Holdet 2024 bk/be - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Pia Marianne Blendvig
Hold 2024 bk/be (1g bk/be)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hockney & landskabet
Titel 2 Det uhjemlige
Titel 3 Skulptur & samtidskunst
Titel 4 Kunsthistoriske perioder
Titel 5 KUNSTEN & Kunstvideo
Titel 6 Eksamensprojekt STORBYEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hockney & landskabet

Forløbets indhold:
Arbejde teoretisk og praktisk med digital kunst med fokus på David Hockneys landskabsbillder og hans brug af farver, rum og perspektiv .
Introduktion til to tegne/male apps: Sketchbook og Brushes.
Sammenlignende analyse af klassisk landskab og et David Hockney-landskab

Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Kernestof:
- praktisk, analytisk undersøgelse af almene kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst

Læst kernestof, der opgives som eksamenspensum:
http://channel.louisiana.dk/video/david-hockney-draws-his-ipad +

David Hockney fra udstillingen: Hockney Bigger And Closer, London 2023
https://www.youtube.com/watch?v=Fq0B4qLc4_

Andersen & Laursen: Billedkunst s. 7-40 om billedets virkemidler med særligt fokus på farver, farvekontraster, farveklange, rum og perspektiv.

PDF om David Hockneys digitale kunst og hans brug af visuelle virkemidler (farve, rum, perspektiv)

Henrik Oxvig, m. fl.: Grundbog i Kunst og Arkitektur, 2013, "Om det klassiske Landskab" ligger som docs



Progression: fra små øvelser itil et eller flere landskabsmalerier i programmet Sketchbook eller Brushes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det uhjemlige

Forløbets indhold:
Teoretisk og praktisk arbejde med Det uhjemlige og det at arbejde med symboler  i kunst. Introduktion til begrebet det uhjemlige,  og hvordan dette begreb kommer til udtryk i  eksempelvis Julie Nords billeder. - og introduktion til  betydningsanalyse

Til sammenligning har vi undersøgt nogle af Anna Anchers mere "hjemlige" billeder. - Sammenlignende analyse af et uhjemligt billede og et Anna Ancher billede.

Praktisk arbejde: et uhjemligt billede

Kernestof opgives til eksamen:
Lisbeth Bonde: Multifacetteret maleri, 2014 - anmeldelse af Julie Nords udstilling: Just Like Home (PDF)
Tom Jørgensen: Hjem kære hjem, anmeldelse af Julie Nord-udstillingen, Just Like Home (PDF)
Tekst om Det uhjemlige som begreb
pptx om Det uhjemlige og Det hjemlige (Anna Ancher)
Link til Statens Museum for Kunst - om Anna Anchers billeder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur & samtidskunst

Forløbets indhold:
Teoretisk og praktisk arbejde med skulptur og samtidskunst
Vi har arbejdet med hvad der kendetegner en skulptur, og hvad der kendetegner en installation.
Desuden har vi arbejdet med betydningsanalyse og i tilknytning dertil har vi arbejdet med en "opgave med stol" - at skabe betydning omkring en stol.
Desuden er der arbejdet praktisk med  skulptur i tråd og ostevoks - med henblik på at undersøge statiske / dynamiske lelementer i skulpturens linjer, overflade og møde med understøttelsesflade.


Kernestof:
Henrik Sheel Andersen & Ole Laursen: Billedkunst (PDF) Om formalanalyse af skulptur s. 75-79 + om den semiotiske billedlæsning (betydningsanalyse) s. 70-75 (PDF)
Om samtidskunst s. 150-152 (PDF)


Kunsten.nu - om kunstnergruppen Superflex
Om Jeppe Hein: Waterpavillion, på Kunsten (PDF)
Toni Matelli: Fucked - Aros
Elmgrren og Dragset: Please keep quiet


Praktisk arbejde:
Trådskulptur
Opgave med stol

Kernestof:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med      hovedvægt på sidstnævnte periode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kunsthistoriske perioder

Forløbets indhold:
Vi har undersøgt forskellige kunsthistoriske perioders stilistiske udtryk:

Før og efter 1800 + samtidskunst og de seneste 10 år

Perioder, der er arbejdet med:
Renæssance / barok, modernisme, samtidskunst

Eleverne har holdt oplæg gruppevis

Kernestof opgives til eksamen:
Forskellige dokumenter om de forskellige kunsthistoriske perioder + link til KUNSTEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 KUNSTEN & Kunstvideo

Forløbets indhold:
Forløbet er en del af samtidskunst-forløbet- vi har her arbejdet teoretisk og praktisk med kunstvideo. Hvad kendetegner en kunstvideo set i forhold til en almindelig film?
Hvilke visuelle virkemidler bruges? Desuden har vi undersøgt teoretiske begreber: optisk og haptisk
Desuden har vi undersøgt videokunstens udvikling fra de første små skærme til videoinstallationer

Vi har undersøgt  udvalgte værker af videokunstneren  Eva Koch og besøgt KUNSTEN med henblik på at undersøge videoinstallationer af Candice Breitz

Praktisk øvelse: en kort kunstvideo

Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Kernestof:
- praktisk, analytisk undersøgelse af almene kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst

Kernestof opgives til eksmen:
Videokunst i Louisianas samling, skoletjenesten, Louisiana s. 1-5 (PDF)
Eva Kochs hjemmeside - udvalgte værker (link)
Alexander Kjems Christensen: Viklet ind i film - om David Lynchs haptiske intensitetsplaner, filmtidsskriftet 16:9  (uddrag om det haptiske) (link)
Kunstens hjemmeside - link til Candice Breitz - udstillingen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer