Holdet 2024 bk/acm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Pia Marianne Blendvig
Hold 2024 bk/acm (1g bk/acm)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 David Hockney og digital kunst
Titel 2 Det uhjemlige i kunst
Titel 3 Skulptur og samtidskunst
Titel 4 Kunsthistoriske perioder
Titel 5 Kunstvideo
Titel 6 Eksamensprojekt: STORBYEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 David Hockney og digital kunst


Forløbets indhold:
Arbejde teoretisk og praktisk med digital kunst med fokus på David Hockneys landskabsbillder og hans brug af farver, rum og perspektiv .
Introduktion til to tegne/male apps: Sketchbook og Brushes.
Sammenlignende analyse af klassisk landskab og et David Hockney-landskab

Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Kernestof:
- praktisk, analytisk undersøgelse af almene kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst

Læst kernestof, der opgives som eksamenspensum:
http://channel.louisiana.dk/video/david-hockney-draws-his-ipad +

David Hockney fra udstillingen: Hockney Bigger And Closer, London 2023
https://www.youtube.com/watch?v=Fq0B4qLc4_

Andersen & Laursen: Billedkunst s. 7-40 om billedets virkemidler med særligt fokus på farver, farvekontraster, farveklange, rum og perspektiv.

PDF om David Hockneys digitale kunst og hans brug af visuelle virkemidler (farve, rum, perspektiv)

Henrik Oxvig, m. fl.: Grundbog i Kunst og Arkitektur, 2013, "Om det klassiske Landskab" ligger som docs



Progression: fra små øvelser itil et eller flere landskabsmalerier i programmet Sketchbook eller Brushes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det uhjemlige i kunst

Forløbets indhold:
Teoretisk og praktisk arbejde med Det uhjemlige og det at arbejde med symboler  i kunst. Introduktion til begrebet det uhjemlige,  og hvordan dette begreb kommer til udtryk i  eksempelvis Julie Nords billeder. - og introduktion til  betydningsanalyse

Til sammenligning har vi undersøgt nogle af Anna Anchers mere "hjemlige" billeder. - Sammenlignende analyse af et uhjemligt billede og et Anna Ancher billede.

Praktisk arbejde: et uhjemligt billede

Kernestof opgives til eksamen:
Lisbeth Bonde: Multifacetteret maleri, 2014 - anmeldelse af Julie Nords udstilling: Just Like Home (PDF)
Tom Jørgensen: Hjem kære hjem, anmeldelse af Julie Nord-udstillingen, Just Like Home (PDF)
Tekst om Det uhjemlige som begreb
pptx om Det uhjemlige og Det hjemlige (Anna Ancher)
Link til Statens Museum for Kunst - om Anna Anchers billeder




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur og samtidskunst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kunsthistoriske perioder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kunstvideo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer