Holdet 2024 bi/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Marie Lind Brandtoft
Hold 2024 bi/m (1m bi, 1m bi-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nervesystemet
Titel 2 Cellebiologi, mikrobiologi, enzymer
Titel 3 Genetik og evolution
Titel 4 Kønshormoner, kønssygdomme, sex og sexvaner
Titel 5 Introduktion til økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nervesystemet

Dette forløb fokuserer på nervesystemets opbygning og funktion

Det forventes, at de studerende har kendskab til, kan forklare og bruge følgende termer korrekt: Nervesystem, centralnervesystem (CNS), perifert nervesystem (PNS), det sensoriske, det motoriske og det autonome nervesystem, og det sympatiske og parasympatiske nervesystem. Hjerne, storhjerne, lillehjerne, midthjerne, hjernebjælke, hippocampus, amygdata, limbisk system, følehjerne, nerveledning, nervecelle, soma, cellekrop, axon, dendrit, kemisk og elektrisk nerveledning, signaloverførsel.

Eleverne skal kunne redegøre for de forskellige dele af nervesystemets placering og kunne forklare deres funktion, og eksemplificere ved at inddrage de udførte forsøg: Musik og puls/blodtryk, nerveledningshastighed, forsøg med alkoholbriller.  

Læste sider
Lone Als Egebo m. fl: Biologi til tiden, 2. udgave, Nucleus, 2009: side 51-62
Samt følgende supplerende sider, links mm samt udleverede arbejdsark, noter mm

TedTalk: How music made me a better neuroscientist https://www.ted.com/talks/indre_viskontas_how_music_makes_me_a_better_neuroscientist?subtitle=en

Gråd, latter og nostalgi – hvorfor kan musik aktivere vores følelser (podcast fra videnskab.dk) https://videnskab.dk/krop-sundhed/graad-latter-og-nostalgi-hvorfor-kan-musik-aktivere-vores-foelelser/

Human nervous system (part 1) https://www.youtube.com/watch?v=_Dhj-RqfGe4

Human nervous system (part 2) https://www.youtube.com/watch?v=CurW-sIQPxU

Sammenligning af hjernen fra mennesker med hjernen fra elefanter – struktur vs. funktion https://animalia-life.club/qa/pictures/elephant-brain-vs-human-brain

Øvelsesvejledning til ‘Forsøg med alkoholbriller’

Eksperimentelt arbejde
Nerveledningshastighed (ingen øvelsesvejledning)
Musik og puls/blodtryk (ingen øvelsesvejledning)
Forsøg med alkoholbriller

Skriftligt arbejde:
Der afleveres rapport 2 og 2 over et af forsøgene: Nerveledningshastighed, musik og puls/blodtryk og forsøg med alkoholbriller (lodtrækning)

Kernestoffet der dækkes, er således
Udvalgte organsystemers opbygning og funktion, her: Nervesystemet, og oversigt over organsystemer

De faglige mål der opfyldes, er anvendelse af fagbegreber, fagsprog og bearbejdning, repræsentationer og modeller til forklaring af iagttagelser analyse og diskussion af kvalitative data.
I det eksperimentelle arbejde diskuteres som altid data, usikkerheder og fejlkilder, og data fra eksperimenter dokumenteres og forklares. Excel bruges til at bearbejde kvantitative data.
I arbejdet med læsestoffet og det praktiske arbejde øver eleverne sig i at uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder, og anvende fagets viden og metoder til forklaring af forskellige data fra forsøg

Der anvendes individuelt arbejde, gruppearbejde, klasseundervisning og eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om nervesystemet 19-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Cellebiologi, mikrobiologi, enzymer

Studieplan cellebiologi, mikrobiologi, enzymer og næringsstoffer

Dette forløb fokuserer på cellebiologi, mikrobiologi, opbygning af næringsstoffer og enzymfunktion  

Det forventes, at de studerende har kendskab til og kan forklare og bruge følgende termer korrekt: celler, cellemembran, cellevæg, nucleus/kerne, cytoplasma, mitokondrier, grønkorn, kromosom, prokaryot og eukaryot, endoplasmatisk retikulum, ribosom, golgiapparat, osmose, diffusion, faciliteret diffusion, passiv transport, aktiv transport, enzym, aktivt center, cofaktor, protein, reaktionshastighed, temperaturoptimum, pH-optimum, denaturering, phospholipid, endocytose, exocytose, monosakkarider, disakkarider, polysakkarider, aminosyrer, peptider, proteiner, lipider, triglycerider, mættede og umættede fedtsyrer, cholesterol, mikrobiologi, mikrobiologisk vækst, respiration, gæring
Det forventes, at de studerende kan beskrive opbygningen af pro- og eukaryote celler, og den overordnede funktion af celleorganeller, herunder især cellemembranen. De skal kunne forklare passiv og aktiv transport over cellemembranen og kunne give eksempler herpå. De studerende skal kunne redegøre for enzymers opbygning og lås-og-nøgle-modellen for enzymkinetik, hvad enzymkinetik er, og de skal kunne forklare enzymers pH- og temperaturoptimum. Eleverne skal ud fra figurer kunne redegøre for opbygning af proteiner, fedt og kulhydrat, og hvordan disse kan nedbrydes enzymatisk.
Eleverne skal kunne redegøre for hvad mikrobiologi og mikrobiologiske organismer er, vækstfaktorer og vækstkurver for mikrobiologisk vækst. Det forventes at eleverne kan eksemplificere mikrobiologisk vækst og enkelte mikrobiologiske organismer som specifikke gær- og bakteriestammer ved at referere til brygning af kombucha
Eleverne skal efter forløbet kunne kende forskel på gæring og respiration, og i hvilke tilfælde, gærceller anvender gæring og hvorfor

Læste sider
Lone Als Egebo m. fl: Biologi til tiden, 2. udgave, Nucleus, 2009: side 13-17, 24-29, 141-149 159, 161

Samt følgende supplerende sider, links mm
- Biology: Cell Structure I Nucleus Medical Media - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8&t=9s)
- Bacteria Cell Structure (https://www.youtube.com/watch?v=4DYgGA9jdlE)
- Kombucha-kompendium
- Øvelsesvejledning til ‘Vasker vaskemiddel med enzymer bedre’
Eksperimentelt arbejde
- Brygning af kombucha
- Det svulmende æg (ingen øvelsesvejledning)
- Vasker vaskemiddel med enzymer bedre?

Skriftligt arbejde:
Der afleveres rapport over et af forsøgene: Brygning af kombucha eller Hvilket vaskemiddel vasker bedst? (lodtrækning)

Kernestoffet der dækkes, er således
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser,
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion

De faglige mål der opfyldes, er anvendelse af fagbegreber, fagsprog og bearbejdning, repræsentationer og modeller til forklaring af iagttagelser analyse og diskussion af både kvalitative og kvantitative data. I laboratoriearbejdet diskuteres desuden fejlkilder og usikkerheder, og data fra eksperimenter dokumenteres og forklares.
I arbejdet med læsestoffet og det praktiske arbejde øver eleverne sig i at uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder, og anvende fagets viden og metoder til forklaring af forskellige data fra forsøg

Der anvendes individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning, laboratoriearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Genetik og evolution

Studieplan 1m genetik, forår 2025

Det forventes, at eleverne kan beskrive den overordnede opbygning af DNA (baseparringsregel) og hvordan gener koder for proteiner. Opbygning af kromosomer, tydning af karyogrammer og redegørelse for, hvad en mutation er. Eleverne skal vide, at mutationer er basis for al variation, samt hvordan disse variationer kan komme til udtryk.

Eleverne skal kunne udføre krydsningsskemaer for monogene egenskaber, de skal kunne analysere enkle stamtræer for kønsbundne og autosomale egenskaber ved at påsætte genotyper, og de skal kunne tegne og analysere deres eget stamtræ for 2 monogene egenskaber. I arbejdet med genetikken skal eleverne kunne bruge følgende fagudtryk korrekt: DNA, kromosom, karyotype, gen, allel, mutation, genetisk egenskab, locus, dominant, recessiv, monogen egenskab, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot, stamtavle/stamtræ, kønsbunden, autosomal.
Eleverne skal i arbejdet med krydsningskemaer kunne forklare forskellige sandsynligheder for mulige genotyper i afkom af forskellige krydsninger.  

I arbejdet med evolution skal eleverne kende til taksonomi og det biologiske artsbegreb, de skal vide at klassisk taksonomi er baseret på fænotyper, men at evolution og taksonomisk klassifikation er under opbrud pga. nyere teknikker til analyse af DNA, herunder brugen af det molekylære ur til at tidsfæste mutationer. De skal ligeledes kunne gøre rede for, hvordan selektion virker, herunder både naturlig og seksuel selektion.

Forløbet afsluttes med en prøve

Der er følgende eksperimentelle arbejder
•Simple nedarvningsmønstre – undersøgelse af forskellige monogene egenskaber hos mennesket
•Naturlig udvælgelse (selektionsøvelse med karton og bønner)

Kernestoffet der dækkes, er således:
Makromolekyler: Overordnet opbygning af DNA og kromosomer
Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Evolutionsbiologi: Eksempler på evolutionsmekanismer
Økologi: Samspil mellem arter og deres omgivende miljø

De faglige mål der opfyldes er:
Anvendelse af fagbegreber, fagsprog og relevante præsentationer og modeller til at beskrive og forklare biologiske problemstillinger
Udførelse af enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorie og felten og dokumentation af resultater
Analyse og diskussion af data fra eksperimenter med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerheder
Bearbejdning af data fra kvantitative og kvalitative eksperimenter
Demonstration af viden om fagets identitet og metoder og forståelse af forskellige sammenhænge mellem fagets delområder
Anvendelse af biologifaglig information fra forskellige kilder
Formulere sig skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende forklaringer (i dette forløb med fokus på fremlæggelse af eget stamtræ med brug af fagudtryk)
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder (her genetik og evolution)

Arbejdsmetoder:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde alene og i grupper

Skriftligt arbejde:
Tegn og analyser dit eget stamtræ: Eleverne skal tegne deres eget stamtræ og analysere det i en screencast/video-præsentation, baseret på to selvvalgte monogene egenskaber (fx øjenfarve eller evnen til at rulle tunge)
Div. Små skriftlige opgaver, fx analyse af stamtræer, krydsningsskemaer, artikelanalyse og -præsentation mv

Pensum:
Egebo et al: Biologi til tiden, 2. udgave, Nucleus 2010 s. 101-111, 149-151
Øvelsesvejledninger til forsøg med naturlig selektion (bønner på karton) og undersøgelse af monogene egenskaber hos mennesket
PowerPoint: Sådan analyserer du et stamtræ

Links:
Animation 25.2 Structure of a chromosome - YouTube
What is a Chromosome?
Seksuel selektion
Selektion i alle retninger


https://da.wikipedia.org/wiki/Systematik_(biologi)
https://nordjyske.dk/assets/Long_reads/171015_De_farveblinde_p%C3%A5_Fur/
https://www.bbc.com/news/magazine-34346428
Human population https://www.youtube.com/watch?v=PUwmA3Q0_OE
https://www.youtube.com/watch?v=CJdT6QcSbQ0
Bioinformatik: https://denstoredanske.lex.dk/bioinformatik
Introduktion til The European Nucleotide Archive https://www.ebi.ac.uk/ena/browser/about
Dybt link på ENA: https://www.ebi.ac.uk/ena/browser/view/PRJEB14494


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lav dit eget stamtræ 02-04-2025
Prøve i genetik og evolution 07-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kønshormoner, kønssygdomme, sex og sexvaner

Studieplan sexologi 1m 2025

Dette forløb fokuserer på kønshormoner, hormonel regulering, prævention, sexuelt overførte sygdomme

Det forventes, at de studerende har kendskab til, kan forklare og bruge følgende termer korrekt: Hormon, positiv og negativ feedback, FSH, LH, overordnede kønshormoner, kønshormoner, testosteron, østrogen, progesteron, HCG, hypofyse, hypothalamus, æggestok, testikel. pubertet, primære og sekundære kønskarakteristika, kønssygdom, prævention, meiose (kønscelledeling).
Det forventes, at de studerende kan beskrive funktionerne af kønshormonerne i de forskellige væv, beskrive opbygningen af kønsorganerne og forklare funktionen af de forskellige dele, forklare produktionen af sædceller i mænd og menstruationscyklus i kvinder, forklare fordele og ulemper ved forskellige præventionsmuligheder under inddragelse af virkningsmåder og eventuelle bivirkninger. De skal være i stand til at analysere datasæt omkring danskernes brug af prævention, og danskernes kønssygdomme. De skal læse og diskutere videnskabelige data om danskernes sexuelle aktivitet, prævention og klamydiafrekvens

Læste sider
Biologi til tiden s. 70-76
Biologi i Udvikling s. 133-152

Samt links:
Hvor ofte har unge sex? | illvid.dk
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet - vive.dk
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet
Danske unge slår igen egen rekord i klamydia - se hvor udbredt sygdommen er i din kommune | Sex & Samfund
Meiose - Biotech Academy
Meiosis (Updated)

Eksperimentelt arbejde
Mikroskopi af ovarier fra kaniner og humane sædceller (faste præparater)  
(S)ex on the beach – beskytter kondomer mod sexuelt overførte sygdomme?  

Kernestoffet der dækkes, er således:
- Opbygning og funktion af udvalgt organsystem (ydre og indre kønsorganer), samt forplantning og hormonel regulering

De faglige mål der opfyldes, er anvendelse af fagbegreber, fagsprog og bearbejdning, analyse og diskussion af primært kvantitative data. I de forskellige anvendte kilder er der fokus på en høj grad af troværdighed, idet det primært er tal fra officielle danske undersøgelser.
I arbejdet med de naturvidenskabelige artikler øver eleverne sig i at uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder, og anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold. I det supplerende stof arbejder eleverne især med kvantitative data (altså tal) omkring danskernes kønssygdomme og sexvaner
Der anvendes både individuelt arbejde, par- og gruppearbejde, klasseundervisning og elevformidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Introduktion til økologi

Introduktion til økologi

Forløbet startes med en time med Valdemar fra AAU on demand med temaet 'Hvorfor natur - kan det ikke bare være lige meget'

Denne lektion fungerer som introduktion til arter, nicher og habitater og eleverne laver en poster i grupper og fremlægger kort om deres tildelte art.

I de efterfølgende to lektioner arbejder vi med fagudtryk og AI-definitioner af disse, tjekker forskellige AI og sammenligner deres output i forhold til forståelighed og brugbarhed.
Vi debatterer ulven i Danmark og ser på forskellige holdninger og begrundelser for holdninger til ulvens tilstedeværelse i Danmark.
Eleverne introducerer til artsbestemmelse med følgende applikationer: Picture This (planter) og Merlin (fuglestemmer) og iNaturalist (dyr, planter og svampe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer