X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g6 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Sussi Pedersen, Tina Debora Kanstrup
Hold
2025 ap/g6 (
g6 ap-al
,
g6 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP-latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP-latin
Indhold
Kernestof:
Velkommen til HG 😊. Og velkommen til AP, som er et af jeres fag i grundforløbet. I denne første lektion introduceres I for, hvad AP er for noget, og hvad vi skal lave. I får udleveret materialer, og så går vi så småt i gang. Jeg glæder mig til at mø
Velkommen til:-) Undersøg jeres navns etymologi (slå gerne ordet op). Du skal sikre dig, at du ved, hvilket sprog dit navn nedstammer fra:-)
Verdens sprog I.pdf
Læs side 9-13 i Sprogenes verden. I skal bare springe øvelserne i de brune kasser over. Notér undervejs et par stikord, så I kan besvare følgende spørgsmål: 1) Hvad er en sprogæt, 2) Hvad er en sprogfamilie, 3) Hvad er et indoeuropæiske sprog? 4) Hve
Læs s. 25-30 i bogen "Sprogenes verden", men spring de blå og brune bokse over. Når du har læst, skal du helst kunne svare på spørgsmålene i det vedhæftede dokument - det kan derfor være en god idé at kaste et blik på spørgsmålene, inden du læser.
På klassen læser vi s. 113-115 i Sprogenes verden. Det er "Indledning til latindel". Det handler om, hvordan det latinske sprog bredte sig i 3 bølger i Europa, inddrag her symbolerne: sværd, kors og bog.
Læs siderne 14, 15 og 17 i Sprogenes verden og medbring bogen. Du skal kunne forklare, hvad arveord, låneord og fremmedord er. Vælg ÉT ORD hjemmefra, som du gerne vil undersøge (etymologi) :-)
Ordbog over det danske Sprog — ordnet.dkAfsnit
Indledning til latindel.pdf
Læs om substantiverne s. 20-24 (kun de hvide afsnit). Når du har læst lektien, så prøv om du kan besvare de følgende spørgsmål:
Medbring de farvede ark og den nye bog. Genlæs side 17 og læs også s. 113-115 i Sprogenes verden. Det er "Indledning til latindel". Det handler om, hvordan det latinske sprog bredte sig i 3 bølger i Europa, inddrag her symbolerne: sværd, kors og bog.
Læs grundigt om verballed, subjekt, subjektsprædikat og direkte objekt på det lyserøde ark. Det er den første del af siden om syntaks.
På klassen gennemgik vi de første 2 sætninger i In Schola. Øvelse 2 blev gennemgået grundigt. Det lyserøde ark, det gule og det blå blev også repeteret. Subjektsprædikat blev også gennemgået. Vi startede på de romerske guder. Grupper og guder er ford
Læs i bogen "Sprogenes verden" side 34-39 (kun de hvide afsnit) om adjektiver og adverbier. Når du har læst, skal du besvare spørgsmålene i vedhæftede dokument så godt du kan.
Lektien til i dag er følgende:
Læs om din tildelte gud, så du kan bidrage til gruppearbejdet. Analysér og oversæt fra latin til dansk til og med sætning 5. Vi gennemgår sætningerne på klassen som det første;-)
Romerske guder TK g6 2025.pptx
non scholae, sed vitae discimus – Lex
Start med at lave de sidste opgaver i arbejdsarket fra i går (også vedhæftet her). Dvs. opgave 6-8 samt opgaven på den sidste side med alle ordklasserne.
De sidste præsentationer om de romerske guder:-) Diana, Vulcanus, Pluto, Mercurius og Bacchus. Læs på syntakssiden på det lyserøde om verballed, subjekt, subjektsprædikat, direkte objekt.
1) Alle analyserer og oversætter sætningerne fra dansk til latin, Jupiter in Olympo. Vi gennemgår sætningerne som det første. Læg mærke til at der er en fejl i gloserne: uxor = sb. = substantiv, der bøjes efter f3. 2) Repetér de første 3 gennemgåede
Læs først om subjektsprædikat i "Sprogenes verden" s. 58-59 (kun de hvide afsnit) og tjek din viden med følgende spørgsmål:
I skal på ap O-løb!
Lektierne til i dag er følgende:
Til midtvejstesten må I gerne medbringe egne noter (udprintet eller skrevet i hånden) samt det gule, blå og det lyserøde ark om syntaks og morfologi. Til den rigtige AP-prøve må I kun have de farvede ark (gul og blå) med.
Afsnit
Repetér, hvad vi har arbejdet med indtil nu. Se på siderne i sproghistorie: sprogæt, sprogfamilie, arve-, låne- og fremmedord. Læs afsnittet om skole, In schola og øv dig på verbernes personendelser. Husk, at du kan spørge mig i den første halvdel af
Repetér sprogæten indoeuropæisks relation til dansk, sprogfamilie, arve-låne og fremmedord.
Vi samler op på midtvejstesten:-)
Brug mindst 20 min. derhjemme på at lave nogle af online øvelserne til morfologi og/eller syntaks for at træne de ting, som vi har arbejdet med. I vedhæftede dokument kan du finde linket til hjemmesiden med øvelserne og en liste med de øvelser, som j
Vi starter lektionen med at gennemgå repetitionsopgaverne fra sidste gang 📝. Brug derfor lidt tid på at gennemgå dine svar og/eller færdiggøre opgaverne, hvis du ikke blev færdig i timen; du må bruge alle hjælpemidler, inklusiv bogen, noter og gamle
Hurra: ingen lektier til i dag 🎉🙌🏻. Nyd det for en gangs skyld 😊
Vi fortsætter med en ny tekst om Cæsar. Repetér side 20-22, så vi kan få et overblik over Roms historie. Undersøg gerne, hvem Sveton er;-) Repetér også genitiv. Vi taler om den sidste kasus dativ;-)
I får denne arbejd selv-lektion til at overveje, hvad genrer er, og hvordan vi kan bruge alle de ting, som vi har arbejdet med indtil nu til at beskrive forskellige genrer. Sådan gør I:
Repeter genitiv og dativ ud fra kopi-arkene fra sidste lektion. Vi rettede i fællesskab de første 3 sætninger I Svetons Cæsar. Kig på de 3 sætninger igen og oversæt de enkelte ord i de følgende sætninger. Vi retter et par nye sætninger sammen;-)
Kast et blik på dine noter i arbejdsarket fra selv-lektionen om genrer: vi starter lektionen med at høre jeres svar. Derefter tyvstarter vi repetition 😊.
Sørg for at have færdiggjort og repeteret vores gennemgåede tekster om skole, de romerske guder, Herkules og Cæsar. De fleste fik en tekst om frøen og oksen, som I kan arbejde videre med. På klassen får I repetitionsopgaver, så I er helt klar til næs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76098196301", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76098196301", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76098196301" }