Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Casper Døssing
|
Hold
|
2024 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guder og Helte
I forløbet læses uddrag af Homers Odysse med henblik på fremstillingen af helte og guder - samt forholdet mellem disse. Særlig lægges der vægt på Odysseus' særlige karakteristika, hans rationelle egenskaber og evne til at tøjle sine følelser. I denne forbindelse kontrasteres Odysseus og Achilleus og der perspektiveres til hhv. Hektor og Paris.
Kernestof:
Homers Odyssé (Due)
I, 1-95
IV, 219-289
VI, 1-331
IX, 105-305 + 525-536
Homers Iliade (Due):
I, 1-427
II, 1-283
III, 1-75 + 340-382
Supplerende stof:
Uddrag af ”Troy”
B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45
“O Brother, Where art thou?” + artikel af P. Flensted Jensen: https://www.ekkofilm.dk/artikler/o-brother-where-art-thou/
“Brændingens brus”, E. Johnson, s. 32-39 i J. Theidecke ”Videre sejlede vi nu”
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201: https://www.youtube.com/watch?v=MS4jk5kavy4
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Odysséen resumé.pdf
-
Odysseen - optakt
-
Intro til Odysseen
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
odysséen komposition.pdf odysséen komposition.pdf
-
Odysseen I 1-95 + IV 219-289.doc
-
Homers Odysse, IV, 219-289
-
Odysseen IV 219-289.doc
-
Odyssen 4. sang.pdf
-
Prøv at identificere karakteristiske træk ved epos-genren (patronymikon/faderbetegnelse, epiteter/smykkende adjektiver, formel-vers, sammenkædende stil osv.)
-
Læs vedlagte resumé af Odysseen. Vær klar til at give et referat af teksten med fokus på de forskellige begivenheder Odysseus kommer ud for på sin hjemrejse (nostoi)
-
Læs/Genlæs Odysseen, I, 1-95
-
Odysseen VI.doc
-
Homers Odysse, VI, 1-331,
-
Odyssen 6. sang.pdf
-
Vi gør sjette sang færdig. Og arbejder med vedhæftede receptionstekst.
-
E. Johnson Brændingens brus 1948 s. 32-39 i J. Thiedecke Videre sejlede vi nu Pantheon 2010.pdf
-
Odysseen VI, 1-331 - læs eller genlæs
-
Odysseen IX, 105-305.docx
-
Homers Odysse, IX, 526-536
-
A Long and Difficult Journey, or The Odyssey: Crash Course Literature 201
-
Græsk mytologi intro til Iliaden.pdf
-
Odyssen 9. sang.pdf
-
Homers Odysse, IX, 105-305
-
Læs nedenstående og find forskelle og ligheder mellem Homers tekst (6.sang) og Johnsons tekst (læg f.eks. mærke til hvad der er fraværende i fremstillingerne)
-
O Brother, Where Art Thou?
-
Når vi har set filmen færdig arbejder vi med Iliaden
-
Sammen læser vi Iliaden I, 1-101
-
Læs nedenstående om epos som genre mv. B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45 Epos Systime 2014.pdf Herefter skal I læse Iliaden I, 1-101 og svare på nedenstående spørgsmål:
-
Læs Græsk mytologi, s. 86-92
-
Afsnit
-
Sammen læser vi Iliaden I, 1-101 + 101-364
-
Iliaden I 101-364.doc
-
Læs evt nedenstående om epos som genre mv. B. Andreasen og J.R.Poulsen Paideia s. 11-45 Epos Systime 2014.pdf
-
I Iliadens anden sang har Agamemnon fået et varsel i en drøm, hvoraf han konkludere, at han vil teste sine soldaters vilje til at kæmpe videre. Derfor vil han opfordre dem til at rejse hjem, men han instruerer samtidig sit råd til at bede mændene bli
-
Iliaden 2.sang.pdf
-
Iliaden II 1-283.doc
-
Læs Iliaden I, 101-364
-
Iliaden, I, 364-427
-
Besvar de vedlagte spørgsmål.
-
Læs Illiaden III, 340-382 og sammenlign med fremstillingen af samme scene i "Troy" (2004),
-
Homindre Ild i laden s 20-31.pdf
-
Læs Iliaden III, 1-75 med fokus på karakteristik af de to hære, Hektor og Paris
-
iliaden 3.sang[1].pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur
Vi gennemgår den antikke arkitektur og dens formsprog. Dette perspektiveres til moderne monumenter.
Faglige mål
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
I forløbet arbejdes med:
Antikke monumenter:
Parthenon
Nike-templet på Akropolis
Aphaia-templet på Aigina
Hera-templet i Paestum
Athena Pronaia i delfi
Teatret i Epidauros
Maison Carré
Pantheon
Herkules Tempel Rom
Coloseum
Septimus Severus triumfbue
Mars Ultor templet på det augustæiske forum
receptionsmonumenter:
Det hvide hus
Århus Banegård
Cirkusbygningen KBH
Palladios Villa Rotunda
Townshend Townhall
Belles artes museum Mexico City
Monument for Benito Juarez Mexico City
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed - til det sande og det skønne
Med udgangspunkt i en brainstorm/mindmap over begrebet kærlighed læses uddrag af Ovids Metamorfoser (Pyramus & Thisbe, Ekko og Narcissus samt Pygmalion). I forlængelse heraf læser vi Platons Symposion (Tortzen & Mejer "Kend dig selv") med henblik på en perspektivering til det platonske kærlighedsbegreb, Dette kobles med begrebet om det skønne og videre med det gode gennem en perspektiverende læsning af Hulebilledet (ibid).
Kernestof
Ovids Forvandlinger (Dues oversættelse):
I, 425-567 (Apollo og Daphne)
III, 341-510 (Ekko og Narcissus)
IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
X, 243-297 (Pygmalion)
Platons Symposion (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”):
Faidros’ tale: s. 91-101
Pausanias’ tale: s. 101-108
Aristofanes’ tale: s. 112-118
Sokrates’ tale: s. 124-143
Platons Staten: Hulebilledet (Mejer & Tortzen: ”Kend dig selv”), s. 163-170
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=4h-3pbBWdrM (Pyramus og Thisbe i Simpsons)
Umberto Eco: Med Platon til Striptease
The Matrix
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ovids Metamorfoser (Due), IV, 55-166 (Pyramus og Thisbe)
-
Ovid Pyramus og Thisbe - sprg.docx
-
Generelle begreber til oldtidskundskab til elever.docx
-
Pyramus and Thisbe in The Simpsons
-
Spørgsmål til Narcissus.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=4h-3pbBWdrM
-
Ovids forvandlinger Ekko & Narcissus III, 341-510 (s. 89-95).pdf
-
Ovids forvandlinger Pygmalion X, 243-X, 297 (s. 319-321).pdf
-
Spørgsmål til Pygmalion.docx
-
Vi starter med at gennemgå fortællingen om Narcissus; derefter læser vi på klassen historien om Pygmalion.
-
Ovids Forvandlinger Syndfloden Apollon & Daphne Salmacis og Hermafroditos Procne og Philomela Prosepinas rov Orfeus Venus og Adonis.pdf
-
Læs historien om Apollon og Daphne, s. 24-28 i vedlagte.
-
Vi tager hul på Platons "Symposion" i Mejer & Tortzen "Kend dig selv - et Platon udvalg", s. 91-101 med fokus på den litterære ramme og Faidros syn på Eros. Dvs. I skal ikke bruge for lang tid på at få styr på navnene mv. Det vigtige er hvordan Faidr
-
Kend dig selv, s. 101-108 (linie 10)
-
Symposion I.doc
-
Spørgsmål til Symposion II Pausanias.doc
-
Læs s. 119-122 om Salmacis og Hermafroditos i vedlagte.
-
Symposion 91-101 (Faidros' tale).pdf
-
Platons symposion - Ivar Gjørup.pdf
-
Symposion Pausanias 101-108.pdf
-
Symposion.pptx
-
kend dig selv pausanias.pdf
-
Symposion Aristofanes s. 112-118.pdf
-
Kend dig selv, 112-118
-
Spørgsmål til Symposion - Aristofanes.doc
-
Forudsætninger sofismen.pptx
-
Spørgsmål til Symposion IV Sokrates I.doc
-
Kend dig selv, s. 124-133 (linie 4) (Sokrates' tale)
-
Symposion Sokrates s. 124-143.pdf
-
Symposion - afslutning.docx
-
Kend dig selv s. 133 (linie 19)-143 Linie 9)
-
Vi arbejder med hulebilledet som en epistemologi, ontologi, politologi
-
Med Platon til striptease.doc
-
Platons hulebillede.pptx
-
Hulebilledet -sprg (1).doc
-
Læs Hulebilledet i "Kend dig selv", s. 163-170
-
platon_hulebilledet.pdf
-
Læs/genlæs Hulebilledet i "Kend dig selv", s. 163-170
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antigone
Vi læser Antigone med fokus på konflikten mellem Kreon og Antigone, der ses som repræsentanter for hhv. nomos og fysis. Dermed bliver omdrejningspunktet forholdet mellem staten, juraen og fællesskabet på den ene side og individet, slægten og familien på den anden side.
Kernestof:
Sofokles ”Antigone” (Due)
Korsangene er kun gennemgået kursorisk.
Supplerende stof:
Introduktion til Antigone, s. 7-11
Anouilh: Antigone, s. 16-21
Heaven Shall Burn - The Only Truth Lyrics
The Only Truth
Antigone — David Hopkins
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Døden og det gode liv
Med udgangspunkt i en klassedialog om opfattelsen af hvad det gode liv, og den gode død konstitueres af, læses udvalgte tekster/uddrag af Seneca, Epikur, Platon og Homer. Der fokuseres i gennemgangen på de elementer, der udgør det gode liv og opfattelsen af døden samt denne betydning for livet.
Kernestof:
Platon: Faidon (Henningsen, det lille forlag), s. 33-37
Homers Odyssé (Due): X, 480- XI, 75
Seneca Brev 107
Epikurs brev til Menoikus (A. Mørch: ”Haven og Venskabet”)
Supplerende stof:
Alain de Botton: ”Brug filosofien” (Afsnit om Seneca, Epikur og Sokrates)
https://www.alt.dk/sundhed/hvad-er-lykke (Artikel fra Alt for damerne om lykke)
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285764",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285764",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285764"
}