Holdet 2024 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Tina Debora Kanstrup
Hold 2024 ol/d (3d ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Guder og helte
Titel 2 Antigone
Titel 3 Kærlighed til - det sande og det skønne
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Døden og det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Guder og helte

I dette forløb arbejder vi med basisteksten Homers Odysseen. Sangene I: 1-95, IV: 210-289, VI: 1-331, IX: 105-315. Der lægges vægt på epos-kendetræk, helten Odysseus og forholdet mellem mennesker og guder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antigone

I dette forløb har vi læst hele dramaet Antigone af Sofokles. Der har undervejs været et særligt fokus på Antigones karakter og forholdet mellem fysis og nomos.

Supplerende materiale:
Oldtidens Grækenland: Demokrater (om drama)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kærlighed til - det sande og det skønne

Uddrag af Ovids Metamorfoser (Apollon og Daphne, Pyramus & Thisbe, Narcissus og Pygmalion) læses med henblik på at sammenligne forskellige former for kærlighed. I forlængelse heraf læser vi Platons Symposion (Tortzen & Mejer "Kend dig selv") med henblik på en perspektivering til det platonske kærlighedsbegreb. Dette kobles med begrebet om det skønne og videre med det gode gennem en perspektiverende læsning af Hulebilledet (ibid).

Kernestof
Ovids Forvandlinger (Dues oversættelse):
I, 453-584 (Apollon og Daphne)
III, 402-510 ( Narcissus)
IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
X, 243-297 (Pygmalion)
Platons Symposion (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”):
Pausanias’ tale: s. 101-108
Sokrates’ tale: s. 124-143
Platons Staten: Hulebilledet (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”), s. 163-170

Supplerende materiale:
Vi er alle grækere: https://www.weekendavisen.dk/24spoergsmaal/vi-er-alle-graekere?gaa_at=eafs&gaa_n=ASWzDAgc_DEnMpE5mOn2MpOv2AEupssai193-Jb7q4IYA9wJ308Ytl-QBy4Y&gaa_ts=6841401f&gaa_sig=B5Kct-y9qSWy0ABpUozSXatIKxTYdydxco1nneWZcjn3LxwWt7lIyFEsbGuxB09YlZi34KH1DkRNH1r9gYsBvA%3D%3D


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitektur

Dette korte forløb, der primært har været selvstændigt arbejde, har eleverne fået et overordnet indblik i græsk og romersk arkitektur og kan påpege arkitekturtræk fra antikken i efterantikke monumenter.

Susan Woodford, "Græsk og Romersk Kunst", Systime 1990, s.23-27 + 104-113

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Døden og det gode liv

Med udgangspunkt i en klassedialog om opfattelsen af det gode liv, læses udvalgte tekster/uddrag af Seneca, Epikur, Platon og Homer. Der fokuseres i gennemgangen på de elementer, der udgør det gode liv og opfattelsen af døden samt dennes betydning for livet.

Kernestof:
Platon: Phaidon (Tortzen, G.), s. 169-173
Homers Odyssé (Due): X, 480- XI, 75
Seneca Brev 107
Epikurs brev til Menoikus (A. Mørch: ”Haven og Venskabet”)

Supplerende stof:
Alain de Botton: ”Brug filosofien” (Afsnit om Seneca og om Epikur)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer