Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Mette Tetzschner Vinther
|
Hold
|
2024 2g3g la/2 (2g3g la/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderlatin
Ud over den basale grammatik i begynderbogen '"Augustus. God latin 1" har vi beskæftiget os med romersk portrætkunst eksemplificeret ved Augustusstatuen fra Prima Porta med fokus på opfattelsen af kejseren som guddommelig. Vi har ligeledes berørt det augustæiske paradigmeskifte i overgangen fra republik til principat: Hvordan ændrede den romerske portrætkunst sig i det politiske paradigmeskifte.
SUPPLERENDE STOF:
Monument: Prima Porta-statuen
"Romersk Portrætkunst" i Susanne William Rasmussen, Politikens bog om Romerne, Politikens Forlag, 2008 (2006): side 232-235
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catul: Det gode liv - kærligheden og døden
Vi har i dette forløb koncentreret os om epikuræismens ideer om kærlighed og livet/døden. Således er begreberne ataraxia, hedoné og carpe diem blevet introduceret og anvendt i læsningen af Catuls digte til og om Lesbia.
KERNESTOF:
Carmina Catulli/ Catuls digte:
87, 72, 58, 51, 5 (læst statarisk )
80, 13 (læst kursorisk)
SUPPLERENDE STOF:
Susanne Høeg, Catul, God latin 2, Modtryk 2019: side 4-5 (Introduktion til Catul og hans tid)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Catul 87_oversættelse og bonus-info.docx
-
Indledning_Catul.pdf
-
Susanne Høeg: Catul. God latin, 2, Modtryk, 2019; sider: 4-5, 10-11, 18-19, 22-23, 32-33
-
Digt 72_Catul OVERSÆTTELSE + BONUSINFO...docx
-
Vi læser lektier på klassen ->Catul 72...- om forskellig slags kærlighed
-
Susanne Høeg: Catul. God latin, 2, Modtryk, 2019; sider: 10-11, 28-29
-
Ekstra gloser og oversættelse_Catul 70 + 58.docx
-
Susanne Høeg: Augustus. God latin, 1, Modtryk, 2019; sider: 28-29
-
Epikuræismen - en antik filosofisk retning.pptx
-
Catul 5_Ekstra gloser og oversættelse.docx
-
Catul 13_Bonus-info + oversættelse.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Petronius: Middagen hos Trimalchio
I vores læsning af Petronius' Satyricon/Cena Trimalchionis har fokus primært været på beskrivelsen af Trimalchio og hans middagsselskab, hvor vi ud fra en filosofisk vinkel har set på den overdrevne hedonisme/LUXURIA som et udtryk for VULGÆREPIKURÆISME (misforstået HEDONE) . Således har vi tolket denne tekst som udtryk for en samtidskritik af Kejser Neros regeringsperiode.
Ligeledes har vi via perspektivteksterne af Cæsar, Ovid og Seneca søgt at sætte Trimalchio-teksten ind i en større kulturel sammenhæng med anvendelse af antik depravationsteori og acculturationsteori/kulturspredningsteori og begreberne MODESTIA/SIMPLICITAS over for LUXURIA.
Endelig har vi med fremlæggelser været omkring romersk hverdags- og kulturliv med emner som badeanstalter, slaver, mad & middagsselskaber og gladiatorer.
KERNESTOF: (I ALT: 4,7 normalsider)
Statarisk læsning: Petronius, Satyricon, kap. 26 - 28
Kursorisk læsning: Petronius, Satyricon kap. 29 - 34
SUPPLERENDE STOF:
Perspektivtekster i oversættelse:
Julius Cæsar, Bellum Gallicum IV, 24
Lucius Annaeus Seneca, Moralske breve til Lucilius, 86, 1-12
Ovid, Metamorfoses 1.sang, vers 89-150 ('Verdensaldrene')
Susanne W. Rasmussen, Politikens bog om romerne, Politikens forlag 2008
Side (73-76) - om Kejser Nero
Side (122-124) - om slaver og frigivne
Side (203-207) - om den romerske badeanstalt
Side (207-210) - om mad og middagsselskaber
Johnny Thiedecke, Døden som underholdning- Historien om gladiatorerne, Pantheon 2016, side 5-33
Peter Connolly, Pompeii, Forum 1990 (1979):
side 38: Spisesalen
side 62-67 : De offentlige bade: Oversigt over Stabianer-badene
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/huse/romersk_hus.htm:
En oversigt over det romerske hus.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs (analysér og oversæt) Cena Trimalchionis: side 2, kap. 26, linje 1 - 5 (fra "Venerat iam..." til og med "...de vita perdiderit."). Brug den udleverede oversættelse og de ekstra gloser, hvor der også findes hjælp til analysen.
-
Ingen lektier, men kom frisk...
-
2g3g la2_ Instruks til gruppearbejde romersk kultur og hverdagsliv (1).docx
-
Læs (analysér og oversæt) Cena Trimalchionis, side 3, kap.27, linje 1 - 3 (fra Nos til og med exercebatur). Husk at bruge oversættelsen, de ekstra gloser til hjælp samt den nedenstående bonus-info
-
BAGGRUNDSLITTERATUR
-
Færdiggør gruppearbejdet fra tirsdag med at oversætte og analysere Cena Trimalchionis, side 3 kap. 27, linje 3 - 5: Nec ... ludentibus.
-
Jingle Bells in Latin!
-
Petronius. Latinsk tekst og gloser.pdf
-
Fremlæggelser
-
Cena Trimalchionis kap.27
-
Cena Trimalchionis kap. 28
-
Cena Trimalchionis
-
romersk hus.htm
-
Cena Trimalichionis kap. 29 - 34 LATINSK TEKST.pdf
-
Arbejdsark til Trimalchio kap. 29 - 34.docx
-
Cena Trimalchionis kapitel 29-34_I OVERSÆTTELSE.pdf
-
Fasces - what Does That Mean?
-
Perspektivtekst_Ovids Metamorphoser I,89-150_VERDENSALDRENE.pdf
-
Degenerationsteori.pptx
-
Perspektivtekst_Seneca Epistulae morales 86 (1).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca: Stoiske tanker
I vores læsning af Seneca har vi haft fokus på stoicismens tanker om:
Udnyttelse af tiden (Carpe diem), menneskeheden som et stort fælleskab (humanitas-ideen) samt om hvordan man skal forholde sig til sin skæbne (fatum og fortuna, affectus - stoisk ro).
Ligeledes har vi berørt brevet som genre samt Senecas brug af anaforer, billedsprog, modsætninger og one-liners ("sententiae")
Endelig har vii vores læsning inddraget de klassiske dyder/virtutes: prudentia (visdom), justitia (retfærdighed), fortitudo (udholdenhed/mod); temperantia (selvbeherskelse/selvkontrol)
KERNESTOF:
Senecas moralske breve til Lucilius:
1) Læst statarisk:
Brev 1: kap. 1-2
Brev 95: kap. 51-53
Brev 107: kap. 2-3; 5 & 7.
2) Læst i oversættelse/kursorisk:
Brev 107: kap. 1, 4, 6, 8, 9 &12
SUPPLERENDE STOF:
"Introduktion til Seneca og hans tid", side 4 - 6 i Susanne Høeg & Margit Kiil Jørgensen, "Seneca - stoiske tanker". God latin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285637",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285637",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285637"
}