Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lisbeth Vejlin
Hold 2024 re/y (3y re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religionsfænomenologi: Intro-forløb
Titel 2 Islam og kulturmøder
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Islam
Titel 5 Israelitisk religion (GT)
Titel 6 Kristendom (NT)
Titel 7 Buddhisme, oversigter og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religionsfænomenologi: Intro-forløb

Intro-forløb: Religionsfaglig terminologi og religionsfænomenologi:                      
Religionsquiz. Tip en 12´er. Min viden om religion.      
Dokument: ”Forslag til pensum i religion 2022/2023”
Dokument: ”Religion C”
Dokument: ”Eksamen i religion 2023”
                                    
Dokument: Fra ”Helligt og profant”, Eliade: s.7 – 10 ”Indledning”+ s. 15 – 21 ”Det hellige rum og verdens sakralisering”.
Fra ”Religion og kultur”: s. 13 – 28m ”Religionshistoriske grundbegreber” + s. 260 – 262 ”Valg af kilder, indfaldsvinkel og niveau”

Dokument: ”Rites des Passages”, van Gennep, om ritualstruktur.
Læreroplæg via PP om Lauri Honkos ritualklassifikation.

Virtuelt:
Vi ser to eksempler på overgangsritual: Et klip fra den kongelige tvillingebarnedåb og en georgisk barnedåb med fuld nedsænkning af barnet.
Eleverne laver i grupper PP-præsentation af henholdsvis: 1.Kosmogoni. 2.Eskatologi. 3.Cyklisk ritual. 4. Kriseritual. 5.Overgangsritual. 6.Bøn. 7.Offer.
Præsentation bygges op ud fra viden fra introforløbet og selvvalgt billedmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam og kulturmøder

Islam:
Læste tekster:
Fra: "Islam - fra beduinkult til verdenreligion", Jens M. Steffensen:
Tekst 1: Af "Sura 74: Den i kappen indsvøbte"
Tekst 16: "Bøn i islam"
Tekst 19: "Sura 2. Koen"
Tekst 20: "Sura 22. Valfartsfesten"
Tekst 24: "Valfartens ide"
Dokumenter:
Sherin Khankan: "Sharia er foreneligt med europæiske samfund", Religion.dk (2011)

Baggrundstof:
Dokumenter:
"Fakta om islam" fra "Grundbog til Religion C"
"Van Genneps ritualstruktur"
"Valfarten til Mekka, om hajj"
"Islam-quiz med svar til stoffet fra "Mennesket og Magterne" s. 88 - 97.
"Islams 4 sociologiske reaktionstyper s. 45 - 55" fra "Muslimernes tro praksis og sharia", Jens Forman

PP´er:
"Islam - Muhammeds verden"
"Troslære i islam"
"De 5 søjler: Søjle 1,2 og 3"
"De 5 søjler: Søjle 4 og 5"
"Sharia"
"Moderne Sharia"

Fra bøger:
Fra: ”Mennesket og magterne”: s.88 – 100                       
Fra: ”Islam – fra beduinkult til verdensreligion”: s. 28 – 33 ”Islams fem søjler” +  s. 38 – 39 ”At leve som muslim”

Virtuelt:
Fra ”Religionsportalen”:
"At være muslim"
”Forberedelse til bøn”, vist af Mehmet Ôztoprak.
”Fredagsbøn ledet af imam Abdul Wahid Petersen i Moskeforeningen på Nørrebro, Kbh.”
Fra ”You Tube”: ”Worlds Largest Pilgramage – Hajj Documentary”.
                          Klip fra Kerbala-syndromet.
"Langt fra Borgen - Jeg synes overhovedet ikke, at det er dansk". Pia Kjærsgaard besøger moske i Kbh.
Fra CFU: "5 skarpe om islam".
                           
Islam-kassen:
Vi ser på bedetæppe, ligklæde, kalotter, bedekranse, minikoraner, kaligrafi, islam-kalender m.m.

Kulturmøder:
Teorikompendium, kulturmøder 2024
Læst tekst:
Kulturmøder og fjendebilleder 11.sep. 2001, tekst "Du skal hvæsse din kniv".

PP: Ritualtyper.
Van Genneps ritualstruktur.

Analysemodel og metodebeskrivelse:
Religions metodebeskrivelse.
Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hinduisme

Flerfagligt forløb, religion og biologi, som en del af studietur til Indien.
Indføring i hinduismen og feltarbejde.

Tekster:
* "Teorikompendium til hinduisme 3.y" fra "Hinduismen", Allan Poulsen, 2017, Systime
*  "Hinduismen. Tekstkompendium, 3.y" fra "Hinduismen", Allan Poulsen, 2017, Systime

PowerPoint:
"Overgangsritualer i hinduismen"

Virtuelt:
* "5 skarpe om hinduismen" fra CFU
* "Indian Relaxing Music for Sleep" fra You Tube, brugt til meditationsøvelse.

Dokumenter:
* "Flerfaglig uge bio og rel, Indien, grupper og opgaver"
* "Feltarbejde i Indien, 3.y"
* "Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt"
* "Religions metodebeskrivelse"
* "Anvendelse af de 8 videnskabsteoretiske begrebspar i religionsfaglige forløb"

Produkt:
Eleverne arbejder i grupper med hindu-tekster inden studieturen og efter studieturen fremlægger de deres observationer fra feltarbejdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Islam

Islam:
Tekster:
5 tekster om islam og mødet med det multikulturelle Vesten
Gruppearbejde til 5 tekster om islam og mødet med det multikulturelle Vesten.
Som gruppearbejde:
”Luder og Madonna igen”, Mette Thomsen, kronik i Information 14/6 2000.
”Omskæring for pigernes skyld”, Signe Bjerre, Samvirke dec. 2005.
”Muslimer kan ikke længere tie”, Paul Scheffer, oversat af Nina Skyum-Nielsen, kronik i Politiken 11/11 2004.
”Islam trænger til lidt protestantisk teologi”, Naser Khader, kommentar i Berlinske Tidende 6/11 2005
”Hvis man skal se nøgternt på det, så har de vundet”, interview med Karsten Juste, Jeanette Ringkøbing, Politiken
feb. 2006.



                           



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Israelitisk religion (GT)

Israelitisk religion (GT):

Læste tekster:
Fra Bibelen Online:
1. Mosebog, kap. 1, 2 og 3  De to skabelsesmyter + Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have
2.Mosebog 19.kap. Åbenbaringen på Sinaj (teofani).
5.Mosebog 5.kap. De ti bud.

Dokumenter:
Gruppearbejde til de to skabelsesmyter
Skema til de to skabelsesmyter

Billedmateriale:
Billeder, der illustrerer "Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have".

Virtuelt:
Fra Religionsportalen: "At være ung og jødisk i Danmark", interview med Adam Melchior.

Bagrundslitteratur.
Dokument: Fra ”Gammeltestamentlig religion”, Hans J. Lundager Jensen:
s. 29 -30 ”Jahves væsen: Enhed (monolatri og monoteisme)
s. 34 -35 ”Jahve: himmelsk, utilnærmelig, suveræn”
s. 38 – 39 ”Teofanier”
s. 41 – 42 ”Tekst: Ex 19: Teofanien på Sinaj”
s. 49 - 57 "Skabelse og kamp imod kaos"
s. 210 -218 ”Dekalogen”

Israelitisk religion og jødedom (GT):
To læreroplæg med PP om israelitisk religions opståen og udvikling + om forskelle mellem israelitisk religion og jødedom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Kristendom (NT)

Læste tekster:
Lignelser: Markusevangeliet 4, 1 - 20, "Sædemanden"
                 Lukasevangeliet 10, 25 - 37, "Den barmhjertige samaritaner"

Jesus som helbreder: Matthæusevangeliet 8, 1 - 17, "Helbredelsen af en spedalsk m.m."

Etik og menneskesyn: Matthæusevangeliet 5, 1 - 32, "Bjergprædiken"

Messiasprofetien: Esajas´ Bog (GT), "Herrens tjeners lidelse og herlighed"

Som gruppearbejde: Lignelser og helbredelsestekster:
Markus 7, 31 - 37, "Helbredelsen af den døve og stumme"
Markus 9, 14 - 29, "Helbredelsen af drengen med den urene ånd"
Lukas 14, 15 - 24, "Lignelsen om det store festmåltid"
Lukas 15, 1 - 10, "Llgnelsen om det mistede får og den tabte mønt"                                         
Matthæus 20, 1 - 16, "Lignelsen om arbejderne i vingården"

Domfældelsen, korsfæstelsen og opstandelsen + opstandelsen i en nutidig kontekst:
Matthæus 27, 32 - 66 + 28. "Korsfæstelsen" og "Opstandelsen"
To tolkninger af opstandelsen: "Nej til bogstavtro tolkning af Bibelen", sognepræst Thomas Høg Nørager + "Ingen trosfrihed for ordinerede præster", pastor emeritus Poul Sørensen
Interview med Per Ramsdal "Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op ad graven" + hertil øvelser på gulv: Eleverne stiller spørgsmål til hinanden i Ramsdal-teksten.

Tro (Bultmann) og provokationskristendom over for investeringskristendom:
Dokumenter: Fra: "Den kristne religion", Jens Forman: s.156 - 158 "Nåden" + "En folkekirke to evangelier, artikel af Jens Forman i "Politiken" 1996
Læreroplæg via PP om Bultmans teori om hingabe og selbsmächtigheit
Klip fra You Tube: Fra "Ordet", Carl Th. Dreyer. Johannes opvækker Inger fra døden.
                             
Baggrundsstof:
Dokumenter:
"Fakta om kristendommen" fra "Grundbog til Religion C"
"Noter til NT"
"Etik (Bjergprædiken)
"Abrahamsreligionerne - en skematisk oversigt af Anders Kjeldvig"

PP´er:
PP intro til kristendommen
PP om Rudolf Bultmans teori om hengivelse og selvmægtighed
PP om den historiske Jesus
PP om lignelser
PP om Jesus som helbreder

Virtuelt:
Fra "You Tube":
Fra "Ordet", Carl Th. Dreyer. Johannes opvækker Inger fra døden.
Dokumentar: Med den kristne healer Andreas S Henriksen på gågaden i Vejle "Jesus helbreder bla. en brækket arm.
CFU: "5 skarpe om Jesus"

Baggrundslitteratur:
Fra "Mennesket og Magterne": s. 61 - 65 + 68 - 75.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Buddhisme, oversigter og eksamen

Buddhisme, oversigter og eksamen:
Læste tekster:
Fra "Buddhismen og åndemanere - i Thailand", dokument:
Tekst 1: Suntorn Plamintur: "Buddhalegenden - Buddhas liv"
Tekst 4: "Benarestalen"
Tekst 5: "Årsagskæden"
Tekst 8: "De tre Tilflugter: Buddha, Dharma og Sangha"
Dokument: "Buddhismens fremtid ligger i Vesten", Jørn Borup

Dokumenter:
"Fakta om buddhismen" fra "Grundbogen til Religion C"
"De vigtigste begreber om buddhismen, de tre retninger og Tripitaka"
"Om buddhismen" (3 sider)
"Kilder og hellige skrifter i buddhismen" (2 sider)
Svar til Buddhismequiz 1
Svar til Buddhismequiz 2
Svar til Buddhsimequiz 3
Arbejdsspørgsmål til tekst 1: "Buddhalegenden - Buddhas liv"
Arbejdsspørgsmål til tekst 4, "Benarestalen" og tekst 5, "Årsagskæden".
Dharma-skema.
Livslære og livshjulet.

PP: Menneskeforståelse i Buddhismen - Anatman 5 skandhaer

Virtuelt:
Chr. Stadils buddhismedefinition fra "Religionsportalen"
Meditationsøvelse fra "You Tube": "Guided Zen Buddhist Meditation with the Buddhist nun Kankyo" + "Beautiful Indian Music for Meditation and Yoga/Relaxing Bansuri Flute Music
Livshjulet
Fra You Tube:  "Buddhalegenden" + besøg i Zen-buddhistisk kloster
Fra CFU: "5 skarpe om buddhismen" fra DR-dokumentar (Uni- login)

Baggrundslitteratur:
Fra "Mennesket og Magterne" side 141 - 150. Gennemgås som buddhismequiz 1 og 2
Fra "Buddhisme og åndemanere - i Thailand": side 17 - 28 "Theravadabuddhismens grundbegreber" afsnittene "Den legendariske og den historiske Buddha - Den første Juvel, "Buddhas lære - Dharma - Den anden Juvel" og "Sanghaen, det buddhistiske munkevæsen - Den tredje Juvel"

Komparative skemaer:
Abrahamsreligionerne
Sammenlign af kristendom - islam - buddhisme
OVERSIGT over islam, kristendom, buddhisme

Oversigter over religionsfaglige begreber:
Oversigt over religionsfaglige begreber fra "Religioner lever"
Leksikon over religionsfaglige begreber

Skemaer til religionsfaglige tekstanalyse:
Eksamen i religion 2025 med analyseskema
Analysemodeller til religion
Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt

Eksamentræning:
Eksempler på eksamenstekster


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning