Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Jepsen
|
Hold
|
2024 fy/a (1a fy, 1a fy-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Forsøgets betydning herunder størrelse, symbol, enhed, betydende cifre, usikkerhed, densitet
Litteratur: En verden af fysik C
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energi begrebet herunder:
Energiformer, omdannelse, bevarelse, , effekt, termisk energi og varme, temperatur, varmefylde, varmekapacitet, fordampning og smelte varme, bæredygtig udvikling
mekanisk energi, potentiel og kinetisk energi, elektrisk energi, kemisk energi mm. Nyttevirkning
Øvelser: Nyttevirkning
Litteratur: En verden af fysik C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Vi har arbejdet med bølge begreberne:
Bølgelængde, frekvens, periode, bølgehastighed, længdebølger, tværbølger, amplitude, diffraktion, interferens, harmonisk bølge.
Endvidere, har vi arbejdet med lys som bølgefænomen herunder:
refleksion og brydning, optisk fiber, spektre
Desuden har vi arbejdet med lyd som fysiks fænomen herunder:
Stående bølger, lydens fart i luft, spektre, resonans.
Forsøg: Periode og lydens fart i luft, Snorbølger
litteratur: En verden af fysik C
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomet
Vi har arbejdet med atommodellen via Bohrs atommodel for hydrogen herunder:
Det elektromagnetiske spektrum, fotonbegrebet, Bohrs atommodel, hydrogenatomet energiniveauer, atomers fingeraftryk.
Forsøg: Måling af brints fingeraftryk mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Ifm. universet har vi arbejdet med følgende:
Solsystemet, galakser,
Astronomi, afstande, parallakse, afstandsstigen, lysstyrke, afstandskvadratloven, Hubbles lov, udvidelse, rødforskydning, bigbang
Litteratur: En verden af fysik B, En verden af fysik C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285875",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285875",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285875"
}