X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 me/beuy - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Mediefag C
Lærer(e)
Mads Christian Sidenius
Hold
2024 me/beuy (
1g me/beuy
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Filmiske Virkemidler
Titel 2
Pilotprojekt
Titel 3
Gyseren
Titel 4
Eksamensprojekt + dokumentarforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Filmiske Virkemidler
Grundforløb, med særlig fokus på filmanalyse, filmiske virkemidler, dramaturgi samt på shot-to-shot analyse.
De har læst flg. fra Levende Billeder:
Analyse af levende billeder (p129)
Filmiske virkemidler (p136)
Beskæring (p139)
Perspektiv (p140)
Komposition (FEMO)(p146)
Lys (p144)
Farver (p145)
Kameraet (p141)
Klipning (p143)
Lyd (p142)
Genrebegrebet (p135)
Markører & etiketter (p153)
Genreforventning (p154)
Dramaturgi og fortælleforhold (p139)
Historiens grundelementer (p149)
Fortællingens karakterer (p150)
Spænding og Sammenhæng (p151)
Historiens opbygning (dramaturgi) (p152)
Der er vist uddrag fra et hav af forskellige film og tv-serier, for at vise de forskellige virkemidler, og de har set/analyseret:
The Blacklist ep01s01
Anslag fra Sherlock ep01s01 (A Study in Pink)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Pilotprojekt
I dette forløb har eleverne med vejledning gennemgået produktionens 3 hovedfaser.
Præproduktion: tilrettelæggelse + brainstorm + udarbejdelse af storyboard
Produktion: øvelser + gennemgang af kamerabrug
Postproduktion: gennemgang af Final Cut Pro + redigering (herunder colourgrading og digital-efterredigering)
Indhold
Kernestof:
Vi skal lige have hilst pænt på hinanden og nyankomne elever/holdbuddies. Herefter går vi i gang med pilotprojektet som jeg lige kort skitserer og outliner for jer. Overvej gerne hvilken type kortfilm du kunne tænke dig at lave? (Genre? Plot?)
Lektie: Lav teamsmøde forud for lektionen, og få skrevet lidt til plottet. Jeg har lavet skema over grupperne nedenfor. I får storyboard-intro i starten af modulet, hvorefter I kan gå ud i grupperne og komme igang med storyboardet.
Sidste lektion til storyboardet. Jeg bruger de sidste 20 minutter på at vise hvordan kameraerne virker, og I får kamera + stativ med hjem.
I filmer, og jeg kan kontaktes via Teams, eller faceTime, hvis der er problemer.
Eller på kontoret.
Godt nytår! Vi starter ud med redigeringsfasen, og jeres gruppe har nu 3-4 lektioner til at få filmen redigeret. Husk at aftale hvad lektierne er fra gang til gang - fx: man finder 10 lydeffekter på freesound.org). Jeg viser lige hvordan man gør, så
God idé at dukke op med 10-15 lydfiler (del word-dokument og kopier links til effekter ind). Freesound.org is your friend!
God idé at dukke op med 10-15 lydfiler (del word-dokument og kopier links til effekter ind). Freesound.org is your friend! Næste gang er sidste gang til post-produktionen. Jeg gennemgår lidt omkring "lydniveauer" samt viser jer hvordan I "colour-grad
Sidste gang til at få redigeret færdigt. Næste gang ser vi hver gruppes film, sammen. Og snakker lidt om does and don'ts :-)
Vi ser jeres film sammen og I får et par kommentarer med på vejen. Læs første artikel i vedhæftede, “Om Horrorgenren” (Skoletjenesten, 2006).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Gyseren
Forløb om Gysergenren og dens filmhistorie.
"Om Horrorgenren" (Fra skoletjenestens Filmgenrer, 2006) s. 31-35
"Om gysergenrens karakterer og tematik" (Rikke Schubart: I lyst og død, 1993, s. 75-80)
"Om hvordan vi skal forstå gyset" (Nils Otto Steen, Freuds Det Uhyggelige, s. 59-68)
Desuden er Dokumentaren "I lyst og død" vist (vist på DR3) om den Amerikanske Horrorgenrens udvikling fra 1900 og op til i dag.
Afslutningsvist har vi analyseret James Wans "Nattens Dæmoner" i detaljer (med inddragelse af læste teori(er)).
Indhold
Kernestof:
Vi ser de sidste af jeres fine film.Herefter gennemgår vi spørgsmålene til "Om Horrorgenren".(Så har I ikke svaret på spørgsmålene, er det lektie.)Læs desuden den anden artikel i Gyserkompendiet:“Om gyserens karakterer og tematikker” (8-13 I pdf’en)F
1a. Arbejdsspørgsmål- Gyseren.docx
gyseren_kompendium_2010.pdf
Læs Schubarts artikel om horrorgenrens (typiske) karakterer og temaer (i kompendiet) (mm. I allerede har gjort det), og svar på de første 4 spørgsmål i vedhæftede.
Læs “Gensyn med det uhyggelige” (af Nils Otto Steen, i pdf-kompendiet, s. 14-23). Brug tid på at forstå de Freudianske begrebet som Steen bringer i spil.
1c. Arbejdsspørgsmål Gyseren.doc
Vi gennemgår alle spørgsmål til Nils Otto Steens artikel om Freuds Det Uhyggelige (lektie: vedhæftet). Herefter viser jeg første del af en dokumentar om gyserfilmens historie (filmhistorie) (advarsel: kan indeholde klamme scener, da den opsummerer og
Vi ser resten af "Mareridt på Film" omkring gysergenrens udvikling på film (DR3 udsendelse).
Vi ser resten af DR3 dokumentaren "Mareridt på film". Herefter snakker vi lidt om hvad dens budskab/præmis i virkeligheden er inden vi kaster os over en gyserfilm.
Vi ser resten af James Wans “The Conjuring” og svarer efterfølgende på spørgsmål.
I får tid tid at svare på spørgsmål. Har man ikke set filmen så tjek beskeder her på lectio. Husk lige at skimme iBogen "Levende Billeder" under "Filmiske Virkemidler" samt "spænding" og "Dramaturgi" (sidste del er den ALLE kan have godt af at få på
I skal have svaret på alle spørgsmål til James Wans film "Nattens Dæmoner" (og have læst i iBogen så I er skarpe på de analytiske termer = giver pote når I skal lave jeres eksamensfilm). Vi gennemgår spørgsmålene og jeg snakker om eksamensproduktion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksamensprojekt + dokumentarforløb
I grupper har eleverne været igennem de tre faser for filmproduktion (dem de kendte fra pilotprojektet).
Eleverne har i grupper selvstændigt stået for processerne denne gang.
Vi har i slutningen af året undersøgt dokumentargenren, hvor der er undersøgt uddrag fra flg. dokumentar:
Der er læst (p217 med alle underafsnit) i Levende Billeder.
Indhold
Kernestof:
Jeg kommer med tidsplan for eksamensprojektets forløb overordnet set. Præproduktion, produktion og postproduktion.
I skal fortsætte jeres gode arbejde. Tjek dokumentet fra sidst for at komme godt igennem. HUSK lektietid.
Vi (I) fortsætter med præproduktionen
Satser på I er ude at filme. Ring mig op på Teams hvis der er bøvl. Tjek krav og kameraindstillingsark nedenfor! Maks 6 min må jeres film vare.
BEUY Eksamensproduktion 2025.docx
I er ude at filme, og jeg er kontaktbar via Teams hvis der er noget der brænder på.
Der kommer en sekretær og låser op, men er I søde at lukke når i går og at rydde op efter jer selv.I skal arbejde selv (I har travlt, så lad være med IKKE at dukke op!). Tjek det dokument jeg har sendt jer her på lectio under beskeder. VIGTIGT. Send
Sidste gang til at redigere i kan dog redigere uden for skoletid indtil fredag i denne uge. Kontakt mig hvis I skal låses ind efter skoletid.
I får ALLER SIDSTE modul til at forbedre jeres film! Just in case I kommer til eksamen. Dog er min vurdering taget ud fra i fredags, hvor jeg så alle filmene igennem med Søren.
Jeg viser jeres film, og vi siger pænt farvel (og ikke mindst held og lykke med eksamen samt god sommer)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285944", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285944", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285944" }