Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Mads Christian Sidenius
|
Hold
|
2024 2g3g if (2g3g if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
appLab og blokprogrammering
I dette forløb har vi arbejdet med appLab og blokprogrammering, for at få en forståelse for strukturen i programmeringssproget javaScript, som appLab bygger på.
Vi har læst og set workedExamples, samt lavet readModifyCreate på flg. elementer indenfor programmering:
Trelagsinddeling/arkitektur (design, kode, data)
Interaktionsdesign (den pdf i fik på et tidspunkt)
Kontrolstrukturer (IF ELSE)
Forgreninger
Løkker (WHILE og FOR loops)
Operatorer (+ - = og !=)
Funktioner
Typer af variabler (strenge, tal og bolske operatorer/sand/falsk + den mere indholdsrige array struktur, samt objekter).
Mapping, skrifttyper, og farve/design-valg.
Blokstrukturer som vi har arbejdet med:
var
if/else
onEvent
for/while
getRandomNumber
setScreen
function
getText
setText
console.log
// kommentarer
.length
image
playSound
boolske og matematiske operatorer (sand/falsk)
Datalagets blokke:
createRecords (database)
updateRecords (database)
readRecords (database)
deleteRecords(database)
getColumn()
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg håber alle har haft en god og velfortjent sommerferie. I dette modul skal vi lige introduceres, hvorefter jeg snakker lidt om hvad I kan forvente i løbet af det kommende år i informatik (det bliver hyggeligt).
-
HUSK Hørebøffer 🎧 og...
-
Gennemfør hele tutorial'en omkring appLab på code.org. HUSK at skrive lidt omkring det du har lært i logbogen.
-
Løs opgaverne fra sidst :-) Jeg gennemgår opgaverne, og snakker lidt om variabler.var navn = "Mads"
-
Løs opgaverne fra sidst :-) Jeg gennemgår opgaverne, og snakker lidt om variabler.var navn = "Mads";
-
Læs og forstå flg. kode (skriv kommentarer over hvad koden gør i din logbog og indsæt kommentarer dér).
-
Vi gennemgik de simple variabler (tekst, tal og boolske værdier). Hvordan var det man definerede de tre variabler?
-
Giv BMI beregneren et forsøg. Jeg gennemgår mit bud på en løsning (der er mange).
-
Ingen lektier. Jeg snakker om vigtigheden af interaktionsdesign (og hvad er det lige?).
-
BMI beregnerens design skal være på plads. I må gerne lige dele jeres app med mig forud for lektionen - og skim gerne interaktionsdesigns-dokumentet (se nedenfor).
-
Husk lige logbogen 🙏🏻 og skriv lidt om arrayet. Hvad kan det? Hvordan anvendes det (hvordan trækkes data ud af det?). Hvad er et index, og hvad starter det med?
-
Vi har set på Forgreninger (if-else) samt Arrays (udvidet variabel).
-
Løs opgave 1, 2 og 3 i vedhæftede. Note: her behøves ikke for/while løkker.
-
Løs opgaverne 1 til og med 5 fra sidst i dokumentet der ligger øverst i jeres dokumentmappe (i appLab mappen). Skriv gerne hvis der er bøvl :-)
-
Løs opgave 1-7. Jeg snakker lidt om andre datastrukturer udover arrays og de simple variabler 🙌🏼🤘🏻
-
Vi ser på de der objekter som kan lidt mere end arrays. Mere om det i lektionen. Tænk over hvad svaret er efter du har set vedhæftede billede.
-
I skal have løst opgaverne med "Objekter". Jeg gennemgår et eksempel på appLabs "datalag" (indsættelse af data, udtræk af data mm). Husk at skrive noget i logbogen.
-
I får en lille prøve i informatik, så sørg for opladt computer, og for at skimme jeres logbøger grundigt.
-
Vi holder prøven i dette modul - se forrige modul, for retningslinjer 👍🏻 vi er i b06 og duk gerne op 3-4 min før tid (jo før vi kommer i gang, jo længere tid har I 🙏🏻). Husk at få jeres laptops opladet inden.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
appLab projekt(er)
Eleverne har i grupper på 3-4 personer analyseret, designet, og programmeret egen app i appLab med inddragelse af den iterative udviklingsmodel. Jeg har ageret vejleder på projekterne som eleverne selv har taget ejerskab for.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi laver grupper, og I får tid til at brainstorme over mulige produkter/programmer/apps som jeres grupper kunne have lyst til at lave i projektperioden frem til juleferien 🧑🏻💻👩🏼💻👩🏽💻🧑🏼💻👩🏻💻🏴☠️
-
Husk at sende mig jeres gruppes idéudkast til en app i appLab. Her på lectio. Tjek også lige de krav der er til app'en i dokumentet nedenfor.
-
appLab projektet - krav og raad.docx
-
Vi/I fortsætter med projekt appLab. ALLE skal have sendt mig deres kravspecifikationer med prototypetegninger/skitser. Tjek sitet color.adobe.com hvis I vil have inspiration til farvevalg. Skim også dokumentet med funktioner i appLap.
-
Adobe Khuler
-
App Lab - vigtige kommandoer v3.pdf
-
Vi/I arbejder videre med appLab projekterne. Overvej gerne hvilke datastrukturer I kan anvende (udover datalaget). Altså: er der andre der kan bruges til "noget" funktionalitet?
-
Vi arbejder videre på app’en. Jeg har bedt nogle af jer dele deres app fra code.org, så jeg lige kan skrive lidt fif :)
-
Alle skal lige dele deres projekter med mig (i god tid). Så kan jeg nå at skrive lidt feedback :). Husk at kigge i dokumentet om appLab kommandoer (også vedhæftet her). Der står det meste. Både readRecords og createRecords er beskrevet grundigt.
-
I skal gerne have jeres datalag på plads til denne lektion. Jeg vil gerne have at I alle sender mig links til jeres apps igen :-)
-
Nu da alle er tilbage, så er der spørgetime igen - hvor alle sidder og arbejder imens. Husk det er sidste dag I har til at stille spørgsmål til "alt", da I har 2 arbejdselv moduler i december (HUSK at sende mig links i disse 2 moduler til jeres proje
-
Jeg er desværre fraværende, så I bedes arbejde selv, og fortsætte med projekt "appLab". Husk at ændre kravspecifikationerne, efterhånden som I laver ændringer/udvidelser til jeres fine apps :-) (HUSK at sende mig links i disse 2 moduler til jeres pro
-
OBS! Erik fører fravær (se nedenfor). Jeg er desværre fraværende, så I bedes arbejde selv, og fortsætte med projekt "appLab". Husk at ændre kravspecifikationerne, efterhånden som I laver ændringer/udvidelser til jeres fine apps :-)
-
Hej alle. I får besøg af Søren Sloth, tidligere elev på HG, som læser cognitive science og gerne vil gennemføre et kort eksperiment med jer i informatikklassen. Jeg kommer derfor og fører fravær og introducerer jer til Søren. Forsøget tager ca 3. min
-
NOTE: Send mig jeres app med spørgsmål (senest i går kl. 18) så kan jeg nå at kommen med guidelines.
-
I dette modul skal jeres gruppe præsentere (maks 10 min) jeres app (lav power point) (alle er med til at præsentere).
-
I dette modul skal de sidste 3 grupper præsentere (maks 10 min) jeres app (lav power point) (alle er med til at præsentere).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Databasedesign
Eleverne er præsenteret for konceptet for ER diagrammer, og har selv I grupper skulle opstille diagrammer for en tænkt database.
Desuden har vi gennemgået de første 3 Normalformer (1NF, 2NF og 3NF) for at få en fælles forståelse for hvor vigtigt det er at der ikke kommer redundans i ens tabeller.
Det meste udspringer fra workedExamples men også useModifyCreate samt databasediagrammer helt fra bunden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sporing af brugere på Internettet
Forløbet tager udgangspunkt i forløbet fra https://informatik-gym.dk/sporing-af-brugere-paa-internettet/ og introducerer WWW med fokus på arkitekturen: Hvem kan tilgå data hvor og hvordan kan brugere undgå overvågning. Det giver et indblik i, hvorfor og hvordan sociale tjenester indsamler data om brugere: tracking, kobling af brugerdata og konsekvenser for både brugere, organisationer og firmaer bag sites. Derudover kommer det omkring, hvorfor og hvordan tracking af brugere er et centralt element i mange “gratis” tjenesters forretningsmodel og hvilke konsekvenser, det har for brugerne og deres privacy.
Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client-server arkitektur
Anvendte materialer (pensum)
- Præsentation: Forløbet Sporing af brugere på internettet
- DR1 Dokumentaren "Privatliv til salg" om databrokere.
- HTTP og HTML: HTTP and HTML (Khan Academy)
- Kryptering: Encryption and public keys (Khan Academy)
Vi har desuden diskuteret omkring etikken ved brug af cookies, samt hvorvidt man som individ gerne går på kompromis med det tradeoff der findes imellem deling af persondata og adgang til gratis produkter (Instagram, FaceBook og SnapChat).
Vi har desuden snakket lidt om etikken bag anvendelsen af AI.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Webprogrammering (HTML & CSS)
Introduktion til html-programmering og css3.
Vi har undersøgt de fleste html-kontainer-koder, samt på hvornår det er hensigtsmæssigt an anvende hhv. inline, internt og externt css.
WorkedExamples samt UdeModifyCreate
Desuden har eleverne lavet individuelle mini-sites omkring deres interesser/hobbies (html + css)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285635",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285635",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285635"
}