Holdet 2024 2g3g fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Casper Døssing
Hold 2024 2g3g fi (2g3g fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket
Titel 2 Erkendelse og videnskab
Titel 3 Etik
Titel 4 Gud?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket

Forløbet har beskæftiget sig med forskellige opfattelser af mennesket, dets position i verden og dets særlige værensformer. Herunder er arbejdet med spørgsmålet om determinisme vs. indeterminisme, dualisme og eksistensens karakter. Dette er sket gennem en læsning af uddrag af Sartres eksistentialistiske hovedværker "Eksistentialisme er humanisme" og "Væren og intet" med fokus på bestemmelsen af mennesket som en væren-for-sig - og dermed som fundamental frihed - og en væren-for-den-anden i modsætning tingenes væren-i-sig. Dette er kontrasteret d'Holbachs ateistiske materialisme og determinisme. Disse grundpositioner er perspektiveret og belyst komparativt med inddragelse af bl.a Kierkegaard, Nietzsche og Skinner.

Kernestof:
d`Holbach "Naturens system", s. 14-19 i Frihed og ansvar
Sartre "Eksistentialisme er humanisme" s. 28-33 i Frihed og ansvar
Sartre "Væren og Intet" i uddrag ved P. Mørch og K.B. Jessen.
Kierkegaard "Enten Eller", s. 68-75 i A. Holm "Fire menneskesyn"
Nietzsche "Åndens tre forvandlinger" s. 49-50 i  A. Holm "Fire menneskesyn"
B.F. Skinner "Har vi råd til frihed?", s. 64-70 i A. Jørgensen (red.) "Fornuft og livsklogskab"
Schlick "Hvornår er et menneske ansvarligt?", s. 34-40 i Frihed og ansvar.

Supplerende stof:
Ekstra Bladet, 28.6 1994 "Jeg blev tvunget til dobbeltmord"
Tricking Advertisers With Adverts | MIND CONTROL | Derren Brown
Nietzsche s. 35-36, 40-42, 47-50 i  A. Holm "Fire menneskesyn"
"Filosofi - fra antikken til vor tid" (K.B. Jessen, red.), Systime, s. 258-268
Engagement og forståelse P. Lübcke (red.), Politikkens forlag s. 317-325
Freud s. 51-55 + 63-64
Mie Oehlenschläger:  https://www.altinget.dk/artikel/overvaagningskapitalisme-truer-med-at-koste-os-menneskeligheden



Faglige mål

̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af
menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi

̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner

̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

̶ væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Erkendelse og videnskab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Etik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer