Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Mads Christian Sidenius
|
Hold
|
2024 me/az (1g me/az)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske Virkemidler
Grundforløb, med særlig fokus på filmanalyse, filmiske virkemidler, dramaturgi samt på shot-to-shot analyse.
De har læst flg. fra Levende Billeder:
Analyse af levende billeder (p129)
Filmiske virkemidler (p136)
Beskæring (p139)
Perspektiv (p140)
Komposition (FEMO)(p146)
Lys (p144)
Farver (p145)
Kameraet (p141)
Klipning (p143)
Lyd (p142)
Genrebegrebet (p135)
Markører & etiketter (p153)
Genreforventning (p154)
Dramaturgi og fortælleforhold (p139)
Historiens grundelementer (p149)
Fortællingens karakterer (p150)
Spænding og Sammenhæng (p151)
Historiens opbygning (dramaturgi) (p152)
Der er vist uddrag fra et hav af forskellige film og tv-serier, for at vise de forskellige virkemidler, og de har set/analyseret:
The Blacklist ep01s01
Anslag fra Sherlock ep01s01 (A Study in Pink)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotprojekt
I dette forløb har eleverne med vejledning gennemgået produktionens 3 hovedfaser.
Præproduktion: tilrettelæggelse + brainstorm + udarbejdelse af storyboard
Produktion: øvelser + gennemgang af kamerabrug
Postproduktion: gennemgang af Final Cut Pro + redigering (herunder colourgrading og digital-efterredigering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal lige have hilst pænt på hinanden og nyankomne elever/holdbuddies. Herefter går vi i gang med pilotprojektet som jeg lige kort skitserer og outliner for jer. Overvej gerne hvilken type kortfilm du kunne tænke dig at lave? (Genre? Plot?)
-
Husk at det er op til jer at få styr på ting og selv at bestemme lektien. I skal gerne have plottet på plads, så I har dette modul og næste til storyboard. Your call 🫣. Den eneste lektie jeg har er: sørg for at dele jeres dokument med mig (ms@hasser
-
Sidste modul til storyboardet. Sidste del af lektionen introducerer jeg jer til kameraet og stativerne, og I får udleveret kamera. Også allersidste dag til at finde ud af hvilke dage og hvor i mødes for at filme (skriv det ind i det dokument I har de
-
I filmer, og jeg kan kontaktes via teams, hvis der er problemer.
-
I filmer, og jeg kan kontaktes via teams, hvis der er problemer. HUSK I skal aflevere jeres grej 19/12 til Søren. Jeg lægger en aftale ind på dagen i lectio.
-
Eller på kontoret.
-
Godt nytår! Vi starter ud med redigeringsfasen, og jeres gruppe har nu 3-4 lektioner til at få filmen redigeret. Husk at aftale hvad lektierne er fra gang til gang - fx: man finder 10 lydeffekter på freesound.org). Jeg viser lige hvordan man gør, så
-
Vi fortsætter med at redigere (2/4). Husk lyd tæller 25%.
-
Vi fortsætter med at redigere (3/4). Husk lyd tæller 25%.
-
Sidste gang til at redigere. Næste gang ser vi jeres film (sammen) og snakket lidt om "does and don'ts" - Så I ved hvad I skal være obs på når I skal igang med eksamensfilmen.
-
Vi ser jeres film, og snakker lidt om hvad der kan gøres bedre, hvad der fungerer, samt et bud på hvor filmen ligger. Vi glæder os til at se jeres film 🎥😎 (dvs. I har til torsdag kl. 1500 til at redigere eller lægge sidste hånd på filmen - skriv ti
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gyseren
Forløb om Gysergenren og dens filmhistorie.
"Om Horrorgenren" (Fra skoletjenestens Filmgenrer, 2006) s. 31-35
"Om gysergenrens karakterer og tematik" (Rikke Schubart: I lyst og død, 1993, s. 75-80)
"Om hvordan vi skal forstå gyset" (Nils Otto Steen, Freuds Det Uhyggelige, s. 59-68)
Desuden er Dokumentaren "I lyst og død" vist (vist på DR3) om den Amerikanske Horrorgenrens udvikling fra 1900 og op til i dag.
Afslutningsvist har vi analyseret James Wans "Nattens Dæmoner" i detaljer (med inddragelse af læste teori(er)).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt + dokumentarforløb
I grupper har eleverne været igennem de tre faser for filmproduktion (dem de kendte fra pilotprojektet).
Eleverne har i grupper selvstændigt stået for processerne denne gang.
Vi har i slutningen af året undersøgt dokumentargenren, hvor der er undersøgt uddrag fra flg. dokumentar:
Der er læst (p217 med alle underafsnit) i Levende Billeder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285942",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285942",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285942"
}