Titel
2
|
Forløb#2 BARNDOMMENS BETYDNING?👶🏼
BARNDOMMENS BETYDNING?
Med særligt foksus på: Erikson, Winnicott, Stern, Bowlby, Ainthworth, Spitz og Harlow undersøger vi barndommens betydning for udvikingen af personligheden. Vi undersøger først barnets emotionelle udvikling, samt hvilken rolle tilknytning og omsorgssvigt spiller i udviklingen af personlighed og identitet. Herunder inddrages også et neuropsykologisk perspektiv. I forlængelse heraf undersøger vi betydningen af den sociale arv med fokus på, hvorvidt den tidlige udvikling har en deterministisk karakter eller ej?
Derudover, hvorledes opdragelsesstile og familietyper påvirker barnets udvikling. Dernæst inddrages et kognitivt perspektiv med fokus på barnets kognitive udvikling, samt hvorledes eller hvorvidt denne forudsættes af sammenspillet med omsorgspersoner. Her inddrages Piagets og Vygotskys kognitive udviklingsteorier.
Desuden overvejer vi styrkerne og svaghederne ved det psykoanalytiske børnepsykologi versus den empiriske samt de etiske udfordringer forbundet anvendelsen af dyr i psykologisk forskning.
Forløbet har primært fokus på eksperimenter og casestudier som metoder samt deres svagheder og styrker. Dette ses særligt i forhold til Bowlbys egne revurderinger af konsekvenserne af omsorgssvigt i barndommen.
Kernestof:
Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, 2006:
- Udviklingspsykologi (side 221-226)
- Piagets kognitive udviklingsteori (side 227-231)
- Tilknytning og omsorgssvigt (side 241-248)
- Udviklingen af hjernen (side 89-96)
Flemming Ravn & Troels Wolf, PSYKOLOGI - fra celle til selfie, 2015:
- Typer af omsorgssvigt (side 12-14)
- Winnicott og tilknytning (side 24-29)
- Eriksons udviklingsteori (side 32-36)
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, 2017:
- Opdragelse og opdragelsesstile (side 160-164)
Kirsten Grønbæk Hansen: "Fra socialt til individuelt - Vygotsky og den nærmeste udviklingszone"(side 151-153) fra: Hauge & Brørup: Gyldendals psykologihåndbog (2005)
Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: "Langsigtede virkninger af omsorgssvigt" Psykologiens veje e.bog, 2020
- Psykologiens veje e.bog 2020: "Case Tanja og Lene", Margaretha Berg Brodén: Mor og barn i ingenmandsland, Gyldendal 1996
- Psykologiens Veje e.bog 2020: "Case Heidi", Aud Fossen: Udviklingskriser i barnealderen, Aschehoug 1978
- Mette-Line Thorup, "Forkælede drømmebørn har ondt i selvværdet", Information, 2008: https://www.information.dk/kultur/2008/01/forkaelede-droemmeboern-ondt-selvvaerdet
- Käte From, Omsorgssvigt i et neuro-psykologisk perspektiv, https://www.sundhedsplejersken.nu/omsorgssvigt-i-et-neuro-psykologisk-perspektiv/
- Omsorgssvigtede børns hjernefunktion, ALFA FREDENSBOG: https://www.alfa-fredensborg.dk/omsorgssvigtede-borns-hjernefunktion/
TV-Medier:
- Harlow's Studies on Dependency in Monkeys", youtube, 2011
- "Daginstitutioner bag facaden", (TV2 dokumentar), 2019
- "Er du mors lille dreng" (1 og 3), (TV2 dokumentar), 1998/2017
- "The Strange Situation - Mary Ainsworth, 2009
- "Still Face Experiment: Dr Edward Tronick", youtube, 2020
- "An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff", yourtube, 2011
- "Blodets bånd", dokumentar, 2013
- "Kernen:Jeg føler, ingen kan lide mig", (TV2 dokumentar), 2023
Læse sider: ca. 54 / 180
|