Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lise Stauning-Haargaard
|
Hold
|
2024 bi/d (1d bi, 1d bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rasmine tåler ikke mælk
Indhold:
Kulhydraters opbygning
Enzymer og fordøjelsesenzymer
Fordøjelse af laktase
Genetikken bag produktionen af laktase
Det centrale dogme
Proteinsyntese
Meiose
Øvelse: spytamylaseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og byggesten
Kapitlerne "Kost og sundhed" samt "Krop og træning" med det overordnede fokus at få overblik over leverancen af ilt og energigivende stoffer fra kosten leveret til cellernes respiration.
Indhold:
Kulhydrater, fedt, proteiner, vitaminer og mineraler.
Fordøjelse af fedt, protein og kulhydrat
Fordøjelsesenzymer
Energiindhold og energibehov
Kondition og kondital
Respiration
Aerob og anaerob energiproduktion (bidrag fra kreatinfosfat og fra glykolyse)
Blodkredsløb: lunger, blod, hjerte, blodkartyper og -funktion
Puls og blodtryk
Muskler og muskelfibertyper
Øvelser: hjertemodeller, puls, blodtryk, alle under hvile og arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi, fosterdiagnostik og stamtavler
Forløbet omhandler :
Kønsorganer og kønshormoner
Negativ og positiv feedback
Prævention og seksuelt overførte sygdomme - præsentationer i grupper
Graviditet
Kunstig befrugtning
Præimplantationsdiagnostik
Fosterdiagnostik
Mitose og meiose
Stamtavler: autosomal og x-bunden nedarvning
Vi ser "Har Malou det dødelige gen?" på cfu.dk
Øvelser:
Hormonforstyrrende stoffer i toilettasken
PTC-smagning (papir) s. 206
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus, 2015; sider: 133-167, 174-176, 189-207
-
Spg BiU s. 133-138.docx
-
Sexologi.pptx Mød op som eksperter i menstruationscyklus!
-
menstruationscyklus.pdf
-
Befrugtning.pptx
-
Prævention og seksuelt overførte sygdomme 2025.docx
-
Udover at læse siderne, skal I forestille jer, at I skal på solferie og medbringe den fyldte toilettaske, I ville tage med. Ingen børster, kamme, pincetter, negleklippere, kondomer - men hudpleje, solbeskyttelse, hårprodukter og evt. kosmetik.
-
Tjek toilettasken.docx
-
Spørgsmål Fosterdiagnostik og genteknologi s. 159-167.docx
-
Hormonforstyrrende stoffer.pptx 1d's liste over kosmetikprodukter.xlsx
-
Lav opgaverne (jeg ved godt spørgsmål 11 er svært, så det kan du evt. hoppe over) Spørgsmål Fosterdiagnostik og genteknologi s. 159-167.docx
-
Læs fra "Når der sker fejl i meiosen" til midten af side 207
-
Genmutationer - Kopi.docx
-
Autosomale stamtræer_opgave.docx
-
PTC smagning 2025.doc
-
Kønsbunden recessiv nedarvning.docx
-
Sådan bestemmer du arvegangen i et stamtræ.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
Livets historie
Darwins evolutionsteori om naturlig selektion
Resistente bakterier
Forsøg: Bønneselektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Celler og membranprocesser
Pro- og eukaryote celler
Passiv diffusion, faciliteret diffusion og osmose.
Øvelse: osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og økosystemet åen
Indhold:
Økologi
Energistrøm i økosystemet
Fotosyntese
Respiration
Brutto- og nettoprimærproduktion
Græsnings- og nedbryderfødekæden
Stofkredsløb mellem organisk og uorganisk stof
Carbonkredsløbet
Nitrogenkredsløbet
Naturligt vandløb
Abiotiske faktorer
Ilt og iltsvingninger i vandløb
Fødekæder i vandløb
Organisk og uorganisk forurening fra traktoren
Vandløbets tilstand målt vha. faunaindeks
Øvelser:
Fotosynteserate som funktion af lysmængde (afstand til lyskilde)
Vandløbsbedømmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285871",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285871",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285871"
}