Holdet g3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Christoffer Søkilde Frederiksen, Laurits Meller Thomsen, Lise Stauning-Haargaard, Thomas Fjeldal Daugaard, Wessel Winters
Hold 2025 nv/g3 (g3 nv bi, g3 nv bi/ke-øv, g3 nv fy, g3 nv fy/ng-øv, g3 nv ke, g3 nv ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturvidenskabeligt grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturvidenskabeligt grundforløb

Naturvidenskabeligt grundforløb 2025
- Forløbet består af 28 moduler fordelt på fire undervisere med kompetencer indenfor fysik, naturgeografi, biologi og kemi. Dertil kommer også et ekstra 29 modul, hvor eleverne får en introduktion til BioTek.
- Der er en samlet elevtid på 10 elevtimer ligeligt fordelt på de fire undervisere.
- Eksamen er i uge 45
- Bemærk at forskellen mellem estimat og gennemført antal moduler, skyldes øvelsesmoduler hvor klassen er delt og at flere hold er koblet på den samme undervisningsbeskrivelse.

Eksamen er en portfolieeksamen hvor portfolioen skal findes i OneNote i den dertil, af skolen, konstruerede mappe. Alle relevant materiale bør derfor placeres i denne mappe!

Overordnede naturvidenskabelige kompetencer
- Eleverne har lært at formulere og teste enkle hypoteser.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter.
- Opsamle systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
- Anvende modeller for enkelte sammenhænge i omgivelserne samt kunne se muligheder og begrænsninger for modellerne.
- Formidling af naturvidenskabeligt materiale
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
- Grundlæggende begreber eleverne har stiftet bekendtskab med: Den naturvidenskabelige metode, modeller, hypoteser, det kontrollerede forsøg, variable, fejlkilder, gentagelse/reproducerbarhed, kontrolforsøg, fejlkilder, kvalitative data, kvantitative data, kvalitative modeller, kvantitative modeller og lineær regression.

Forløb – CSI - Hvem dræbte Benno?
I forløbet opklares mordet på Benno gennem en række naturvidenskabelige undersøgelser. I biologi undersøges det ved hjælp af mikrobiologiske undersøgelser, hvornår ofret er forsvundet fra sin lejlighed og der fortages en kemisk undersøgelse af vand fra lungerne. Ved hjælp af en undersøgelse af krudtslam, blodtypeundersøgelse og en DNA-test af de mistænkte forsøger vi at opklare sagen.

Materialer
-   CSI-kompendium
-   Biologi til tiden s. 141-146: Mikrobiologisk liv, vækst og vækstfaktorer
-   Artikel fra DR: Sådan opklares et mord i virkeligheden (Uddrag)

Eksperimentelt arbejde
- Bakterievækst i juice
- Ekstraktion af DNA
- Blodtypeundersøgelse
- Gelelektroforese af DNA
- Analyse af den sure mælk, måling af pH vha. pH-meter
- Hvor er Benno druknet, bestemmelse af CL--indhold vha. fældningstitrering.
- Analyse af krudtslam, påvisning af sølv- og bariumioner vha. fældningsreaktioner.

Forløb om klimaløsning
I forløbet arbejdes der med klimaforandringer og globale havstrømme. Der arbejdes med klimaforandringer og Grønlandspumpen. Drivkræfterne bag Grønlandspumpen undersøges eksperimentelt og der perspektiveres til klimaforandringer, havisen ved Østgrønland samt ændringen i albedo ved afsmeltning. Der perspektiveres til mulige løsningsforslag.
I forløbet arbejdes der med densiteten af saltvand for at understøtte forståelsen af grønlandspumpen. Desuden, arbejdes der med fysiske størrelse, enheder, symboler, præfiks. I forbindelse med produktionen af grøn elektrisk energi arbejdes der med energilagring i f.eks. opvarmede sten.

Materialer
De følgende materialer findes i kompendiet ”Grønlandspumpen” eleverne har adgang til i OneNoten.
- 800.000 års klimaforandringer fortalt på 3 minutter – uddrag - Videnskab.dk d. 07-08-2017
- Albedo –  I klimaforskernes fodspor - https://www.ikff.dk/g-albedo/
- Hvorfor smelter isen i Arktis? – Geodetektiven 63-65
- Hvad driver havstrømmene - 4.2 Hvorfor smelter isen i Arktis Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi Lindhart og Ringhof 2019 s. 66-76 + Havisen kan påvirke havstrømmene - I klimaforskernes fodspor (ikff.dk)  
- Grønlandspumpen - Alverdens geografi 59-60
- Tor klimakatastrofe kan måske snart ramme kloden, tv2.dk, 04-05-2024
- Densitet
- Energi og energilagring

Eksperimentelt arbejde
- Forsøg med Albedo
- Forsøg med den thermo-haline cirkulation
- Perspektiver til feltarbejde
- Forsøg med saltvands densitet
- Forsøg med lagring af energi i stenbatterier

Yderligere pensum
Metodefagligt kompendium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer