Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Vejlin
|
Hold
|
2024 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religionsfænomenologi: Intro-forløb
Intro-forløb: Religionsfaglig terminologi og religionsfænomenologi:
Religionsquiz. Tip en 12´er. Min viden om religion.
Dokument: ”Forslag til pensum i religion 2022/2023”
Dokument: ”Religion C”
Dokument: ”Eksamen i religion 2023”
Dokument: Fra ”Helligt og profant”, Eliade: s.7 – 10 ”Indledning”+ s. 15 – 21 ”Det hellige rum og verdens sakralisering”.
Fra ”Religion og kultur”: s. 13 – 28m ”Religionshistoriske grundbegreber” + s. 260 – 262 ”Valg af kilder, indfaldsvinkel og niveau”
Dokument: ”Rites des Passages”, van Gennep, om ritualstruktur.
Læreroplæg via PP om Lauri Honkos ritualklassifikation.
Virtuelt:
Vi ser to eksempler på overgangsritual: Et klip fra den kongelige tvillingebarnedåb og en georgisk barnedåb med fuld nedsænkning af barnet.
Eleverne laver i grupper PP-præsentation af henholdsvis: 1.Kosmogoni. 2.Eskatologi. 3.Cyklisk ritual. 4. Kriseritual. 5.Overgangsritual. 6.Bøn. 7.Offer.
Præsentation bygges op ud fra viden fra introforløbet og selvvalgt billedmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam og kulturmøder
Islam:
Læste tekster:
Fra: "Islam - fra beduinkult til verdenreligion", Jens M. Steffensen:
Tekst 1: Af "Sura 74: Den i kappen indsvøbte"
Tekst 16: "Bøn i islam"
Tekst 19: "Sura 2. Koen"
Tekst 20: "Sura 22. Valfartsfesten"
Tekst 24: "Valfartens ide"
Dokumenter:
Sherin Khankan: "Sharia er foreneligt med europæiske samfund", Religion.dk (2011)
Baggrundstof:
Dokumenter:
"Fakta om islam" fra "Grundbog til Religion C"
"Van Genneps ritualstruktur"
"Valfarten til Mekka, om hajj"
"Islam-quiz med svar til stoffet fra "Mennesket og Magterne" s. 88 - 97.
"Islams 4 sociologiske reaktionstyper s. 45 - 55" fra "Muslimernes tro praksis og sharia", Jens Forman
PP´er:
"Islam - Muhammeds verden"
"Troslære i islam"
"De 5 søjler: Søjle 1,2 og 3"
"De 5 søjler: Søjle 4 og 5"
"Sharia"
"Moderne Sharia"
Fra bøger:
Fra: ”Mennesket og magterne”: s.88 – 100
Fra: ”Islam – fra beduinkult til verdensreligion”: s. 28 – 33 ”Islams fem søjler” + s. 38 – 39 ”At leve som muslim”
Virtuelt:
Fra ”Religionsportalen”:
"At være muslim"
”Forberedelse til bøn”, vist af Mehmet Ôztoprak.
”Fredagsbøn ledet af imam Abdul Wahid Petersen i Moskeforeningen på Nørrebro, Kbh.”
Fra ”You Tube”: ”Worlds Largest Pilgramage – Hajj Documentary”.
Klip fra Kerbala-syndromet.
"Langt fra Borgen - Jeg synes overhovedet ikke, at det er dansk". Pia Kjærsgaard besøger moske i Kbh.
Fra CFU: "5 skarpe om islam".
Islam-kassen:
Vi ser på bedetæppe, ligklæde, kalotter, bedekranse, minikoraner, kaligrafi, islam-kalender m.m.
Kulturmøder:
Teorikompendium, kulturmøder 2024
Læst tekst:
Kulturmøder og fjendebilleder 11.sep. 2001, tekst "Du skal hvæsse din kniv".
PP: Ritualtyper.
Van Genneps ritualstruktur.
Analysemodel og metodebeskrivelse:
Religions metodebeskrivelse.
Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppearbejde som opsamling på religionsfænomenologi 3y 24.docx
-
Islam - Muhammeds verden PP.pptx
-
Esben Andreasen m,fl,: Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991; sider: 88-96, 98-100
-
ISLAM-QUIZ uden svar Mennesket og Magterne s. 88 - 96.doc
-
Jens M. Steffensen: Islam, Systime 2005; sider: 28-33, 38-39, 65, 80-84, 89, 117-122
-
Arbejdsspørgsmål til sura 74 Den i kappen indsvøbte.docx
-
HVORDAN ANALYSERES EN RELIGIONSFAGLIG TEKST eller MEDIEPRODUKT.docx
-
Moderne Sharia, de 4 reaktionstyper uden slide 12.pptx
-
Islams 4 sociologiske reaktionstyper, Muslimernes religion, Forman s. 49-55.pdf
-
ISLAM-QUIZ med svar.doc
-
Sharia.pptx
-
Religions metodebeskrivelse SRP.docx
-
Fakta om islam.pdf
-
Sherin Khankan - Sharia er foreneligt med europæiske samfund (2) (2).docx
-
Par- eller gruppearbejde til Khankan-tekst.docx
-
Islam
-
Pia Kjærsgaard besøger moské: Jeg synes overhovedet ikke, at det er dansk - Langt fra Borgen
-
Teorikompendium kulturmøder 2024.pdf
-
Van Genneps ritualstruktur.pdf
-
Du skal hvæsse din kniv, Atta, med spørgsmål.pdf
-
Ritualer - azan, bøn, omskærelse
-
Hjælpespørgsmål til Tekst 16 Bøn i islam.docx
-
Troslære i Islam PP (23).pptx
-
De 5 søjler. Søjle 1, 2 og 3.pptx
-
Spørgsmål til faste- og valfartstekster fra islam-bogen.docx
-
De 5 søjler. Søjle 4 og 5.pptx
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Oversigt over religionsfaglige begreber fra Religioner lever.pdf
-
Leksikon over regligionsfaglige begreber.pdf
-
Valfarten til Mekka.pdf
-
CFU-login
-
Derfor er omskæring så vigtigt for jøder og muslimer
-
Forberedelse til prøven: Repeter fra forløbet om religionsfænomenologi de religionsfaglige begreber, fra kulturmøder og islam-forløbet de centrale begreber og elementer om kulturmøder og islam (teori og baggrundsstof). D.v.s. at I ikke behøver at rep
-
Kapiteloversigt og spørgsmål til tekst 34 Islam og kønsroller til debat med svar.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
Flerfagligt forløb, religion og biologi, som en del af studietur til Indien.
Indføring i hinduismen og feltarbejde.
Tekster:
* "Teorikompendium til hinduisme 3.y" fra "Hinduismen", Allan Poulsen, 2017, Systime
* "Hinduismen. Tekstkompendium, 3.y" fra "Hinduismen", Allan Poulsen, 2017, Systime
PowerPoint:
"Overgangsritualer i hinduismen"
Virtuelt:
* "5 skarpe om hinduismen" fra CFU
* "Indian Relaxing Music for Sleep" fra You Tube, brugt til meditationsøvelse.
Dokumenter:
* "Flerfaglig uge bio og rel, Indien, grupper og opgaver"
* "Feltarbejde i Indien, 3.y"
* "Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt"
* "Religions metodebeskrivelse"
* "Anvendelse af de 8 videnskabsteoretiske begrebspar i religionsfaglige forløb"
Produkt:
Eleverne arbejder i grupper med hindu-tekster inden studieturen og efter studieturen fremlægger de deres observationer fra feltarbejdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Islam:
Tekster:
5 tekster om islam og mødet med det multikulturelle Vesten
Gruppearbejde til 5 tekster om islam og mødet med det multikulturelle Vesten.
Som gruppearbejde:
”Luder og Madonna igen”, Mette Thomsen, kronik i Information 14/6 2000.
”Omskæring for pigernes skyld”, Signe Bjerre, Samvirke dec. 2005.
”Muslimer kan ikke længere tie”, Paul Scheffer, oversat af Nina Skyum-Nielsen, kronik i Politiken 11/11 2004.
”Islam trænger til lidt protestantisk teologi”, Naser Khader, kommentar i Berlinske Tidende 6/11 2005
”Hvis man skal se nøgternt på det, så har de vundet”, interview med Karsten Juste, Jeanette Ringkøbing, Politiken
feb. 2006.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Israelitisk religion (GT)
Israelitisk religion (GT):
Læste tekster:
Fra Bibelen Online:
1. Mosebog, kap. 1, 2 og 3 De to skabelsesmyter + Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have
2.Mosebog 19.kap. Åbenbaringen på Sinaj (teofani).
5.Mosebog 5.kap. De ti bud.
Dokumenter:
Gruppearbejde til de to skabelsesmyter
Skema til de to skabelsesmyter
Billedmateriale:
Billeder, der illustrerer "Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have".
Virtuelt:
Fra Religionsportalen: "At være ung og jødisk i Danmark", interview med Adam Melchior.
Bagrundslitteratur.
Dokument: Fra ”Gammeltestamentlig religion”, Hans J. Lundager Jensen:
s. 29 -30 ”Jahves væsen: Enhed (monolatri og monoteisme)
s. 34 -35 ”Jahve: himmelsk, utilnærmelig, suveræn”
s. 38 – 39 ”Teofanier”
s. 41 – 42 ”Tekst: Ex 19: Teofanien på Sinaj”
s. 49 - 57 "Skabelse og kamp imod kaos"
s. 210 -218 ”Dekalogen”
Israelitisk religion og jødedom (GT):
To læreroplæg med PP om israelitisk religions opståen og udvikling + om forskelle mellem israelitisk religion og jødedom.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kristendom (NT)
Læste tekster:
Lignelser: Markusevangeliet 4, 1 - 20, "Sædemanden"
Lukasevangeliet 10, 25 - 37, "Den barmhjertige samaritaner"
Jesus som helbreder: Matthæusevangeliet 8, 1 - 17, "Helbredelsen af en spedalsk m.m."
Etik og menneskesyn: Matthæusevangeliet 5, 1 - 32, "Bjergprædiken"
Messiasprofetien: Esajas´ Bog (GT), "Herrens tjeners lidelse og herlighed"
Som gruppearbejde: Lignelser og helbredelsestekster:
Markus 7, 31 - 37, "Helbredelsen af den døve og stumme"
Markus 9, 14 - 29, "Helbredelsen af drengen med den urene ånd"
Lukas 14, 15 - 24, "Lignelsen om det store festmåltid"
Lukas 15, 1 - 10, "Llgnelsen om det mistede får og den tabte mønt"
Matthæus 20, 1 - 16, "Lignelsen om arbejderne i vingården"
Domfældelsen, korsfæstelsen og opstandelsen + opstandelsen i en nutidig kontekst:
Matthæus 27, 32 - 66 + 28. "Korsfæstelsen" og "Opstandelsen"
To tolkninger af opstandelsen: "Nej til bogstavtro tolkning af Bibelen", sognepræst Thomas Høg Nørager + "Ingen trosfrihed for ordinerede præster", pastor emeritus Poul Sørensen
Interview med Per Ramsdal "Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op ad graven" + hertil øvelser på gulv: Eleverne stiller spørgsmål til hinanden i Ramsdal-teksten.
Tro (Bultmann) og provokationskristendom over for investeringskristendom:
Dokumenter: Fra: "Den kristne religion", Jens Forman: s.156 - 158 "Nåden" + "En folkekirke to evangelier, artikel af Jens Forman i "Politiken" 1996
Læreroplæg via PP om Bultmans teori om hingabe og selbsmächtigheit
Klip fra You Tube: Fra "Ordet", Carl Th. Dreyer. Johannes opvækker Inger fra døden.
Baggrundsstof:
Dokumenter:
"Fakta om kristendommen" fra "Grundbog til Religion C"
"Noter til NT"
"Etik (Bjergprædiken)
"Abrahamsreligionerne - en skematisk oversigt af Anders Kjeldvig"
PP´er:
PP intro til kristendommen
PP om Rudolf Bultmans teori om hengivelse og selvmægtighed
PP om den historiske Jesus
PP om lignelser
PP om Jesus som helbreder
Virtuelt:
Fra "You Tube":
Fra "Ordet", Carl Th. Dreyer. Johannes opvækker Inger fra døden.
Dokumentar: Med den kristne healer Andreas S Henriksen på gågaden i Vejle "Jesus helbreder bla. en brækket arm.
CFU: "5 skarpe om Jesus"
Baggrundslitteratur:
Fra "Mennesket og Magterne": s. 61 - 65 + 68 - 75.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
At være ung og jødisk i Danmark | Religionsportalen
-
Forbehold ved læsning af NT som historisk fremstilling.pptx
-
Spørgsmål til Deuteronomium 5 Dekalogen de ti bud.docx
-
Esben Andreasen m,fl,: Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991; sider: 61-65, 73-74
-
Noter til kristendommen fra Mennesket og Magterne s. 61 - 65.docx
-
Rudolf Bultmanns teori om hengivelse og selvmægtighed.pptx
-
TV SCANDAL- ORDET---EMOTION PURE
-
Fakta om kristendommen.pdf
-
Investerings- og provokationskristendom, fra Den kristne religion, s.156 - 158 + artikel, Forman.pdf
-
Spørgsmål til tekster om investerings- og provokationskristendom.docx
-
Den historiske Jesus ny.pptx
-
Om lignelser.pptx
-
Markusevangeliet Kapitel 4
-
Noter til tekster fra NT.pdf
-
Spørgsmål til Markusevangeliet kap 4 vers 1 - 20 Lignelsen om Sædemanden.docx
-
Spørgsmål, svar og noter til tekster om investerings- og provokationskristendom.docx
-
Evangelie-oversigt (3).pdf
-
Den barmhjertige samaritaner
-
Lukasevangeliet Kapitel 10
-
SPØRGSMÅL TIL LUKASEVANGELIET 10, 24- 37, DEN BARMHJERTIGE SAMARITANER.docx
-
Jesus som helbreder.pptx
-
CFU-login
-
Matthæusevangeliet Kapitel 8
-
SPØRGSMÅL TIL MATTHÆUS KAP 8, VERS 1 - 17.docx
-
23. august 2013 - Jesus helbreder bla. en brækket arm!
-
Gruppearbejde til lignelser og helbredelser 3y 25.doc
-
HVORDAN ANALYSERES EN RELIGIONSFAGLIG TEKST eller MEDIEPRODUKT.docx
-
Lukasevangeliet Kapitel 15
-
Markusevangeliet Kapitel 9
-
Lukasevangeliet Kapitel 14
-
Markusevangeliet Kapitel 7
-
Matthæusevangeliet Kapitel 20
-
Matthæusevangeliet Kapitel 5
-
Spørgsmål til Matthæus kap. 5, vers 1 - 32 Bjergprædiken.docx
-
Etik. Jesu Bjergprædiken, Matt 5, 1 - 32.pdf
-
Matthæusevangeliet Kapitel 27
-
Spørgsmål til Matthæus 27 og M og M s. 73 - 75.docx
-
PP Den lidende eller den sejrende Kristus.pptx
-
Matthæusevangeliet Kapitel 28
-
Spørgsmål til Matthæusevangeliet 28, Kristusfremstillinger og moderne tolkninger af opstandelsen (17).docx
-
Noter til Matthæus 27 og M og M s. 73 - 75.docx
-
Øvelse på gulv til interview med Per Ramsdal.docx
-
Tolkninger af opstandelsen.docx
-
Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Buddhisme, oversigter og eksamen
Buddhisme, oversigter og eksamen:
Læste tekster:
Fra "Buddhismen og åndemanere - i Thailand", dokument:
Tekst 1: Suntorn Plamintur: "Buddhalegenden - Buddhas liv"
Tekst 4: "Benarestalen"
Tekst 5: "Årsagskæden"
Tekst 8: "De tre Tilflugter: Buddha, Dharma og Sangha"
Dokument: "Buddhismens fremtid ligger i Vesten", Jørn Borup
Dokumenter:
"Fakta om buddhismen" fra "Grundbogen til Religion C"
"De vigtigste begreber om buddhismen, de tre retninger og Tripitaka"
"Om buddhismen" (3 sider)
"Kilder og hellige skrifter i buddhismen" (2 sider)
Svar til Buddhismequiz 1
Svar til Buddhismequiz 2
Svar til Buddhsimequiz 3
Arbejdsspørgsmål til tekst 1: "Buddhalegenden - Buddhas liv"
Arbejdsspørgsmål til tekst 4, "Benarestalen" og tekst 5, "Årsagskæden".
Dharma-skema.
Livslære og livshjulet.
PP: Menneskeforståelse i Buddhismen - Anatman 5 skandhaer
Virtuelt:
Chr. Stadils buddhismedefinition fra "Religionsportalen"
Meditationsøvelse fra "You Tube": "Guided Zen Buddhist Meditation with the Buddhist nun Kankyo" + "Beautiful Indian Music for Meditation and Yoga/Relaxing Bansuri Flute Music
Livshjulet
Fra You Tube: "Buddhalegenden" + besøg i Zen-buddhistisk kloster
Fra CFU: "5 skarpe om buddhismen" fra DR-dokumentar (Uni- login)
Baggrundslitteratur:
Fra "Mennesket og Magterne" side 141 - 150. Gennemgås som buddhismequiz 1 og 2
Fra "Buddhisme og åndemanere - i Thailand": side 17 - 28 "Theravadabuddhismens grundbegreber" afsnittene "Den legendariske og den historiske Buddha - Den første Juvel, "Buddhas lære - Dharma - Den anden Juvel" og "Sanghaen, det buddhistiske munkevæsen - Den tredje Juvel"
Komparative skemaer:
Abrahamsreligionerne
Sammenlign af kristendom - islam - buddhisme
OVERSIGT over islam, kristendom, buddhisme
Oversigter over religionsfaglige begreber:
Oversigt over religionsfaglige begreber fra "Religioner lever"
Leksikon over religionsfaglige begreber
Skemaer til religionsfaglige tekstanalyse:
Eksamen i religion 2025 med analyseskema
Analysemodeller til religion
Hvordan analyseres en religionsfaglig tekst eller medieprodukt
Eksamentræning:
Eksempler på eksamenstekster
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Abrahamsreligionerne, oversigt.pdf
-
Esben Andreasen m,fl,: Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991; sider: 141-156
-
BUDDHISME-SPØRGSMÅL 1.doc
-
Buddhisme
-
Buddhisme-kompendium.pdf
-
Frede Granum-Jensen: Buddhisme og åndemanere, Systime, 2001; sider: 17-28, 41-45, 50-52, 58-60
-
Arbejdsspørgsmål til Buddha-legenden.docx
-
BUDDHISMEQUIZ 1.doc
-
The Story of Siddhartha Gautama - a Digital Story
-
Om buddhismen.pdf
-
Kilder og hellige skrifter i buddhismen.pdf
-
Hjælpespørgsmål til Benarestalen og Årsagskæden.docx
-
Menneskeforståelse i Buddhismen - Anatman 5 skandhaer PP.pptx
-
BUDDHISMENS VIGTIGSTE BEGREBER MM uden svar.docx
-
Dharma.skema.pdf
-
Buddhisme-quiz 2.docx
-
Livslære og livshjulet.docx
-
Buddhisme | Religionsportalen
-
Buddhisme-quiz 3 uden svar.doc
-
BUDDHISMENS VIGTIGSTE BEGREBER MM.docx
-
CFU-login
-
Van Genneps ritualstruktur.pdf
-
Analysemodeller til religion.docx
-
Slapt og skarpt i religion! Hvordan træner man mundtlig faglig præcision? - Religion - STX | Emu.dk
-
Zen Buddhism
-
Buddhisme-quiz 3 inklusiv svar.doc
-
Eksamen i religion 2025 med analyseskema.doc
-
Buddhismens fremtid ligger i Vesten_baggrundsstof.docx
-
Eksempler på eksamenstekster i religion.pdf
-
Abrahamsreligionerne - en oversigt.tif
-
Guided Zen Buddhist Meditation Method
-
Beautiful Indian Music for Meditation and Yoga | Relaxing Bansuri Flute Music
-
OVERSIGT over islam, kristendom og buddhisme.doc
-
Sammenlign. af kristendom - islam - buddhisme (1).docx
-
KOMPARATIV QUIZ I DE 3 STORE RELIGIONER.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285777",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285777",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285777"
}