Titel
3
|
The American Dream and the US Election
Der fokuseres på den amerikanske drøm og det amerikanske valg. Vi kigger på udviklingen af den amerikanske drøm, fra begyndelsen - gennem middelklassens vækst og tilegnelse af værdierne i drømmen - imod middelklassens reduktion samt eroderingen og den gradvist stigende uopnåelighed i drømmen.
Ud over den amerikanske drøm og amerikanske kerneværdier arbejdes der med præsidentvalget i USA og det amerikanske valgsystem, og vi sætter os løbende (og meget overordnet) ind i valgets mest markante mærkesager: economy, immigration, abortion rights, the housing crisis. Vi inddrager en biografvisning af den højaktuelle biopic om Trump: ”The Apprentice”.
Med udgangspunkt i 'The Gettysburg Address' samt MLK's 'I Have a Dream' arbejdes der med retorik, hvor flg. begreber introduceres og anvendes: modes of persuasion (ethos, pathos, logos), repetitions (anaphora, antistrophe, parallelism), reference/allusion, rhetorical question, irony/sarcasm, apohasis, figurative language (metaphor, simile, symbol), alliteration/assonance, antithesis/oxymoron).
Grammatikundervisningen inkorporeres i arbejdet med tekstmaterialet.
KERNETEKSTER
POLITICAL DOCUMENT
Jefferson, et. al. "The Declaration of Independence", 1776
POEM
Emma Lazarus, "The New Colossus", 1883
FAGTEKSTER
The Commoncraft Show, "Electing a US President in Plain English", 2024 (video)
https://www.commoncraft.com/video/electing-us-president
Lotte Genefke, Stine Nue and Lise Wich, "Reading exercises: The American Political System", excerpts from "Election Year", 2024
ARTICLES
Jack Miller, "How the Declarations American Dream Is Under Attack", The National Review, Oct 8, 2022 (kun læst af elever, der ikke var på studietur til Indien)
https://www.nationalreview.com/2022/10/how-the-declaration-of-independence-american-dream/
Elise Hammond Shania Shelton, "Here’s what these young voters say are their top issues in the 2024 election", Sep 22, 2024, CNN Politics, CNN website
https://edition.cnn.com/2024/09/22/politics/young-voters-election-issues/index.html
Adrian Horton, "Americans don’t want to see a Trump movie but elsewhere it’s a different story", Oct 22, 2024, The Guardian Biopics, The Guardian website
https://www.theguardian.com/film/2024/oct/22/apprentice-movie-trump-global-box-office
Joan E Greve, David Smith and Robert Tait, ”Trump sworn in as 47th president as US braces for a new era of disruption and division”, The Guardian, Jan 20, 2024
https://www.theguardian.com/us-news/2025/jan/20/trump-division-vengeance-inauguration
Michael Williams, "What to watch at Donald Trump’s second presidential inauguration", Jan 20, 2025
https://edition.cnn.com/2025/01/20/politics/how-to-watch-inauguration/index.html
FILM
Ali Abassi, "The Apprentice", 2024, Scythia Films, et. al. (biopic)
SoMe VIDEO
Jesica McCabe, ”Where did the American dream go?”, July 23, 2023 (TikTok)
SPEECHES
Abraham Lincoln, "The Gettysburg Address", 1863
Martin Luther King Jr: "I Have a Dream", 1963
Donald Trump: "Victory Speech", Nov 6, 2024
https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234
Donald Trump: "Inauguration Speech", Jan 20, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=O96hyN8EuAs
SATIRE
Political Talk Show:
The Daily Show, "Jon Stewart on Trump's Xenophobic MSG Rally & Mass Deportation Plan", Oct 29, 2024, Comedy Central
https://www.youtube.com/watch?v=cOLqSUK0eBM
Værklæsning (Book Club, individuelle læsninger):
Louisa May Alcott: ”Little Women” (1868): Amalie, Emma, Kasper, Signe
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (1925): Carl W, Isabella, Mads, Matthias, Teja
John Steinbeck: ”Of Mice and Men” (1937): Agnesa, Frederikke, Jessica, Laura, Nikoline, Sofia
J.D. Salinger: ”Catcher in the Rye” (1951): Magnus
Casey McQuiston: ”Red, White & Royal Blue” (2019): Nicoline
--
Sekundær tekst (juleafslutning)
Richard Donner, "Scrooged", 1988 (film adaptation of "A Christmas Carol")
--
(60+ ns)
--
Faglige mål
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik
- udtale og ordforråd
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|