Holdet 2024 re/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mette Tetzschner Vinther
Hold 2024 re/d (3d re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion og religionsfænomenologi
Titel 2 Islam
Titel 3 Religionskritik
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion og religionsfænomenologi

Indledende præsentation af formelle krav i religion C (Læreplan).
- Introduktion til begreberne Helligt og profant (efter E. Durkheim)
- Introduktion til forskellige gudsbegreber (monoteisme, polyteisme, ateisme, panteisme)
- Introduktion til overgangsritualet som fænomen (efter A. Van Gennep)
- Introduktion til indefra/udefra-positionerne (emic/etic) (efter K.L. Pike)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Vi har all round beskæftiget os med:
*Islams historiske baggrund + Muhammedlegenden
*Forestillinger i islam
*Praksis i islam - De fem søjler
*Sharia og livet som muslim
*Sociologiske typer - mellem sekularisme og fundamentalisme/ Maksimalisme og minimalisme (efter hhv. J. Hjärpe og B. Lincoln)

Anvendt Kildetekster/kildemateriale:
- Fortællingen om Muhammeds åbenbaringer (fra Grundbogen for Religion C, Systime 2012, side 94)
- Gudsbilledet i islam: Sura 1, 'Den åbnende'; Sura 112, 'Den rene bekendelse'; Sura 2,255 'Tronverset'
-Hadith-tekster:
"Tro" side 10 i "Al-Bukhari: Hadith-samling - Uddrag ved Esben Andreasen, oversat af Ellen Wulff, Systime 2007
- Religiøs praksis i islam:
- Video: 'Mecca Diaries' (Dokumentar af Suroosh Alvi, 2012): https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKl
- Sura 22, 'Valfartsfesten'; Sura 2 (i uddrag): 'Koen'
- 'Støjberg: Nu er det ramadan, og jeg vil gerne slå tre ting fast' - Blogindlæg, BT 21.5.2018 - af Integrationsminister Inger Støjberg
- 'Ramadan - Den islamiske faste' af Amina Tønnsen (fra Danske Verdensreligioner - Islam, Kate Østergaard, Gyldendal 2007 - tekst 37)
- 'Ramadanens sultne børn og en undervisningsminister' - Artikel ( i uddrag) fra Berlingske Tidende 7.8.2010 – af sognepræst Kathrine Lilleør
- Video: (Interview af Bella-tv, 2011: 'Sharia-zoner i Tingbjerg': https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0
- Video: 'Til Fredagsbøn på Nørrebro', Religionsportalen (I-bog), Systime 2013
- Video: Mehmet Öztoprak: 'Forberedelser til bøn',  Religionsportalen (I-bog), Systime 2013
- Video: Abdul Wahid Pedersen: 'Bønnens betydning',  Religionsportalen (I-bog), Systime 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Religionskritik

- Introduktion til religionskritik og religionskritikkens historie, herunder udviklingen af den vestlige sekularisering med fokus på Charles Darwins evolutionsteori som paradigmeskifte
- 1800-tallets religionskritik: Feuerbach, Marx og Nietzsche
- Nutidig religionskritik/Nyateisme: The Bright Movement - repræsenteret ved Richard Dawkins og Daniel Dennett

Kildetekster/kildemateriale:

Uddrag af H.A. Brorson, 'Op, al den ting som Gud har gjort' (1734).
Som hul-tekst: Uddrag af Karl Marx’ ”Indledning til kritik af den hegelske retsfilosofi” (1844);
I ppt: Uddrag af Friedrich Nietzsches ”Den muntre videnskab” (1882).  
I ppt:  Uddrag af Negro spiritual (sekundært samlet af Pete Seeger (1948))  "We shall overcome"; Uddrag af John Lennons "Imagine" (1971), Matthæusevangeliet 5,38-42.


- Uddrag af Richard Dawkins,'Illusionen om Gud: Om memer' (fra Dorthe Enger, 'Religionskritik', Systime 2013 s.104-105)
-Video: Daniel Dennett: 'Dangerous Memes': http://www.ted.com/talks/dan_dennett_on_dangerous_memes#t-44551
- Link: Richard Dawkins hjemmeside: https://richarddawkins.net/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

I forløbet rettes fokus på den formative periode og Jesus som religions-politisk skikkelse.
- Introduktion til religiøse fortælletyper - myter og legender
- Urmyterne: Kosmogoni, syndefald, pagtstanken.
- Skabelsesmyten i en nutidig fortolkning: Kreationisme og Intelligent design
- Kristendommens formative periode: De historiske forudsætninger
- Jesusbevægelsen i et historisk-politisk perspektiv
- Myten om Jesus' død og opstandelse
- Kristendommens dogmatik: centrale forestillinger i kristendommen
- Jesusbevægelsens etik
- Folkekirkens ritualer(sakramenter): Dåb og nadver (kultdrama)
- Den tidlige kristenkult som minoritetsreligion religionshistorisk set: Romerne og de kristne, det kristne martyrium
- Kristendommen som majoritetsreligion: Kristendommen i Grundloven; Danskernes forhold tll Gud - religionssociologisk set (Sekulariseringsteori ved Karel Dobbelaere)

KILDETEKSTER/KILDEMATERIALE:
GT-tekster:
1. Mos, 1-2 (Skabelsesmyten)
1. Mos, 3, 1-24 (Syndefaldsmyten)
1. Mos, 12, 1-9 (Abrahamsmyten: udvælgelse og pagt)
1. Mos .17, 1-19


NT-tekster:
Markus, 7, 1-13; 2,23-3,6;  Matth. 1,1-10 (Den historiske Jesus)
Markus 1,9-11; Matth. 1, 18-25; Lukas 1, 26-38; Johs. 1,1-14 + 17, 1-5 (Den mytologiske/guddommelige Jesus )
Markus 11,15-18; 14, 53-64; 15, 1-15 + 33-37; 16, 1-8; Johs.19, 28-30 (Myten/legenden om Jesus' død og opstandelse)
Matthæus 5, 1-32 + 38-48 ('Bjergprædiken' - Kristendommens/ Jesus-bevægelsens etik)
Matthæus 26,17-28 (Myten/legenden om nadverens indstiftelse)

Andet:
Folkekirkens gudstjeneste og nadver-liturgi:
Video: 'Altergang' (fra dr/studie.dk)
Video: Sognepræst Kirsten Højstrup Nielsen. 'Nadverens betydning i folkekirken' (fra Religionsportalen, Systime 2012)



'Martyraktet om Euplius'  (Den tidlige kristenkult som minoritetsreligion - de kristne og romerne) , oversat af M. Tetzschner Vinther, 2014  efter 'Acta Eupli'
'Plinius' brev om de kristne' (Plinius Secundus, Epistulae X, 46-47 - fra ' Den yngre Plinius' Brevveksling', oversat af C.M. Rosenberg, Munksgaard 1959 (de kristne og romerne)

Ppt: Religion i Grundloven
Video: Phil Zuckerman:" Religionens betydning i USA og Danmark": https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Buddhisme

I dette forløb har vi på elementært niveau arbejdet med Buddha som religionsreformator/stifter, den buddhistiske lære, dharma og  sangha, herunder optagelsesritualer.

- Buddha (Buddhalegenden, herunder den gyldne middelvej og de fire syn)
- Dharma, herunder Benarestalen, de 5 skandhaer, Samsara, An-atman, den gyldne middelvej og de fire ædle sandheder
- Samsara, herunder Det buddhistiske livshjul, Karma, Årsagskæden og Nirvana
- Sangha, herunder munke og lægfolk
- Buddhismens forskellige retninger: Mahayana og Theravada samt Melford Spiros typologi


Kildetekster/ kildemateriale:
'Buddhalegenden' (tekst 1 fra Allan Ahle et al. 'Horisont, Grundbog i Religion', Gyldendal 2013, side 265-266)

'Benarestalen' (tekst 4 fra F. Granum-Jensen, 'Budddhisme og åndemanere - i Thailand', Systime 2001, side 50-51

'Livshjulet' (illustration fra E. Andreasen et al. 'Religion og kultur', Systime 2014 (2005), side 66

' Buddhas anvisninger om optagelse i munkeordenen' (tekst 33 fra E. Andreasen, 'Buddhismen', Gyldendal 2013 (2002)), side 101

Video: 'Thai Monks Collects Alms': https://www.youtube.com/watch?v=HN-f-2uG-kI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer