Holdet 2024 me/cdm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Søren Eilskov Kristoffersen
Hold 2024 me/cdm (1g me/cdm)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmiske Virkemidler
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Gyseren
Titel 4 Eksamensprojekt + dokumentarforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmiske Virkemidler

Grundforløb, med særlig fokus på filmanalyse, filmiske virkemidler, dramaturgi samt på shot-to-shot analyse.

De har læst flg. fra Levende Billeder:

Analyse af levende billeder (p129)
Filmiske virkemidler (p136)
Beskæring (p139)
Perspektiv (p140)
Komposition (FEMO)(p146)
Lys (p144)
Farver (p145)
Kameraet (p141)
Klipning (p143) 
Lyd (p142)
Genrebegrebet (p135)
Markører & etiketter (p153)
Genreforventning (p154)
Dramaturgi og fortælleforhold (p139)

Historiens grundelementer (p149)

Fortællingens karakterer (p150)

Spænding og Sammenhæng (p151)

Historiens opbygning (dramaturgi) (p152)

Der er vist uddrag fra et hav af forskellige film og tv-serier, for at vise de forskellige virkemidler, og de har set/analyseret:
The  Blacklist ep01s01
Anslag fra  Sherlock ep01s01 (A Study in Pink)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotprojekt

I dette forløb har eleverne med vejledning gennemgået produktionens 3 hovedfaser.
Præproduktion: tilrettelæggelse + brainstorm + udarbejdelse af storyboard
Produktion: øvelser + gennemgang af kamerabrug
Postproduktion: gennemgang af Final Cut Pro + redigering (herunder colourgrading og digital-efterredigering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gyseren

Forløb om Gysergenren og dens filmhistorie.

"Om Horrorgenren" (Fra skoletjenestens Filmgenrer, 2006) s. 31-35
"Om gysergenrens karakterer og tematik" (Rikke Schubart: I lyst og død, 1993, s. 75-80)
"Om hvordan vi skal forstå gyset" (Nils Otto Steen, Freuds Det Uhyggelige, s. 59-68)

Desuden er Dokumentaren "I lyst og død" vist (vist på DR3) om den Amerikanske Horrorgenrens udvikling fra 1900 og op til i dag.

Afslutningsvist har vi analyseret James Wans "Nattens Dæmoner" i detaljer (med inddragelse af læste teori(er)).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt + dokumentarforløb

I grupper har eleverne været igennem de tre faser for filmproduktion (dem de kendte fra pilotprojektet).

Eleverne har i grupper selvstændigt stået for processerne denne gang.

Vi har i slutningen af året undersøgt dokumentargenren, hvor der er undersøgt uddrag fra flg. dokumentar:


Anders Fogh – Bag Facaden (instr.: Christoffer Guldbrandtsen, 2003)
https://www.youtube.com/watch?v=cSNaMLFKwiU

Den Blå Planet (BBC, tilrettelægger: David Attenborough)
https://www.youtube.com/watch?v=_38JDGnr0vA

SuperSize Me
https://www.youtube.com/watch?v=S9__23-zjhM

Jørgen Leths ”66 scener fra Amerika”
https://www.youtube.com/watch?v=fLQcmTJCSc8

Guldbrandsens ”Den Hemmelige Krig”
https://www.youtube.com/watch?v=-teONjHrOxI

Dømt for Mord (DR, 1990)
https://www.youtube.com/watch?v=_RjWELIegtM

Where to invade next (Michael Moore, 2015)
https://www.youtube.com/watch?v=1KeAZho8TKo

Microcosmos (trailer 1996)
https://www.youtube.com/watch?v=76R2EKEnoJQ

Hensigten har været at give eleverne indsigt i flg. Dokumentartyper:
Den Observerende Dokumentar
Den informative dokumentar
Den kritisk-dybdeborende dokumentar
Jeg-dokumentaren (den interaktive)
Den Poetiske dokumentar.
(Mocumentary)

Der er læst (p217 med alle underafsnit) i Levende Billeder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer