Holdet 2024 2g3g mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Søren Eilskov Kristoffersen
Hold 2024 2g3g mu (2g3g mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Årets gang med 2g3g mu

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Årets gang med 2g3g mu

ELEMENTÆR MUSIKTEORI:
- Nodelære: Tonenavne i G-nøgle. Kort introduktion til F-nøgle. Nodelængder og rytmer. Løse og faste fortegn. Øvelser.
- Treklange dur/mol
- Skalaer (dur, mol)
- Intervaller (ikke forstørrede, formindskede, store og små))
- Puls, tempo, taktarter, slag,

Tekster og materiale:
- Jakob M. Jensen musikteorikompendium "Elementær nodelære": side 1-7, 14-16, 18-19
- Nicolai Glahders ”Rytmekompendium 1” (http://tartelet.dk/music_theory_basal-rytmer.html)
- Øvelser i dette fra www.jakobmjensen.dk/musikkurser,

MUSIKANALYSE:

Udgangspunkt i begrebsapparatet fra Johannes Grønagers Rockmusik i Tid og Rum (fremover angivet som RMTR) med eksempler og analysegennemgang på klassen. Følgende elementer er gennemgået:
- Form (popform, udvidet popform, AABA-form) (RMTR og https://www.musikipedia.dk/formanalyse)
- Hook, Gimmick, break (RMTR)
- Sound/lyddesign (RMTR)
- Grooveskemaanalyse (gennemgået ud fra ark om grooveanalyse, baseret på RMTR) med begreber som beatmarkeringer, modrytme, downbeat, offbeat, afterbeat, clavesrytmik, ostinater osv.
- Funktionsharmonisk analyse , herunder gennemgang af kvintcirklen (toneartsbestemmelse og funktioner T, S, D, DD, (D) samt paralleller (Tp, Sp og Dp)
- Melodisk analyse (perioder, fraser, sekvenseringer, omvendinger og motiver)  (https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse til og med ambitus)

Tekster og materiale:
- Rockmusik i tid og rum: side 10-13, 22-26, 30-31 linje 9, 34 (niveau 2: Funktion)-39 midt, 82-88 nederst, 107 nederst-117 nederst, 134-138
- Supplerende materiale: Jakob M. Jensens kompendie ”Analyse af rytmisk musik”.

MUSIKHISTORIE

Rytmisk og klassisk musikhistorie gennemgået i forskellige nedslag under arbejde med de tematiske forløb.

TEMATISKE FORLØB (parameterbaserede):

Powerpoint med harmonik gennem tiden. Analytiske nedslag om harmonik i barok (Bach´s Air, Handels ”Halleluja”, Vivaldi´s forår), Wienerklassik (Mozart ”Eine Kleine Nachtmusik”), Romantik (Wagner´s ”Valkyrieridt”, Debussy´s ”Clair de Lune”), Det 20.århundredes musik  (12-tonemusik med Schønbergs ”Suite for klaver Op.25).

2) Sound: Gennemgang af rumklang, delay, clean/distortion, Wah-wah og panorering. Gennemgang af sound på klassen med Billie Eilish Bad Guy og Ocean Eyes.  Egen elevproduktion i BandLab, hvor eleverne først skulle mixe en multitrack produktion med effekter, balancering/panorering og derefter hver især lave et kortere stykke musik med brug af forskellige effekter.

3) Melodik: Øvelser i sangene Fix You, All star Smash Moth, Tit er jeg glad, Kære Abelone, Se den tindrende himmel og Jeg elsker de grønne lunde.
4) Groove: gennemgang af groovebegreber med eksempler fra forskellige typer musik. Derefter gruppearbejde med Smash Mouths ”All Star” grooveskemaer, med gennemgang af de forskellige instrumenter hver for sig og samlet groove.
5) Hook, Break og Gimmick. Lærerstyret fremlæggelse på klassen med flere eksempler.


SÆRLIGT STUDERET OMRÅDE

Emne: 70'ernes rockmusik
Fokus har mest været på selve musikken og de stilmæssige karakteristika, og dermed ikke så meget på det extramusikalske om 70erne generelt.
Udvalgte stilarter er pop/disco (ABBA) og glamrock (Queen)
Baggrundstekst:
Rock, Dorte Hygum Sørensen, Politikens Forlag 2007:- s.100 (1970’erne), s.121(Glamrock), s.163 (Soul, Funk, Disco),  s.168 (pop), s. 171-172 (ABBA)


- Analyse af "We are the Champions" (Queen), "Dancing Queen" (ABBA) og "Mamma Mia" (ABBA).

Enstemmige sange:
“Jutlandia”, “Joanna”, “Kvinde Min”, “Can You Feel The Love Tonight”, “Let It Be”, “Imagine”,  ”Fix You”, ”The Scientist”, “Yesterday”, “You’ve Got a Friend”, "Dream a little dream of me", ”Drunk in the morning”, "Mamma Mia", "Last Christmas” "Dancing Queen", ”Juletræet med sin pynt”, ”Dejlig er jorden”.  

FLERSTEMMIGE SANGE:
“It’s Gonna Be A Long Night” (3-stemmigt), ”Can you feel the love tonight” (3-stemmigt)
SDS: "Afrikansk støvledans" (3-stemmig),

RYTMISK SAMMENSPIL:
Rotation til at lære rytmisk instrumentarium at kende:  ”Sound of Silence”, “Watermelon Sugar”
”Viva La Vida”, ”This Love”, ”Chariot”, ”Drunk in the morning”
-Deltagelse i årets MGP for alle 1.g elever.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer