Holdet 2024 ol/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Casper Døssing
Hold 2024 ol/x (3x ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Guder og Helte
Titel 2 Arkitektur
Titel 3 Kærlighed - til det sande og det skønne
Titel 4 Antigone
Titel 5 Døden og det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Guder og Helte

I forløbet læses  uddrag af Homers Odysse med henblik på fremstillingen af helte og guder - samt forholdet mellem disse. Særlig lægges der vægt på Odysseus' særlige karakteristika, hans rationelle egenskaber og evne til at tøjle sine følelser. I denne forbindelse kontrasteres Odysseus og Achilleus og der perspektiveres til hhv. Hektor og Paris.

Kernestof:
Homers Odyssé (Due)
I, 1-95
IV, 219-289
VI, 1-331
IX, 105-305 + 525-536

Homers Iliade (Due):
I, 1-427
II, 1-283
III, 1-75 + 340-382

Supplerende stof:
Uddrag af ”Troy”
B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45
“O Brother, Where art thou?” + artikel af P. Flensted Jensen: https://www.ekkofilm.dk/artikler/o-brother-where-art-thou/
“Brændingens brus”, E. Johnson, s. 32-39 i J. Theidecke ”Videre sejlede vi nu”
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201: https://www.youtube.com/watch?v=MS4jk5kavy4


Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Arkitektur

Vi gennemgår den antikke arkitektur og dens formsprog. Dette perspektiveres til moderne monumenter.

Faglige mål
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster


I forløbet arbejdes med:
Antikke monumenter:
Parthenon
Nike-templet på Akropolis
Aphaia-templet på Aigina
Hera-templet i Paestum
Athena Pronaia i delfi
Teatret i Epidauros
Maison Carré
Pantheon
Herkules Tempel Rom
Coloseum
Septimus Severus triumfbue
Mars Ultor templet på det augustæiske forum

receptionsmonumenter:
Det hvide hus
Århus Banegård
Cirkusbygningen KBH
Palladios Villa Rotunda
Townshend Townhall
Belles artes museum Mexico City
Monument for Benito Juarez Mexico City
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kærlighed - til det sande og det skønne

Med udgangspunkt i en brainstorm/mindmap over begrebet kærlighed læses uddrag af Ovids Metamorfoser (Pyramus & Thisbe, Ekko og Narcissus samt Pygmalion). I forlængelse heraf læser vi Platons Symposion (Tortzen & Mejer "Kend dig selv") med henblik på en perspektivering til det platonske kærlighedsbegreb, Dette kobles med begrebet om det skønne og videre med det gode gennem en perspektiverende læsning af Hulebilledet (ibid).

Kernestof
Ovids Forvandlinger (Dues oversættelse):
I, 425-567 (Apollo og Daphne)
III, 341-510 (Ekko og Narcissus)
IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
X, 243-297 (Pygmalion)
Platons Symposion (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”):
Faidros’ tale: s. 91-101
Pausanias’ tale: s. 101-108
Aristofanes’ tale: s. 112-118
Sokrates’ tale: s. 124-143
Platons Staten: Hulebilledet (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”), s. 163-170

Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=4h-3pbBWdrM (Pyramus og Thisbe i Simpsons)
Umberto Eco: Med Platon til Striptease
The Matrix


Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Antigone

Vi læser Antigone med fokus på konflikten mellem Kreon og Antigone, der ses som repræsentanter for hhv. nomos og fysis. Dermed bliver omdrejningspunktet forholdet mellem staten, juraen og fællesskabet på den ene side og individet, slægten og familien på den anden side.

Kernestof:
Sofokles ”Antigone” (Due)
Korsangene er kun gennemgået kursorisk.

Supplerende stof:
Introduktion til Antigone, s. 7-11
Anouilh: Antigone, s. 16-21
Heaven Shall Burn - The Only Truth Lyrics
The Only Truth
Antigone — David Hopkins


Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Døden og det gode liv

Med udgangspunkt i en klassedialog om opfattelsen af hvad det gode liv, og den gode død konstitueres af, læses udvalgte tekster/uddrag af Seneca, Epikur, Platon og Homer. Der fokuseres i gennemgangen på de elementer, der udgør det gode liv og opfattelsen af døden samt denne betydning for livet.

Kernestof:
Platon: Faidon (Henningsen, det lille forlag), s. 33-37
Homers Odyssé (Due): X, 480- XI, 75
Seneca Brev 107
Epikurs brev til Menoikus (A. Mørch: ”Haven og Venskabet”)


Supplerende stof:
Alain de Botton: ”Brug filosofien” (Afsnit om Seneca, Epikur og Sokrates)
https://www.alt.dk/sundhed/hvad-er-lykke (Artikel fra Alt for damerne om lykke)



Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer