Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Astrid Kallesøe Pedersen
|
Hold
|
2023 Ty/bu (1bu Ty, 2bu Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb tysk
I grundforløbets 7 tysklektioner har vi gennem elevaktiverende øvelser fokuseret på følgende områder
- mundtlighed
- glosetræning
- ordbogsøvelser
- introduktion til Landeskunde; Bundesländer, Nachbarländer
- de tysktalende lande; Østrig og Schweiz
Forløbet vægter ca. 15% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Helden und Vorbilder
I forløbet vil eleverne arbejde med heltebegrebet og diskutere vores syn på, hvilke kvaliteter der skal til, for at man betragtes som helt eller et forbillede. Vi undersøger både, hvad vi forstår under superhelt, hverdagens helte og forbilleder (gode såvel som dårlige).
MATERIALE:
Arbejdsark baseret på Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: "Ein neuer Anfang", L&R Uddannelse, København: 2013.
Materiale fra bogen:
- Wer ist ein wahrer Held? (s. 92-93)
- Superhelden (s. 94-95)
- Jakob Hein: Mein wildes Leben (s. 96-97)
- SIDO: Schlechtes Vorbild (s.111-112)
- Helden des Alltags (s. 115)
Billedbeskrivelser: Andreas Englunds billedserie "Superhero" (https://andreasenglund.com/)
Videopræsentationer: Lasst die Superhelden in euch heraus
"Schwer ist der Anfang", Der Spiegel (15/2006)
Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (film, 2003)
Lytteøvelse med: Herr Wolke zum Thema Freiwilligkeit (https://www.youtube.com/watch?v=GVUQVjIYceM)
Forløbet vægter ca. 57% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beziehungen
Forløbet er sammensat af tekster, der emnemæssigt kredser om familie-, venskabs- og kærlighedsforhold.
Kernestof:
Julia Franck: Streuselschnecke (fra: Beck: "Ein neuer Anfang", L&R Uddannelse 2013)
Keto von Waberer: Ilse (fra Homann & Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2005)
Film:
Fatih Akin: Im Juli (2000)
Supplerende materiale:
Familienformen in Deutschland (https://www.inforadio.de/dossier/2018/wir-muessen-reden---projekt-2018/familienbande/familienbande---zahlen-und-hintergruende.html)
Forløbet vægter ca. 28% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimi - EKSAMEN
Forløbet har fokus på krimien som genre med særlig vægt på en karakteristik af gerningsmandens personlighed og motiv.
Eleverne læste en række tysksprogede kriminalhistorier af vidt forskelligt tilsnit, diskuterede ligheder og forskelle samt opbyggede et ordforråd til at tale om krimi og mord på tysk.
Kernestof:
Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder (Meiner Meinung nach, bd. 2, Gyldendal, 1980)
Milena Moser: Letzte Pizza (Kurzum, Tyskforlaget, 2005)
Ferdinand von Schirach: Anatomie (Uffe Hartvig Larsen: Schuld, Tyskforlaget 2013)
Tv-Krimi: Tatort, Folge: Neugeboren (2021)
Supplerende materiale:
SDP feat. SIDO: Ne Leiche (Lied + Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc)
"Der Krimi - eine kurze Definition" fra: Taber & Graverholt: Dein Deutschland, Systime
Forløbet vægter ca. 34% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsch 1: Das Risiko - Zusammenfassung
|
12-09-2024
|
Arbejd selv i tysk 17. sep. 2024
|
17-09-2024
|
Grammatiktest 1
|
26-09-2024
|
Deutsch 2: Interview vor dem Gericht
|
30-10-2024
|
Grammatiktest 2: Modalverber
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Die DDR - EKSAMEN
Forløbet skal give eleverne overblik over nogle af de centrale begivenheder i historien om Tysklands deling, især opførelsen af muren og dens fald igen. Dernæst var fokus at gøre livet i DDR mere håndgribeligt for eleverne gennem tekster, der bl.a. beskæftiger sig med dagliglivet i DDR men også tekster og film, der berører overvågningen af borgerne og konsekvenserne af denne overvågning.
Kernestof:
Susanne Fritsche: Schicksalsjahr 1961, fra "Schicksalsjahre" (L&R Uddannelse 2010)
Susanne Fritsche: Heute keine Ware, fra "Die Mauer ist gefallen: Eine kleine Geschichte der DDR" (Carl Hanser Verlag 2004)
Karin König: Weggehen oder dableiben; i: "Sind wir ein Volk?", Forlaget sprogbøger, 1993
"Was war die Stasi?": http://www.bstu.bund.de/DE/Wissen/Bildung/Einstieg/_node.html
Norbert und die Feiglinge: Hallo Zoni (So ein Rummel, Munksgaard 1994)
Film: Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen" (2006)
Supplerende materiale:
Statistikker over flygtninge fra DDR til BRD samt over levestandard i de to lande.
Forløbet vægter ca. 30% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk arbejd selv 5. dec. 2024
|
05-12-2024
|
Deutsch 3: Die DDR
|
11-12-2024
|
Stikordsmanus til oplæg om "Das Leben der Anderen"
|
02-04-2025
|
Grammatiktest 3: Relativsætninger
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Die Großstadt - EKSAMEN
Forløbet startede som et tværfagligt forløb mellem engelsk og tysk om storbyen og fortsatte som rent tyskforløb om storbyen Berlin. Forløbet har haft et diakronisk perspektiv fra 20'ernes Berlin ("Besuch vom Lande") over det delte Berlin ("Der geteilte Himmel") og op til nutidens multikulturelle storby ("Willkommen in der Türkei") og partyhovedstaden Berlin ("Schwarz zu blau"). Vi har snakket meget om storbyens positive og negative sider, og om Berlin er en by, der åbner muligheder eller om den begrænser de mennesker, der kommer dertil.
Den tværfaglige del af forløbet blev i engelsk afsluttet med gruppeoplæg med analyse og fortolkning af tekster fra både engelsk og tysk, koblet med en refleksion over sprogfagenes metode og nogle af de grundliggende begreber fra den almene videnskabsteori: idiografisk/nomotetisk, synkron/diakron, kausal/intentionel.
Kernestof:
Erich Kästner: "Besuch vom Lande", 1928 (i Ove Rimi Andersen & Poul Husum: "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal 2007)
Christa Wolf: "Der geteilte Himmel", 1963 (uddrag fra "Munksgaards tysk antologi fra 1500 til vor tid, red. af John Bernth & Per El Jørgensen, Munksgaard 1982)
Dilek Güngör: ”Willkommen in der Türkei” fra tekstsamlingen "Unter uns" (2004)
Peter Fox: "Schwarz zu blau", 2008
Forløbet vægter ca. 22% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multikulturalismus - EKSAMEN
Formålet med forløbet er at tage et i tysk sammenhæng stadig aktuelt tema op, nemlig muligheden for et multikulturelt samfund. Forløbet har koncentreret sig om tysk-tyrkernes følelse af at sidde mellem to kulturer og hvorvidt det er et problem eller ej. Vi har også beskæftiget os med Tysklands indvandringshistorie: gæstearbejderne og det store tyrkiske samfund i Tyskland, flygtningekrisen i 2015-16 og den tyske befolkningssammensætning mht. migrationsbaggrund som det ser ud i dag.
Kernestof:
Migrationsgeschichte in Deutschland (Goethe-Institut Irland, Oktober 2012)
Nevfel Cumart: Über die Heimat I + II (fra Kirsten Blume & Mette Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra Kirsten Blume & Mette Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Yasemin Samdereli: Almanya - Willkommen in Deutschland (film, 2012)
Stephan Krawczyk: Neukölln, du meine Güte (fra Ove Rimi Andersen & Poul Husum: Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007)
Supplerende stof:
Analyser af billeder, der tematiserer multikulturalisme på den ene eller anden måde
Forløbet vægter ca. 14% af det samlede skoleår i tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende grammatiktest i tysk
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285498",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285498",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285498"
}