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det moderne Indien

I forbindelse med en studietur til Indien læste vi et forløb om Det moderne Indien med vægt på kønsroller, kastesystemet, lidt om tiden under det britiske styre frem til selvstændigheden og mere om det anspændte forhold mellem hinduer og muslimer. Et overordnet fokus kan siges at være spændingen mellem national enhed og splittelse.

Materiale:
Peter Johansen: Brudstykker af det moderne Indien (Forlaget Univers, 2017): s. 252-255 ("India's Daughter") + s. 278-279 (social revolution) + s. 293-297
BBC dokumentar: "India's Daughter" (2015)
Kirsten Egeberg m.fl.: Ansigt til ansigt med inderne (Pantheon, ??): s. 62-64 (kilder om kvindesyn)
Niels Brimnes: Indiens historie efter 1739 (Systime, 2012: s. 50-58 + kilden der starter på s. 72 + s. 59-63 (kilder) + s. 150-151 (kilde 7e) + s. 81-91 + s. 177-180 (kilde) + s. 167-168 (kilde 10c) + s. 171-176
Jacob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen: Indien - den nye stormagt (Columbus, 2014): s. 15-16, øverste del af s. 29 og nederste af s. 32 + s. 73-77
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Velfærdsstaten

Fokus har været på en kronologisk oversigt over Velfærdsstatens udvikling fra sidst i 1800-tallet til i dag. Hvilke begreber og begivenheder har præget udviklingen og givet os den velfærdsstat, vi har i dag. Forklaringer på velfærdsstatens popularitet og dens udfordringer fremover.

Materiale:
Carsten Jensen: Velfærd (Aarhus Universitetsforlag, 2017): s. 6-11 + kapitlet "Den gode, den onde og den selvfede" + kapitlet "Hvordan skal det hele dog gå?"
O.K. Pedersen: Velfærd - ideen der ændrede vores samfund totalt, https://videnskab.dk/kultur-samfund/velfaerd-ideen-der-aendrede-vores-samfund-totalt/
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime, 2006): s. 153-156 + s. 176-178 (kilde) + s. 245-250 + 255-256 (kilde)
Fra danmarkshistorien.dk: "Kanslergadeforliget 1933" og "Socialreformen 1933" + "Økonomisk vækst og velfærdsstaten", https://danmarkshistorien.dk/open-online-course/lektioner/lektion-8-efterkrigstiden-1945-1973/3-oekonomisk-vaekst-og-velfaerdsstaten

Besøg af Nicklas Lynge fra Linucare (udvikling af velfærdsteknologi)
Besøg på Center for Velfærdsteknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Globalisering 1.0 og 2.0

Fokus har været på  at definere globalisering 1.0 og 2.0 og i et vist omfang sammenligne de to udgaver. Et diskussionsspørgsmål har været, om vi har gang i en de- eller afglobalisering i dag. Globaliseringens forbindelse med stormagtsrivalisering, krig og fred.

Materiale:
Søren B. Andersen: Verden efter 1989 (Pantheon, 2007): s. 17-23
Martin A. Husted: Globalisering 1850-1914 - da verden blev mindre (Systime, 2015): s. 60-65 (kilder om Storbritannien) + s. 133-140 (øverst, om Tyskland)
Thorkil Smitt og Christian Vollmond: Verdenshistorie 2 - fra moderne til nyeste tid (Lindhardt og Ringhof, 2015): s. 161 + s. 164-198 (undtagen s. 178, s. 180 og s. 184-185)
Artikel fra Information: Blød magt kort fortalt, https://www.information.dk/udland/2013/01/bloed-magt-kort-fortalt
Artikel om "globalisering" fra lex.dk.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer