Titel
3
|
At være ung i det senmoderne samfund
Dette forløb fungerer som en introduktion til stofområdet sociologi og har en varighed på ca. 10 moduler.
I dette forløb er der arbejdet med sociologiske teorier om identitetsdannelse, socialisering og livet som ung (og menneske generelt) i det senmoderne samfund.
Der blev introduceret til aktør/strukturdebatten, og denne blev der arbejdet med løbende i forløbet. Der blev arbejdet med identitet (personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet) og sociale grupper (primær, sekundær, formel, uformel og reference) med perspektivering til sociale mediers indflydelse herpå. Dernæst arbejdede vi med socialisering, herunder primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering og diskussion af, hvorvidt der er tale om multisocialisering i det senmoderne samfund med fokus på udviklingen i andelen af danske børn i daginstitutioner over tid. Vi havde også fokus på formelle og uformelle normer, internalisering og sanktioner.
Vi arbejdede med Giddens’ teori om det senmoderne samfund og identitetsdannelsen her med fokus på aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer og ansigtsløse relationer, hvilket blev sat i forbindelse med spørgsmålet om, hvorvidt mange valg kan påvirke unges trivsel. Vi arbejdede også med Thomas Ziehes og Ulrik Becks karakteristik af kendetegn ved det senmoderne samfund, herunder Ziehes reaktionsmønstre og Becks begreb om risikosamfundet.
Dernæst arbejdede vi med Erving Goffman (face, setting, frontstage, backstage, branding og image) gennem analyse af DR-programmet "De dyre piger" og identitetsdannelse på sociale medier gennem statistisk materiale. Der blev arbejdet med integration og kultur gennem Maffesolis teori neostammer og præmoderne stammer med fokus på udviklingen i antallet af indvandrere (vestlige- og ikke-vestlige) i Danmark over tid og udviklingen i kriminalitet.
Der blev arbejdet med accelerationssamfundet gennem Hartmut Rosas begreber om teknologisk acceleration, acceleration af sociale forandringsprocesser, acceleration af livstempo, fremmedgørelse, resonans og præstationssamfundet gennem Anders Petersen - herunder hvorvidt og hvordan præstations- og accelerationssamfundet hænger sammen.
Forløbet sluttedes af med et fokus på køn og ligestilling gennem introduktion af tre opfattelser af køn: køn som biologi, køn som socialisering (Beauvoir) og køn som performativitet (Butler). Vi arbejdede med forståelse af en binær verdensopfattelse, den diskursive magt i kønnet sprog og fordeling af reproduktivt arbejde mellem kønnene.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Bearbejdet kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- ligestilling mellem kønnene
- kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
- Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 3. udg., Columbus, 2017 s. 30-38 + 72-80
- Morten Hansen Thorndal, ”Hvad er sociologi”, Sociologiens Kernestof, s. 10-14
- Anders Legarth Smith, ”Forsker i ulighed: Politikerne konstaterer, at Jeppe drikker, men interesserer sig alt for lidt for, hvorfor Jeppe drikker”, Politiken, 29/9 2019
- ”Anthony Giddens og individets selvfortælling” uddrag fra Vores samfund, Columbus, 2024
- ”Unge og stress” video fra Luk samfundet op!
- ”Erving Goffmann” + ”Branding og image” fra Luk samfundet op! 4. udgave, 2021
- ”De dyre piger – filter vs. virkelighed”, dr.dk, 11/7 2021
- ”Maffesoli: Banden som en senmoderne neostamme” uddrag fra Fra drengestreger til bandekrig, Columbus, 2020
- ”Præstationssamfundet” + ”Accelerationssamfundet” uddrag fra Sociologisk set, Systime, 2011
- ”Vi lever i et hysterisk tempo, siger tysk stjernesociolog. Men løsningen er ikke at stoppe op” uddrag fra Zetland.dk, 2016
- ”Teorier om køn” uddrag fra Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv, Columbus, s. 62-65
|