Holdet 2024 bi/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Lise Stauning-Haargaard
Hold 2024 bi/d (1d bi, 1d bi-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rasmine tåler ikke mælk
Titel 2 Energi og byggesten
Titel 3 Sexologi, fosterdiagnostik og stamtavler
Titel 4 Evolution
Titel 5 Celler og membranprocesser
Titel 6 Økologi og økosystemet åen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rasmine tåler ikke mælk

Indhold:
Kulhydraters opbygning
Enzymer og fordøjelsesenzymer
Fordøjelse af laktase
Genetikken bag produktionen af laktase
Det centrale dogme
Proteinsyntese
Meiose

Øvelse: spytamylaseforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Energi og byggesten

Kapitlerne "Kost og sundhed" samt "Krop og træning" med det overordnede fokus at få overblik over leverancen af ilt og energigivende stoffer fra kosten leveret til cellernes respiration.

Indhold:
Kulhydrater, fedt, proteiner, vitaminer og mineraler.
Fordøjelse af fedt, protein og kulhydrat
Fordøjelsesenzymer
Energiindhold og energibehov
Kondition og kondital
Respiration
Aerob og anaerob energiproduktion (bidrag fra kreatinfosfat og fra glykolyse)
Blodkredsløb: lunger, blod, hjerte, blodkartyper og -funktion
Puls og blodtryk
Muskler og muskelfibertyper


Øvelser: hjertemodeller, puls, blodtryk, alle under hvile og arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sexologi, fosterdiagnostik og stamtavler

Forløbet omhandler :

Kønsorganer og kønshormoner
Negativ og positiv feedback
Prævention og seksuelt overførte sygdomme - præsentationer i grupper
Graviditet
Kunstig befrugtning
Præimplantationsdiagnostik
Fosterdiagnostik
Mitose og meiose
Stamtavler: autosomal og x-bunden nedarvning
Vi ser "Har Malou det dødelige gen?" på cfu.dk

Øvelser:
Hormonforstyrrende stoffer i toilettasken
PTC-smagning (papir)  s. 206
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Evolution

Livets historie
Darwins evolutionsteori om naturlig selektion
Resistente bakterier

Forsøg: Bønneselektion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Celler og membranprocesser

Pro- og eukaryote celler
Passiv diffusion, faciliteret diffusion og osmose.

Øvelse: osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi og økosystemet åen

Indhold:
Økologi
Energistrøm i økosystemet
Fotosyntese
Respiration
Brutto- og nettoprimærproduktion
Græsnings- og nedbryderfødekæden
Stofkredsløb mellem organisk og uorganisk stof
Carbonkredsløbet
Nitrogenkredsløbet
Naturligt vandløb
Abiotiske faktorer
Ilt og iltsvingninger i vandløb
Fødekæder i vandløb
Organisk og uorganisk forurening fra traktoren
Vandløbets tilstand målt vha. faunaindeks

Øvelser:
Fotosynteserate som funktion af lysmængde (afstand til lyskilde)
Vandløbsbedømmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer