Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Katrine Bork
|
Hold
|
2024 2g3g ps/2 (2g3g ps/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til psykologi C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Flokdyret og bæredygtig bevidsthed
Dette temabaserede forløb undersøger menneskers adfærd overfor klimaforandringerne. Der tages afsæt i social psykologi, evolutionspsykologi og kognitionspsykologi. Det centrale i forløbet er både et fokus på forståelsen af, hvordan gruppen kan påvirke individets adfærd – det gruppepsykologiske perspektiv. Men også på, hvordan forventninger og forhåndsopfattelser kan have indflydelse på, hvordan vi agerer ift. hinanden – det individualpsykologiske perspektiv. Vi vil i forløbet arbejde med følgende: fordomme og stereotypier, grupper, konformitet, intergruppekonflikter, samt evolutionpsykologiens forklaringer på gruppeadfærd.
Fokus:
Evolutionspsykologi, Baumeister og Leary: om behovet for at høre til. Socialpsykologi, definition af en gruppe, Aschs: konformitetsforsøg, Sherif: Robbers Cave, intergruppekonflikt, stereotyper, fordomme og diskrimination. Den sociale identitetsteori: Henri Tajfel og John Turner, holdninger og kognitiv dissonans. Tilskuereffekten, nudging og lemmingeffekten. Metodearbejde med: eksperient, interview og caseundersøgelse.
Supplerende film:
DR-dokumentar: Mød dit urmenneske - i flok og alene (2018)
DR-dokumentar: Manipulator - Lemmingeffekten (2018)
Jane Elliot: A divided class (1985) (YouTube: https://youtu.be/1mcCLm_LwpE?t=166
DR-klip: Derfor er du ligeglad med klimakrisen (2023): https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-er-du-ligeglad-med-klimakrisen_379257
Green Peace Danmark via FB: "Rigtige mænd spiser vel kød?"
Antal sider ca: 32
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udvikling og omsorg hos børn og unge
Forløbet tager afsæt i udviklingspsykologien og socialpsykologien. I første del af forløbet vil vi tale om vigtigheden af den gode omsorg i de første leveår og vi ser nærmere på, hvem der kan være omsorgspersoner. Hertil får eleverne mulighed for at blive klogere på deres egen udviklingsproces ved at finde billeder frem fra barndommen, hvor de kan reflektere over deres egne omsorgspersoner og den indflydelse, de har haft. Efterfølgende dykker vi ned i konkret udviklingspsykologi med fokus på hvordan barnet udvikler sig frem til småbarnsalderen. Her tages der udgangspunkt i den psykoanalytiske teori, idet der vil være fokus på teoretikerne; D. Stern, J. Bowlby og M. Ainsworth. Forløbet inddrager den empiriske udviklingspsykologi, da bl.a. Stern blander denne med den psykoanalytiske teori. Igennem forløbet arbejder vi med forskellige faktorer, der har indflydelse på vores udvikling og livsforløb. Herunder indflydelsen af opdragelsen, institutioner og gruppetilhørsforhold. I forløbet ser vi også nærmere på konsekvenser, der kan opstå, hvis forældrene ikke er i stand til at tage ansvar for barnet og give det den nødvendige omsorg. Endelig vil vi diskutere, hvorfor nogle børn er mere modstandsdygtige/resiliente over for omsorgssvigt end andre.
Fokus:
Den gode omsorg: tilsyn, stimulation og tilknytning, Sterns lagkagemodel: begyndende selv, kerneselv, det intersubjektive selv, det verbale selv, det narrative selv, overblik i udviklingspsykologiens metoder: kritik af faseteori-tanken ift. moderne spædbarnsforskning, Bowlby + Ainsworth: tilknytning og omsorg, institutioners betydning: dobbeltsocialisering, Erikson: selvidentitet og socialt jeg, Tajfel og Turner: social identitetsteori, fire typer af omsorgssvigt og reaktioner herpå, resiliens, Werner og Smiths Kauai-undersøgelse og opdragelsesstile. Metodearbejde med tværkulturel undersøgelse, tvillingestudie og interview.
Supplerende film:
DR-dokumentar: Mød dit urmenneske: forældre og børn (2018)
TV 2-dokumentar: Er du mors lille dreng (1998)
Antal sider ca: 55
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ungdom og senmodernitet
Forløbet tager afsæt i socialpsykologiens perspektiv på identitetsdannelse. Forløbet fremhæver temaer vedrørende det senmoderne samfund samt ungdomsperioden med udgangspunkt i følgende teoretikere: E. Erikson, A. Giddens, D. Riesman, Gergen, samt Bourdieu og hans ideer om kapital og habitus. Forløbet har fokus på emnerne: Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af det senmoderne samfunds udfordringer, herunder stress og coping. Derudover emnet identitetsfremstilling via digitale medier. Ydermere emnet køn, krop og identitet med fokus på kønsforskellen i samtidens stigende mistrivsel hos unge. Desuden emnet om den senmoderne identitetsdannelse og dets muligheder, hvor vi diskuterer: kan vi reflektere over og vælge vores identitet og omdanne den til forskellige arenaer eller er vores liv forudbestemt ud fra de kapitaler vi har til rådighed?
Fokus: ungdom og senmodernitet, stress og coping, Erikson, køn, krop og kønsforskelle. Desuden Bourdieu (kapital og hapitus), Gergen (det multiple selv), Giddens (identitet som et refleksivt projekt), socialkarakter (Riesman).
Supplerende film:
DR-dokumentar: Født til succes (2017)
DR-dokumentar: ”Prinsesser fra blokken”, episode 4 (2016)
DR-dokumentar: ”Prinsesser fra blokken – otte år senere”, episode 3 (2024)
DR-Dokumentar: "De dyre piger" (2023)
TV2-dokumentar: "Presset ungdom", episode 1 (2023)
Antal sider ca: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det lærende menneske
Forløbet handler om, hvordan vi lærer - opnår viden og færdigheder - og i den sammenhæng vil vi rette fokus mod forskellige læringsteorier og vidensformer. Forløbet afdækker grundlæggende kognitive elementer, som opmærksomhed og hukommelse, der også er bærende kognitive elementer i læreprocesser. Herefter anskues tænkningens udvikling fra vi bliver født ift. Piagets fire faser og hertil kritik af Piaget. Begreberne kvalifikation, kompetence og kreativitet er centrale, når vi diskuterer forskellige vidensformer. Vi vil forsøge at koble disse begreber på den behavioristiske læringsteori (Pavlov, Skinner, Bandura), den kognitive læringsteori (Piaget). Vi vil tale om undervisningsformer (Qvortrup) og motivation, og i den sammenhæng vil vi rette opmærksomheden mod, at det enkelte individ har forskellige forudsætninger for at lære, og vi vil diskutere hvordan man håndterer behovet for individuel læring. Undervejs i forløbet trækkes hele tiden tråde til den moderne digitaliserede verden, og hvilke faktorer herfra der kan have indflydelse på læring.
Fokus:
Kognition, opmærksomhed, hukommelse, assimilation og akkommodation, Piagets fire faser for tænkningens udvikling, behavioristiske og kognitive læringsformer, vidensformer: kvalifikationer, kompetencer og kreativitet, undervisningsformer: lærerstyret, projektarbejde, selvstændige arbejdsformer, motivation: Ryan og Deci (indre og ydre motivation), kontekst afhængig motivation (relationer og tilhørsforhold har betydning for vores motivation), Banduras selfefficacy (jo større mestringsevne jo større motivation) og indflydelsen af kommunikation via digitale medier på motivation og læring.
Supplerende film:
TV2-dokumentar: "Pisk eller gulerod" episode 1+2 (2017)
YouTube: "Piaget's Stages of Development": https://youtu.be/TRF27F2bn-A
YouTube: Simons og Chabris, 1999: "Selective attention test": https://youtu.be/vJG698U2Mvo?si=s4i3bCS5F-5Nufu-
YouTube: Pavlovs hunde-eksperiment: "Classical Conditioning - Ivan Pavlov": https://youtu.be/hhqumfpxuzI
YouTube: John B. Watsons eksperiment med lille Albert: "The Little Albert Experiment": https://psykveje.systime.dk/?id=p5148
Antal sider: 51
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285621",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285621",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285621"
}