Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tina Debora Kanstrup
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guder og helte
I dette forløb arbejder vi med basisteksten Homers Odysseen. Sangene I: 1-95, IV: 210-289, VI: 1-331, IX: 105-315. Der lægges vægt på epos-kendetræk, helten Odysseus og forholdet mellem mennesker og guder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45 Epos Systime 2014 (3).pdf
-
Crash Course The Odyssey
-
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201
-
Gloser til Odysseen 1-95:
-
odysséen_komposition (2).pdf
-
Odysseen 1 I.pdf
-
Odysseen I 1-95 og IV 219-289.doc
-
The Tradition of Vedic Chanting
-
proømium | lex.dk – Den Store Danske
-
1. Se resten af Crash-kurset om Odysseen, som ligger på sidste lektion.
-
Før spørgsmålene til teksten besvares, skal I finde epiteter til de guder og mennesker, som nævnes i tekststykket.
-
På klassen arbejder vi med proømiet. Vi finder epiteterne, der er forbundet med Zeus, Athene, Hermes, Odysseus og Kalypso og taler om patronymikon. "Oikos" er i denne sammenhæng et vigtigt begreb.
-
Læs de første 50 linjer (ikke sider;-)) i Odysseen. Der er gloser på sidste lektion.
-
Læs linje 1-95. Vi læser den sidste del af linjerne sammen, så vi har helt styr på starten:-)
-
Odysseen IV.pdf
-
Navneregister til Iliaden og Odysseen.pdf
-
Odyssen 6. sang TK.pdf
-
Odysseen VI 1-331 (2).docx
-
Så er dommen faldet:-) Det er fuldstændig lige mellem dem, der vil have spørgsmål og dem, der vil have en kreativ-opgave;-) Vi gør begge dele i et mindre format:-)
-
Gobs Alt ved dig.docx
-
Vi samler op på arbejd-selv-lektionen ved at gennemgå spørgsmålene til 6. sang.
-
Alle har besvaret spørgsmålene til 6. sang i Odysseen:-) I får 10-15 min til at færdiggøre jeres "take" på Odysseus´ tale til Nausika.
-
Vi læser et uddrag af 9.sang sammen. Medbring Odysseen og grundbogen Paidaia;-)
-
Odysseen IX 105-306 TK.doc
-
Odysseen 9. sang TK.pdf
-
Læs om det homeriske spørgsmål på side 27 i det vedhæftede dokument.B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45 Epos Systime 2014.pdf
-
Århundreder - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Francis Ford Coppola - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Homer - Læs om digteren bag Odysseen og Iliaden - Lex
-
Vi afslutter forløbet. Alle har besvaret spørgsmålene til 9. sang:-) Vi gennemgår dem kort.
-
Skærmbillede (224).png
-
https://sproget.dk/lookup/?SearchableText=dementi&deeplink=true
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antigone
I dette forløb har vi læst hele dramaet Antigone af Sofokles. Der har undervejs været et særligt fokus på Antigones karakter og forholdet mellem fysis og nomos.
Supplerende materiale:
Oldtidens Grækenland: Demokrater (om drama)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed til - det sande og det skønne
Uddrag af Ovids Metamorfoser (Apollon og Daphne, Pyramus & Thisbe, Narcissus og Pygmalion) læses med henblik på at sammenligne forskellige former for kærlighed. I forlængelse heraf læser vi Platons Symposion (Tortzen & Mejer "Kend dig selv") med henblik på en perspektivering til det platonske kærlighedsbegreb. Dette kobles med begrebet om det skønne og videre med det gode gennem en perspektiverende læsning af Hulebilledet (ibid).
Kernestof
Ovids Forvandlinger (Dues oversættelse):
I, 453-584 (Apollon og Daphne)
III, 402-510 ( Narcissus)
IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
X, 243-297 (Pygmalion)
Platons Symposion (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”):
Pausanias’ tale: s. 101-108
Sokrates’ tale: s. 124-143
Platons Staten: Hulebilledet (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”), s. 163-170
Supplerende materiale:
Vi er alle grækere: https://www.weekendavisen.dk/24spoergsmaal/vi-er-alle-graekere?gaa_at=eafs&gaa_n=ASWzDAgc_DEnMpE5mOn2MpOv2AEupssai193-Jb7q4IYA9wJ308Ytl-QBy4Y&gaa_ts=6841401f&gaa_sig=B5Kct-y9qSWy0ABpUozSXatIKxTYdydxco1nneWZcjn3LxwWt7lIyFEsbGuxB09YlZi34KH1DkRNH1r9gYsBvA%3D%3D
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elegi - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
JM Metamorph.pdf
-
Myter.pptx
-
Ovid Pyramus og Thisbe - sprg.docx
-
Ovids forvandlinger samlet.pdf
-
OBS: Det er i første omgang KUN Pyramus og Thisbe, som I skal læse og svare spørgsmål til.
-
Vi samler op på arbejd-selv-lektionen og forsætter med Narcissus-myten. Læs side 92-95 og svar på de vedhæftede spørgsmål.
-
Spørgsmål til Narcissus.docx
-
https://en.wiktionary.org/wiki/wallow#English
-
[Verse 1]You know that it would be untrueYou know that I would be a liarIf I was to say to youGirl, we couldn't get much higher[Chorus]Come on baby, light my fireCome on baby, light my fire
-
Vi arbejder videre med Narcissus og starter med Pygmalion;-)
-
Spørgsmål til Pygmalion.docx
-
My Fair Lady, dir. by George Cukor, 1964 | The Core Curriculum
-
Pygmalion fra pdf.docx
-
Pygmalioneffekten - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
"I Could Have Danced All Night" – Audrey Hepburn, "My Fair Lady” (1964)
-
Vi er alle grækere!
-
Apollo og Daphne Ovid med noter (1).pdf
-
Læs Pausanias´tale side 102-108.
-
kend dig selv | lex.dk – Den Store Danske
-
Platon Symposion - alle sider.pdf
-
Platons symposion - Ivar Gjørup.pdf
-
Oraklet i Delfi - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Spørgsmål til Symposion Pausanias 2017.docx
-
Intro til Symposion.pptx
-
Afrodite - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Genlæs Apollo og Daphne og besvar følgende spørgsmål:
-
ætiologisk – Lex
-
De sokratiske skoler.docx
-
Forudsætninger sofismen.pptx
-
Læs dernæst side 124-132 og besvar spørgsmål til Symposion Sokrates I.doc
-
Platon Symposion Sokrates´tale.pdf
-
Alle har besvaret spørgsmålene til Pausanias´ tale og læst starten på Sokrates´tale fra side 124-128. I får tid til at svare på spørgsmål på klassen. Begge tekster ligger på mandagens lektion:-)
-
Sokrates II afslutning.docx
-
Vi samler op på arbejd-selv-lektionen.
-
Læs til og med side 132 - vi samler op på første del af Sokrates´tale. Jeg gennemgår resten af powerpoint om Sofismen.
-
Genlæs den sidste del af Sokrates' tale. Vi starter på Hulelignelsen.
-
Hulebilledet -sprg.doc
-
platon_hulebilledet.pdf
-
Skriv ind i Elevfeedback, hvem du gerne vil/kan arbejde sammen med. Sæt gerne flest muligt på listen:-)
-
platon_hulebilledet med sidetal.pdf
-
Linjebilledet - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Alle har læst Hulelignelsen. I får tid til at besvare spørgsmål på klassen.
-
Maieutik - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Heldigvis ses vi den sidste gang inden den 22.4;-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Dette korte forløb, der primært har været selvstændigt arbejde, har eleverne fået et overordnet indblik i græsk og romersk arkitektur og kan påpege arkitekturtræk fra antikken i efterantikke monumenter.
Susan Woodford, "Græsk og Romersk Kunst", Systime 1990, s.23-27 + 104-113
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Døden og det gode liv
Med udgangspunkt i en klassedialog om opfattelsen af det gode liv, læses udvalgte tekster/uddrag af Seneca, Epikur, Platon og Homer. Der fokuseres i gennemgangen på de elementer, der udgør det gode liv og opfattelsen af døden samt dennes betydning for livet.
Kernestof:
Platon: Phaidon (Tortzen, G.), s. 169-173
Homers Odyssé (Due): X, 480- XI, 75
Seneca Brev 107
Epikurs brev til Menoikus (A. Mørch: ”Haven og Venskabet”)
Supplerende stof:
Alain de Botton: ”Brug filosofien” (Afsnit om Seneca og om Epikur)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285762",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285762",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285762"
}