Holdet 2024 2g ps/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Carina Seyfert
Hold 2024 2g ps/3 (2g ps/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 GRUPPEN OG INDIVIDET🌿
Titel 2 Forløb#2 BARNDOMMENS BETYDNING?👶🏼
Titel 3 Forløb#3 KAN VI STOLE PÅ OS SELV?🤔
Titel 4 Forløb#4 UNGDOMSLIV I SENMODERNITETEN🆔

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 GRUPPEN OG INDIVIDET🌿

GRUPPEN OG INDIVIDET

Forløbet tager udgangspunkt i problemstillinger, der beskæftiger sig med individets påvirkning af gruppen. Herunder fordomme og diskriminering, krænkelser på digitale medier og fjendskab mellem grupper. Derudover inddrages metodekritiske overvejelse i forhold til kvantitative metoder med udgangspunkt i eksperiment og spørgeskema som undersøgelsesform.

Forløbet tager udgangspunkt i følgende problemstillinger:

Hvad sker der med individet, når det indgår i en gruppe? Hvilke roller opstår? Hvorfor opstår onde situationer?  Hvilke egenskaber skal mennesket rumme for at kunne sige fra over for autoriteter og onde situationer? Hvordan opstår og fastholdes fordomme og diskrimination, og hvilken konsekvenser har det for den stigmatiserede gruppe? Hvorfor opstår mobning på de sociale medier, og hvilke konsekvenser kan det have at få delt intime billeder uden samtykke?

Kernestof:
Peder Nielsen, Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 2006 (side 136-160, 164-176)

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, 2017
- Mobning (side 387-390)

Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi, SystimeiBog, 2018:
- Kap 1: Metode og kritiske overvejelser. (NB: Disse sider anvendes i alle fire forløb)


Supplerende stof:
Jens Lenler: Onde Situationer, Politiken 17.05.2004
Sven Arvid Birkeland: Vi kan alle blive bødler, Berlingske Tidende 26.6.2006
Jette Hannibal: "Stereotyper, fordomme og diskriminering", www.emu.dk/sites/default/.../Stereotyper_fordomme_jettehannibal09.pdf
Renna Agger og Lisa Seidelin: “Mange unge har fordomme om grønlændere”, Politiken. 2. sep. 2019


TV-medier:
Philip Zimbardo: Why ordinary people do evil ... or do good, youtube, 2011
“Krigerne 1-4”, DR dokumentar
Milgram Experiment (Derren Brown), youtube, 2011
“Standford Prisen”, BBC documentary, 2002
"Ung, nøgen og udstillet", DR1 dokumentar, 2016


Læste sider: ca. 54 / 180

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 BARNDOMMENS BETYDNING?👶🏼

BARNDOMMENS BETYDNING?

Med særligt foksus på: Erikson, Winnicott, Stern, Bowlby, Ainthworth, Spitz og Harlow undersøger vi barndommens betydning for udvikingen af personligheden. Vi undersøger først barnets emotionelle udvikling, samt hvilken rolle tilknytning og omsorgssvigt spiller i udviklingen af personlighed og identitet. Herunder inddrages også et neuropsykologisk perspektiv. I forlængelse heraf undersøger vi betydningen af den sociale arv med fokus på, hvorvidt den tidlige udvikling har en deterministisk karakter eller ej?
Derudover, hvorledes opdragelsesstile og familietyper påvirker barnets udvikling. Dernæst inddrages et kognitivt perspektiv med fokus på barnets kognitive udvikling, samt hvorledes eller hvorvidt denne forudsættes af sammenspillet med omsorgspersoner. Her inddrages Piagets og Vygotskys kognitive udviklingsteorier.

Desuden overvejer vi styrkerne og svaghederne ved det psykoanalytiske børnepsykologi versus den empiriske samt de etiske udfordringer forbundet anvendelsen af dyr i psykologisk forskning.

Forløbet har primært fokus på eksperimenter og casestudier som metoder samt deres svagheder og styrker. Dette ses særligt i forhold til Bowlbys egne revurderinger af konsekvenserne af omsorgssvigt i barndommen.

Kernestof:
Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, 2006:
- Udviklingspsykologi (side 221-226)
- Piagets kognitive udviklingsteori (side 227-231)
- Tilknytning og omsorgssvigt (side 241-248)
- Udviklingen af hjernen (side 89-96)

Flemming Ravn & Troels Wolf, PSYKOLOGI - fra celle til selfie, 2015:
- Typer af omsorgssvigt (side 12-14)
- Winnicott og tilknytning (side 24-29)
- Eriksons udviklingsteori (side 32-36)

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, 2017:
- Opdragelse og opdragelsesstile (side 160-164)

Kirsten Grønbæk Hansen: "Fra socialt til individuelt - Vygotsky og den nærmeste udviklingszone"(side 151-153) fra: Hauge & Brørup: Gyldendals psykologihåndbog (2005)

Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: "Langsigtede virkninger af omsorgssvigt" Psykologiens veje e.bog, 2020
- Psykologiens veje e.bog 2020: "Case Tanja og Lene",  Margaretha Berg Brodén: Mor og barn i ingenmandsland, Gyldendal 1996
- Psykologiens Veje e.bog 2020: "Case Heidi", Aud Fossen: Udviklingskriser i barnealderen, Aschehoug 1978
- Mette-Line Thorup, "Forkælede drømmebørn har ondt i selvværdet", Information, 2008: https://www.information.dk/kultur/2008/01/forkaelede-droemmeboern-ondt-selvvaerdet
- Käte From, Omsorgssvigt i et neuro-psykologisk perspektiv, https://www.sundhedsplejersken.nu/omsorgssvigt-i-et-neuro-psykologisk-perspektiv/
- Omsorgssvigtede børns hjernefunktion, ALFA FREDENSBOG: https://www.alfa-fredensborg.dk/omsorgssvigtede-borns-hjernefunktion/

TV-Medier:
- Harlow's Studies on Dependency in Monkeys", youtube, 2011
- "Daginstitutioner bag facaden", (TV2 dokumentar), 2019
- "Er du mors lille dreng" (1 og 3), (TV2 dokumentar), 1998/2017
- "The Strange Situation - Mary Ainsworth, 2009
- "Still Face Experiment: Dr Edward Tronick", youtube, 2020
- "An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff", yourtube, 2011
- "Blodets bånd", dokumentar, 2013
- "Kernen:Jeg føler, ingen kan lide mig", (TV2 dokumentar), 2023



Læse sider:  ca.  54 / 180
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 KAN VI STOLE PÅ OS SELV?🤔

KAN VI STOLE PÅ OS SELV?

Forløbet tager udgangspunkt i begreber som perception, hukommelse, stress og PTSD. Der er særligt fokus på  Elisabeth Loftus forskning i hukommelse og falske minder. Sidstnævnte sættes op imod Freuds teori om forsvarmekanismer samt teori om stress, coping og PTSD.

Der er igen fokus på eksperiment og casestudier som metoder samt de etiske udfordringer forbundet med eksperimenter i falske erindringer.

Kernestof:
Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, 2006:
- Perception (side 100-106)

Flemming Ravn & Troels Wolf, PSYKOLOGI - fra celle til selfie, 2015:
- Hukommelse (side 261-266)
- Stress og coping (s. 130-136 + 142-143)

Schultz Larsen, Ole: Psykologiens veje, 2008:
- Freuds personlighedsmodel og forsvarsmekanismer (side 53-60)

Supplerende stof:
    Sangild, Torben: “Du husker det tydeligt, men måske er det aldrig sket. Din hukommelse snyder dig”, Zetland, 2017

TV-medier:
"Hjemvendt", dokumentar, 2011
"60 Minutes: Eyewitness: How Accurate Is Visual Memory?", CBS News, 2009


Læste sider: ca. 33 / 180
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 UNGDOMSLIV I SENMODERNITETEN🆔

UNGDOMSLIV I SENMODERNITETEN

Forløbet tager udgangspunkt i, hvilke udfordringer det unge individ møder i den senmoderne samtid. Herunder dannelse af identitet, køn, personlighed, motivation og læring. Derudover inddrages metodekritiske overvejelse i forhold til kvantitative og kvalitative metoders styrker og svagheder med fokus på observationer, interviews, spørgeskemaer og eksperimenter.

Forløbet undersøger følgende problemstillinger:

Hvilke særlige karakteristika og problemstillinger har og møder det unge menneske i et senmoderne samfunds? Hvad former vores identitet og personlighed? Og hvor frie er vores valg egentlig? Hvilken indflydelse spiller de biologiske og kulturelle kønsopfattelser for dannelsen af identitet? Hvordan håndterer det senmoderne individ særlige udfordringer som fx stress, og hvordan hænger det sammen med de vilkår, der gælder for den senmoderne identitetsudvikling? Hvordan lærer og motiveres vi en verden, der synes evigt foranderlig, og hvordan påvirkes vi af det øgende præstationspres?


Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, 2006:
- Ungdom som livsfase: Seksualisering og kommercialisering (side 281-287)
- Giddens, Erikson, Gergen, Bourdieu og Riesmann (side 287-302)

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, 2017:
- Personlighedspsykologi (side. 309-312)
- Læringsformer og vidensformer (side 224-231)

-Magnus Riisager, PsykC - grundbog til psykologi på C-niveau, 2018:
-Køn og kønsforskelle (side 158-160)
- Motivation og læring (side 124-128)

Supplerende stof:
- "Frit fald: Især unge kvinder mistrives mentalt", 6. marts 2018 Politiken Sektion 1 Side 5
- Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi, SystimeiBog, 2018: "Tror du, du består eksamen?", undersøgelse.

TV-medier:
DR3 dokumentar:  ’Fanget af angst – Dittes historie’, 2018
"STYR PÅ DET HELE - om unge, stress og mental sundhed",  Mette Bahnsen, Persona Film 2017 https://www.youtube.com/watch?v=B12354ThY2Q



Læste sider: ca. 41/ 180




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer