Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Troels Peter Grøn
|
Hold
|
2023 En/e (1e En, 2e En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Food and Drink
Eleverne må bruge "ordbogen.com" og https://abc.ordbogen.com/ som de eneste online redskaber.
I emnet har der været fokus på den rolle mad og drikke/druk spiller kulturelt, socialt, økonomisk, politisk og for det enkelte individ bl.a med hensyn til sundhed.
Film: "Super Size Me"
From Tony S. Andersen and Morten Pedersen: "From Where You Are":
Giada de Laurentiis: "Penne with Sun-dried Tomato Pesto"
Elaine McCarthy: "The Naked Chef Goes to School"
Raymond Carver: "They're Not Your Husband"
Joanna Blythman: "Bad Food Britain"
Morgan Spurlock: "Don't Eat this Book" - "Girth of a Nation" (extract)
Koren Zailckas: "Smashed" (extract)
Jay Rayner: "On the Streets of Binge Britain"
Jeremy Clarkson: "Binge Drinking is Good for You"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektion 1 grammatik.docx
-
1. Fill in the table on vocabulary from last time (which words belong to the the field of Food etc.?)
-
Penne tomato pesto.jpg
-
We will begin with your recipes.
-
1. ubestemt kendeord - artikel, s. 5-8-1.pdf
-
Husk at lave grammatikopgave 2 (se sidste lektion hvis I ikke fik downloadet grammatikfilen).
-
Læs teksten "Bad Food Britain". Tjek lige udtalen af ordene i marginen.
-
2. Bestemte kendeord - artikel s. 9-13-1.pdf
-
1e En det bestemte kendeord.pptx
-
Lav øvelse 2 og 3 i grammatikbogen. Vi starter med at skrive de oversatte sætninger på tavlen.
-
Læs resten af teksten fra i går færdig. Tag et par noter til hver side (eller afsnit, men der er ret mange). Hvilken information får vi på de enkelte sider. Ingen grammatik i dag.
-
We are going to watch "Super Size Me".
-
Forhold dig til "Pre-reading" spørgsmålene på s. 31 i tekstbogen. Læs derefter de to første sider af Carvers "They're Not Your Husband". Skriv en sætning, der opsummerer de to sider. Grammatik i anden del af timen.
-
Read the rest of the short story from last time: "They're Not Your Husband", pp. 34-37
-
Fill in this table:
-
3. Ejefald - genitiv, s. 14-18.pdf
-
Lektie: Grammatik: oversæt sætning 7-12 på s. 16 i jeres PDF med øvelser til "Ejefald s. 14-18" - skrives på tavlen ved timens start. HUSK GRAMMATIKBØGER.
-
4. Ordstilling, s. 19-23.pdf
-
We'll read on a bit from last time so you may want to practice a bit beforehand.
-
Study questions in groups (vi prøver at lave tilfældige grupper, 1-4 bliver i klassen)Numbers 2, 4 and 6 1. Translate the following sentences: Tror du, der er mere ned tre øl i skabet?Der er ingen, der ved, at vi blev gift i går.Der bredte sig en dej
-
Kongruens og tællelighed s 24-29.pdf
-
"On the Streets of Binge Britain". Read pp. 91-93 down. Do the pre-reading tasks before you start reading.
-
Lektien nåede I måske sidste gang, da vi var på Teams. I skal læse resten af teksten, kunne udtale ordene i marginen og være klar til at svare mundtligt på "scanning" spørgsmålene. Vi starter med "pre-reading" opgave 2, som vi sprang over sidst.
-
Hvis I ikke blev færdige med at oversætte alle sætningerne i øvelse 5 i grammatikpdf'en, så er det lektien til i dag. Skrives på tavlen.
-
Grammatik: øvelse 8 fra sidst starter vi med.
-
Skim lige jeres materiale igennem til i dag. Hvilke tekster har vi læst?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk: Dead Poets Society
Værklæsningen har haft vægt på "setting", "characterization", "themes" og "plot." Som analyseværktøj har vi brugt PIE (point - illustration - explanation). Derudover har vi anvendt "the actantial model" og "Freytag's Pyramid".
I forbindelse med filmen har vi inddraget betydningen af "camera angles" og "camera shots".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Abroad
From "A New Entrance": Abroad
Et kort emne hvor vi nåede at kigge på rejsen som et kulturmøde, hvor man noterer sig kulturelle ligheder og forskelle. Er kulturmødet mest positivt eller mest negativt?
"A World Guide to Good Manners", 1991 by Norman Ramshaw
"Eating Habits and Rituals", 1991 by Norman Ramshaw
"There'll Always Be Nations", 1995 by Katharine Whitehorn
"If It's Tuesday We Must Be in Munich", 1991 (On the Move Magazine)
"Fecking off to England", 1991 by Colm Toibin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Broken Britain
Der har været fokus på "divided Britain" ud fra to emner om henholdsvis "immigration" og "Brexit" .
Materiale:
"Why are there riots in the UK", fra https://www.bbc.com/news/articles/ckg55we5n3xo
Andrew Kerr and Mary McCool: "Why Scotland may have avoided far-right unrest", BBC Scotland News
Speech by Tommy Robinson (fik den af en kollega uden bibliografiske noter)
John Agard: "Remember the Ship" (poem, 1998)
Robin Cook: Chicken Tikka Masala speech (2001)
"What is Brexit", fra https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Nikesh Shukla: "We who?" (short story, 2017), fra "Divided Kingdom" ibog.
Jonathan Coe: Middle England (novel excerpt, 2018), ibid.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Repetition af grammatik.docx
-
Why are there riots.docx
-
Encyclopedia research: Merseyside, Sir Keir Starmer (the political system), the BBC, Where: (Malaysia, Nigeria, Australia, India), English Defence League, Tommy Robinson, asylum seekers.
-
No riots in Scotland.docx
-
Group work questions:
-
Tommy Robinson Speech.docx
-
Remember the ship.pdf
-
Chicken Tikka Masala Speech.pdf
-
De, der ikke har lavet chicken tikka massala til familien og kan dokumentere det med billeder, skal følge vedhæftede link og læse teksten om "child poverty". Man får så i små grupper et spørgsmål til teksten og lidt tid til at forberede svaret. Så pr
-
Biordene og deres placering s. 64-73-1.pdf
-
Background Brexit.docx
-
We who Shukla.docx
-
Read the rest of the short story from last time "We who?"
-
2e Jonathan Coe excerpt.docx
-
Can you explain the discussion the two main characters are having about “interesting” and “exciting” and about “Brexit” and “Brixit”?What is the significance of the reference to the Glastonbury Festival?Characterize the styleWrite a 75-word summary o
-
Finish reading the text from last time and look up the words marked in yellow.
-
Middle_England_Analysis_Interpretation_s74.docx
-
Read the short story related to the written assignment for the lesson.
-
Biordenes placering.pdf
-
Biordenes placering øvelser.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The US Election and American themes
Hvordan ser det amerikanske politiske system ud? Splittelse har været i fokus i forbindelse med abort og kvinders rettigheder + immigration + sociale klasser
Materiale:
The American political system, fra Lise Wich og andre: "Election Year", Systime online
Roe v Wade, ibid.
Dobbs v Jackson Women's Health Organization, ibid.
Nikki Haley's policy speech on abortion rights, ibid.
Chapter 7: Immigration, ibid.
James Truslow Adams: The Epic of America (1931 - kort uddrag), fra Thomas S. Lund: "New American Frontiers", Systime online.
Michael Snyder: If You Are a Blue Collar Worker in America You Are an Endangered Species (2012), ibid.
Biograftur: "The Apprentice" (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Big City Life and Twelve (work of fiction)
Tværfagligt forløb med de andre sprogfag med storbyen som omdrejningspunkt og tema.
Materiale:
Rene Bühlmann: New York City - the making of the urban individual (Systime, ??), "Preface"
Charles Higson: The Red Line (short story, 1993)
George the Poet: My City, https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok
Siri Hustvedt: Living with Strangers (essay, 2002)
Work of fiction: Twelve af Nick McDonell (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The City + preface.pdf
-
Tradition, loneliness, scenic, subcultures, small community life, isolation, freedom, hygge, fast, slow, Main Street, Times Square, anonymity, safety, confusion, simplicity, ambition, diversity, multicultural, townie, urban, wildlife, tranquil, downt
-
Higson - The Red Line + glossary.pdf
-
Humanistisk metode i sprogfagene og engelsk - samspil i 2g.pptx What other characters have we met. Characterize the other characters based on textual evidence (say “on p. x, lines xx”). What can you add to the characterization that we already started
-
Read the rest of "The Red Line" for today.
-
George the Poet - My city lyrics w gaps.docx
-
George the Poet - My city lyrics w gaps _with answers.docx
-
In relation to "George the Poet" from last time finish giving each stanza a headline: What seems to be central in the stanza? Copy-paste your suggestions into "Elevfeedback".
-
1. Read the attached text
-
Videnskabsteori i SRP til humaniora .pptx
-
Humanistisk metode i sprogfagene og engelsk - samspil i 2g.pptx
-
Vær klar på oplæg i dag. Jeg starter med at præsentere, hvordan vi gør det. Ikke alle kommer formentlig til at præsentere i dag, men I skal alligevel være klar:)
-
We'll start with the grammar and language tasks you have done over the past couple of lessons. So be ready! Also bring your passports if you haven't done so already:)
-
Ret fejlen og forklar.pdf
-
Read chapter 1 and look up the meaning of the following words (I suggest Merriam-Webster for this): clean, doobie, money to blow, ounces, construction, dealing, grimed, cadences.
-
Mcdonell Twelve chpts 1-3.pdf
-
Read chapters 2 and 3 in the document from last lesson.
-
Vi starter med jeres grammatiksætninger fra sidste gang (6-15)
-
You must have finished part 1 of "Twelve" for the lesson. That means until p. 41 down. Summarize the various chapters in one word or short phrase.
-
Twelve categories.docx
-
Read pp. 45-62 (this includes chapter 22. We will read on in class.
-
Read until chapter 37. For each chapter jot down a title.
-
Read chapters 37-47.
-
Læs kapitel 47 til og med kapitel 51
-
Læs til kapitel 89
-
Chapter 60, p. 150: “The boy is looking right at White Mike and is chewing on the bear’s ear. He is chewing the bear’s ear off. White Mike turns his gaze and leaves the store quickly.” Comment in detail on how this passage could be interpreted.Chapte
-
Brainstorm characters.pdf
-
Summarizing themes task.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Work of fiction: Twelve
Vi har læst nedenstående værk, som også ligger i naturlig forlængelse af det tværfaglige forløb om "Big City Life". Det skal derfor opfattes som en del af det forløb!
Nick McDonell: Twelve (2002)
Fokus på fortælleteknik, personkarakteristik, setting og temaer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Global English
Fokus har været på engelsksprogets rolle i verden igennem tiden. Hvorfor var det lingua franca? Hvilke konnotationer knytter sig til forskellige måder at tale engelsk på?
Materiale fra:
Leif Frederiksen: English - Global Language, Global Anguish (Forlag Malling Beck, 2007):
David Crystal: What is a global language, s. 10-11
David Crystal: Why English?, s. 13-14
David Crystal: What is standard English?, s. 16-18
Jennifer Jenkins: The First Dispersal, s. 38-39
V.S. Naipaul: The Mystic Masseur (romanuddrag), s. 51-52
Jennifer Jenkins: The Second Dispersal, s. 76-78
Chinua Achebe: Anthills of the Savannah (romanuddrag), s. 79-81
Angela Milligan: Culture Smart - Singapore (Kuperard, 2004), s. 159-161 ("Singlish")
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 10-11, som dukker op via linket. Gloser på sidste side:)
-
Hvis vi er heldige, skal vi se film (og så starter den 12.00, så vi kan nå at se det hele inden ferien)...læs dog under alle omstændigheder s. 13-14 i dokumentet fra sidst.
-
Genlæs s. 13-14 i det delte dokument om "Global English". I timen vil vi også læse s. 16-17 højt sammen (så måske man vil snyde hjemmefra ved at øve sig;))
-
Elevinformation.pdf
-
I skal have downloadet Examcookie og logge ind med unilogin eller MitID, når timen starter. Alle programmer bør være lukkede, hvis I ikke vil risikere, jeg ser dem! Jeg må i øvrigt kun kigge skærmbilleder, hvis jeg har en mistanke om urent trav:)
-
John Cheever Reunion.pdf
-
The First Dispersal and The Mystic Masseur.pdf
-
You must be able to pronounce all the words in the vocabulary list so practice this with your neighbor.Answer these questions in writing, individually, and copy-paste your answers into “Elevfeedback”What was the first dispersal? Explain in a few comp
-
I slipper for lektie, men vær klar med svarene fra sidste gang:)
-
Singlish.pdf
-
Jeg har delt et grammatikdokument med jer. Heri skal I hjemmefra lave opgave 1 og begynde på opgave 2. De øvrige kommer I til at hjælpe hinanden med i timen.
-
Read pp. 76-78
-
Hvis I ikke blev færdig med arbejdet sidst, er det lektien til i dag, hvor vi gør "Anthills of the Savannah" færdig. Herefter arbejder vi med en tidligere skriftlig grammatikeksamen (nu hvor I skal op:)).
-
I delprøven fra sidste gang skal I til timen være færdig med Assignment 2 og 3.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285437",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285437",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285437"
}