X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2g Bi/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Lise Stauning-Haargaard
Hold
2024 2g Bi/1 (
2g Bi/1
,
2g Bi/1-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fjorden
Titel 2
Energi og byggesten
Titel 3
Genetik og evolution
Titel 4
Immunforsvar og antibiotika
Titel 5
Nervesystemet og hormonsystemet
Titel 6
Bæredygtighed og biodiversitet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fjorden
Livet i saltvand, fjorden som økosystem.
Celler og transportprocesser. Osmotiske udfordringer i saltvand: side 9-15 og pptx.
Fjord- og havøkologi i pdf + side 131-133
Fotosyntese og kredsløb
Græsnings- og nedbryderfødekæder/-net.
Bakteriel nedbrydning af dødt organisk stof i sediment. Svovlkredsløbet. Aerob og anaerob nedbrydning. Liglagen og bundvending.
Fotosyntese s. 138-140
DRTV: Jorden kalder (Torsken forsvinder) 2024
Osmose i kartofler (journal)
Ekskursion til Limfjorden med undersøgelse af økosystemet (rapport)
Blåmuslingers filtrering af vand (rapport)
Indhold
Kernestof:
Lav stikordsarket færdig (alle blå ord side 7-15 (første spalte)). Husk bogen
Tema Fjorden Biologibogen HFC.pdf
Introduktion til Biologi B og Fjord og hav (1).pptx
Hvad drikker fisk?
Livet i saltvand osmoregulering.pptx
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus, 2010; sider: 131-133, 138-140
Osmose i kartofler øvelsesvejledning 2024.docx
Læs side 234-238 i pdf'en om primærproduktion i fjord og hav.Tema Fjorden Biologibogen HFC.pdf
Livet i fjorden - planter og fødenet.pptx
bundvending - Fænomen i vandmiljø - Årsag og konsekvens - Lex
Undersøgelse - Limfjorden som økosystem.docx
Efterbehandling af ekskursion til fjorden.docx
Medbring bogen Biologi i Fokus
Opgave fødekæder Fjord og hav.docx
Iltsvind kvæler livet i havet - Danmarks Naturfredningsforening
Skriv om fotosyntese.docx
Læs side 242-246 i Tema Fjorden Biologibogen HFC.pdf
Forurening med næringsstoffer
Blåmuslingers filtrering af Fjordvand (1).docx
Kompendie - Økologi (danske naturtyper) - Kapitel om havet.pdf
Artikel fra DN 17. sep 2024 opgaver.docx
Alle danske fjorde har det skidt – undtagen én - Danmarks Naturfredningsforening
Alle danske fjorde har det skidt - undtagen én - Danmarks Naturfredningsforening.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Energi og byggesten
Kulhydrater
Fedtstoffer
Protein
Opbygning, kilder, fordøjelse
Blodglukoseregulering og diabetes
Energistofskiftet: glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden
Proteiners strukturniveauer
Enzymer
Film fra cfu: Mad - du er hvad du spiser
Forsøg: Blodglukose efter indtag af forskellige fødevarer
Proteinfoldning med perler
Enzymforsøg: Nedbrydning af urea med urease
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus, 2010; sider: 21-41, 69-75, 81-85
KULHYDRATERNE.pptx
Læs indtil overskriften "Energistofskiftet" og hop de gule sider over.
Mad med kulhydrat→energi til cellerne.pptx
sådan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
Læs hele side 73
Proteiner s. 69-75 spg.docx
Fordøjelsen arbejdsark 2024.docx
Medbring svar på alle spørgsmål fra mandagens arbejd-selv
blodsukker_øvvejltil90minlektion - Kopi.docx
Blodsukkerregulering og diabetes.pptx
Læs siderne, men forvent ikke at forstå dem - det er svært stof. Kig på det og vær klar til at lytte i timen :)
Respiration.pptx OBS: kun den nederste youtubevideo...
respirationen.pdf
Øvelse - Proteinstruktur- Del 1.docx
Respiration.pptx
Husk bogen! Og hav opgaverne i respirationspptx fra før ferien klar :)
Enzymer b-niveau.docx
nedbrydning af urea med urease_øvvejl.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Genetik og evolution
Meiose
DNA-replikation og mitose
Proteinsyntese
Genmutationer og større mutationer
PCR og gelelektroforese
Fosterdiagnostik
DNA-profilanalyse
Beslægtethed
Mendels love og krydsninger og stamtavler
Gensplejsning
Evolution og livets opståen
Praktisk arbejde: Simple nedarvningsmønstre - fysiske træk
Variation og selektion - origamifugl
DNA-diagnostik for cystisk fibrose
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus, 2010; sider: 17, 81-93, 95-127, 129-130
nedbrydning af urea med urease_øvvejl.docx
Samme lektie som til torsdag: DNA
DNA DICTOGLOSS.docx
Se videoen: DNA Replikation
Besvar følgende til s. 86-90.docx
Genetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech Academy
Tre mutationer, der ændrede mennesket
Mutationsopgaver.docx
Gør en indsats for at løse Mutationsopgaver.docx
Hvordan var de tre mutationer, der ændrede verden, gode? (Link fra onsdag)
Mutations
Opgaverne fra lektionen i går skal være færdiglavede.
Lav opgaven ved at lave krydsningsskemaer som i figur 147:
Mendels ærter og Mendels 1 lov.docx
Kønsbundet nedarvning katte med billede.docx
simple nedarvningsmønstre.doc
Husk at lave databehandlingspunkt 3 hjemme (om muligt)
Darwins rejse.pptx
Medbring papiret med svar til Darwindokumentar
Og hav en færdigskrevet journal klar til det lille forsøg om fænotyper fra onsdag.
Spørgsmål til livets opståen.docx
Variation og selektion origamifugl.doc
Svar på spørgsmålene til fugleøvelsen.
Metoder - Sanger-sekventering | Biotech Academy
Halløjsa: jeg har lavet en dejlig prøve til jer i genetik og evolution. Det er side 81-93 og så 107-130. Første del af prøven er uden nogen hjælpemidler, mens anden del er med alle hjælpemidler. Husk BOGEN! Man må også gerne have slik med :)
Medbring en biologirelateret julepakke til 20 kr (vær kreativ med andre ord)
Nye pladser til lokaler med 3 rækker :)
Arbejdsspørgsmål til s. 95-100 i fokus.docx
I skal alle have set dokumentaren "Knæk din genetiske kode" på mitcfu til timen. Besvar spørgsmålene mens du ser den.
Øvelsesvejledning gentest Cystisk fibrose 2021.doc
Husk samme lektie som til torsdagslektionen:)
Illustreret Vid 18-2014 DNA skelner personer.pdf
gensplejsning.pptx
Gensplejsningsopgave.docx
Immunforsvar og blodtyper.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Gensplejsning
21-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Immunforsvar og antibiotika
Toksiner fra slangebid. Materiale fra MyLife: "Fight the bite"
Øvelser (Diagnosticering): toksinernes effekt på blod + ELISA + lateral flow tests (3 forsøg)
Vi læser pdf'en med siderne fra "Biologi i udvikling, B-niveau" (37-54):
Immunforsvarets uspecifikke og specifikke respons
"Sådan narrer du døden - de gode bakterier", der handler om Immunforsvarets sammenhæng med tarmmikrobiomet (dokumentar fra cfu)
"Kroppens usynlige venner og fjender", der handler om autoimmune sygdomme (dokumentar fra cfu)
Vi læser pdf'en fra Mikrobiologibogen om resistens og multiresistens mod antibiotika.
Øvelse: E. coli og resistens mod 5 antibiotikatyper
Elever udarbejder artikler om udfordringen med resistens mod antibiotika.
Deltagelse i offentligt naturvidenskabeligt foredrag 6/5: "Vil multiresistente bakterier slå os ihjel". MØDEPLIGT
Indhold
Kernestof:
Læs og lav opgaverne efter hvert kapitel: Immunforsvar og blodtyper.pdf
Læs s. 37-39 i pdf'en og besvar:
Blodtypespillet:
Spg til Biologi i Udvikling B-niveau s. 37-42.docx
Videnskab.dk Bidt af en slange Diagnose.docx Bidt af en slange opgaver.docx
Skal bruges i timen: Fight the Bite
Læs starten på det specifikke forsvar s. 41-43 (stop før "Virus") og afsnittet om antistoffer s. 48-55
IMMUNFORSVARETS ydre forsvar, uspecifikke og specifikke del.pptx
Syg på grund af immunforsvaret.docx
Læs side 1-3 i pdf'en Multiresistente bakterier fra mikrobiologibogen (stop ved "Overførsel af resistens):
Undersøgelse af resistens hos bakterier.doc
Skriv en artikel med titlen Resistente bakterier.docx
Giv gerne hinanden lektier for
Medbring "Biologi i fokus"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nervesystemet og hormonsystemet
s. 43-54
Nervesystemets opbygning
Nerveceller og synapser
Ionkanaler, ionkanaltyper og ionpumper
Aktionspotentialet og fremmende og hæmmende synapser
Transmitterstoffer og forstyrrelser af dem med eksemplet alkohol
Alkohol i relation til GABA og glutamat
Alkohol som "håndgranat" (materialet "Alkohols effekt i hjernen")
Alkohol som membranopløsende stof
Øvelser:
Farvelæsningstest
Spejltegning
Alkoholbriller
Alkohols destabilisering af membraner i rødbeder
s. 57-67
Hormonsystemet i kroppen
Transport af hormoner og signalaflevering for hhv. fedt- og vandopløselige hormoner
Forstyrrelser af hormoner med eksemplet testosteron:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=361
Film fra cfu: "Hormonernes fantastiske verden" og "Farlig kemi på børneværelset"
Øvelse: Tjek toilettasken for hormonforstyrrende stoffer
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus, 2010; sider: 43-54, 57-67
Læs til første spalte på side 51 og lav skemaet samt spørgsmål 1-6 - her skal du også læse den gule side 50.
Farvelæsningstest.docx
Opgave til nervesystemet.docx
Lav opgaverne på side 2: Opgave til nervesystemet.docx
Alkohols effekt i hjernen.docx
Du har nok hørt om hjernens grå substans - men den hvide substans er også vigtig
Alkoholbriller øvelse 1+2.pdf
Medbring gruppens resultater fra rødbedeforsøg + alkoholbriller
Vi ser "Ædru hjerneskade" på mitcfu.dk og laver opgaverne: Viden om ædru hjerneskade spg.docx
Dokumentar - Hormonernes fantastiske verden.docx
Opgaver 57-67.docx
Fitnessdopingstoffer: Virkning og bivirkning | Idrætsportalen
Læs Fitnessdopingstoffer og besvar.docx
Testosteron og sædcelleproduktion
Medbring din fyldte toilettaske. Dog behøver du ikke børste, negleklipper og den slags. Det er hår-, hud-, solprodukter.
Tjek toilettasken.docx
Økotoksikologi s 5-15 spg.docx Hormonforstyrrende stoffer fra økotoksikologibogen.pdf
Hormonforstyrrende stoffer.pptx
Læs side 5-15 og besvar spørgsmålene: Hormonforstyrrende stoffer fra økotoksikologibogen.pdf Økotoksikologi s 5-15 spg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Bæredygtighed og biodiversitet
Bæredygtighedsbegrebet
Drivhuseffekt og kulstofkredsløb og CO2-udledning:
https://sustainable.dk/forbrug-og-baeredygtighed/1-introduktion/
https://sustainable.dk/forbrug-og-baeredygtighed/2-drivhuseffekten-og-kulstofkredslobet/
https://sustainable.dk/forbrug-og-baeredygtighed/3-mennesket-og-kulstofkredslobet/
Vi ser liveforedraget "Vil multiresistente bakterier slå os ihjel?" 6. maj kl. 19.00
Biodiversitet:
Vi har læst indtil 4.2:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-c/
Biodiversitetsundersøgelse (planter) på lokal "vild park".
Film:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/baggrund-og-artikler/den-vilde-natur/?fbclid=IwY2xjawKP4AJleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBTcVp5c0p3N2NLTmhXeVpSAR7kTJEPBe8ErracmPNBV5l0sTFNG9Hg9In1Ij3vQQtDHdk5UEdarkNm0aJKog_aem_tMUUpBf-_2M-kQXBJ16pag
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 2.1 - 2.2 - 2.3 :
Drivhuseffekten og Kulstofkredsløbet.docx
Biodiversitet
Husk arket fra biodiversitetsturen
Læs indtil figur 5 med de grønne enge: Biodiversitet
Kl. senest 15.15 skal I i elevfeedback skrive jeres tre ønsker til, hvad vi skal repetere :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285641", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285641", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285641" }