Holdet 2024 2g Bi/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Dennis Walther Lauesen
Hold 2024 2g Bi/2 (2g Bi/2, 2g Bi/2-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I en lille båd der gynger
Titel 2 Winter is coming
Titel 3 Byg en baby
Titel 4 Enzymagic
Titel 5 E.V.O - Evolution videreudvikler organismer
Titel 6 'Glansen' ved stimulansen
Titel 7 Kims kondition og KOL

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I en lille båd der gynger

De specifikke læringsmål:
Grundlæggende økologi og plantens opbygning og formering. Plantens fotosyntese (lysproces og calvin cyklus er gennemgået, men ikke med alle detaljerne). Kort om respiration i planten. Nærringsstoffer, optagelse af næringssalte, mikroorganismehjælp: mikorrhiza, energi og produktion, autotrofe og heterotrofe organismer, fødekæder og fødenet, primær og sekundær produktion. Energistrømme og trofiske niveauer. Stofkredsløb: Kvælstof (N) og Carbon (C). Kvælstofkredsløbet er gennemgået med de enkelte delprocesser (fiksering, ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation), hvor carbonkredsløbet er gennemgået, men i mindre detaljer. Kort arbejde med minimumsloven.

Tema: Havet
Havene omkring Danmark, springlag, livet i vandsøjlen, plankton (heterotrofe og autotrofe - plante/alger, samt dyreplankton). Primærproducenter i havet,  fotiske zone, større dyr i vandsøjlen. Stofomsætning og fødekæder i de frie vandmasser, sedimentet, fødekæder og fødenet i havet, trofiske niveauer i havet. Stofomsætning i havet (P - phosphorskredsløb og N-kvælstofkredsløb), omsætning af organisk materiale med lys og uden lys. Eutrofiering og iltsvind, herunder kvælstoffets og phosphors betydning, samt kort om liglagen. Muslinger som en del af løsningen. Havet som resurse, fiskeri, muslinger og tang.

Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende: Miljøbeskyttelse.

Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af lysintensitetens betydning for fotosyntesen
- Filtrering af vand vha. muslinger
- Mikroskopi: Se på plankton fra Limfjorden.
- minifelttur: arbejde med fagbegreber ved undersøgelse af naturen omkring gymnasiet.

Litteratur:
Biologi i fokus: 131-137, 138-144,  144-151, 153-157


Kompendie fra: Økologi - Danske naturtyper, Nucleus 2023, Kapitel om HAVET: 151-157, 157-162, 167-169, 172-175, 182-185

Kompendie fra: WWF - Opdag havet 2019, 1.udgave: Miljøtema 4: S. 8-12, 60-71.

Links:

https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/
(Teori omkring fotosyntesen).

https://projekter.au.dk/havet/forloeb/forloebsoversigt/naar-havet-har-aandenoed
(Flere afsnit om temaet iltsvind i havet og muslinger kan afhjælpe iltsvind)

https://www.youtube.com/watch?v=PfqvACMyg68&t=95s
(N-kredsløb - på engelsk)

https://www.youtube.com/watch?v=Wzo-uFS7LUA
(P-kredsløb - på engelsk)

https://www.youtube.com/watch?v=SOhpDmxq5yI
(Kort video om Brugden - På engelsk).

https://undervisning.wwf.dk/eutrofiering-0
(Materiale om eutrofiering - iltsvind i havet)

https://media.greenpeace.org/collection/27MZIFJB80Z8B
(Klip fra begravelsen af Vejle fjord)

https://videnskab.dk/naturvidenskab/noegen-snegl-stjaeler-gener-fra-alge/
(Nøgen snegl "stjæler" kloroplast)

https://videnskab.dk/naturvidenskab/blaamuslinger-kan-redde-de-danske-fjorde-fra-iltsvind/
(Artikel om blåmuslinger og iltsvind).


Særlige faglige mål:
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Winter is coming

De specifikke læringsmål:
immunforsvarets opbygning (det ydre, uspecifikke og specifikke). Virus - opbygning og funktion. Antistoffer og antigener. ELISA-test (antistoffer som test-værktøj). Influenza, reaktion m.v. Vaccination. Mikrobiologi (vækst og vækstfaktorer - enzymers opbygning og funktion).
CASE (FIGHT THE BITE) fra LIFE-FONDEN: Indeholder teori om slangegift (toksiners effekt på kroppen), ELISA-test til at diagnosticerer patienter der er bidt af en slange, herunder betydningen af antigener og antistoffer. Fokus på antistoffer både til diagnosticering og behandling. LFA-test (strip) til at undersøge tilstedeværelsen af antigen/toksin i kroppen. De specifikke læringsmål for casen: ​​vurdere traditionelle og bioteknologiske metoder til diagnosticering af slangebidsforgiftning,​ samt
​argumentere for, at antistoffer kan anvendes til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

Kernestof:
Virus: opbygning og formering, Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer. Infektionsbiologi og resistens.
Supplerende: Sundhed, sygdom og medicin, biologisk produktion, bioteknologi.

Eksperimentelt arbejde:
- ELISA (både virtuelt og i laboratoriet i forbindelse med Fight the bite)
- LFA-test (simulering af tilstedeværelsen af antigener i en blodprøve - Fra Fight the bite)
- Undersøgelse af toksiners effekt på blod (simulering) (Fra fight the bite)
- mikroskopering af blod (finde hvide blodceller)

Litteratur i forløbet:
Kapitel om immunsystemet fra biologi i udvikling (B-niveau). S. 37-48, 53-55. Kapitel om mikrobiologi fra biologi i udvikling (B-niveau) s. 97-101, 104-109 + fig. 126 (s.111).


Links:
https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y
(Video om immunsystemet)

https://www.mylife.dk/life-forloeb/show-unitplan/?unit_plan=7ac8b9b6-fdb9-4184-9e57-85a3705a9854&cHash=d9bc3567ea4b9fc215db7794d0a834e2
(Undervisningsplatformen via mylife.dk (Life-Fonden). Casen: "Fight the bite".)

https://www.biointeractive.org/classroom-resources/immunology-virtual-lab
(Virtuel lab med ELISA)

https://sund.ku.dk/nyheder/2023/07/doedelig-virus-skjuler-sig-i-kroppen.-nu-har-forskere-loest-gaaden./
(Artikel om virus)

https://videnskab.dk/krop-sundhed/se-hvilken-massiv-gavn-vacciner-har-gjort-indtil-videre/
(Artikel om vaccination)

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/rejsemedicin-og-vacciner/om-vacciner/hvorfor-vaccinerer-man/
(Sundhed.dk - hvorfor vaccination)

https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-bliver-autoimmune-sygdomme-bare-vaerre-og-vaerre/
(Artikel om autoimmune sygdomme)

https://videnskab.dk/krop-sundhed/risiko-for-frygtet-kraeftform-koblet-til-blodtype/
(Artikel om kræft og blodtype)

https://illvid.dk/mennesket/kroppen/kredsloebet/blodtyper-blodet-bestemmer-din-sundhed
(Artikel: Blod og sundhed)

https://www.dr.dk/viden/webfeature/dolkhale
(Artikel om hemmeligheden bag vacciner - Dolkhalen)

Særlige faglige mål:
Opnå indsigt i et fagligt emne ved lege som understøtter udviklingen af de sociale kompetence. Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder. Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger. tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale. bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt. Supplerende stof: Bioteknologi + lokale og globale perspektiver, samt sundhed.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Byg en baby

De specifikke læringsmål:
Fysiologi: hormonel regulering (generel hormonteori og hormonel regulering ved forplantning/menstruationscyklus). Negativ og positiv feedbackmekanismer. Regulering af hormoner, hvordan hormonsignaleringen virker, herunder kønshormoner. Kort om fedt- og vandopløselige hormoner og deres virkemåde. Signalstof og receptor kompleks. Kønshormoners (FSH og LH), betydning for dannelsen af sædceller. Hormonel prævention: P-piller, hormonspiral, minipiller, P-plaster og p-stav.
Forplantning, genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper (kort), replikation, proteinsyntese (transkription og translation), mutation, mitose og meiose (celledeling).
Genteknologi: fokus på cystisk fibrose og DNA-analyse ved gelelektroferese. Fertilitet og infertilitet - fertilitetsbehandling - IVF).
Tema: Genterapi (CrispR) som sygdomsbehandling/genterapi. Makromolekyler: nucleinsyrer (opbygning og biologisk funktion). - DNA.


Kernestof:
Fysiologi (Hormonel regulerng og forplantning).
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper (kort - havde om det i evolution), replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi.
Supplerende: Bioteknologi, bioetik.

Eksperimentelt arbejde:
- Gelelektroferese (Analyse af cystisk fibrose)
- DNA i jordbær
- Supersmager (PTC).

Litteratur:
Biologi i fokus 2.udgave: s. 15-17, 57-67, s. 81-93, s. 95-106
Kompendie fra etisk råd (udleveret via onenote) - 2016: s. 6-9, 12-15, 15-19
(Dokumentar fra cfu - "CRISPR - Vi fikser dine gener" fra 2019). (Første link)

Links:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031911091955
(Dokumentar - vi fikser dine gener)

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/ (Link om hormonel prævention)

https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/genteknologi-til-sygdomsbehandling-og-til-forbedring-af-mennesker#2
(Kompendiet fra etiskråd)

https://www.khanacademy.org/science/ap-biology/heredity/meiosis-and-genetic-diversity/v/comparing-mitosis-and-meiosis
(Videoer om mitose og meiose)

https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/ville-du-designe-din-baby-smukkere-eller-mere-talentfuld-hvis-du-kunne
(Øvelse med etik og at tage stilling til genredigering)

Restudy: Videoerne om mitose og meiose.

Videoer om proteinsyntesen:
https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg
https://www.youtube.com/watch?v=oefAI2x2CQM
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA

Artikel om CRISPR:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/10-aar-med-crispr-der-er-sket-en-kaempe-udvikling/
https://politiken.dk/viden/art5574298/Forskere-chokerer-med-genmanipulation-af-menneskefostre

Særlige faglige mål:
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
̶Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Supplerende: Bioetik, sundhed, sygdom og medicin, bioteknologi.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Enzymagic

De specifikke læringsmål:
Kort se på de fire niveauer af proteins struktur (primær, sekundær, tertiær og kvaternær) - altså deres foldning til det færdige protein. Proteinets opbygning og funktion, eksempler på proteiners funktion (i krop og industri). Enzymer, herunder substrat-produkt kompleks, samt cofaktorer. Enzymaktivitet (reaktionshastigheden) og effekt af temperatur, pH og substratkoncentration på enzymets reaktionshastighed. Der har været særligt fokus på enzymerne spytamylase og katalase.

Kernestof:
Enzymer (opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten) + opbygning og funktion af proteiner.

Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med spytamylase
- Forsøg med katalase

Litteratur:
- Biologi i fokus 2.udgave: s. 69-73, 76-79, 74-75.

Særlige faglige mål:
Der har været et særligt fokus på opbygning af journal/rapport i forbindelse med eksperimentelt arbejde. Her er der særligt arbejdet med at dokumentere og resultatbehandle forskellige typer af data. Det eksperimentelle arbejde har dannet grundlag for elevernes arbejde med teorien omkring proteiner, igennem hele forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 E.V.O - Evolution videreudvikler organismer

De specifikke læringsmål:
Grundlæggende evolutionsteori. Selektion (seksuel, naturlig, kunstig), mutation, migration, genetisk drift og genetisk flow. Dannelse af nye arter. Populationer. Biologien og evolutionen bag menneskers hudfarve (dokumentar). Kobler noget af vores genetik sammen med evolution. Hvad er bakterier (prokaryote), hvad vil det sige at de er multiresistente, hvordan udvikles resistens, smal- og bredspektret antibiotika + problematikken omkring brugen af antibiotika.


Kernestof:
Evolution - biologisk variation og naturlig selektion.

Eksperimentelt arbejde + udflugt:
- Selektion på Clippy Island.


Litteratur i forløbet:
Kapitlet om evolution fra biologi i udvikling c-niveau: BIU C s.195-212 + Biologi i fokus 2.udgave, s.121-125 + 127.

Links:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-mutationer-der-aendrede-mennesket/
(Artikel om mutationer)

https://www.youtube.com/watch?v=hFw8mMzH5YA&t=600s
(Dokumentar om hudfarve - The biology of skin color - HHMI BioInteractive Video).

Artikler om antibiotika/resistens:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-bliver-bakterier-antibiotika-resistente-og-hvad-kan-vi-goere-ved-det/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/oejenaabner-12-millioner-mennesker-doede-af-antibiotikaresistens-i-2019/


Særlige faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation. Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Supplerende: Sundhed, sygdom og medicin, biologisk produktion.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 'Glansen' ved stimulansen

De specifikke læringsmål:
I forløbet gennemgås nervesystemets formål. Derudover er den overordnede inddeling gennemgået, herunder det centrale og perifere nervesystem, det somatiske og autonome system, samt sensoriske, motoriske, sympatiske og parasympatiske system. Neuronets opbygning og funktion er gennemgået. Hertil har der været fokus på støtteceller/gliaceller (myelinskeder) og deres særlige betydning for nervesignalet. Nervesignalet/impulsen er gennemgået, med særligt fokus på det elektriske signal (aktionspotentialet) og det kemiske signal (synapsen). Eleverne har i denne forbindelse arbejdet med begreberne: depolarisering, repolarisering, hyperpolarisering, hvilememb spændingsforskel, transmitterstoffer, receptor, vesikler, forskellige ionkanaler, særligt natrium og kalium, herunder NA+/K+-pumpen.

Eleverne har herudover set på fremmende og hæmmende signaler og i den forbindelse set på ethanols effekt på GABA og Glutamat. Her er der særligt arbejdet med hvordan ethanol påvirker cellemembranen og transmittersystemerne. Eleverne lavede i denne forbindelse et forsøg med dafnier, hvor der var fokus på effekten på pulsen, samt anvendelsen af modelorganismer.

Kernestof:
Fysiologi: nervesystemet + Opbygning og funktion.

Eksperimentelt arbejde:
- undersøgelse af nerveledningshastigheden i de sensoriske nervebaner.
- effekt af ethanol på dafniers puls.
- forsøg med alkoholbriller (effekt på elevers reaktionsevne, balance, finmotorik).

Litteratur:
Biologi i fokus 2.udgave. s. 43-54.
Kompendie:  KRAM (Alkohol - Nucleus, Svend Erik Nielsen & Søren Mortensen, 1.udgave, 2022.). s. 11-13, 20, 30-31, 41-47, 47-53, 57

Links:

Videoer om aktionspotentialet:
https://www.youtube.com/watch?v=OZG8M_ldA1M
https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk

https://www.youtube.com/watch?v=hE-pfleRtfw
(Synapsens nervesignal)

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/grundskole-hjernen-og-sanserne/case-1-alkohols-paavirkning-af-hjernen-og-sanserne/
(Alkohols påvirkning)

Særlige faglige mål:
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kims kondition og KOL

De specifikke læringsmål:
Den cellulære respiration (glykolyse, krebscyklus, elektrontransportkæden). Her har der været fokus på hvad der bruges og hvilke vigtige produkter der laves undervejs - særligt fokus har der været på elektrontransportkæden, hvor glykolyse og krebscyklus er gennemgået mere overordnet. Mitokondrier og den aerob og anaerob energiomsætning. Kondition, samt kondital og fysiologiske effekter af aerob træning. Ilt og næring til respirationen (åndedrætssystem og blodkredsløbet generelle opbygning og funktion - herunder blodkarnettet, blodets bestanddele, alveolers gasudveksling med O2 og Co2). Hvad der sker fra hvile til arbejde ift. energiforsyning/energibidrag til musklerne, både i forhold til aerobe forhold og anaerobe forhold. Afslutningsvis har eleverne arbejdet med lungesygdommen KOL (kronisk obstructiv lungesygdom, herunder symptomer, årsager til udviklingen af KOL, samt tilstanden ved KOL - særligt kronisk bronkitis og emfysem), som et tema der sætter fokus på særligt rygnings effekt i åndedrætssystemet. Hertil har eleverne undersøgt hvad det vil sige at have nedsat lungefunktion, samt hvad aerob træning og styrketræning kan have af fordele for en patient med KOL.

Kernestof:
Cellebiologi, makromolekyler (opbygning og funktion af carbohydrater), biokemiske processer: respiration, fysiologi (åndedrætssystem, blodkredsløb)

Eksperimentelt arbejde:
- BIP-test.
- Måling af vitalkapacitet.
- Måling af hæmatokritværdi.
- KOL-test
- Maksimal iltoptagelsestest (teoretisk opgave - data udleveret).

Litteratur:
Biologi i fokus 1.udgave. S. 21 +24-41. Fysiologibogen - den levende krop 1.udgave. S. 47-58 + 63-71. + 91-95
KRAM kompendiet (Rygning) Nucleus, Trine Schroeder Mantoni, 1.udgave, 2022, s. 16 + 66 (kun afsnit om kondition). + 69-72 (afsnit om KOL, type 2 diabetes, passiv rygning, og effekter ved rygestop)

Links:

https://www.dr.dk/sporten/cykling/vingegaards-stoerste-konkurrent-tager-hoejdetraeningen-til-nye-hoejder
(Artikel om cykling og højdetræning)

https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011709192155
(Dokumentar om KOL)

Særlige faglige mål:
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt. anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger. analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer