Holdet 2023 Ty/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jørgen Kallesøe Pedersen
Hold 2023 Ty/d (1d Ty, 2d Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Helden und Vorbilder
Titel 2 Beziehungen
Titel 3 Krimi I
Titel 4 Krimi II (fortsat fra 1g)
Titel 5 Die DDR
Titel 6 Tværfagligt forløb: Storbyen
Titel 7 Jugend im Dritten Reich
Titel 8 Das multikuturelle Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Helden und Vorbilder

I forløbet har eleverne arbejdet med heltebegrebet og diskuteret vores syn på de kvaliteter, der skal til, for at man betragtes som helt eller et forbillede. Vi undersøger både, hvad vi forstår under superhelt, hverdagens helte og forbilleder - gode såvel som dårlige.

Kernestof:

Arbejdsark baseret på Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: "Ein neuer Anfang", L&R Uddannelse, København: 2013.
Materiale fra bogen:
- Wer ist ein wahrer Held? (s. 92-93)
- Superhelden (s. 94-95)
- Jakob Hein: Mein wildes Leben (s. 96-97)
- SIDO: Schlechtes Vorbild (s.111-112)

Billedbeskrivelser: Andreas Englunds billedserie "Superhero" (https://andreasenglund.com/)

"Schwer ist der Anfang", Der Spiegel (15/2006)

Focus Online: Luise Neubauer. Familie und Ausbildung der deutschen Greta, 03/2022. (https://praxistipps.focus.de/luisa-neubauer-familie-und-ausbildung-der-deutschen-greta_114883)

Film: Sönke Wortmann: "Das Wunder von Bern" (2003)

Forløbets omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Beziehungen

Forløbet er sammensat af tekster, der emnemæssigt kredser om familie-, venskabs- og kærlighedsforhold.

Kernestof:

Julia Franck: Streuselschnecke (fra: Beck: "Ein neuer Anfang", L&R Uddannelse 2013)
Keto von Waberer: Ilse (fra Homann & Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2005)

Film:

Fatih Akin: Im Juli (2000)
Fatih Akin: "Tschick" (2016)

Forløbets omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Krimi I

Forløbet har haft fokus på krimien som genre med særlig vægt på en karakteristik af gerningsmandens personlighed og motiv.

Kernestof:

Ferry Hirschmann: "Das Risiko trägt immer der Mörder", Meiner Meinung Nach, bd. 2, Gyldendal, 1980
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010).
Milena Moser: "Letzte Pizza", Kurz um, Tyskforlaget, 2005
Tv-Krimi: TatOrt "Neugeboren", ARD, 2021.

"Der Krimi. eine kurze Definition"; i: Graverholt & Taber: "Dein Deutschland", Systime.

Supplerende materiale:

SDP feat. SIDO: "Ne Leiche" (2010): https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc

Forløbets omfang: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krimi II (fortsat fra 1g)

Forløbet har haft fokus på krimien som genre med særlig vægt på en karakteristik af gerningsmandens personlighed og motiv.

Kernestof:

Ferry Hirschmann: "Das Risiko trägt immer der Mörder", Meiner Meinung Nach, bd. 2, Gyldendal, 1980
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010).
Milena Moser: "Letzte Pizza", Kurz um, Tyskforlaget, 2005
Tv-Krimi: TatOrt "Neugeboren", ARD, 2021.

"Der Krimi. eine kurze Definition"; i: Graverholt & Taber: "Dein Deutschland", Systime.

Supplerende materiale:

SDP feat. SIDO: "Ne Leiche" (2010): https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc

Forløbets omfang: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Die DDR

Forløbet har drejet sig om DDR med særlig fokus på Muren, hverdagen i DDR samt overvågningen og overvågningens konsekvenser for det enkelte individ. Desuden har eleverne kort beskæftiget sig med forholdet mellem det tidligere øst og vest i det genforede Tyskland.   

Kernestof:

Norbert und die Feiglinge: "Hallo Zoni", So ein Rummel, Gyldendal, 1994
"Weggehen oder dableiben"; i: "Sind wir ein Volk?", Forlaget sprogbøger, 1993.
Film: Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen" (2006)
Susanne Fritsche: "Schicksalsjahr 1961" i: Damkjær, Jensen & Rasmussen: "Schicksalsjahre"; L&R (2010)
Susanne Fritsche: "Heute keine Ware" i: "Die Mauer ist gefallen: eine kleine Geschichte der DDR; Hanser (2014)
"Was war die Stasi?": Baggrundstekster om Stasi: http://www.bstu.bund.de/DE/Wissen/Bildung/Einstieg/_node.html
35 Jahre Mauerfall: "Was hat der Mauerfall mit mir zu tun?" (https://www.facebook.com/mauerfall30/videos/556405175118235/)

Forløbets omfang: 26 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tværfagligt forløb: Storbyen

Forløbet var et tværfagligt forløb mellem engelsk og tysk om storbyen. I forløbet er der blevet arbejdet tekster, der skildrer Berlin gennem tiderne.
Forløbet blev afsluttet med en mundtlig fremlæggelse af analyse og fortolkning af tekster fra de to fag koblet med en refleksion over sprogfagenes metode.

Kernestof:

Erich Kästner: "Besuch vom Lande", in; Andersen & Husum: "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal, 2007.
Christa Wolf: af "Der geteilte Himmel", in: Bernth & Jørgensen: "Munksgaards tysk antologi", Munksgaard, 1982.
Stephan Krawczyk: "Berlin, du meine Güte" in; Andersen & Husum: "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal, 2007.
Dilek Güngör: "Willkommen in der Türkei", in; Güngör "Unter uns", Edition Ebersbach, 2004.

Forløbets omfang: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Jugend im Dritten Reich

Forløbet har handlet om, hvordan det var at være ung under Det Tredje Rige, og den ideologiske indoktrinering unge blev udsat for.

Kernestof:


Adolf Hitler: "Uber Jugenderziehung"i:  Damkjær m.fl.: "Deutsche Wunder", L&R uddannelse, 2009  
Adolf Hitler: "Und sie werden nicht mehr frei ihr ganzes Leben"; i: Ring Hansen & Husum: "Bilder aus der jüngsten Vergangenheit", Gyldendal (1972)
Dennis Gansel: "Napola - Elite für den Führer" (2004)
"Hitler an der Macht" i: Henning Bak, Hjalmar Jess: "Als ich jung war", Sprogforlaget (1995).


Forløbets omfang: 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Das multikuturelle Deutschland

Forløbet har drejet sig om Tyskland som indvandringsland med særlig fokus på den tyrkiske og den tyske kulturs forskelligheder, og hvordan det er at vokse op med en flerkulturel baggrund og have svært ved at finde sin egen identitet og integrere sig.

Kernestof:

Nefvel Cumart: "über die heimat II", i Blume & Herman: "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget (2010).
Erdal Sezer: "Es wird immer etwas fremdes bleiben" i Blume & Herman: "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget (2010).
Dilek Güngör: "Stille Post", Edition Ebersbach (2004).
WRD: 1LIVE - Dumm gefragt 27.01.2022: https://www.youtube.com/watch?v=7S808Uw03tc (interview med fem unge tyskere med tyrkisk baggrund)
Film: Yasemin Şamdereli: "Almanya - willkommen in Deutschland" (2011).

Supplerende stof:

"Zuwanderer in Berlin" i Holm & Gibson: "Wir sind Wir", Gyldendal (2010).



Forløbets omfang: 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer