Titel
1
|
Året med 1acdmz mu
ELEMENTÆR MUSIKTEORI:
- Nodelære: Tonenavne i G-nøgle. Kort introduktion til F-nøgle. Nodelængder og rytmer. Løse og faste fortegn. Øvelser.
- Treklange dur/mol
- Skalaer (dur, mol)
- Intervaller (ikke forstørrede, formindskede, store og små))
- Puls, tempo, taktarter, slag,
Tekster og materiale:
- Jakob M. Jensen musikteorikompendium "Elementær nodelære": side 1-7, 14-16, 18-19
- Nicolai Glahders ”Rytmekompendium 1” (http://tartelet.dk/music_theory_basal-rytmer.html)
- Øvelser i dette fra www.jakobmjensen.dk/musikkurser, www.musikipedia.dk
MUSIKANALYSE:
Udgangspunkt i begrebsapparatet fra Johannes Grønagers Rockmusik i Tid og Rum (fremover angivet som RMTR) med eksempler og analysegennemgang på klassen. Følgende elementer er gennemgået:
- Form (popform, udvidet popform, AABA-form og strofisk form) (RMTR og https://www.musikipedia.dk/formanalyse)
- Hook, Gimmick, break (RMTR)
- Sound/lyddesign (RMTR)
- Grooveskemaanalyse (gennemgået ud fra ark om grooveanalyse, baseret på RMTR) med begreber som beatmarkeringer, modrytme, downbeat, offbeat, afterbeat, clavesrytmik, ostinater osv.
- Funktionsharmonisk analyse , herunder gennemgang af kvintcirklen (toneartsbestemmelse og funktioner T, S, D, DD, (D) samt paralleller (Tp, Sp og Dp)
- Melodisk analyse (perioder, fraser, sekvenseringer og motiver) (https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse til og med ambitus)
Tekster og materiale:
- Rockmusik i tid og rum: side 10-13, 22-26, 30-31 linje 9, 34 (niveau 2: Funktion)-39 midt, 82-88 nederst, 107 nederst-117 nederst, 134-138
- Supplerende materiale: Jakob M. Jensens kompendie ”Analyse af rytmisk musik”.
MUSIKHISTORIE
Rytmisk og klassisk musikhistorie gennemgået i forskellige nedslag under arbejde med de tematiske forløb.
TEMATISKE FORLØB (parameterbaserede):
1) Form og harmonik gennem tiderne: Powerpoint med harmonik gennem. Analytiske nedslag om harmonik i barok (Bach´s Air, Handels ”Halleluja”, Vivaldi´s forår), Wienerklassik (Mozart ”Eine Kleine Nachtmusik”), Romantik (Wagner´s ”Valkyrieridt”, Debussy´s ”Clair de Lune”), Det 20.århundredes musik (12-tonemusik med Schønbergs ”Suite for klaver Op.25). Derefter fokus på bluesmusik, 12-takters blues. Dette blev knyttet sammen med læreroplæg om musikperioderne generelt. 12-takters blues øvelser i MuseScore.
2) Sound: Gennemgang af rumklang, delay, clean/distortion, Wah-wah, panorering og begrebet Livelyd-Soundscape. Gennemgang af sound på klassen med Billie Eilish Bad Guy og Ocean Eyes. .
3) Melodik: Øvelser i sangene Fix You, Warwick Avenue, I am Sailing som gruppearbejde.
4) Groove: gennemgang af groovebegreber med eksempler fra forskellige typer musik, fx ”Englishman in New York” og ”Another One Bites The Dust” som lærestyret gennemgang ved tavle. Derefter gruppearbejde med Anne Linnets ”Barndommens Gade” grooveskemaer, med gennemgang af de forskellige iinstrumenter hver for sig og samlet groove.
5) Hook, Break og Gimmick. Lærerstyret fremlæggelse på klassen med adskillige små eksempler.
SÆRLIGT STUDERET OMRÅDE
Emne: 70'ernes rockmusik
Baggrundstekst:
Rebel & Remix, 2003, s. 132-138
- Analyse af "We are the Champions" (Queen), "Dancing Queen" (ABBA) og "Money" (Pink Floyd).
Enstemmige sange:
“Fortabt er jeg stadig", Linedanser", "Gi' os lyset tilbage", “With A Little Help From My Friends”, “Der er et yndigt land”, “Jutlandia”, “Joanna”, “Kvinde Min”, “Can You Feel The Love Tonight”, “Let It Be”, “Imagine”, ”Fix You”, ”The Scientist”, “Happy X-Mas”, “Yesterday”, “You’ve Got a Friend”, "Dream a little dream of me", "Last Christmas” "Dancing Queen", ”Juletræet med sin pynt”, ”Dejlig er jorden”, ”decembersang” m. fl.,
FLERSTEMMIGE SANGE:
“It’s Gonna Be A Long Night” (3-stemmigt), ”Can you feel the love tonight” (3-stemmigt)
SDS: "Afrikansk støvledans"
RYTMISK SAMMENSPIL:
Rotation til at lære rytmisk instrumentarium at kende: One of Us (Joan Osborne)
“Last Christmas” (alle hold spillede samme sang)
“Blinding Lights” (Hold 1) , “Drunk In The Morning” (Hold 2), “Let It Be” (Hold 3), “Get Lucky” (Hold 4)
Andet:
-Deltagelse i årets MGP for alle 1.g elever.
-Rytmeforløb i MuseScore, hvor elever i grupper af 3, lavede deres egen rytmerondo med 3-stemmig tekst, og optog video med resultatet.
|