Holdet 2024 3g Id/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anders Stensig Winther, Anne Lynge Grove
Hold 2024 3g Id/1 (3g Id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Step og sundhed
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Badminton
Titel 5 Basketball - hævet fra Idræt C
Titel 6 Les lanciers - hævet fra Idræt C
Titel 7 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

Der arbejdes med, hvordan man bedst muligt kan hjælpe sin holdkammerat, som har bolden, og hvordan man placerer sig på banen i forskellige spilsituationer. Der arbejdes teknisk, så man lærer de forskellige skud, tæmninger og driblinger, og der fokusereres inden for det fysiske på udholdenhed og eksplosivitet.

Den fysiske del af Træningsprojektet gennemføres sideløbende på C-niveau, så der arbejdes med træningsformer og fysiologi i forbindelse med fysisk træning.

Formål:

- At kunne drible, aflevere og tæmme bolden på en teknisk korrekt måde under isolerede øvelser og i kamp.

- At kunne træffe korrekte valg i spilsituationer.

- At kunne bevæge sig korrekt på banen – kæderne skal hænge sammen, og man skal kunne sideforskyde.

- At have god kommunikation med medspillerne.

- At være udholdende og aktivt deltagende i spillet over længere tid samt udføre eksplosive løb på passende tidspunkter.

- At have kendskab til fysiske arbejdskrav for at blive en god fodboldspiller samt fysiologiske fordele ved at spille fodbold.


Ud over de specifikke mål inden for fodbold introduceres træningsprojektet på Idræt B. Der indgår her øvelser og teori i fodboldforløbet med henblik på at klæde dem på teoretisk (f.eks. intro til træningsformer) og praktisk (f.eks. intervaløvelser) i træningsprojektet.

Teori:

Målsætning, B for bedre idræt, Systime
Topfodbolden spiller med musklerne som aldrig før https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/vm-fysisk-udvikling
Træning og sundhed, Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 543-545
Aerob træning, Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 72-75

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Step og sundhed

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvorfor er musikforståelsen vigtig for at kunne opbygge stepkoreografi?
- Hvordan er korrekt stepteknik?
- Hvordan bygges stepkoreografi op?
- Hvilke krav er der for at kunne udføre stepkoreografi?
- Hvordan opbygges mikset stepmusik?
- Hvorfor kan det være problematisk, at gymnasieelever ikke går i bad efter idrætstimerne?
- Hvad har indflydelse på det forskruede kropsideal?
- Forklar modkulturen, hvor man er knap så bange for nøgenhed.
- Forklar hvad nedenstående vil sige og hvilke konsekvenser det har:
o Anoreksi og bulimi
o Megareksi
o Ortoreksi
- Hvad er hjerte-kar-sygdomme?
- Hvad er type II-diabetes?
- Hvad er knogleskørhed?
- Hvad er kræft?
- Hvad er stress og depression?
Faglige mål:
- Udvise musikforståelse i mikset musik (stor 1’er efter 4x8 taktslag) og igangsætte tilrettelagt koreografi på den store 1’er
- Udføre forskellige trin i stepaerobic og gennemføre en serie som en ‘finale’
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier - korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- Kunne redegøre for, hvordan man kan ændre på intensiteten ved hhv. musiktempo, stepbænkens højde og typer af trin (basistrin overfor skiftetrin med eks. hop)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med - sammensætte koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk - opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- Kunne udvise forståelse for opbygning af stepkoreografi med tre blokke, der hver indeholder en a- og en b-del
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, borgskala og puls
- kunne redegøre for forskellige livsstilssygdomme og motions betydning for disse
- kunne definere sundhed ud fra forskellige parametre
- kunne italesætte en syg forståelse af sundhed og de dertilhørende sygdomme og lidelser.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglitteratur:
Yubio Idræt c + b 2024
- Kapitel 34
- S. 24 nederst fra 1.2.5 og frem til s. 28, 1.3.
- Sundhed i et biologisk perspektiv, idræt b.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball

I første omgang fokuseres på at forstå reglerne, og hvordan man bevæger sig på banen. Inden for det tekniske område arbejdes der primært med slagene serv, returnering, dink, lob og smash. Til det gennemføres forskellige slagserier. Der arbejdes også med det taktiske område, hvor det handler om at komme frem til nettet og dominere spillet. Her handler det om at vurdere, hvornår det er en god ide at gå frem til nettet.
Der arbejdes primært ud fra mesterlære-metoden, hvor en elev giver feedback til den anden, og der udvælges fokuspunkter, der skal arbejdes med med henblik på at optimere den tekniske og taktiske præstation.

Mål
• Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
• Tekniske mål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Derudover fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
• Taktiske mål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.

Teori:
Pickleball, Idrætsportalen af Anders Bergholdt og Kasper Bøcher, Systime (pdf) om regler, taktik og historie
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 45-50 om næringsstoffer og ilt til musklerne, blodkredsløb og puls
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 53-58 om nervesystemet og musklerne
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 54-57 om musklernes opbygning og funktion
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 63-64 om dannelse af ATP i kroppen
Pickleball – regler og tips s. 5 i pdf fra www.asport.dk
Pdf med fremhævede muskler, som skal læres udenad

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton

Der arbejdes med basal teknik og benarbejde i badminton. Der spilles både single og double. Der arbejdes med, hvordan man holder på ketsjeren, med forskellige slag, og hvordan man skal placere sig på banen. Der udføres en blanding af forskellige øvelser og kamp.

Mål:

- At holde korrekt på ketsjeren
- At kunne udføre korrekte slag – kort og lang serv, clear, drop, netdrop, smash, lop
- At kunne bevæge sig korrekt på banen
- At kunne presse modstanderen ved at variere slagene

Teori:

Korrekt greb (for- og baghånd) https://www.youtube.com/watch?v=nDjnTMgm6vM&feature=youtu.be
Og https://www.youtube.com/watch?v=3VLBZECDO5A&feature=youtu.be
Lop baghånd http://video.dif.dk/secret/17588603/9a641c18e4cfaf9f086d9b30c3876b85
Netdrop i baghånd http://video.dif.dk/secret/17588618/b81929889047e7a6fba16c7dc15a33a0
Kort baghåndsserv http://video.dif.dk/secret/17588638/57bdd97360169b9417aabd6cab5d9021
Lop forhåndsside http://video.dif.dk/secret/17588605/f97de246f5b018f5a1e0d50cda522a43
Netdrop i forhånd http://video.dif.dk/secret/17588624/ee9cb549816e3a718b8a7c902e5fc7cd
Lang serv http://video.dif.dk/secret/17588655/1793634aa136c9e656eddc302eadb0df
Clear http://video.dif.dk/secret/17588653/8ee581abf97c33aee6368f1941888606
Benarbejde https://video.dif.dk/secret/17588642/94c14a7928dfae7a30357ebc9608db26

Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 858-863 om badminton. (Powerpoint tilknyttet)
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 257-259 om ledtyper og bevægelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Basketball - hævet fra Idræt C

I starten af forløbet inddeles eleverne i hold, som hver repræsenterer et bestemt land. Der arbejdes teoretisk og i praksis med teamteori med henblik på at styrke holdenes opgavekohæsion og sociale kohæsion. Holdene skal i fællesskab blive enige om deres værdier og individuelle roller, og de skal udvælge bestemte træningsøvelser ud fra deres egen vurdering af, hvad de har mest brug for at optimere.

Formål:

- At kunne aflevere og modtage afleveringer teknisk korrekt og med god kontrol
- At kunne drible med bolden med god kontrol i lav og høj fart
- At kunne skyde med korrekt skudteknik og være i stand til at ramme i kurven
- At kunne træffe korrekte taktiske valg i forskellige spilsituationer
- At have god kommunikation med medspillerne
- At kunne indgå i og udvikle sig på sit hold med henblik på at gøre holdet og ens medspillere bedre


Teori:

Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 550-561, s. 566, s. 569-571 og s. 575-576 om basketball – historisk baggrund, reglerne og teknik inden for dribling, aflevering, lay-up, skud, rebound, fastbreak og angrebstaktik

Barcelonaøvelse (aflevering og løb) s. 564

Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 139-148 om holdets toppræstation og aggression i idræt

B for bedre idræt, Systime, 10.2. Teamet, om teamet og teamets udvikling (de 5 faser) – vedlagt som Word-dokument
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Les lanciers - hævet fra Idræt C

Der arbejdes i første omgang med at kunne gennemføre turene med korrekte trin. Herefter er der særligt fokus på at kunne gennemføre turene med det rette høviske udtryk og på kreativitet i udfærdigelse og gennemførelse af en 6. tur, som eleverne selv finder på.

Teori:

”Neje og bukke – god start på en ny tid”, film fra Youtube, Museum Nordsjælland, 2020 Neje og bukke - God start på en ny tid - YouTube

Artikel af Niels Ebdrup, 2012, ”Derfor danser vi Lanciers” https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers (4 sider)

Kortfilm produceret af Sita Malene Jensen og Esben Kjær Ravn, 2013, ”Lanciers – en typisk dansk historie” Lancier - En typisk dansk historie

Film af lanciers-turene:
1. La Dorset http://youtu.be/RQDedfC4k2Y
2. La Victoria (Komplimentturen) http://youtu.be/D88A8nYyhNU
3. Les Moulinets (Damemøllen) http://youtu.be/SvAYtj27ku0
4. Les Visites (Vistituren) http://youtu.be/FvMiWG-18mQ
5. Les Lanciers (Herremøllen) http://youtu.be/3qfsgsRKOWg

Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 1364-1365 om lanciers
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 1354-1356 om Labans bevægelseslære (BESSR)
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 272-274 om muskelkontraktion
Yubio – Idræt C+B 2024 af Thomas Skadhede et al., s. 277-279 og s. 284 om muskelfibertyper

Sekundær litteratur:

Les lanciers på Hasseris Gymnasium & IB World School, dokument udfærdiget i fællesskab af idrætslærerne på Hasseris Gymnasium, hvor turene beskrives detaljeret trin for trin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer