Titel
2
|
Cellebiologi, mikrobiologi, enzymer
Studieplan cellebiologi, mikrobiologi, enzymer og næringsstoffer
Dette forløb fokuserer på cellebiologi, mikrobiologi, opbygning af næringsstoffer og enzymfunktion
Det forventes, at de studerende har kendskab til og kan forklare og bruge følgende termer korrekt: celler, cellemembran, cellevæg, nucleus/kerne, cytoplasma, mitokondrier, grønkorn, kromosom, prokaryot og eukaryot, endoplasmatisk retikulum, ribosom, golgiapparat, osmose, diffusion, faciliteret diffusion, passiv transport, aktiv transport, enzym, aktivt center, cofaktor, protein, reaktionshastighed, temperaturoptimum, pH-optimum, denaturering, phospholipid, endocytose, exocytose, monosakkarider, disakkarider, polysakkarider, aminosyrer, peptider, proteiner, lipider, triglycerider, mættede og umættede fedtsyrer, cholesterol, mikrobiologi, mikrobiologisk vækst, respiration, gæring
Det forventes, at de studerende kan beskrive opbygningen af pro- og eukaryote celler, og den overordnede funktion af celleorganeller, herunder især cellemembranen. De skal kunne forklare passiv og aktiv transport over cellemembranen og kunne give eksempler herpå. De studerende skal kunne redegøre for enzymers opbygning og lås-og-nøgle-modellen for enzymkinetik, hvad enzymkinetik er, og de skal kunne forklare enzymers pH- og temperaturoptimum. Eleverne skal ud fra figurer kunne redegøre for opbygning af proteiner, fedt og kulhydrat, og hvordan disse kan nedbrydes enzymatisk.
Eleverne skal kunne redegøre for hvad mikrobiologi og mikrobiologiske organismer er, vækstfaktorer og vækstkurver for mikrobiologisk vækst. Det forventes at eleverne kan eksemplificere mikrobiologisk vækst og enkelte mikrobiologiske organismer som specifikke gær- og bakteriestammer ved at referere til brygning af kombucha
Eleverne skal efter forløbet kunne kende forskel på gæring og respiration, og i hvilke tilfælde, gærceller anvender gæring og hvorfor
Læste sider
Lone Als Egebo m. fl: Biologi til tiden, 2. udgave, Nucleus, 2009: side 13-17, 24-29, 141-149 159, 161
Samt følgende supplerende sider, links mm
- Biology: Cell Structure I Nucleus Medical Media - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8&t=9s)
- Bacteria Cell Structure (https://www.youtube.com/watch?v=4DYgGA9jdlE)
- Kombucha-kompendium
- Øvelsesvejledning til ‘Vasker vaskemiddel med enzymer bedre’
Eksperimentelt arbejde
- Brygning af kombucha
- Det svulmende æg (ingen øvelsesvejledning)
- Vasker vaskemiddel med enzymer bedre?
Skriftligt arbejde:
Der afleveres rapport over et af forsøgene: Brygning af kombucha eller Hvilket vaskemiddel vasker bedst? (lodtrækning)
Kernestoffet der dækkes, er således
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser,
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
De faglige mål der opfyldes, er anvendelse af fagbegreber, fagsprog og bearbejdning, repræsentationer og modeller til forklaring af iagttagelser analyse og diskussion af både kvalitative og kvantitative data. I laboratoriearbejdet diskuteres desuden fejlkilder og usikkerheder, og data fra eksperimenter dokumenteres og forklares.
I arbejdet med læsestoffet og det praktiske arbejde øver eleverne sig i at uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder, og anvende fagets viden og metoder til forklaring af forskellige data fra forsøg
Der anvendes individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning, laboratoriearbejde
|