Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christian Hejlesen Christensen, Josefine Skaanning Lønborg
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Transitions
Første forløb efter grundforløbet var et overgangsforløb, hvor formålet var at samle op på grundforløbet samt falde på plads i de nye klasser. Emnet for forløbet var Transitions (”overgange”), og dette emne belystes gennem mødet med forskellige engelsksprogede tekster på tværs af forskellige genrer.
I forløbet har formålet været:
- At læse forskellige genrer med begreber hentet fra grundforløbet.
- At opnå kendskab til forskellene mellem fiction og nonfiction
- At skrive personal essays
I forløbet har eleverne læst, analyseret og fortolket følgende tekster:
- Novelle: ”Born of Man and Woman” (1950) af Richard Matheson
- Memoir: Uddrag af Untamed (2020) af Glennon Doyle
- Digt: ”The Hill We Climb” (2021) af Amanda Gorman
- Dramatisk monolog: “All the World’s a Stage” (1623) af William Shakespeare
- Digt: “The Laughing Heart” (1994) af Charles Bukowski
- Maleri: The Voyage of Life (1840) af Thomas Cole
Samlet omfang = 12 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream
Forløbet var en diakron udforskning af konceptet ”The American Dream” med nedslag i relevante tekster og strømninger fra USA’s historie. Nedslag inkluderer the Founding Fathers, the Frontier Heritage, the Civil Rights Movement og moderne tid.
I forløbet har formålet været:
- At læse og analysere aktuelle og historiske tekster (i bred forstand) fra en amerikansk kulturel kontekst.
- At opnå kendskab til amerikansk kultur og historie.
- At analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- At træne analyse af forskellige tekstgenrer, herunder noveller, taler og digte.
- At skrive et analytical essay (eksamensgenre)
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Uddrag af “The Declaration of Independence” (1776) og “The Constitution of the United States” (1789)
- Fagtekst: “America’s National Symbols” (1991) af Irene og Lester David.
- Fagtekst: ”The Frontier Heritage” (1984) af Edward N. Kearny. Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 103-106).
- Digt: “Harlem” (1951) af Langston Hughes.
- Tale: ”I Have A Dream” (1963) af Martin Luther King Jr.
- Novelle: ”This Is My Living Room” (1966) af Tom McAfee. Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 133-138).
- Digt: “America” (1888) af Walt Whitman.
- Film: Minari (2020) af Lee Isaac Chung (instr.)
- Anmeldelse: ”Review: An essential portrait of a family in ‘Minari’” (2021) (https://apnews.com/article/minari-movie-review-5e8f9a21a337fa22add285b11a501932)
- Debatindlæg: “‘Minari’ Isn’t a Story About the American Dream, and That’s What Makes It Beautiful” (https://www.cosmopolitan.com/entertainment/movies/a35632842/minari-american-dream-essay/)
- Maleri: Westward the Course of Empire Takes Its Way (1860) af Emanuel Gottlieb Leutze.
- Maleri: American Progress (1872) af John Gast.
- Maleri: The Last of the Buffalo (1888) af Albert Bierstadt.
- Definition af “The American Dream” fra Encyclopedia Britannica (https://www.britannica.com/topic/American-Dream).
- Video: ”Defining the American Dream” (https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo)
Samlet omfang = 45 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personal Essay: Transitions
|
08-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
English as a Global Language
I forløbet har vi undersøgt forskellige variationer af det engelske sprog på tværs af tid og sted. Vigtige nedslag har inkluderet det engelske sprogs historie, forskellen mellem britisk og amerikansk engelsk, udviklingen af African American Vernacular English samt det engelske sprogs vej til at blive verdens førende lingua franca.
I forløbet har formålet været:
- At belyse engelsk som et verdenssprog (lingua franca), der ikke blot er bundet til enkelte lande, men anvendes som globalt kommunikationsmiddel.
- At få kendskab til specifikke variationer i det engelske sprog, herunder britisk og amerikansk engelsk samt AAVE og det såkaldte ”Global English”.
- At undersøge skrevet og talt engelsk lingvistisk, historisk-kulturelt og litterært.
- At træne analytical essays med fokus på nonfiktion.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Digt: ”The Chaos” (1920) af Charivarius.
- Digt: “Caedmon’s Hymn” (c. 658-680) af Bede. Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 12).
- Rejseskildring: Uddrag af The Voiage and Travaile of Sir John Mandeville (1371). Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 13).
- Sonnet: Uddrag af ”Sonnet 18” (1609) af William Shakespeare.
- Fagtekst: Uddrag af ”Language and Culture” fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 10-17 + 20-21 + 22-23).
- Memoir: Uddrag af THEY (2021) af Sarfraz Manzoor.
- Kronik: ”Om at speake Danglish” (2007) af Helle Birk (https://ww´w.information.dk/2007/02/speake-danglish)
- Filmklip: Scene fra Barry Jenkins’ Moonlight (2016) (https://www.youtube.com/watch?v=nVs5f6UMiiE)
- Video: ”Americans don’t understand English” (2015) (https://www.youtube.com/watch?v=5wSw3IWRJa0)
- Video: Villy Søvndals tale til COP15 (2009) (https://www.youtube.com/watch?v=CTozrTpxldM&t=141s)
Samlet omfang = 30 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
WA2: "This is My Living Room"
|
04-04-2024
|
WA3: THEY
|
20-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Divided Kingdom
Dette forløb tog afsæt i Brexit-debatten i Storbritannien fra et politisk og et litterært perspektiv med særligt fokus på den splittelse Brexit kan betragtes som både et udtryk for og en forstærker af blandt den britiske befolkning. I løbet af forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med en nuanceret diskussion af argumenter for og imod Brexit, samt aktuelle sociopolitiske forhold i Storbritannien herunder ideen om the centre-periphery discourse gennem analysen af både non-fiktion (baggrundstekster, taler og artikler) og fiktion (rap, spillefilm, romanuddrag, drama). I arbejdet med fiktion har det primære fokus været på genren Brexlit med undergenrerne the speculative genre, der undersøger konsekvenserne af Brexit, typisk i en dystopisk version af post-Brexit Storbritannien og the reflective genre, der undersøger de mange samfundsmæssige splittelser, der førte til Brexit-afstemningen og dens resultat.
Kernestof:
- principper for tekstopbygning
- standardsprog og variation (inddragelse af bl.a. skotsk dialekt)
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Primære tekster:
- Bardell, Hannah. "Anti-Brexit Rap", 2018. (rap)
- Cameron, David. "Scottish Independence Speech in Aberdeen", 2014. (tale)
- Caskey, M. C. "The Brexit Battle Rap (Leave or Remain)", 2017. (rap)
- James, Charlene. "Go Home" 2017. (drama, monolog)
- Lanchester, John. The Wall, 2019. (romanuddrag)
- Loach, Ken (instruktør), The Old Oak, 2023 (spillefilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Man and Nature
Forløbet udforskede temaet ”Man and Nature” gennem læsning af tekster på tværs af genrer og tidsperioder. Første halvdel af forløbet fokuserede på menneskets forhold til naturen, mens anden del skiftede til at fokusere på menneskets rolle i klimakrisen.
Forløbets vigtigste formål var:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer menneskets forhold til naturen.
- At træne engelskfaglige begreber i læsningen af forskellige genrer, herunder digt, essay, novelle og tale.
- At opnå kendskab til den moderne fiktionsgenre cli-fi (climate fiction).
- At producere egne kreative produkter via remediering af en novelle.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Digt: William Wordsworth: “The tables turned” (1798)
- Digt: Walt Whitman: “When I Heard the Learn’d Astronomer” (1867)
- Essay: Susan Cheever: ”My Little Bit of Country” (excerpt) (2012)
- Novelle: Margaret Atwood: “Time capsule found on the dead planet” (2009)
- Fagtekst: “Climate fiction (cli-fi)” fra The English Handbook (2017) af Trine Østergaard
- Novelle: Helen Simpson: “Diary of an Interesting Year” (2009)
- Film: Snowpiercer (2013) af Bong Joon Ho (instr.)
- Maleri: Salisbury Cathedral from the Bishop's Grounds (1826) af John Constable
- Maleri: Mortlake Terrace: Early Summer Morning (1826) af J.M.W. Turner
- Video: Greta Thunbergs tale ved FN’s klimakonference i 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=u9KxE4Kv9A8)
- Video: Klip fra dokumentarfilmen An Inconvenient Truth af Al Gore
- Video: Klip fra Breaking Bad om Walt Whitman (https://www.youtube.com/watch?v=iazX8nj8YlE)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Big City Life
Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen og temaet ”big city life”. Efter det tværfaglige forløb fortsatte vi forløbet i engelsk med særligt fokus på London som multikulturel storby.
Forløbets vigtigste formål var:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer livet i storbyen.
- At sætte fokus på kulturel og sproglig mangfoldighed i de moderne storbyer New York og London med særligt fokus på sidstnævnte.
- Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (fx ideografisk vs. nomotetisk viden, intentionel forklaring, diakron vs. synkron tilgang samt hermeneutikken)
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Fagtekst: René Bühlmann: “Preface” (1993) fra New York City. The Making of the Urban Individual
- Sang: Grandmaster Flash and the Furious Five: “The Message” (1982)
- Digt: ”My City” (2012) af George the Poet
- Essay: ”Living With Strangers” (2002) af Siri Hustvedt
- Novelle: “The Red Line” (1993) af Charles Higson
- Klip fra Godfrey Reggios kunstfilm Koyaanisqatsi (1982)
- Digt: ”Listen Mr Oxford Don” (1985) af John Agard
- Digt: ”Encounter” (2006) af John Agard
- Kapitler fra Vidensmønstre (2017) af Anders Ølsgaard Larsen, Jan Maintz, Mads Rangvid, Torben Benoni og Thomas Svane Christensen om ”De tre fakulteters kendetegn” samt ”Ideografisk og nomotetisk”.
- Fagtekst: “Chapter 1: How Britain has been shaped by migration” fra Everyone Is Here (2021) af Sten Pultz Moslund.
- Interaktiv tidslinje: “Timeline of Immigration in Britain” (https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Speaker's Corner: William Skyttergaard
-
Bühlmann. Preface.pdf
-
Grandmaster Flash. The Message.docx
-
SQ for The Message - Kopi.docx
-
Ændring i programmet: Jeg når IKKE at blive færdig med terminsprøverne til i dag - suk! Jeg har dem færdig til mandag. I stedet starter vi på vores næste forløb: Det tværfaglige Big City Life-forløb. Kom frisk!
-
Finish the vocabulary exercise about big city words in Danish and English
-
Vocabulary - Big City Words.docx
-
Tjeklister til eksamen EngB.docx
-
Medbring Getting Started
-
Begrebsoversigt Big City Life.docx
-
Læs side 82-83 og 92-93 i Getting Started. Løs begge opg. 1 (dvs. på side 83 og 93).
-
SQ The Red Line (part 1).docx
-
Speaker's Corner: Sofie
-
Read the first half of "The Red Line" (1993) by Charles Higson (pp. 62-68). While reading, take notes on how the different characters in the story are described. What are we told about each of them?
-
The Red Line (w. Questions).pdf
-
Faste pladser for 2y i B01 - januar 2025.docx
-
Big City Life 5 (2y).pptx
-
Finish reading ”The Red Line” by Charles Higson
-
Læs siderne ”De tre fakulteters kendetegn” + ”De humanistiske videnskaber” i Vidensmønstre. Se den mail, jeg sendte sidste gang, hvis I stadig ikke har adgang (og spørg hinanden, hvis I har brug for hjælp - de fleste har allerede adgang til bogen).
-
Grupper 2y.docx
-
Opgaveformuleringer til fremlæggelser - Kopi.docx
-
Living with strangers_margin questions.pdf
-
George the Poet - My city lyrics w gaps _with answers.docx
-
Nyttige formuleringer til Analytical Essays.docx
-
Speaker's Corner: August
-
I dag får I tid til at forberede jeres fremlæggelser til i næste uge
-
Getting Started s. 96-99.pdf
-
Afsnit
-
Fremlæggelser: Gruppe 1 (Andreas, Clara, Zerui, Maja, Gustav), Gruppe 3 (Bastian, Frederik, Sofie, Mikkel B) og Gruppe 4 (Alberte, Gertrud, Mikkel S, Thomas, Signe)
-
Læs side 96-97 i Getting Started og lav opg. 1 på side 97
-
History of immigration in Britain
-
Speaker's Corner: William Stein
-
Read “Chapter 1: How Britain has been shaped by migration” from Everyone Is Here (2021) by Sten Pultz Moslund.
-
How Britain Has Been Shaped by Migration.docx
-
SQ for Listen Mr Oxford Don.docx
-
John Agard. Listen Mr Oxford don.pdf
-
Homework: Take a look at the timeline of immigration into Britain (linked below). Pick three events from the timeline that you find interesting. Write a few notes for each of them.
-
Timeline for immigration into Britain
-
John Agard. Encounter - Kopi.docx
-
SQ Encounter.docx
-
Speaker's Corner: Mikkel S
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Great Depression
Forløbet var et synkront studie af The Great Depression i en amerikansk kontekst. Størstedelen af forløbet fokuserede på en værklæsning af John Steinbecks romanklassiker Of Mice and Men (1937).
Forløbets vigtigste formål var:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster fra perioden.
- At træne sprogkundskaber i mødet med tekster skrevet på nonstandard English.
- At læse, analysere og fortolke et skrevet værk.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Værklæsning (roman): Of Mice and Men (1937) af John Steinbeck
- Film: Of Mice and Men (1992) af Gary Sinise (inst.)
- Artikel: Artikel 1 fra The Harvest Gypsies (1936) af John Steinbeck
- Sang: ”Blowin’ Down This Road” (1940) af Woody Guthrie
- Fotografier af Dorothea Lange
- Fagtekst: “American Modernism” (2022) i Of Mice and Men af Pia Rørkær Sigh
- Video: “The Great Depression: Crash Course Black American History #28” (https://www.youtube.com/watch?v=f14kiGoexVg&t=4s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Horror
Forløbet var en tematisk undersøgelse af horrorgenren med særligt fokus på dens forbindelse til menneskets natur.
Forløbets vigtigste formål var:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster inden for emnet, herunder i genrerne novelle, essay, film og akademisk litteratur.
- At anlægge et læserorienteret fokus på tekstlæsning, hvor oplevelsen var i højsædet.
- At genopfriske og udbygge kendte engelskfaglige begreber, herunder fortællerforhold, komposition og sproglig tone.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Novelle: “The Man Who Loved Flowers” (1978) af Stephen King
- Novelle: “Making Cabinets” (2006) af R.C. Matheson
- Essay: “Why We Crave Horror Movies” (1982) af Stephen King
- Film: It Follows (2014) af David Robert Mitchell (instr.)
- Fagtekst: ”The Big Why” fra A Very Nervous Person’s Guide to Horror Movies (2021) af Mathias Clasen
- TED Talk: “Lessons from a terrified horror researcher” (2017) by Mathias Clasen (https://www.youtube.com/watch?v=6St5R2bYMOY&t=525s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285441",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285441",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285441"
}