Holdet 2024 ol/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lotte Prætorius
Hold 2024 ol/z (3z ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tragedien - Antigone
Titel 2 Kærlighed - Filosofi
Titel 3 Kropsidealer - Skulptur
Titel 4 Iliaden - Helteidealet
Titel 5 Antik poesi - Sapfo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tragedien - Antigone

Under dramasøjlen læser vi tragedien "Antigone" med fokus på fysis/nomos og det dilemma, det sætter mennesket i. Dette dilemma er universelt, og vi vil derfor perspektivere til bl.a. "Sophie Scholl" og den aktuelle flygtningekrise.

Sofokles, Antigone i Otto Steen Dues oversættelse, AArhus Universitetsforlag 2004
Klip fra filmen "Sophie Scholl - De sidste dage, 2005. Instruktør Marc Rothemund
Artikel om flygtningestrømmen på de danske motorveje og danskernes civile ulydighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kærlighed - Filosofi

Vi har haft fokus på det skønne i filosofien igennem læsninger af Platons hulebillede og symposion.

Platon, Hulebilledet og Symposion i "Kend dig selv", 2002
Perspektiv til "Giv mig skønhed" artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Iliaden - Helteidealet

Vi har læst Homérs Iliaden med fokus på helteidealet.

Vi har læst følgende sange:

1. sang
3. sang

22. sang vers 131-448

Perspektiv:
Vergils Æneiden 4. sang vers 1-50

Film:
To korte uddrag fra filmen Troy. Tvekampene mellem Menelaos-Paris og Achilleus-Hektor.
Traileren fra dokumentaren "Armadillo",  2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Antik poesi - Sapfo

Antik poesi

Sapfo
Fragment 1, 16, 31
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer