Holdet 2024 fy/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Christoffer Søkilde Frederiksen
Hold 2024 fy/b (1b fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Densitet og naturvidenskabelig metode
Titel 2 Energi, effekt og nyttevirkning
Titel 3 Energi og varmelære
Titel 4 Astronomi og naturvidenskabelig verdensbillede
Titel 5 Bølger
Titel 6 Astronomi forsat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Densitet og naturvidenskabelig metode

Forløbets emner i stikord
-Fysiske størrelser
-Enheder, herunder SI-enheder
-Præfiks
-Videnskabelige notation
-De tre omskrivninger af formlen for densitet
-Beregninger og korrekt opskrivning i opgaver om densitet
-Densiteten af en kasseform, cylinderform og kugleform
-Kvalitativ forståelse af temperatur (som termiske bevægelser)
-Kvalitativ forståelse af tryk
-Tryk og temperatur kan påvirke densiteten ("Jo...jo-formuleringer".)
-Eksempler på anvendelser af densitet herunder
--Bestemme hvilket metal
--Bestemme hvilken gastype
--Bestemme om en genstand flyder eller synker.
--Bestemme om en gas "flyder" eller "synker".
--Bestemme alkoholprocent i en alkohol-vandblanding.
-Hypotetisk-deduktiv metode
-Test af hypotesen "x er proportional med y" eller med andre ord "V er proportional med m"
-Forventning til datapunkter i et (V,m)-koordinatsystem
-Bestem densitet ved brug af lineær regression
-Variabelkontrol
-Fejlkilder
-Måleusikkerheder
-Målefejl
-Forklaringsgrad (R^2)
-Systematiske afvigelser

Eksperimenter
Metalkugler
-Hypotese: Et fast stof har en fast densitet givet ved ρ=m/V
-Undersøgelse: Hvilket metal består metalkuglerne af?
Alkohol-vandblanding (fx vodka eller husholdningssprit)
-Hypotese: Et flydende stof (også kaldet en væske) har en fast densitet givet ved ρ=m/V
-Undersøgelse: Hvad er alkoholprocenten af alkohol-vandblandingen?
Lightergas
-Hypotese: En gas har en fast densitet givet ved ρ=m/V
-Undersøgelse: Hvilken gas er der i en lighter?

Øvrige ting vi har arbejdet med
Rapportskrivning med følgende afsnit: Formål, Fremgangsmåde, Data og Databehandling, Fejlkilder og Måleusikkerheder, Konklusion

Undervisningsmaterialer
Bog: Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 side 8-14ø
Powerpoint: "Densitet og naturvidenskabelig metode"
Dokumenter: Guldnote om Densitet.docx

Teksten nedenfor er ikke relevant for elever
Kernestof er ikke i fokus i dette forløb. Emnet er udvalgt fordi det er velegnet til træning af samtlige faglige mål fra læreplanen.
Omfang: 7+9+1 sider (10 Powerpointslides regnes som 1 side)
Det første tal angiver antal sider fra bøger, andet tal er regnet som 10 Powerpointslides er lig med 1 side og sidste tal er antal sider i dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Energi, effekt og nyttevirkning

Forløbets emner i stikord
Energiformer
Energiomdannelse herunder energikæder
Energibevarelse
Effekt
Nyttevirkning
Energikæder for forskellige energikilder (fx brændselskraftværk, kernekraftværk, kraftvarmekræft, vandkraftværk, solceller og vindmøller)
Omskrivning fra kWh til J.
Opgaver med effektformel i SI-enheder (udregn P, udregn t eller udregn E)
Opgaver med effektformel, hvor energien ønskes angivet i kWh.
Estimate af prisen for brug af elektriske apparater.
Energiforsyning i forskellige lande
Fjernvarme

Eksperimenter:
Effekt af en elkedel ved opvarmning af vand
Effekt af en hånd ved opvarmning af vand

Øvrige ting vi har arbejdet med
Mundtlighed og powerpoint præsentation i afleveringen "Video præsentation af forsøg om effekt"

Undervisningsmaterialer
Bog: Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 side 26-30ø
Powerpoint: "Energi.pptx"
Dokumenter: "Guldnote om Effekt.docx", "Goddag ved du hvad ... Energi.docx", "Opgaver til energi og effekt.pdf" og "Flere opgaver energi og effekt.pdf"
Videoer: "CF Forsøg om effekt video 1.mp4" og "CF Forsøg om effekt video 2.mp4"

Teksten nedenfor er ikke relevant for elever
Kernestof:
-beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
-eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Omfang: 5+6+4 sider
Det første tal angiver antal sider fra bøger, andet tal er regnet som 10 Powerpointslides er lig med 1 side og sidste tal er antal sider i dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Energi og varmelære

Varmelære:
Temperatur og termisk energi herunder Brownske bevægelser
Den specifikke varmekapacitet
Den specifikke fordampningsvarme
Den specifikke smeltevarme
Tilstandsformer
Kogepunkt
Smeltepunkt
Navnet på faseovergange
(E,T)-graf med faseovergange.
Termisk ligevægt
Kvalitativ beskrivelse af Newtons afkølingslov
Varmetransport (Konduktion, Varmestråling, Konvektion)

Eksperimenter:
Den specifikke fordampningsvarme

Undervisningsmaterialer
Bog: Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 side 33-44ø
Dokumenter: "Den specifikke fordampningsvarme (forsættelse af elkedelforsøg)", "Opgaver om termisk energi.pdf" og "Opgaveark om termisk energi med faseovergang.pdf"
Powerpoint: "Varmelære.pptx"

Teksten nedenfor er ikke relevant for elever
Kernestof:
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof  (temperatur)
-beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
-eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Supplerende om varmetransport.
Omfang: 12+4+6 sider
Det første tal angiver antal sider fra bøger, andet tal er regnet som 10 Powerpointslides er lig med 1 side og sidste tal er antal sider i dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Astronomi og naturvidenskabelig verdensbillede

Astronomi og naturvidenskabelig verdensbillede:
Dette forløb hænger sammen med forløbet "Astronomi forsat", som gennemgås efter eleverne har lært noget om lys i forløbet om bølger.
Udvikling af det naturvidenskabelige verdensbillede
-Det geocentriske verdensbillede
-Det heliocentrisk verdensbillede
-Tycho Brahes verdensbillede
-Tidslinje til verdensbilledets udvikling, herunder Aristoteles, Ptolemæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler, Galilei, Newton og Hubbles
-Retrograd bevægelse
-Epicykler
-Venus’ faser
-Viden om universet, herunder måner, planeter, stjerner, solsystemer, galakser, galakse hobe.
-Enheden lysår

Materiale:
Videoer: ”Den bevægede jord” (52 min). (Link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-bevaegede-jord, hvor du skal log på med uni-login
Dokumenter:
"FysikABbogen 1 scan.pdf"
”Opgaver til Solsystemets dannelse og opbygning.docx”,
”Opgaver til Solsystemets dannelse og opbygning (svar).pdf”,
”Opgaver til Verdensbilledets udvikling.docx”,
”Opgaver til Verdensbilledets udvikling (svar).pdf”,
”Tidslinje til verdensbilledets udvikling.pdf”,
”Vurdering af fagligt niveau (SOLO-taksonomi).pdf”.

Se også forløbet "Astronomi forsat"

Teksten nedenfor er ikke relevant for elever
Kernestof i dette forløb og i forløbet "Astronomi forsat":
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Omfang: 15+4+10 sider
Det første tal angiver antal sider fra bøger, andet tal er regnet som 10 Powerpointslides er lig med 1 side og sidste tal er antal sider i dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Bølger

Generelt om bølger
-Harmoniske bølger, herunder
-Interferens
-Diffraktion
-Mekaniske bølger
-Tværbølger
-Længdebølger
--En (sted, udsving)-graf til et bestemt tidspunkt
--En (tid, udsving)-graf til et bestemt sted
--Amplituden, Bølgelængden, Perioden, Frekvensen, Udbredelsesfart og Ligevægtsniveau.
--Bølgeligningen

Bølger med fokus på elektromagnetisk stråling
-Elektromagnetisk stråling
-Partikel-bølge-dualitet
-Frekvens
-Bølgelængde
-Fotonenergi
-Et overblik over det elektromagnetiske spektrum og kilder til forskellige stråletyper.
-Ioniserende stråling (Kan stråling skade og helbrede?)
-Halveringstykkelse
-Lysets fart i vakuum

Bølger med fokus på lyd
-Frekvens, lydstyrke og hørelsen.
-Lydens fart, som afhænger af medium og temperatur.
-Afstandsbestemmelse med lyd.
-Resonans og resonansfrekvenser.
-Udledning af betingelsen for stående bølger på en streng (resonansbetingelsen)
--Grundtone, overtoner og partialtoner

Eksperimenter:
Halveringstykkelse for gammastråle i bly
Stående bølger på en streng
2 små forsøg med lyd: "Stemmegaffel" og "Hit med kammertonen".

Materiale:
Bog: Elvekjær, F., Benoni, T., (2015). FysikABbogen1 (1. udgave, 6. oplag). Aarhus, Systime. Siderne 64-72 og 82-94.
Dokumenter: "Hvad er lys.pdf", "Lys, der rejser gennem kroppen.pdf", "Forsøg Halveringstykkelse.docx", "Opgaver til lyd og bølger.pdf", "2 små forsøg med lyd.pdf", "Forsøg - Stående bølger på en streng.pdf"
Powerpoint: "Lydbølger.pptx"

Teksten nedenfor er ikke relevant for elever
Kernestof i dette forløb:
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
-fysiske egenskaber ved lyd og lys.
-det elektromagnetiske spektrum og fotoner
Supplerende: "Kan stråling skade og helbrede", herunder halveringstykkelse.
Omfang: 22+3+13 sider
Det første tal angiver antal sider fra bøger, andet tal er regnet som 10 Powerpointslides er lig med 1 side og sidste tal er antal sider i dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Astronomi forsat

Lys og spektre
-Bohrs atommodel, herunder fotonenergi, emission og absorption.
-Emissionsspektrum, absorptionsspektrum og kontinuert spektrum
-Wiens forskydningslov
-Planck-kurve

Kosmologi
-Hubbles lov.
-Big bang, Universets udvidelse, herunder elastik model
-Kosmologisk rødforskydning, herunder begrebet "tilsyneladende hastighed".
-Hubbles lov, herunder kategorisering af galakser, bestemmelse af afstande til galakser og bestemmelse af galaksernes tilsyneladende hastighed.
-Udviklingen i verdensbilledet fra Aristoteles (384 f.Kr) til og med Hubbles (1929 e.Kr.)

"Eksperiment" (nok mere korrekt at kalde det en Observation):
-Hubbles lov

Materiale:
Bog: Orbit C, Morten Brydensholt m.fl., 2. udgave, 1. oplag, Systime, 2010 siderne 140-144
Dokumenter: "Bohrs atommodel overblik", "De tre spektre - Opgaver.pdf", ”Hubbles lov - Øvelsesvejledning”, ”Hubbles lov - Kategorisering af galakser” og ”Hubbles lov - Databehandling"

Teksten nedenfor er ikke relevant for elever
Kernestof i dette forløb (se også forløbet "Astronomi"):
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling [Bohrs atommodel]
Omfang: 5+0+18 sider
Det første tal angiver antal sider fra bøger, andet tal er regnet som 10 Powerpointslides er lig med 1 side og sidste tal er antal sider i dokumenter.
Samlede omfang for alle forløb ender på: 144 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer