Titel
2
|
Catul og Ovid - romersk kærlighed
I dette forløb om kærlighed har vi fokuseret på Catuls digte, med Carpe-diem-tema og den fysiske, sanselige kærlighed. Jeg´et i digtet spiller også en stor rolle i forståelse af, hvorfor Catuls digte stadig læses. Derefter har vi læst et lille uddrag af Ovids Apollon og Daphne med fokus på kærlighedens forskellige former - fysisk/sanselig over for sublimering/forgudelse/åndelig kærlighed. Her spiller gudsbilledet af Apollon og Cupido også en rolle.
KERNESTOF:
Carmina Catulli: i Høeg, Susanne: Catul, God latin, Modtryk 2019
7 (kursorisk)
5 (statarisk)
3 (statarisk)
Ovid: Apollon og Daphne,
1) Vers: 468-474 (statarisk)
2) Vers: 504-508, 510-512 (kursorisk)
3) Vers: 512-520 (statarisk)
4) Vers: 545-552 (kursorisk)
5) Vers: 553-559 (kursorisk)
SUPPLERENDE STOF:
Sapfo: digt 31, side 50 i Høeg, Susanne: Catul, God latin, Modtryk 2019
JENS BAGGESEN, Kyssene (1801), i Latin her og nu, Praxis, 2021
Participier - infinite verber absolut ablativ.pdf, side 64-65 i Latin her og nu, Praxis, 2021
https://www.historytoday.com/archive/natural-histories/catullus-and-lesbias-sparrow
Baggrundsviden om Catul side 4-5 i Høeg, Susanne: Catul, God latin, I Modtryk 2019.
Baggrundsviden om Ovid side i Høeg, Susanne: Ovid, God latin, I Modtryk 2019.
Grammatiske emner valgt på baggrund af digtenes sprog: side: 8-9, 12-13, 16-17, 20-21 i Høeg, Susanne: Catul, God latin, Modtryk 2019
Personlige, relative og demonstrative pronominer, Catul 7 og 5
Imperfektum og præsens participium aktiv i forbindelse med Catul 3
Diatese og ablativ i forbindelse med Catul 51.
Dokumentar: Epikuræismen - mitcfu
Romerriget, Ovid
|