Holdet 2024 3g EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jesper Larsen
Hold 2024 3g EN (3g EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ordbøger, læringsresurser og analysemodeller
Titel 2 Romanticism
Titel 3 The American Dream and the US Election
Titel 4 Macbeth
Titel 5 Jamaica

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ordbøger, læringsresurser og analysemodeller

Ordbøger:
www.ordbogen.com/
www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/

Analysemetoder:
Fiktion:
Fra: Ed. Engberg-Pedersen et al, Wider Contexts, (Gyldendal, 2012):
"How to read a novel and a short story"
"How to read a poem"

Film:
"A quick guide to film analysis"
"Analysing Documentaries"
"Structures of Sympathy" (Murray Smith)

Nonfiktion:
Fra: Ed. Engberg-Pedersen et al, Wider Contexts, (Gyldendal, 2012)
Media Bias Tracker: www.allsides.com/media-bias/media-bias-ratings
The Basic Communication Model
The rhetorical pentagram
Retorisk analyse (appelformer, udvalgte retoriske begreber)

Grammatikbøger
Engelsk Grammatik med Synonymer
(Getting Started)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Romanticism

Temaet fokuser på den litterære periode: ”Romanticism” (~1790-1850) hvor mennesket ophøjer naturen, det naturlige og det spirituelle, en modreaktion mod den industrielle revolution.
Temaet trækker også paralleller til vor tids syn på naturen.
Der arbejdes med at få indblik i den litterære periode og dens kendetegn.
Fokus ligger på læsning af primært ældre tekster; fortrinsvist digtanalyse, samt perspektivering af det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
--
Metodiske tilgange: Lyrical analysis (poetry, sonnets), historical contextualization (also the literary period)
Anvendte begreber: Romanticism, American Transcendentalism, The Anthropocene
Termer:
--
Tekster:
Non-fiction:
Henry David Thoreau, "Walden; or Life in the Woods" (1854) (excerpt from memoir/autobiography)
Sam Hobkinson and Peter Ackroyd, "The Romantics, Liberty (s1:e1)" (2006), BBC Documentary
James Rebanks, "The Shepherd's Life: A Tale of the Lake District" (2015)
Pia Rørkær Sigh and Niels Randbo Back, "The Romantic Age: Historical background" from , “Through Literary Landscapes” (2020)
Pia Rørkær Sigh and Niels Randbo Back, "The Romantic Age Literary Background" from , “Through Literary Landscapes” (2020)
Pia Rørkær Sigh and Niels Randbo Back, "American Transcendentalism" from , “Through Literary Landscapes” (2020)
Pia Rørkær Sigh and Niels Randbo Back, "The Anthropocene: A Contemporary Perspective" from , “Through Literary Landscapes” (2020)

Poetry:
William Blake, "The Ecchoing Green" (1789) (Innocence)
William Blake, "Nurse's Song" (1789) (Innocence) (secondary text)
William Blake, "London" (1794) (Experience)
William Blake, "Nurse's Song" (1794) (Experience) (secondary text)
William Blake, "The Garden of Love" (1794) (Experience) (secondary text)
William Wordsworth, "The Tables Turned" (1798)
William Wordsworth, "Composed Upon Westminster Bridge, September 3, 1802" (1802)
George Gordon (Lord) Byron, "So, we'll go no more a-roving" (1816)
George Gordon (Lord) Byron, "Darkness" (1816)
Percy Bysshe Shelley, "Ozymandias" (1818)
Walt Whitman, "When I Heard the Learned Astronomer" (1865)

Satire/Ad:
Justin Bogardus, "Nature Rx" (pt. 1-3), 2015
Kamen Markov (Traktor), "Falling for Autumn", 2024, McQueen Films (Switzerland Tourism ad)

Værklæsning (Book Club, individuelle læsninger):
Mary Shelley: ”Frankenstein” (1818): Carl P, Elisabeth, Viktoria
Louisa May Alcott: ”Little Women” (1868): Amalie, Emma, Kasper, Signe
--
Sekundær tekst (juleafslutning)
Charles Dickens, "A Christmas Carol", 1843 (excerpt, abridged)
--
(59+ ns)
--
Faglige mål
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion  
- læse og forstå komplekse tekster på engelsk denne historiske periode
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster   
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode  
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk  
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA  
- udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder   
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning  
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster  
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie  
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Shepherd's Life 22-09-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The American Dream and the US Election

Der fokuseres på den amerikanske drøm og det amerikanske valg. Vi kigger på udviklingen af den amerikanske drøm, fra begyndelsen - gennem middelklassens vækst og tilegnelse af værdierne i drømmen - imod middelklassens reduktion samt eroderingen og den gradvist stigende uopnåelighed i drømmen.
Ud over den amerikanske drøm og amerikanske kerneværdier arbejdes der med præsidentvalget i USA og det amerikanske valgsystem, og vi sætter os løbende (og meget overordnet) ind i valgets mest markante mærkesager: economy, immigration, abortion rights, the housing crisis. Vi inddrager en biografvisning af den højaktuelle biopic om Trump: ”The Apprentice”.
Med udgangspunkt i 'The Gettysburg Address' samt MLK's 'I Have a Dream' arbejdes der med retorik, hvor flg. begreber introduceres og anvendes: modes of persuasion (ethos, pathos, logos), repetitions (anaphora, antistrophe, parallelism), reference/allusion, rhetorical question, irony/sarcasm, apohasis, figurative language (metaphor, simile, symbol), alliteration/assonance, antithesis/oxymoron).
Grammatikundervisningen inkorporeres i arbejdet med tekstmaterialet.

KERNETEKSTER
POLITICAL DOCUMENT
Jefferson, et. al. "The Declaration of Independence", 1776

POEM
Emma Lazarus, "The New Colossus", 1883

FAGTEKSTER
The Commoncraft Show, "Electing a US President in Plain English", 2024 (video)
https://www.commoncraft.com/video/electing-us-president
Lotte Genefke, Stine Nue and Lise Wich, "Reading exercises: The American Political System", excerpts from "Election Year", 2024

ARTICLES
Jack Miller, "How the Declarations American Dream Is Under Attack", The National Review, Oct 8, 2022 (kun læst af elever, der ikke var på studietur til Indien)
https://www.nationalreview.com/2022/10/how-the-declaration-of-independence-american-dream/
Elise Hammond Shania Shelton, "Here’s what these young voters say are their top issues in the 2024 election", Sep 22, 2024, CNN Politics, CNN website
https://edition.cnn.com/2024/09/22/politics/young-voters-election-issues/index.html
Adrian Horton, "Americans don’t want to see a Trump movie but elsewhere it’s a different story", Oct 22, 2024, The Guardian Biopics, The Guardian website
https://www.theguardian.com/film/2024/oct/22/apprentice-movie-trump-global-box-office
Joan E Greve, David Smith and Robert Tait, ”Trump sworn in as 47th president as US braces for a new era of disruption and division”, The Guardian, Jan 20, 2024
https://www.theguardian.com/us-news/2025/jan/20/trump-division-vengeance-inauguration
Michael Williams, "What to watch at Donald Trump’s second presidential inauguration", Jan 20, 2025
https://edition.cnn.com/2025/01/20/politics/how-to-watch-inauguration/index.html

FILM
Ali Abassi, "The Apprentice", 2024, Scythia Films, et. al. (biopic)

SoMe VIDEO
Jesica McCabe, ”Where did the American dream go?”, July 23, 2023 (TikTok)

SPEECHES
Abraham Lincoln, "The Gettysburg Address", 1863
Martin Luther King Jr: "I Have a Dream", 1963
Donald Trump: "Victory Speech", Nov 6, 2024
https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234
Donald Trump: "Inauguration Speech", Jan 20, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=O96hyN8EuAs

SATIRE
Political Talk Show:
The Daily Show, "Jon Stewart on Trump's Xenophobic MSG Rally & Mass Deportation Plan", Oct 29, 2024, Comedy Central
https://www.youtube.com/watch?v=cOLqSUK0eBM

Værklæsning (Book Club, individuelle læsninger):
Louisa May Alcott: ”Little Women” (1868): Amalie, Emma, Kasper, Signe
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (1925): Carl W, Isabella, Mads, Matthias, Teja
John Steinbeck: ”Of Mice and Men” (1937): Agnesa, Frederikke, Jessica, Laura, Nikoline, Sofia
J.D. Salinger: ”Catcher in the Rye” (1951): Magnus
Casey McQuiston: ”Red, White & Royal Blue” (2019): Nicoline
--
Sekundær tekst (juleafslutning)
Richard Donner, "Scrooged", 1988 (film adaptation of "A Christmas Carol")
--
(60+ ns)
--
Faglige mål
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik
- udtale og ordforråd
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Macbeth

I dette forløb har vi arbejdet med uddrag af stykket ”Macbeth”. Vi har nærlæst en del scener fra stykket, og de scener vi ikke har nærlæst har vi arbejdet med i referat fra SparkNotes.
Som introduktion til emnet arbejdes der overfladisk med den historiske kontekst (Elizabeth I --> James VI) og indgående med konceptet "the Elizabethan Universe" og "The Great Chain of Being", endvidere har vi arbejdet med begreberne: Fatalism/Determinism vs. Humanism.
For at give eleverne et overblik over stykket har vi set filmen "Macbeth" fra 2015. Vi har arbejdet tekstanalytiske med scenerne med fokus på en karakteristik af personerne. Som afslutning på forløbet  har vi arbejdet med remediering/komparative analyser af filmversioner af Macbeth, hvor vi har set udklip fra forskellige version/fortolkninger af stykket med henblik på at fremhæve fortolkning af diverse aspekter.

KERNETEKSTER
Følgende uddrag af Macbeth fra: "Reading Shakespeare in Our Time", Birgitte Speyer, 2017.
* eller: "William Shakespeare's Macbeth", Robert Southwick (ed.), Longman, 1992
Act 1, Sc 1
Act 1, Sc 2
Act 1, Sc 3 *Longman og tegneserieversion
Act 1, Sc 5 *Longman
Act 1, Sc 7
Act 2, Sc 1
Act 2, Sc 2
Act 2, Sc 3 *Longman
Act 5, Sc 1
Act 5, Sc 4 *Longman
Act 5, Sc 5

TEKSTOVERBLIK
William Shakespeare, The Tragedy of Macbeth, 1606 (first performed)/1623 (first published)

Film:
Philip Casson/The Royal Shakespeare Company, Macbeth, 1979 (authentic theatre version, filmed)
Marc Brozel, ShakespeaRe-Told: Macbeth, 2005 (Macbeth as chef)
Geoffrey Wright, Macbeth, 2006 (Macbeth as Aussie crimelord)
Rupert Gould, Macbeth, 2010 (Macbeth as Communist dictator)
Justin Kurzel, Macbeth, 2015 (Attempt at 11th century historically correct version)
Joel Cohen, The Tragedy of Macbeth, 2021 (black and white traditional production as a film)

Værklæsning (Book Club, individuelle læsninger):
M.L. Rio: “If We Were Villains” (2017): Angel
--
(75+ ns)
--
Faglige mål
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster   
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode  
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk  
- analysere og perspektivere aktuelle forhold på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Kernestof
- Shakespeare
- Genren: drama
- det engelske sprogs grammatik og udtale
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer  
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng  
- elementer af det engelske sprogs udvikling  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster   
- væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie  
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Jamaica

Vi beskæftiger os med Jamaicansk kultur, identitet og sprog (Engelsk og Patois) og overgangen fra koloni til uafhængig nation. Bob Marleys person og indflydelse er et centralt omdrejningspunkt. Temaer: samfundsklasser, fattigdom, ulighed, musik/reggae, Rastafari.

KERNETEKSTER
TRAVEL GUIDE
Lonely Planet: "Caribbean Islands: History"

PATOIS LANGUAGE PRACTICE
Digital dictionary: English to Patois
http://www.jamaicantranslator.com/
Background and development of patois:
https://www.youtube.com/watch?v=hNM-BE4xAyo&t=589s
Practice speaking #1
https://www.youtube.com/watch?v=R1hfbI99Pgc
Practice speaking #2
https://www.youtube.com/watch?v=6ZyDhE3A8yY
Practice speaking #3
https://www.youtube.com/watch?v=zkbuwRFCllQ
Patois Phrasebook:
https://en.wikivoyage.org/wiki/Jamaican_Patois_phrasebook

SPEECH
Andrew Holness, "Emancipation Day Message by the Prime Minister, the Most Hon. Andrew Holness", Office of the Prime Minister, 2016

BIOPIC (fictionalized)
Reinaldo Marcus Green, ”One Love”, 2024 (biopic on Bob Marley)

SONGS
Bob Marley, "Slave Driver", 1973
Bob Marley, "So Much Trouble in the World", 1979
Bob Marley, "Babylon System", 1979
Bob Marley, "Concrete Jungle", 1982
Early B, "History of Jamaica", 1984

SHORT STORIES
Roger Mais, "Blackout", 1940
Hugh Martin, "Less Than A Man", 1968
--
(48 ns)
--
Faglige mål
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer  
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion  
-skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om -- komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi   
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster   
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode  
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk  
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Jamaica

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik og udtale
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer   
- standardsprog og variation, herunder Patois
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca   
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster    
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA samt Caribien, spc. Jamaica.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer