Titel
1
|
Syllabus 2023 - 2025
SYLLABUS FOR DANISH A LI SL/HL 2023 – 2025
TEACHER: LISBETH VEJLIN
SCHOOL: HASSERIS GYMNASIUM OG IB-WORLD SCHOOL
Overblik:
Antal værker: SL: 9 HL: 13
Danske værker: SL: 4 HL: 5
Udenlandske værker i oversættelse: SL: 3 HL: 4
Frit valgte værker: SL: 2 HL: 4
Eksamensformer:
1. Individual oral (sidst i november 2024):
• Udvælg to af de læste værker, et dansk og et udenlandsk, som skal indeholde en form for global issues og et afgrænset tema(er), som du vil sætte fokus på.
• For hvert værk skal du udvælge max. 40 linjer, som du laver næranalyse af, samt relaterer til værkets temaer. I må ikke vælge de samme 40 linjer.
• Senest 10 dage før eksamen skal du udvælge max. 10 underemner for at skabe struktur i din oral + have udvalgt de 2 * max. 40 linjer fra hvert værk, som du sender til din lærer, der gemmer disse til IBO.
• Selve eksamen: Du skal holde et oplæg af 10 min.´s varighed. Herefter stiller LV spørgsmål i 5 min. Din præsentation vil blive båndoptaget og sendt til vurdering i IBO.
2. Higher level essay (januar og februar 2025):
• Udvælg et af de læste værker ud fra et selvvalgt fokus, som du kan lave en grundigere og dybere analyse af, udover det vi har lavet i undervisningen.
• Du må ikke vælge samme værk som til din individual oral.
3. Paper 1: Guided Literary Analysis (maj 2025):
• Du vil få udleveret to usete tekster (prosa, lyrik, drama eller non-fiktions prosa) med guiding question til hver tekst, som er tænkt som hjælp til at fokusere på et bestemt aspekt i teksten.
• SL: 1 time og 15 min.: Vælg en af de to tekster, som du skal analysere og fortolke.
• HL: 2 timer og 15 min.: Begge tekster skal analyseres og fortolkes.
4. Paper 2: Comparative essay (maj 2025):
• Du vil få udleveret 4 spørgsmål, som omhandler generelle aspekter indenfor litterære virkemidler og teknikker samt temaer, hvoraf du skal vælge et af spørgsmålene i din besvarelse
• Du skal anvende to af de læste værker i din besvarelse. Disse to tekster må ikke have været anvendt i Individual oral eller Higher Level Essay.
• SL + HL: 1 time og 45 min.
Pensum:
1. Undersøgelsesområde: Læsere, forfattere og tekst:
Overordnet emne: Identitet/individopfattelse (psykologisk og eksistentielt):
a. ”Digte”, 1838, Emil Aarestrup, Romantisme, 1830 – 1856.
Genre: Lyrik Sprog: Dansk Global issues: Art, imagination Concepts: Creativity
Læste digte: ”Paa Sneen”, ”En Middag”, ”Angst”, ”I en Landsbykirke”, ”Til en Veninde”, ”Solens nedgang”, ”Den Uforsigtige”, ”Skovensomhed”, ”Det Sidste”.
Baggrundslitteratur:
* Litteraturens Veje: s. 162– 168 ”Romantismen” + ”Emil Aarestrup”+ 520 – 521 om romantisme.
* Maleriet ”Primavera”, Harald Slot Møller.
Litteraturanalyse:
* Skema til lyrikanalyse
* Analysevejledning til lyrik med fokus på sproglige virkemidler
Skriftligt arbejde:
* Værkrefleksion 1
* Analyse, fortolkning og perspektivering af enten ”Var det Synd?” eller ”Kun en time”, Emil Aarestrup.
b. ”Eftersøgningen og andre noveller”, 1962, Peter Seeberg, eksistentialisme og modernisme, 1958 – 1970.
Genre: Prosa Sprog: Dansk Global issues: Identity, beliefs, values Concepts: Representation
Velegnet til at linke til TOK: Eksistentialisme
Læste noveller:
* “Hullet”, Hjulet”, “Hvile”, “Patienten”
Baggrundslitteratur:
Læste eksistentialistiske tekster fra ”Kompendium til eksistentialisme”:
* De sidste sider af “Forførerens Dagbog”, Søren Kierkegaard
* Uddrag af ”Kvalme”, Jean-Paul Sartre
Læst eksistentialistisk tekst:
* 1.kapitel af ”Forvandlingen”, Franz Kafka.
* Fra ”Kompendium til eksistentialisme”: s. 10 – 12 ”Eksistens”, s. 28 – 30 ”Kvalme”, s. 48 – 50 ”Angst”, s. 61 – 63 ”Engagement”.
* Litteraturhåndbogen: s. 146 – 147 ”Forførerens Dagbog” + s. 437 – 439 om Kierkegaard + s. 523 om eksistentialisme.
* Litteraturens Veje: s. 169 – 170 ”Søren Kierkegaard” + s. 174 – 175 ”Forførerens Dagbog” + s. 486 – 487 ”Eksistentialisme”.
* Litteraturhåndbogen: side 301 – 305 "Den svære modernisme", "Konfrontations-holdning", "Modernismens to faser", "Modernismen som en erkendelse af og som symptom på centrale samfundsmæssige forhold" og "Modernismen som handling" + opslagsordet modernisme side 552 – 553.
* Litteraturens Veje: side 342 – 345 "Peter Seeberg - fra Babel til Ribe".
* PP om Peter Seebergs forfatterskab.
* Minifilm ”Forvandlingen” fra You Tube.
Litteraturanalyse:
* Skema over fortælleteknikker
* Skema til personkarakteristik
* Skema til prosaanalyse
* Om novellegenren, den klassiske og moderne novelle
Skriftligt arbejde:
* Værkrefleksion 2
* Analyse, fortolkning og perspektivering af enten ”Braget”, Peter Seeberg, eller ”Æstetikerens tungsind og livslede”, Søren Kierkegaard, eller ”Eksistensen går forud for essensen”, Jean-Paul Sartre. De to sidste opgaver skal perspektiveres til enten ”Foran loven”, Franz Kafka eller ”Det eksistentialistiske menneskesyn”.
c. “En alvorlig samtale og andre noveller”, udgivet på dansk 2000, alle novellerne er fra 1988 på nær 2 noveller, (se under de enkelte noveller) Raymond Carver, det postmoderne/det senmoderne, 1980´erne.
Genre: Prosa Sprog: Amerikansk Global issues: Identity+ values
Concepts: Communication
Læste noveller fra “Raymond Carver-noveller” fra 1988:
* ”Naboer”, ”De er ikke din mand”, ”Så meget vand så tæt på”, ”Er du læge?” (1978), ”Efter cowboybukserne ” (1981), ”Lysthuset” og ”En alvorlig samtale”
Psykologisk baggrundsviden til bl.a. Carvers noveller:
Narcissismeteori:
• Fra ”Psykologihåndbogen” om narcissisme af Bo Møhl ”Narcissisme og grænsepsykotiske tilstande”.
• PP om Christopher Laschs narcissisme-teori.
• Skema over narcissisme og borderline.
Freuds personlighedsmodel:
* Skema over personlighedsmodellen
Baggrundslitteratur:
• Litteraturens Veje:
Side 456 – 462 afsnittene: "Fra muren til millennium", "Farvel til det postmoderne",
"Internet og eksistens" og "Fænomenologi og hverdagsbevidsthed"
• PP ”Senmoderne tendenser, fra 1990´erne til nu”
• PP ”Carvers noveller, dirty realism, minimalisme og fænomenologiske tendenser”
• Dokumentar om Raymond Carver fra You Tube
• Filmen ”Jinbabyne” instruktør Ray Lawrence, baseret på Raymond Carvers novelle ”Så meget vand så tæt på”.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 3
• Komparativ stil ud fra de 3 læste værker: Aarestrups digte, eksistentialistiske noveller og Carvers noveller.
d. Kun HL: “Vandmærket”, 1993, Naja Marie Aidt, det senmoderne, 1990´erne.
Genre: Prosa Sprog: Dansk Global issues: Identity and community
Concepts: Identity
Læste noveller fra “Vandmærket”, 1993, Naja Marie Aidt:
* ”Ond i sulet”, ”En kærlighedshistorie”, ”Lille Fedtøre”, ”Den blomstrende have”
Baggrundslitteratur:
• PP ”90´ernes og 00´ernes prosa bl.a. Aidt”.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 4
e. Kun HL: “Frøken Julie”, 1888, August Strindberg, naturalistisk drama, 1870 – 1890.
Genre: Drama Sprog: Svensk Global issues: Identity Concepts: Identity + culture
Baggrundslitteratur:
* Litteraturhåndbogen side 170 – 175, afsnittene "Naturvidenskabelig tænkemåde" og "Naturalisme":
• Om naturalistisk teater
• Baggrundsstof til “Frk. Julie”
• Forord til “Frk. Julie”
• Fra “YouTube”: 2 klip fra opførelsen af “Frøken Julie” på Dramaten i Stockholm
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 5
2. Undersøgelsesområde: Tid og sted:
Overordnet emne: Individets forhold til samtid og verden:
a. “Vi folder drømmens faner ud”, 1981, Michael Strunge, postmoderne lyrik, 1980´erne.
Genre: Lyrik Sprog: Dansk Global issues: beliefs and values
Concepts: Communication + perspective
Læste digte:
* ”Plasticsolen”, “Cancercola”, ”Natmaskinen”, ”Tidens Bølger”, “Coma”, ”Pop”, Drømmens faner”, ”Erindringer”.
Baggrundslitteratur:
• Litteraturens Veje: side 391 – 401, fra kapitlet "1980´erne: Storby, modernitet og stil" læses frem til og med afsnittet "Et forkomment englebarn: Michaet Strunge"
• PP ”Postmoderne lyrik”
• PP ”1980´erne og Strunges forfatterskab”
• Klip fra YouTube: Oplæsning og video til ”Natmaskinen”
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 6 (HL)
• Værkrefleksion 4 (SL)
b. “Radiator”, 1997, Jan Sonnergaard, det senmoderne, 1990´erne.
Genre: Prosa Sprog: Dansk Global issues:Identity and Community Concepts: Identity + Culture
Læste noveller:
* “Sex”, “Kimono mit hus”, ”NETTO og fakta”, ”William”
Baggrundsstof:
• PP ”90´ernes og 00´ernes prosa og intro til Sonnergaard”
• Om novellegenren den klassiske og moderne novelle
• Jan Sonnergaard læser op fra YouTube
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 7 (HL)
• Værkrefleksion 5 (SL)
c. Kun HL: ”Persepolis”, 2000, Marjane Satrapi, grafisk novelle, 00´erne
Genre: Non-fiktion Sprog: Fransk Global issues: Politics and justice
Concepts: Culture + perspective
Velegnet til at linke til TOK: Kulturmøder
Baggrundsstof:
* Gruppearbejde til “Persepolis. Min iranske barndom” med link til wikipedia om Iran og forfatterweb om Marjane Satrapi.
* ”Billeder og ord i Persepolis”: Pararbejde om layout, billeder, grafik m.m. i ”Persepolis”
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 8 (HL)
d. “The Road”, 2006, Cormac McCarthy, dystopi og cli-fi, 00´erne.
Genre: Prosa Sprog: Amerikansk Global issues: Technology and the natural world Concepts: Perspective
Baggrundsstof:
• PP: Cli-Fi-oplæg af Peter Mortensen, lektor i engelsk, AU.
• Filmatiseringen af ”The Road”.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 9 (HL)
• Værkrefleksion 6 (SL)
3. Undersøgelsesområde: Blandede emner med mulighed for arbejde med Intertekstualitet og tekstsammenligning sammen med tekster i de øvrige forløb i paper 2-stilene:
a. “Et Dukkehjem”, 1879, Henrik Ibsen, naturalistisk drama, 1870 – 90.
Genre: Drama Sprog: Norsk Global issues: Culture, identity Concepts: Transformation + beliefs, power + power, justice
Baggrundsstof:
• Litteraturhåndbogen: s.177 – 184 ”Problemlitteratur” + s. 426 – 428 om Henrik Ibsen.
• Kopier/dokumenter: ”Baggrundsviden og analyse af ”Et Dukkehjem”, side 101 – 135
• Eleverne opfører selv udvalgte scener fra ”Et Dukkehjem”
• You Tube: Vi ser den danske TV-teater-udgave af ”Et Dukkehjem” med Ghita Nørby som Nora.
• Vi ser opførelsen af ”Vildanden”, Henrik Ibsen, på Aalborg Teater.
Skriftligt arbejde:
• Værkrefleksion 10(HL)
• Værkrefleksion 7 (SL)
b. Non-fiktion: Sagprosaanalyse og retorik.
Genre: Non-fiktion Sprog: Dansk Global issues: Beliefs Concepts: Communication
Læste artikler:
* Artikel "En krone til Miss Caterina", Kirsten Jakobsen, fra EB 1984, som der laves en sagprosaanalyse af i klassen.
* Gruppearbejde: sagprosaanalyse af selvvalgt kort artikel, 4 læste artikler i alt.
Baggrundslitteratur:
* 3 modeller til sagprosaanalyse.
* Retorik: De tre appelformer: Logos, ethos og pathos.
* Sagprosaøvelser side 1 – 4.
* Argumentationsanalyse.
Skriftligt arbejde:
Værkrefleksion 11 (HL)
Værkrefleksion 8 (SL)
c. Kun HL:
”Medea”, Euripides. Periode: Klassisk græsk oldtid, 431 f. Kr.
Genre: Drama Sprog: Oldgræsk Global issues: Identity, beliefs, justice Concepts: Identity, Culture
Baggrundslitteratur:
• ”Medea´s” efterskrift ”Myten og Motivet” s.70 – 76
• Lærerforedrag baseret på stof om Medea i ”Euripides”, Clara Elisabet Bryld, og ”Fri mands tale”, kap. ”Det 5.århs. korlyrik”, Holger Friis Johansen
• ”Eleverne opfører selv udvalgte scener fra ”Medea”
• You Tube-klip fra ”Medea”, 1983, af Carole Carroll med Zoe Caldwell i hovedrollen.
Skriftligt arbejde:
Værkrefleksion 12 (HL)
d. Noveller fra ”Mogens og andre noveller”, 1882, J. P. Jacobsen. Naturalisme 1870 - 90.
Genre: Prosa Sprog: Dansk Global issues: Identity, community, Beliefs, values Concepts: Culture + transformation
Læste noveller:
* ”Pesten i Bergamo”, 1881, ”Et skud i Tågen”, 1875, ”To Verdener”, 1879.
Baggrundslitteratur:
* Litteraturhåndbogen s. s. 170 – 176 ”Naturvidenskabelig tænkemåde” + ”Naturalisme” og ”Impressionisme” + s. 534 – 535 om impressionisme + 556 om naturalisme + s. 429 – 430 om J. P. Jacobsen.
* fra ”Eros og Døden” s.241 – 258, ”Introduktion til Jens Peter Jacobsens forfatterskab”
* PP om Jacobsens forfatterskab ud fra siderne i ”Eros og Døden”.
* Impressionistiske billeder.
* Teksteksempler på impressionisme
Skriftligt arbejde:
Værkrefleksion 13 (HL)
Værkrefleksion 9 (SL)
|