Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lise Stauning-Haargaard
|
Hold
|
2024 bi/3y (3y bi, 3y bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Liv - hvad kendetegner liv?
Celletyper og opbygning
Enzymer
Cellemembraner og transportprocesser
Katalase i gærceller (journal)
Osmose (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
Virus og bakterier
Hygiejne
Mikrobiel vækst
Fortyndingsrækker og pladeudspredning
Vækstrate og generationstid
DR3: "De gode bakterier" 2019
Vækst i flydende næringsmedie (e. coli, spektrofotometri og fortynding/tælling) (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Energibehov
Energiindhold i næringsstofferne
Kulhydrater
Protein
Fedt
Vitaminer og mineraler
Fordøjelsen
Enzymer
Blodsukker
Forsøg: Enzymers effekt på pletter på tøj
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indien og terminsprøver...
Bæredygtighed
Gruppearbejde om forskellige aspekter af klima- og miljøproblematikker med Indien som case (optakt til studietur)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Motion og sundhed
Aerob og anaerob respiration
Energiforbrug og energileverance under hårdt arbejde (steady state og iltgæld)
Blodkredsløb: lunger og hjerte
Blodkarnet, puls og blodtryk
Øvelse: Blodtryk og puls (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik
DNA's opbygning og opgave
Proteinsyntese
Mitose og meiose
Mutationstyper
Klassisk genetik: genotyper, fænotyper, krydsninger og stamtavler
PCR og elektroforese
Øvelser:
Elektroforese i NV
Blodtypebestemmelse
PTC-smagning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sexologi
Primære og sekundære kønskarakterer
Pubertet og hormoner
Overordnede og egentlige kønshormoner
Negativ og positiv feedback
Mænds hormonsystem og sædcelledannelse
Kvinders hormonsystem og menstruationscyklus
Befrugtning, graviditet
Hormonforstyrrende stoffer i fostertilværelsen og hos voksne (eksempler: forstyrrende kemi og frivillig brug af kunstige hormoner)
Undersøgelse af toilettasker vha. kemiluppen.
Anabole steroiders virkning og bivirkninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution
Darwins rejse
Variation i genotyper og fænotyper
Naturlig selektion
Evolution
Øvelse med bønneselektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi og vandløb
Økologiske grundbegreber
Økosystemer
Fødekæder (græsning og nedbrydning)
Stofkredsløb
Fødepyramider
Trofiske niveauer
Begrænsende faktorer
BPP, R og NPP
Vandløb
Vandløbsbedømmelse (undersøgelse af Hasseris Å)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285674",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285674",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285674"
}