Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Brun Kristensen
|
Hold
|
2024 fy/d (1d fy, 1d fy-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energilagring - fysik når det er "Størst"
Energiomdannelse med udgangspunkt i udsendelsen "STØRST" og vandbatteriet i Schweiz (Nant de Drance).
Energiformer, energikæder, kinetisk energi, potentiel energi og deres formler samt regning af simple øvelser.
Forsøg med et svingende pendul (videoanalyse og udregning af energiomdannelsen)
Julemandens gavekanon (lodret skud med kanon - måler mundingshastighed og forudsiger skudhøjden ud fra en energibetragtning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Internet med lys
Lys og brydning, brydningsindeks
Forsøg: Bestemmelse af brydningsindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Refraktometeret
Der arbejdes med at "bygge" et refraktometer, som en vinbonde kan bruge til til at måle sukkerindholdet af sin vinmost. Eleverne laver forsøg til at bestemme en standardkurve for refraktometeret og udarbejder en skala og instruktionsvejledning til vinbonden.
Lys og brydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd og bølger
Emnebaseret undervisning om lys og bølger, overtoner, spektrogrammer.
Bølgers egenskaber herunder harmoiske bølger, bølgelængde, perioden, frekvens og bølgeligningen. Interferens og superposition af to bølge.
Forsøg: Bestemmelse af lydenshastighed
Virtuelt forsøg med overtoner, samt måling af spektrogrammer med Phyphox
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det optiske gitter
Hvad sker der når lys rammer et optisk gitter. Der arbejdes med gitterformlen, men det forventes ikke at den kan udledes.
Egenskaber ved lys og bølger som arbejdes specifikt med er interferens.
Forsøg: Bølgelængden af en rød laserpen bestemmes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det elektromagnetiske spektrum
Det elektromagnetiske spektrum, farver, Wiens forskydningslov, Planck kurver og lidt om hvad er temperatur og Kelvin skalaen.
Der regnes på Wiens forskydningslov i øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Verdensbilledet og kosmologi
Atomets historie, Bohrs atommodel, Atomers emission og absorption, atomare emissionsspektre, Universets udvidelse, Jorden som planet i Solsystemet herunder månens faser og formørkelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285878",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285878",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285878"
}