Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Pia Marianne Blendvig
|
Hold
|
2024 bk/be (1g bk/be)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hockney & landskabet
Forløbets indhold:
Arbejde teoretisk og praktisk med digital kunst med fokus på David Hockneys landskabsbillder og hans brug af farver, rum og perspektiv .
Introduktion til to tegne/male apps: Sketchbook og Brushes.
Sammenlignende analyse af klassisk landskab og et David Hockney-landskab
Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
Kernestof:
- praktisk, analytisk undersøgelse af almene kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
Læst kernestof, der opgives som eksamenspensum:
http://channel.louisiana.dk/video/david-hockney-draws-his-ipad +
David Hockney fra udstillingen: Hockney Bigger And Closer, London 2023
https://www.youtube.com/watch?v=Fq0B4qLc4_
Andersen & Laursen: Billedkunst s. 7-40 om billedets virkemidler med særligt fokus på farver, farvekontraster, farveklange, rum og perspektiv.
PDF om David Hockneys digitale kunst og hans brug af visuelle virkemidler (farve, rum, perspektiv)
Henrik Oxvig, m. fl.: Grundbog i Kunst og Arkitektur, 2013, "Om det klassiske Landskab" ligger som docs
Progression: fra små øvelser itil et eller flere landskabsmalerier i programmet Sketchbook eller Brushes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det uhjemlige
Forløbets indhold:
Teoretisk og praktisk arbejde med Det uhjemlige og det at arbejde med symboler i kunst. Introduktion til begrebet det uhjemlige, og hvordan dette begreb kommer til udtryk i eksempelvis Julie Nords billeder. - og introduktion til betydningsanalyse
Til sammenligning har vi undersøgt nogle af Anna Anchers mere "hjemlige" billeder. - Sammenlignende analyse af et uhjemligt billede og et Anna Ancher billede.
Praktisk arbejde: et uhjemligt billede
Kernestof opgives til eksamen:
Lisbeth Bonde: Multifacetteret maleri, 2014 - anmeldelse af Julie Nords udstilling: Just Like Home (PDF)
Tom Jørgensen: Hjem kære hjem, anmeldelse af Julie Nord-udstillingen, Just Like Home (PDF)
Tekst om Det uhjemlige som begreb
pptx om Det uhjemlige og Det hjemlige (Anna Ancher)
Link til Statens Museum for Kunst - om Anna Anchers billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur & samtidskunst
Forløbets indhold:
Teoretisk og praktisk arbejde med skulptur og samtidskunst
Vi har arbejdet med hvad der kendetegner en skulptur, og hvad der kendetegner en installation.
Desuden har vi arbejdet med betydningsanalyse og i tilknytning dertil har vi arbejdet med en "opgave med stol" - at skabe betydning omkring en stol.
Desuden er der arbejdet praktisk med skulptur i tråd og ostevoks - med henblik på at undersøge statiske / dynamiske lelementer i skulpturens linjer, overflade og møde med understøttelsesflade.
Kernestof:
Henrik Sheel Andersen & Ole Laursen: Billedkunst (PDF) Om formalanalyse af skulptur s. 75-79 + om den semiotiske billedlæsning (betydningsanalyse) s. 70-75 (PDF)
Om samtidskunst s. 150-152 (PDF)
Kunsten.nu - om kunstnergruppen Superflex
Om Jeppe Hein: Waterpavillion, på Kunsten (PDF)
Toni Matelli: Fucked - Aros
Elmgrren og Dragset: Please keep quiet
Praktisk arbejde:
Trådskulptur
Opgave med stol
Kernestof:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunsthistoriske perioder
Forløbets indhold:
Vi har undersøgt forskellige kunsthistoriske perioders stilistiske udtryk:
Før og efter 1800 + samtidskunst og de seneste 10 år
Perioder, der er arbejdet med:
Renæssance / barok, modernisme, samtidskunst
Eleverne har holdt oplæg gruppevis
Kernestof opgives til eksamen:
Forskellige dokumenter om de forskellige kunsthistoriske perioder + link til KUNSTEN
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
KUNSTEN & Kunstvideo
Forløbets indhold:
Forløbet er en del af samtidskunst-forløbet- vi har her arbejdet teoretisk og praktisk med kunstvideo. Hvad kendetegner en kunstvideo set i forhold til en almindelig film?
Hvilke visuelle virkemidler bruges? Desuden har vi undersøgt teoretiske begreber: optisk og haptisk
Desuden har vi undersøgt videokunstens udvikling fra de første små skærme til videoinstallationer
Vi har undersøgt udvalgte værker af videokunstneren Eva Koch og besøgt KUNSTEN med henblik på at undersøge videoinstallationer af Candice Breitz
Praktisk øvelse: en kort kunstvideo
Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
Kernestof:
- praktisk, analytisk undersøgelse af almene kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
Kernestof opgives til eksmen:
Videokunst i Louisianas samling, skoletjenesten, Louisiana s. 1-5 (PDF)
Eva Kochs hjemmeside - udvalgte værker (link)
Alexander Kjems Christensen: Viklet ind i film - om David Lynchs haptiske intensitetsplaner, filmtidsskriftet 16:9 (uddrag om det haptiske) (link)
Kunstens hjemmeside - link til Candice Breitz - udstillingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt STORBYEN
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285886",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285886",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285886"
}