Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lasse Thingbak Pedersen
|
Hold
|
2024 2g eø (2g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens omverden(herunder innovation)
Faglige mål i fokus:
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
Cases:
- Bronuts
- Social Foodies
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej eø'ere! Ser frem til at møde jer :) Vi lærer hinanden lidt at kende, får bøger og går så småt i gang med undervisningen. Vi ses - Lasse.
-
Vi prøver lige igen :) Samme plan som sidst - vel mødt!
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! 2. udgave, Columbus, 2017; sider: 29-30, 37-40, 55-58, 77-78
-
NB! Husk at læse i den rigtige bog - Luk Virksomheden Op! Vi lægger ud med en hurtig opsummering af det vi lavede sidst. Vi mangler bl.a. at tale de sidste innovationsbegreber igennem.Fokusspørgsmål:Hvad er PLC-kurven og hvordan hænger den sammen med
-
link til jeres billeder: https://padlet.com/lassethingbak/e-innovationer-ncp5s58r6uxf3y5r
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 9-27, 30-41
-
OBS - vær opmærksomme på at I læser i den korrekte bog!
-
Vi kom lidt bagud sidst og lægger for med at besvare de spørgsmål, vi ikke nåede. Læs de 3 sider med fokus på første del af Business Model Canvas :)
-
Vi fortsætter med virksomhedens forretningsmodel (herunder ide - hvad+hvem).
-
Virker som en stor mundfuld, men det er hurtigt læst. I skal bare skimme teksten, vi kommer til at arbejde med spørgsmål på klassen, så brug ikke tid på at tage noter.
-
Link til BMC: https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s
-
OBS - I dag læser vi i den 'anden bog'!
-
Færdiggør casen om 'Social Foodies' - hav især BMC og STEEPLE-analyse klar. Hvis der er tid, så begynder vi på næste tema: strategi. Husk bogen :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Valgfrit kernestof
Holdet har løbende arbejdet med startup-virksomheden som valgfrit kernestof. I takt med at vi bevæger os igennem faget har eleverne arbejdet med delelementer af deres virksomhed - fx værdi-tilbud, kundesegment, strategiske overvejelser, etableringsbudget etc.
Eleverne har arbejdet gruppevist og produktkravet er en skriftlig præsentation af virksomheden med baggrund i fagets obligatoriske kernestof.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej eø'ere! Ser frem til at møde jer :) Vi lærer hinanden lidt at kende, får bøger og går så småt i gang med undervisningen. Vi ses - Lasse.
-
Vi prøver lige igen :) Samme plan som sidst - vel mødt!
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! 2. udgave, Columbus, 2017; sider: 29-30, 37-40, 55-58, 77-78, 106-116
-
NB! Husk at læse i den rigtige bog - Luk Virksomheden Op! Vi lægger ud med en hurtig opsummering af det vi lavede sidst. Vi mangler bl.a. at tale de sidste innovationsbegreber igennem.Fokusspørgsmål:Hvad er PLC-kurven og hvordan hænger den sammen med
-
link til jeres billeder: https://padlet.com/lassethingbak/e-innovationer-ncp5s58r6uxf3y5r
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 9-27, 30-41, 49-75, 77-84, 87-108, 126-134, 136-169
-
OBS - vær opmærksomme på at I læser i den korrekte bog!
-
Vi kom lidt bagud sidst og lægger for med at besvare de spørgsmål, vi ikke nåede. Læs de 3 sider med fokus på første del af Business Model Canvas :)
-
Vi fortsætter med virksomhedens forretningsmodel (herunder ide - hvad+hvem).
-
Virker som en stor mundfuld, men det er hurtigt læst. I skal bare skimme teksten, vi kommer til at arbejde med spørgsmål på klassen, så brug ikke tid på at tage noter.
-
Link til BMC: https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s
-
OBS - I dag læser vi i den 'anden bog'!
-
Færdiggør casen om 'Social Foodies' - hav især BMC og STEEPLE-analyse klar. Hvis der er tid, så begynder vi på næste tema: strategi. Husk bogen :)
-
Opstart nyt forløb: virksomhedens strategi
-
Vi starter med at se på jeres strategiske evaluering fra sidst (Jem og Fix). Dernæste taler vi videre om virksomhedens strategi.
-
Fokus: Blue Ocean strategi og FNOS!
-
Meget vigtig lektie til i dag - Ansoffs vækstmatrice.
-
Vi gennemgår eksamenscasen fra før ferien (vedhæftet). I skal forberede jer sådan at I kan svare på spørgsmål 1-3 ret grundigt og komme med nogle tanker omkring spørgsmål 4. Jeg vælger 1-2 tilfældige elever til at sidde en prøveeksamen. Det betyder o
-
Opstart nyt forløb - marketing. Husk at læse boksen s. 106. OBS --> Det er den 'anden' bog I skal læse i til i dag!Definer begreber 'brand'Forklar kort hvorfor vi mon skal bruge tid på markedsføringNedskriv (!) en forklaring på figur 4.1 omkøbsadfærd
-
- hvornår er et brand godt?- hvilke typer af branding er der?- hvad er pointen med USP?- hvad er segmentering og hvilke typer? HUSK at læse i den rigtige bog. Vi læser stadigvæk i den 'forkerte' ;)
-
Kort tur tilbage til strategi - Porter's Five...
-
Som lovet skal vi lige et smut tilbage i tid - fokus på Porter's Five Forces. I lektielæsningen kan I gå lidt hurtigt hen over eksemplerne; dem tager vi fat på i timen.
-
I får lidt tid til at lave jeres brancheoplæg færdige. Resten af tiden arbejder vi med projekt.
-
Læs indtil 'Prisstrategi'. Bemærk: vi er tilbage i den 'rigtige' bog samt det 'rigtige' forløb :) Jeg starter dog med at lave en lyn-hurtig overflyvning af Porter's Five Forces så den sidder i skabet.
-
Fokus: de resterende P'er + markedsføring på de emotionelle markeder.
-
I skal have 'Gillette-casen' færdig til i dag - casen ligger sidst i det powerpoint der blev lagt ud d. 20/11 under 'dokumenter'. Vi afrunder marketing med lidt mere case-arbejde.
-
Glitter fisk og små sure.docx
-
Jeg er ikke på skolen i dag. I skal arbejde selv med jeres virksomhedsprojekt. Få bragt projektet op til der hvor vi er i pensum pt.
-
Medbring casen om de lidt smarte alkoholproducenter. Genopfrisk jeres arbejde. Jeg regner med at I får ca 60 minutter til at arbejde med projekt og så påbegynder vi virksomhedens økonomi næste gang.
-
Som aftalt forbereder I nedenstående eksamensbilag. I bliver delt i 2 som sidst og vi udvælger en tilfældig elev til at besvare spørgsmålene. Hvis man kommer i dag, og det gør I naturligvis, så skal man være klar.
-
Lidt om investering og projekt for resten af pengene :)
-
Hvad kan viden om årsrapport og regnskabsanalyse bruges til?Hvad er økonomisk bæredygtighed?Hvad er rentabilitet?Hvad er årsrapporten og hvad indgår heri?Hvad er CSR og den tredobbelte bundlinje?Hvilke dele består årsregnskabet af?Hvad er KPI?Hvad er
-
LT orienterer om valgfag i afsætning.
-
Afsnit
-
Fokus på balancen i læsningen.
-
Vi arbejder kun med virksomhedsprojekt i dag.
-
I dag er lektien meget vigtig - sørg for at tage gode noter til de forskellige nøgletal. Efter gennemgang afprøver vi vores forståelse af på udvalgte regnskaber.
-
Vi tager et lille break fra regnskabsanalysen (men vi laver en hurtig nøgletals-quiz) og laver etableringsbudgetter til jeres virksomheder i dag.
-
https://wordwall.net/play/53136/512/599
-
Vi arbejder med et eksamensspørgsmål. Lav en brush-up af det økonomi I har lært indtil videre med fokus på:
-
Pandora.docx
-
Opstart af forløbet 'Virksomhedens organisation og ledelse'. Noter nye begreber i dagens lektie.
-
Virksomhedens organisation og ledelse 1 spørgsmål.docx
-
forklar hvorfor de 3 spørgsmål på s. 55 er nødvendige for at undersøge virksomhedens organisering.hvordan skal figur 3.1 (myndighedsniveauer) forstås?hvad er et organisationsdiagram og hvad kan det bruges til?forklar linje-stabsprincippethvordan kan
-
BEC organisationsændringer.docx
-
Vi arbejder med virksomhedsprojekt efter en kort gennemgang af BEC-casen.
-
Vi taler kort BEC-casen igennem i dag! I får endnu en lektion til virksomhedsprojekt inden vi går videre med ledelse og organisation. Det ser fornuftigt ud i grupperne :)
-
Fokus for lektien: hvilken rolle spiller virksomhedens uformelle organisation?
-
Læs vedhæftede om Greiners model igennem inkl. oversigten til sidst. Casen om Joe and the Juice skal I ikke læse.
-
Greiners model - hvordan overkommes kriserne?
-
Vi arbejder med virksomhedsprojekt - mange af jer er sent hjemme fra studietur, så ingen lektier til i dag.
-
Fokus:
-
Samme lektie som sidst pga de mange ekskursioner.
-
Lodtrækning om ledelse.docx
-
Vi har gæster i dag, så vi bruger lektionen på at arbejde med projekt. Vi har ca. 1 læsegang tilbage. Resten af tiden går med eksamenstræning og færdiggørelse af projekt :)
-
Fokus for læsningen: ledelsesstile, herunder hvad god ledelse er. Sørg for at definere nye begreber inden timen. Læs også boksen øverst s. 78 om 'ledelse og menneskesyn'.
-
Opgave om ledelse og motivation-1.docx
-
Vi arbejder med projekt i dag. De resterende lektioner, hvor vi ved mere om eksamen, bliver brugt på repetition. Jeg har allerede fået et ønske om at gennemgå nøgletal til regnskabsanalyse; den tager vi næste gang. Projekt i dag.
-
Repetition af økonomiske nøgletal (genlæs hjemme - jeg gennemgår ret lærerstyret, så hav spørgsmål klar) + eksamenssnak. Resterende tid bruges på at færdiggøre projekter.
-
Virksomhedsprojekt for dem, der ikke er til eksamen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens strategi
Faglige mål i fokus:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
Cases:
- Jem og Fix
- Meatless Farm:
’Dansk iværksætters globale succes kommer til Danmark’, Levnedsmiddelbladet 9, 9. marts 2021.
’Få succes med plantebøffer på menuen’, Food & Drink, 16. marts 2021
- Shaping New Tomorrow
Efter Løvens Hule: Ordrerne vælter ind hos succesfirmaet SNT, Nordjyske.dk, 10/4 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomhedens marketing
Faglige mål i fokus:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
Cases:
Spritfabrikken: Har du set disse alkoholflasker? (https://livsstil.tv2.dk/2023-11-08-har-du-set-disse-alkoholflasker-og-taenkt-over-hvem-de-henvender-sig-til)
Gilette og 'toxic masculinity' (https://www.youtube.com/watch?v=UYaY2Kb_PKI&t=4s)
Coca-Colareklamer: (https://www.youtube.com/watch?v=_BqjFOXuCpU&ab_channel=Coca-Cola) og (https://www.youtube.com/watch?v=nlpZRK2Yfd0&ab_channel=EndlessOpportunity)
Starbucks:
- Kaffekrigen raser i København. Berlingske Business 17.03.15. Uddrag.
- Fra 1,50 til 39 kroner: Prisen på to-go-kaffe mangedobles fra grums til papkrus. Politiken 18.04.15. Uddrag.
- Danskerne er vilde med kaffe i papkrus. Berlingske business. 7.9.2016. Uddrag.
- Starbucks flytter ind på Store Torv, Jyllandsposten 08.02.2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens økonomi
Faglige mål i fokus:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
Cases
- Stryhns (uddrag fra regnskab)
- Soundboks
- Pandora:
Pandora hyrer Pamela Anderson: Skal hjælpe med særlig mission,
06-10-2023 (Uddrag)
Pandora Regnskaber 2020-2023 (Uddrag) og Nøgletal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Virksomhedens organisation og ledelse
Faglige mål i fokus:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
Supplerende materiale:
'Her trækker de hver måned lod om, hvem der skal være chefen blandt de ansatte' (https://www.lederstof.dk/hvem-skal-vaere-chefen---her-traekker-de-hver-maaned-lod-blandt-de-ansatte?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1QzNBEJTx6Yd73Dm28jQ7uYT0QPPH44KeR6cCNEJS-7rp_A9SlqZMk5Es_aem_AaqLQ6lRKkHEgKIJDOG-NPoqoj4RoMHCn2pijUqj04nyIwC6E6bHU7maZi8rkAoNQ5Au7LAUvBAJjc-UZixwxw3O)
'BEC foretager gennemgribende ændring af organisationen', finanswatch.dk, 16/3 2021
'Torben Andersen giver ansatte en kontant bonus for at møde til tiden', finans.dk, 26/10 2018
''Sådan holder arbejdsgiverne på deres medarbejdere', finans.dk 30/9 2018.
'Økonomiske nøgletal for Aubo Production A/S', hentet fra Proff.dk
'Greiners model' fra ny udgave af Luk Virksomheden Op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285631",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285631",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285631"
}