Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Casper Døssing
|
Hold
|
2024 ol/e (3e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antigone
Vi læser Antigone med fokus på konflikten mellem Kreon og Antigone, der ses som repræsentanter for hhv. nomos og fysis. Dermed bliver omdrejningspunktet forholdet mellem staten, juraen og fællesskabet på den ene side og individet, slægten og familien på den anden side.
Kernestof:
Sofokles ”Antigone” (Due):
Introduktion, s. 7-11
Korsangene er kun gennemgået kursorisk.
Supplerende stof:
Anouilh: Antigone, s. 16-21
Heaven Shall Burn - The Only Truth Lyrics
The Only Truth
Antigone — David Hopkins
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kærlighed - til det sande og det skønne
Med udgangspunkt i en brainstorm/mindmap over begrebet kærlighed læses uddrag af Ovids Metamorfoser (Pyramus & Thisbe, Ekko og Narcissus samt Pygmalion). I forlængelse heraf læser vi Platons Symposion (Tortzen & Mejer "Kend dig selv") med henblik på en perspektivering til det platonske kærlighedsbegreb, Dette kobles med begrebet om det skønne og videre med det gode gennem en perspektiverende læsning af Hulebilledet (ibid).
Kernestof
Ovids Forvandlinger (Dues oversættelse):
III, 341-510 (Ekko og Narcissus)
IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
X, 243-297 (Pygmalion)
Platons Symposion (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”):
Faidros’ tale: s. 91-101
Pausanias’ tale: s. 101-108
Aristofanes’ tale: s. 112-118
Sokrates’ tale: s. 124-143
Platons Staten: Hulebilledet (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”), s. 163-170
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=4h-3pbBWdrM (Pyramus og Thisbe i Simpsons)
Umberto Eco: Med Platon til Striptease
The Matrix
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eksistensfilosofi i old perspektiv.pptx
-
Aristoteles om tragedien.pptx
-
Sammen gennemgår vi den vedhæftede receptionstekst med henblik forskelle og ligheder med Sofokles' Antigone.
-
Læs vedhæftede
-
Ovid Pyramus og Thisbe - sprg.docx
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
Pyramus and Thisbe in The Simpsons
-
Ovids Metamorfoser (Due), IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
-
Ovids forvandlinger Ekko & Narcissus III, 341-510 (s. 89-95).pdf
-
Spørgsmål til Narcissus.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=4h-3pbBWdrM
-
Spørgsmål til Pygmalion.docx
-
Ovids forvandlinger Pygmalion X, 243-X, 297 (s. 319-321).pdf
-
Læs side 24-29 i nedenstående - det er historien om Apollon og Daphne.
-
Kend dig selv, s. 101-108 (linie 10)
-
Symposion I.doc
-
Spørgsmål til Symposion II Pausanias.doc
-
Vi tager hul på Platons "Symposion" i Mejer & Tortzen "Kend dig selv - et Platon udvalg", s. 91-101 med fokus på den litterære ramme og Faidros syn på Eros. Dvs. I skal ikke bruge for lang tid på at få styr på navnene mv. Det vigtige er hvordan Faidr
-
Symposion.pptx
-
kend dig selv pausanias.pdf
-
Spørgsmål til Symposion - Aristofanes.doc
-
Kend dig selv, 112-118
-
Forudsætninger sofismen.pptx
-
Spørgsmål til Symposion IV Sokrates I.doc
-
Sammen læser vi: Kend dig selv s. 133 (linie 19)-143 Linie 9)
-
Symposion - afslutning.docx
-
Kend dig selv, s. 124-133 (linie 4) (Sokrates' tale)
-
Sammen læser vi: Kend dig selv s. 133 (linie 4)-143 Linie 9)
-
Hulebilledet -sprg (1).doc
-
Læs Hulebilledet i "Kend dig selv", s. 163-170
-
Vi arbejder med hulebilledet som en epistemologi, ontologi, politologi
-
Med Platon til striptease.doc
-
Platons hulebillede.pptx
-
Sørg for at være klar til at gennemgå Sokrates' tale; dvs. læs "Kend dig selv", s. 133-143
-
Sørg for at have læst hulebilledet grundigt. Det er i "Kend dig selv", s. 163-170.
-
Woodford Arkitektur 23-27
-
NB NB NB Nedenstående er ikke lektier!!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Vi gennemgår den antikke arkitektur og dens formsprog. Dette perspektiveres til moderne monumenter.
Faglige mål
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
I forløbet arbejdes med:
Antikke monumenter:
Parthenon
Nike-templet på Akropolis
Aphaia-templet på Aigina
Hera-templet i Paestum
Athena Pronaia i delfi
Teatret i Epidauros
Maison Carré
Pantheon
Herkules Tempel Rom
Coloseum
Septimus Severus triumfbue
Mars Ultor templet på det augustæiske forum
receptionsmonumenter:
Det hvide hus
Århus Banegård
Cirkusbygningen KBH
Palladios Villa Rotunda
Townshend Townhall
Belles artes museum Mexico City
Monument for Benito Juarez Mexico City
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Woodford Arkitektur 23-27
-
NB NB NB Nedenstående er ikke lektier!!
-
Repeter de arkitektoniske begreber.
-
NB Brug 20-30min på at se så mange af nedenstående små videoer som I orker. Se gerne lidt blandet.
-
Læs om efter-antikke kunsthistoriske perioder: Barok, renæssance, rokoko, klassicisme/historicisme/ny-klassicisme.
-
NB Brug mindst 20-30min på at se så mange af nedenstående små videoer som I orker. Se gerne lidt blandet.
-
Arbejd videre med nedenstående:
-
Repeter de arkitektoniske begreber
-
Odysséen resumé.pdf
-
Odysseen - optakt
-
Intro til Odysseen
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
odysséen komposition.pdf odysséen komposition.pdf
-
Odysseen I 1-95 + IV 219-289.doc
-
Læs/Genlæs Odysseen, I, 1-95
-
Homers Odysse, IV, 219-289
-
Odysseen IV 219-289.doc
-
Odyssen 4. sang.pdf
-
Prøv at identificere karakteristiske træk ved epos-genren (patronymikon/faderbetegnelse, epiteter/smykkende adjektiver, formel-vers, sammenkædende stil osv.)
-
Læs vedlagte resumé af Odysseen. Vær klar til at give et referat af teksten med fokus på de forskellige begivenheder Odysseus kommer ud for på sin hjemrejse (nostoi)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Guder og Helte
I forløbet læses uddrag af Homers Odysse med henblik på fremstillingen af helte og guder - samt forholdet mellem disse. Særlig lægges der vægt på Odysseus' særlige karakteristika, hans rationelle egenskaber og evne til at tøjle sine følelser. I denne forbindelse kontrasteres Odysseus og Achilleus og der perspektiveres til hhv. Hektor og Paris.
Kernestof:
Homers Odyssé (Due)
I, 1-95
IV, 219-289
VI, 1-331
IX, 105-305 + 525-536
Homers Iliade (Due):
I, 1-427
II, 1-283
III, 1-75 + 340-382
Supplerende stof:
Uddrag af ”Troy”
“Paideia” (B. Andreasen & J.R. Poulsen), s. 11-45
“O Brother, Where art thou?” + artikel af P. Flensted Jensen: https://www.ekkofilm.dk/artikler/o-brother-where-art-thou/
“Brændingens brus”, E. Johnson, s. 32-39 i J. Theidecke ”Videre sejlede vi nu”
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201: https://www.youtube.com/watch?v=MS4jk5kavy4
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejd videre med nedenstående:
-
Repeter de arkitektoniske begreber
-
Odysséen resumé.pdf
-
Odysseen - optakt
-
Intro til Odysseen
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
odysséen komposition.pdf odysséen komposition.pdf
-
Odysseen I 1-95 + IV 219-289.doc
-
Læs/Genlæs Odysseen, I, 1-95
-
Homers Odysse, IV, 219-289
-
Odysseen IV 219-289.doc
-
Odyssen 4. sang.pdf
-
Prøv at identificere karakteristiske træk ved epos-genren (patronymikon/faderbetegnelse, epiteter/smykkende adjektiver, formel-vers, sammenkædende stil osv.)
-
Læs vedlagte resumé af Odysseen. Vær klar til at give et referat af teksten med fokus på de forskellige begivenheder Odysseus kommer ud for på sin hjemrejse (nostoi)
-
Odysseen VI.doc
-
Homers Odysse, VI, 1-331,
-
Odyssen 6. sang.pdf
-
Vi gør sjette sang færdig. Og arbejder med vedhæftede receptionstekst.
-
E. Johnson Brændingens brus 1948 s. 32-39 i J. Thiedecke Videre sejlede vi nu Pantheon 2010.pdf
-
Odysseen VI, 1-331 - læs eller genlæs
-
Odyssen 9. sang.pdf
-
Odysseen IX, 105-305.docx
-
Homers Odysse, IX, 105-305
-
Homers Odysse, IX, 526-536
-
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201
-
Græsk mytologi intro til Iliaden.pdf
-
Læs nedenstående og find forskelle og ligheder mellem Homers tekst (6.sang) og Johnsons tekst (læg f.eks. mærke til hvad der er fraværende i fremstillingerne)
-
Vær klar til at præsentere jeres omskrivning af Od, IV, 149-185. Derefter arbejder vi med reception af Odysseen inden vi fortsætter med 9.sang.
-
platon faidon 33-37 - ren.pdf
-
Overvej hjemme hvad der skal til for at leve det gode liv.. måske endda et lykkeligt liv. Og i forlængelse heraf: hvad er døden?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Døden og det gode liv
Med udgangspunkt i en klassedialog om opfattelsen af hvad det gode liv, og den gode død konstitueres af læses udvalgte tekster/uddrag af Seneca, Epikur, Platon og Homer. Der fokuseres i gennemgangen på de elementer, der udgør det gode liv og opfattelsen af døden samt dennes betydning for livet.
Kernestof:
Platon: Faidon (Henningsen), s. 33-37
Homers Odyssé (Due): X, 480- XI, 75
Seneca Brev 107
Epikurs brev til Menoikus (A. Mørch: ”Haven og Venskabet”)
Supplerende stof:
Alain de Botton: ”Brug filosofien” (Afsnit om Seneca og om Epikur)
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285763",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285763",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285763"
}