Holdet 2024 2g3g dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Vita Rud Nielsen
Hold 2024 2g3g dr (2g3g dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til drama og teater
Titel 2 Iscenesættelsesprincipper
Titel 3 Naturalisme - 1. teaterhistoriske periode
Titel 4 Nullernes teater - 2. teaterhistoriske periode
Titel 5 Forestillingsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til drama og teater

Vi har i introduktionsforløbet arbejdet med grundlæggende begreber i forhold til rum, figur og forløb for at afdække, hvad drama og teater er. Indledningsvis har arbejdet med koncentration, samarbejde, impuls og motivation stået centralt. Vi har arbejdet med skuespillerens virkemidler - krop, stemme, bevægelsesmønstre, gestik, mimik, tempo og udtryksniveauer - samt forskellene på karakterer og typer. Endvidere har vi arbejdet med at anvende forskellige blik- og taleretninger. Begreberne realisme og stilisering har vi anvendt i forhold til både spillestil, scenografi og handlingsforløb.
Gennem forløbet har vi arbejdet med analyse af billeder fra forskellige forestillinger, øvelser og korte iscenesættelser og improvisationer samt refleksionsskrivninger til portfolio.

Læst kernestof:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2008, s. 14-19, 21-22, 29, 47-49 og 54-56.

Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- reflektere over den skabende proces og produktet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Iscenesættelsesprincipper

Fokus for forløbet har været at give eleverne indblik i forskellige tilgange til arbejdet med rollen og i forskellige principper for iscenesættelse. Indledningsvis arbejdede eleverne med Stanislavskijs skuespilteknik med fokus på det magiske hvis, de givne omstændigheder, motivering, stemningserindring og fysiske handlinger. Herefter arbejdede eleverne med Brechts Verfremdungsteknikker og montage. De afprøvede begge retninger i konkrete iscenesættelser. Undervejs i forløbet har eleverne set og analyseret et uddrag af opsætningen af Helle Helles "Dette burde skrives i nutid" som et eksempel på episk teater. Endvidere har eleverne deltaget i Partnerskoleprojekt med Teater Nordkraft. Her har de deltaget i en førworkshop til at se forestillingen "Ensemble c'est tout" på teatret. Forestillingen har eleverne efterfølgende analyset. Efter forestillingen deltog eleverne yderligere i en workshop på Teater Nordkraft med teatrets dramapædagog og en professionel skuespiller - her arbejdede de med iscenesættelser ud fra egne korte tekster om fællesskab.

Læst kernestof:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2008, s. 68-71, 74-76, 78 og 101-102.

Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Naturalisme - 1. teaterhistoriske periode

Fokus har været på naturalismen som genre og teaterhistorisk periode og eleverne har arbejdet med de centrale kendetegn og iscenesættelsesprincipper, herunder også dramaets komposition. Til belysning af genren har eleverne set et kort uddrag af Ibsens "Et dukkehjem" (1974).

Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk og spil
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende udvalgte teorier om europæisk drama og teater og se dem i en kulturhistorisk sammenhæng.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nullernes teater - 2. teaterhistoriske periode

Eleverne har arbejdet med 00'ernes teater som teaterhistorisk periode med fokus på centrale tendenser heri, herunder virkelighedsteater. Vi har set på, hvilke temaer der er fokus på, og hvordan det reflekterende samtidsteater forholder sig til det politiske i samfundet. Endvidere har vi set på, hvad der kendetegner dramaturgien og iscenesættelserne i perioden. Til belysning af disse elementer har eleverne analyseret korte uddrag af Andreas Garfields "Hjem kære hjem" og Thor Bjørn Krebs' "Om Tommy" og efterfølgende eksperimenteret med at iscenesætte "Hjem kære hjem" i sceniske billeder og med brug af Verfremdungsteknikker.
Herefter fokuserede vi på devised teater, hvor eleverne prøvede at skabe deres egne, korte forestillinger ud fra postkort og egne skriveøvelser med brug af devising-teknikker.
Til belysning af det reflekterende samtidsteater har eleverne oplevet og analyseret forestillingen "Flextrafik og slagtesvin" på Aalborg Teater.

Faglige mål:
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forestillingsprojekt

Eleverne har i grupper arbejdet med at skabe forestillinger. Som introduktion til forløbet har vi snakket om planlægning af processen. Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med spænding, konflikt og modstand i forhold til at skabe dynamik i egen rolle, dette med særligt fokus på indre og ydre konflikter. Endvidere har eleverne haft fokus på at arbejde med arrangement til at belyse relationer mellem figurerne.

Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer