Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anders Stensig Winther
|
Hold
|
2023 Ty/a (1a Ty, 2a Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb tysk
I grundforløbets 7 tysklektioner har vi gennem elevaktiverende øvelser fokuseret på følgende områder
- mundtlighed
- glosetræning
- ordbogsøvelser
- introduktion til Landeskunde; Bundesländer, Nachbarländer
- de tysktalende lande; Østrig og Schweiz
Forløbets omfang: 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das digitale Leben
Vi har arbejdet med identitet på digitale platforme, og vi har diskuteret, hvordan sociale medier påvirker unge. Der er både fordele og ulemper ved livet på internettet. I nogle sammenhænge er livet lettere og mere bekvemt, efter internettet kom til. Men især mange unge har problemer bl.a. i form af afhængighed til sociale medier og mobiltelefonen. De bruger for meget tid på sociale medier og bliver stressede og usikre på sig selv ved at se en masse redigerede billeder af smukke og glade mennesker. De har svært ved at leve op til de høje skønhedsstandarder og føler, at de er under et stort pres. Internettet er blevet en del af vores liv, så vi skal lære at håndtere de udfordringer, det medfører.
Tekster:
- Programmiert (2013), Tim Bendzko, fra Auf uns af Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich (2015), Lukas Böing, fra Auf uns af Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Beauty-Filter: zu schön, um echt zu sein (2023), Thomas Latschan & Arwen Dammann, fra hjemmesiden „Learn German“. Teksten er et uddrag fra den fulde artikel Schönheitswahn mit Schattenseiten
https://learngerman.dw.com/de/beauty-filter-zu-sch%C3%B6n-um-echt-zu-sein/l-67007847/lm
- Es reicht (2021), Silvi Carlsson
- Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=17lSL1TqEy0
- Tekst: https://genius.com/Silvi-carlsson-es-reicht-lyrics
Sekundær litteratur:
Ein Selfie posten, fra Auf uns af Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lær at bøje spielen i alle personer i nutid udenad, så I kan det hvis jeg vækkede jer kl. 2 om natten! Lav en hel sætning med spielen, som du kan sige med alle personerne (ich, du, osv.).
-
Programmiert Text und Aufgaben.pdf
-
Superskema tysk grammatik.docx
-
Husk også at give en melding om Lüchow. :)
-
På kopiside 3 (i øverste hjørne står der 25) skal I lave opg. 7: Richtig oder falsch.
-
Posten oder nicht stx.pdf
-
Præsens øve.pdf
-
Perfektum og pluskvam opgaver.pdf
-
Aufsatz 1 Verben.docx
-
Lær at bøje spielen udenad i alle personer i nutid (præsens), datid (præteritum) og førnutid (perfektum). Brug superskemaet (det midterste skema) på "superskemaet". Bemærk at tyskerne næsten bøjer verber i datid som på dansk (købte og kaufte - arbejd
-
Wie wäre mein Leben ohne Internet stx.pdf
-
Læs og forstå den første side af teksten "Wie wäre mein Leben ohne Internet..."
-
Referer teksten "Wie wäre mein Leben..." via stikordene i opg. 4, som er to sider under teksten.
-
Modalverber opg..pdf
-
Programmiert Text und Aufgaben1.pdf
-
Beauty-Filter: zu schön, um echt zu sein https://learngerman.dw.com/de/beauty-filter-zu-sch%C3%B6n-um-echt-zu-sein/l-67007847/lm
-
Lær modalverbernes bøjning i nutid udenad. Brug superskemaet.
-
BeautyFilter Aufgaben.docx
-
Lav resten af opgaverne til Beauty-Filter, som vi arbejdede med i timen sidst.
-
Es reicht af Silvi Carlsson Text und Aufgaben.docx
-
Es reicht, Silvi Calsson Text und Aufgaben 1a.docx
-
Lær "guitarsætningerne" udenad.
-
Skim teksterne igennem og hav overblik over jeres noter til teksterne, så I er skarpe på at kunne sige noget på tysk til hver tekst og til emnet "Das digitale Leben".
-
Digitalisierung Wortschatz.docx
-
Beauty Filter zu schön um echt zu sein.docx
-
Øv jer på at tale frit om de tekster, som I har skrevet noget til. Se om I kan gøre det uden at læse op - man må gerne kigge lidt på teksten men ikke for meget.
-
Lav to tyske sætninger til hver (4 i alt): Was ist positiv an das digitale Leben? Was ist negativ an das digitale Leben?
-
Vi udvider guitarsætningerne med en udvidet infinitiv.
-
Analyser de to nedenstående sætninger. "lærer" er nemlig ikke det samme led i begge sætninger. Hvilken kasus er "lærer" i de to sætninger? :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Das Unheimliche
Horror er blevet portrætteret på mange måder. Vi har undersøgt, hvordan forskellige typer af gru indgår i forskellige skrækhistorier, og hvordan en uhyggelig stemning opstår ved at bruge forskellige virkemidler og lokationer. Tiden på døgnet spiller også en vigtig rolle i flere sammenhænge, når der skal skabes en uhyggelig scene. Vi har analyseret historier, en kortfilm og et digt fra den litterære tidsperiode Sturm und Drang for at undersøge, hvordan gys og gru kan portrætteres.
Tekster:
- Arten des Grauens, Zeit und Ort – fra Stephen King: Danse Macabre, Everest House, 1981
- Erlkönig (1782) – Johann Wolfgang von Goethe. Link: https://gedichtefreund.de/erlkoenig/
- Mondsucht (extract, 2017) – Helen Hain, Novum Verlag
- Stein um Stein (2004) – Rammstein.
Link til musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=1O2UKLdW-CU
Link til tekst: Rammstein – Stein um Stein Lyrics | Genius Lyrics
- Hilfe! Ich bin ein Werwolf (2009) – Gunnel Linde, Gerstenberg
- Das Mädchen mit der Maske (kortfilm, 2016) – Christian Sporrer.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=8lkpqk32SfU&t=264s
- Monster. Link: https://www.ps-mix.it/pighin/lezioni/Frankenstein_txt/15.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skriv en enkelt sætning på tysk om hvert billede på den første side. Det skal beskrive monsteret, så man må ikke bare skrive "Auf dem Bild gibt es einen Vampir". Man skal i stedet f.eks. skrive "Der Vampir schläft am Tag".
-
Læs teksten Mondsucht (kompendium s. 2). Tænk over følgende, mens I læser: Wo spielt der Text? Wie ist die Stimmung? Was tut (gør) die Gestalt (skikkelse) / der Schlafwanderer (søvngænger)?
-
Mondsucht, Bildbeschreibung und tödliche Grammatik.docx
-
De af jer som ikke var der sidst, skal læse og forstå teksten til Stein um Stein. Brug ordbogen, hvis der er ord, I ikke forstår, og som ikke står i gloselisten til højre.
-
Rammstein Stein um Stein Text und Aufgaben.docx
-
Link til spørgeskema februar_Hasseris.docx
-
Læs s. 153 og de første 5 linjer af s. 154 af historien "Hilfe! Ich bin ein Werwolf" af Gunnel Linde. Tænk over følgende, mens I læser: Warum denkt der Ich-Erzähler, dass der Alte (den gamle mand) ein Werwolf ist? Was glaubt Jaakko? Was ist ihr Plan?
-
Hilfe ich bin ein Werwolf.pdf
-
Hilfe ich bin ein Werwolf Arbeitsfragen.docx
-
Lav guitarsætningerne om, så de passer til historien "Hilfe! Ich bin ein Werwolf". Det skal ikke nødvendigvis være indholdsmæssigt genialt, men så vidt muligt grammatisk korrekt.
-
3)Hilfe ich bin ein Werwolf.pdf
-
2)Monster.pdf
-
Lav resten af opgaverne til Hilfe ich bin ein Werwolf.
-
Monster.pdf
-
Læs reglerne i superskemaet for præpositioner. I finder dem til højre i midten af superskemaet. Læg mærke til, hvilke præpositioner man bruger ofte og prøv at huske hvilken kasus de tager.
-
Superskema tysk grammatik (1).pdf
-
Præpositioner 1 akk og dat opg alles in allem.pdf
-
Præpositioner 2 akk eller dat opg alles in allem.pdf
-
Brug 15 minutter på at lave et referat på tysk af Hilfe! Ich bin ein Werwolf. Se hvor langt I kan nå på de 15 minutter. Brug svarene på arbejdsarket.
-
Besvar dette spørgeskema i lektionen
-
Lav resten af referatet på tysk til teksten "Hilfe! Ich bin ein Werwolf". Skriv også stikord på et stykke papir. Stikordene skal I bruge, så I kan sige referatet uden at læse op. I finder tekst og svar på arbejdsark (som I kan bruge til referatet) un
-
Das Unheimliche Definitionen Zeit und Ort.docx
-
Tjek jeres noter til alle teksterne, vi har gennemgået. I skal kunne tale om alle teksterne og emnet "Das Unheimliche": Hvad handler de om? Hvad er en varulv? osv.
-
Erlkönig Text.pdf
-
Das Unheimliche Wortschatz.docx
-
Øv jer i at kunne tale på tysk om alle teksterne til temaet "Das Unheimliche". Brug jeres noter. I skal også kunne tale om emnet generelt.
-
Vælg to tekster og forbered at tale om dem, hvor I kigger så lidt ned i teksten som muligt. I timen øver vi det i grupper, mens jeg taler med jer i grupperne. Gør ligesom sidst: Tal ud fra Zeit, Ort og elementerne Schrecken, Horror og Ekel. Brug gern
-
Das Unheimliche Analyse von den Texten 1a 2.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Beziehungen
I dette korte forløb arbejdes med relationer i forskellige sammenhænge og i forskellige genrer: I en kærlighedsfortælling, en sang om en drengs forhold til sine forældre og en film og en familiefar, som vender tilbage fra russisk tilfangetagelse 12 år efter anden verdenskrig.
Tekster:
- Ein rotes Kleid – Gudrun Pausewang, from Beziehungen by Margit Graves Ponsaing, 1993
- Junge (song, 2007) – Die Ärzte.
Link musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=HpOt9DQh8AA
Link til tekst: Die Ärzte – Junge Lyrics | Genius Lyrics
- Das Wunder von Bern (film, 2003) – Sönke Wortmann
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das multikulturelle Deutschland (EKSAMEN)
Tyskland er et multikulturelt land. En relativt stor del af befolkningen er af anden etnisk herkomst eller har familie, som er født i et andet land med en helt anden kultur. Grundet manglende arbejdskraft inviterede Tyskland gæstearbejdere til landet i 1955. Tanken var, at det skulle være et kortvarigt samarbejde, men mange gæstearbejdere blev i landet, stiftede familie og er blevet i flere generationer frem til i dag. Vi dykker ned i forskellige historier, som relaterer til multikulturen i Tyskland, hvor modsætninger mødes.
Tekster:
- Muslime in Deutschland (Podcast) – Annik Rubens, 2020 https://slowgerman.com/2020/11/16/muslime-in-deutschland-sg-219/
- Almanya – Willkommen in Deutschland (film), Yasemin Samdereli, 2011
- Spaghetti für zwei, Frederica de Cesco, 1986, Arbeitstexte für den Unterricht, Moderne Sagen, Unglaubliche Gechichten, Reclam 2003
- Aussteigen?, Rainer Eberhard, Tyskrommet – Deutsch im Klassenzimmer, 2014 . Link: https://tyskrommet.wordpress.com/2014/04/27/aussteigen-von-rainer-eberhard/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk at medbringe mappen fra sidste år med tekster, grammaskema osv. Ingen lektier derudover :)
-
Skriftlig tysk verber, ordstilling og kasus.docx
-
Repetition af verber og ordstilling efter 1g.docx
-
Podcast Muslime in Deutschland Text.docx
-
Lav alle opgaverne på den første side af opgavepapiret som handler om regelmæssige verber, hvor I skulle bøje wohnen. Læg tung vægt på opg. 4, hvor I skal lære det udenad. Så gør vi det på klassen i timen. I finder det under vedhæftningen "Repetition
-
Podcast _Muslime in Deutschland httpsslowgerman -Kopi.docx
-
Spaghetti für zwei Text.pdf
-
Løs alle opgaverne til "Muslime in Deutschland". Skriv det ind som korte svar med blyant på papiret - ikke som hele sætninger. I timen laver I selv hele sætninger ud fra de korte svar mundtligt.
-
Besvar følgende spørgsmål til teksten "Muslime in Deutschland": Warum gibt es so viele Türken und Muslime in Deutschland? Was ist ein Gastarbeiter?
-
Læs de første 10 linjer af teksten "Spaghetti für zwei". Beskriv Heinz i nutid ud fra det, vi får at vide i de 10 linjer.
-
Spaghetti für zwei Resümee, Analyse und Modalverben.docx
-
Lav den første oversættelsesopgave på opgavearket til teksten "Spaghetti für zwei". Brug udelukkende ordbog og/eller grammatikpapir til at gennemskue ordstilling og verbernes endelse.
-
Stærke verber opg og grupper.pdf
-
Lav resten af opgaverne til Spaghetti für zwei. Øv jer på svarene, så du kan tale om teksten refererende, analyserende og diskuterende på tysk uden at læse op.
-
De, som ikke har set filmen "Almanya - willkommen in Deutschland", skal logge ind på CFU, finde den og se den frem til 35:15. Så er man ligeså langt som de andre. :)
-
Almanya Analyse Hinweise.docx
-
Almanya Resümee Laufdiktat.docx
-
Øv jer på resumeet til "Almanya - willkommen in Deutschland" fra "Laufdiktat" (vedhæftet). Øv jer i at genfortælle handlingen af filmen udenad. Læs først godt igennem og fortæl så uden at kigge i teksten. Se hvor meget I kan huske. I timen skal I fre
-
Find jeres Vlog og jeres feedback frem. Tjek korrektionerne igennem og øv jer i at sige det rigtigt. I timen skal I forklare jeres makker, hvad I skulle arbejde med og hvordan I har korrigeret det, og så skal det selvfølgelig siges korrekt til makker
-
Besvar spørgsmålene i bunden af det vedhæftede dokument "Die Familie Yilmaz" (efter billederne).
-
Die Familie Yilmaz.docx
-
Aussteigen Fragen.docx
-
Ein neuer Anfang - Aussteigen.pdf
-
Læs og forstå side 1 og 2 af Aussteigen og løs spørgsmålene til de to sider.
-
Aussteigen Text.pdf
-
Aussteigen Fragen (1).docx
-
Fass ganz kurz den Text "Aussteigen?" zusammen. (Referér teksten helt kort hjemmefra)
-
Find tekster og noter til emnet "Das multikulturelle Deutschland", så I er skarpe på både tekster og emne.
-
Ausstieg Das multikulturelle Deutschland.docx
-
Ausstieg Das multikulturelle D 2a.docx
-
Sammensatte verber læs.pdf
-
Sammensatte verber læs 2.pdf
-
Sammensatte verber læs 3 og opg.pdf
-
Sammensatte verber opg 2.pdf
-
Læs jeres noter godt igennem som forberedelse til den skriftlige test.
-
Sammenlign teksterne med hinanden inden for "Das multikulturelle Deutschland" på tysk - hvad har teksterne til fælles, og hvordan adskiller de sig fra hinanden? Skriv ca. 6 linjer på tysk.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vlog
|
29-08-2024
|
Multikulti
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Märchen (EKSAMEN)
Brødrene Grimm samlede en masse folkeeventyr tilbage i 1812. Vi har læst tre af dem og et enkelt kunsteventyr af Erich Kästner, som er fra 1949, samme år som da Tyskland blev delt op i staterne BRD og DDR. Ud fra disse eventyr har vi fundet forskelle og ligheder mellem folkeeventyr og kunsteventyr, og der har generelt været fokus på, hvad der kendetegner et eventyr.
Tekster:
Begriffskarte Märchen, Merkmale des Märchens og Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich, fra Gattungen af Helle Egendal (vedhæftet som Word-dokument), Gyldendal 2017. Det er sat sammen til en samlet tekst i et Word-dokument, som jeg har kaldt "Märchen Introduktion Gattungen".
Froschkönig, Brødrene Grimm, fra Goethe-Institut 2025
https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114036.htm
Rumpelstilzchen, Brødrene Grimm, fra Goethe-Institut 2025
https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114371.htm
Rotkäppchen, Brødrene Grimm, fra Goethe-Institut 2025
https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114344.htm
Die Konferenz der Tiere, Erich Kästner, fra Arbeit mit Texten af Robert Ulshöfer, Schroedel Schulbuchverlag 1986
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Großstadt (EKSAMEN)
Forløbet har delvist fungeret som et tværfagligt forløb mellem engelsk og tysk med fokus på "Groβstadt" som tværfagligt emne. I den forbindelse arbejdede eleverne i grupper med en afsluttende præsentation på dansk om analyse, sprogfagenes metoder og perspektivering til engelssproglige tekster.
Tekster:
Alle kerneteksterne findes i pdf'en, som jeg har kaldt "Die Groβstadt samlet 2025"
- Erich Kästner "Besuch vom Lande" (1928)
- Stephan Krawczyk "Neukölln, du meine Güte" (2002) (fra Ove Rimi Andersen & Poul Husum: Berlin, Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1999)
- Christa Wolf "Der geteilte Himmel" (1963) Uddrag fra romanen "Der geteilte Himmel", dtv Verlagsgesellschaft 1963
- Dilek Güngör "Willkommen in der Türkei" (fra Ove Rimi Andersen & Poul Husum: Berlin, Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1999)
Supplerende litteratur:
- Anja Tuckermann, Potsdamer Straβe, Berlin von Wort zu Wort, Gyldendal 2007
Powerpoints
- Berlin und die goldenen Zwanziger
- Die Geschichte der Groβstadt Berlin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Märchen fortsat
Brødrene Grimm samlede en masse folkeeventyr tilbage i 1812. Vi har læst tre af dem og et enkelt kunsteventyr af Erich Kästner, som er fra 1949, samme år som da Tyskland blev delt op i staterne BRD og DDR. Ud fra disse eventyr har vi fundet forskelle og ligheder mellem folkeeventyr og kunsteventyr, og der har generelt været fokus på, hvad der kendetegner et eventyr.
Tekster:
Begriffskarte Märchen, Merkmale des Märchens og Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich, fra Gattungen af Helle Egendal (vedhæftet som Word-dokument), Gyldendal 2017
Froschkönig, Brødrene Grimm, fra Goethe-Institut 2025
https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114036.htm
Rumpelstilzchen, Brødrene Grimm, fra Goethe-Institut 2025
https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114371.htm
Rotkäppchen, Brødrene Grimm, fra Goethe-Institut 2025
https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114344.htm
Die Konferenz der Tiere, Erich Kästner, fra Arbeit mit Texten af Robert Ulshöfer, Schroedel Schulbuchverlag 1986
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Die DDR (EKSAMEN)
I dette forløb har fokus været på die Stasi, og hvordan valgene er foregået. Vi har i temaet belyst, hvor vidt livet i DDR var frit og demokratisk, eller om sandheden har været en anden, selv om DDR gerne ville fremstå således. Det beskrives også, hvad Berlinermuren og grænsen imellem DDR og BRD (die innerdeutsche Grenze) består af.
Tekster:
De to første tekster har jeg samlet i Word-dokumentet "Wahlen und die Stasi".
Die Stasi – Uddrag fra tekster fra Zeitklicks.de. Link: fra Zeitclicks (vedhæftet som Word-dokument) https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi
Wahlen in der DDR - Uddrag fra tekster fra Zeitklicks.de. Link: Zeitklicks (vedhæftet som Word-dokument) https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/das-politische-system/wahlen-in-der-ddr
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze, fra Deutsche Welle, 2009 (kort film) https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Weggehen oder dableiben? Uddrag fra "Ich fühl mich so fifty-fifty", af Karin König, DTV 1994
Das Leben der Anderen (film og udvalgte scener fra manuskriptet) – Florian Henckel von Donnersmarck, 2006
Supplerende litteratur:
Powerpoint: Die DDR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensforberedelse
Vi samler op på eksamensforløbene og prøver at arbejde med en eksamenstekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285495",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285495",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285495"
}