Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Anca Mygind
|
Hold
|
2024 bk/uy (1g bk/uy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De formelle virkemidler
Gennem forløbet har eleverne lært at forholde sig kritisk og objektivt til kunst, og analysere 2D-værker gennem anvendelse af de formelle virkemidler.
Igennem forløbet har eleverne arbejdet både teoretisk, analytisk og praktisk med følgende virkemidler:
• Komposition (statisk/dynamisk, åben/lukket)
• Rum (overlapning, repoussoir, optiske og lineære gradienter, linear- og centralperspektiv)
• Lys/skygge (naturligt lys, egenskygge, slagskygge, synlig lyskilde, eget lys/symbolsk lys)
• Farve (farveklang, primærfarver, sekundærefarver, lys/mørk-kontrast, kold-varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitetskontrast, kvantitetskontrast)
Litteratur:
BILLEDKUNST – METODE, KRONOLOGI, TEMA, Andersen, H. S. et al., Systime; s. 7-14, 20-27, 30-40.
Praktiske øvelser:
Hold AA:
1. Komposition: Fra ro til uro
2. Rum: Fotos af de forskellige virkemidler
3. Lys og skygge: Skitse af æble i blyant
4. Lys og skygge: Pointilistisk æble
5. Farve og kontrast: Abstrakt maleri
6. Opsummerende øvelse: Opstilling af objekter
Hold PB:
1. Linjetegning – øvelse i at se
2. Skraveringstegning (rum)
3. Gråtoneskala af æble
4. Fotoserie (komposition)
5. Farveskala (citron/opstilling)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kroppen gennem tid og sted
Med menneskekroppen som rød tråd, har eleverne stiftet bekendtskab med kroppens fremstilling og anvendelse i kunsten gennem tiden. Med særlige nedslag i antikken, modernismen og samtidskunsten, har eleverne arbejdet med undertemaer som køn, blik, the male gaze/the female gaze, kroppen som form, kropsidealer, samt kroppen som materiale i kunsten.
Forløbet introducerede eleverne ligeledes til skulpturen som genre, som de har arbejdet med teoretisk, analytisk og praktisk.
Litteratur:
Kunstens stemmer, L. Mark. Systime, 2018.
• 1.1 Kroppen nu: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=155
• 1.2 Kroppens form: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=163
• 1.3 Kroppens betydning https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=162
• 1.4 Kroppens kunsthistorie https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=161
• 5.3 Samlingens betydning https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=317
Billedkunstbogen, Katrine Charlotte Busk. Columbus 2019.
• 4.a Form https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
• 4.b Indhold https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
• 4.c Kontekst https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
Praktiske øvelser:
1. Mennesket som form – cirkler og ovaler
2. Tegning af antik skulptur
3. Parafraseskulptur
4. Croquis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Med udgangspunkt i fire designstilhistoriske nedslag (antikken, modernisme, postmodernisme, nymodernisme), blev eleverne introduceret til arkitekturen som genre. Forløbet begyndte med en fælles undersøgelse og analyse i grupper, og derefter selvstændigt arbejde som forberedelse til deres første større selvstændige projekt.
Fokus for forløbet har været boliger, hvor eleverne fik mulighed for at eksperimentere med forskellige tilgange, metoder og strategier til at designe et bæredygtigt Tiny House. I forbindelse med research har eleverne været på udflugt til Fjordbyen.
Litteratur:
Billedkunstbogen, Busk K., Columbus, 2019.
• Metode https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
• 6.a Form https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180
• 6.b Indhold https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181
• 6.c Kontekst https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=182
• 6.3 Boligarkitektur https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186
Design og arkitekturbogen, Busk, K. & J Yde. Columbus, 2022.
• 4.3: Tiny House - og andre små huse https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
• 4.6: Bæredygtige byggematerialer https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202
Antik arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
Modernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Postmodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/postmodernismen/
Nymodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/nymodernismen/
Artikel om Fjordbyen: https://nordjyske.dk/assets/170915_Fjordbyen/index.html
Introducerende videoer til SketchUp:
• https://www.youtube.com/watch?v=pv7TrGnZ17w
• https://www.youtube.com/watch?v=IMHckAysaSY
Praktiske projekter:
Tiny House (digitalt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojektets tema er ”Menneskets forhold til naturen”
Gennem baggrundslæsning stiftede eleverne kendskab til fremstillingen og anvendelsen af naturen i kunsten i forskellige kunsthistoriske perioder, særligt i romantikken, impressionismen og moderne tid.
Opgaven:
Research emnet, vælg en vinkel/underordnet tema på emnet ”Menneskets forhold til naturen” og udvælg to kunstværker fra to forskellige kunsthistoriske perioder. Det ene værk skal være fra de seneste 10 år. Skitsér og udarbejd derefter et værk i selvvalgt medium, der drager inspiration fra dine valgte værker.
Litteratur:
Temaer i Kunsten II, Wolter, J., 2018, s. 55-60, 67-69.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285887",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285887",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285887"
}