Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Nødgaard Strange Jensen
|
|
Hold
|
2025 id/g9 (g9 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Boldbasis
Boldbasis
Med udgangspunkt i forskellige former for kaosboldspil og forskellige bolde, fokuseres på tekniske og taktiske elementer i kaosboldspil.
Der lægges vægt på boldtilvænning, aflevering og modtagninger, driblinger og scoringer. Desuden arbejdes med taktiske elementer i form af samarbejde, kommunikation, spilbarhed, spilopbygning, angrebs- og forsvarstaktikker. Der arbejdes med bredde/dybde aspektet af boldspil.
Spilhjulet introduceres og med udgangspunkt i dette opfinder og organiserer eleverne i grupper deres eget spil ud fra givne remedier og mål indenfor de taktiske, tekniske, fysiske og sociale aspekter. Eleverne fungerer som igangsættere og formidlere af deres spil og skal forholde sig til kvaliteter og ulemper i spillene samt opskalering og nedskalering i sværhedsgraden, således det passer til målgruppens evner.
Kernestof
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.
Faglige mål
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Teori
Idræt C – teori i praksis, s. 75-76 og s. 83-89, Claus Estrup m.fl.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Boldbasis
Med udgangspunkt i forskellige former for kaosboldspil og forskellige bolde, fokuseres på tekniske og taktiske elementer i kaosboldspil.
Der lægges vægt på boldtilvænning, aflevering og modtagninger, driblinger og scoringer. Desuden arbejdes med taktiske elementer i form af samarbejde, kommunikation, spilbarhed, spilopbygning, angrebs- og forsvarstaktikker. Der arbejdes med bredde/dybde aspektet af boldspil.
Spilhjulet introduceres og med udgangspunkt i dette opfinder og organiserer eleverne i grupper deres eget spil ud fra givne remedier og mål indenfor de taktiske, tekniske, fysiske og sociale aspekter. Eleverne fungerer som igangsættere og formidlere af deres spil og skal forholde sig til kvaliteter og ulemper i spillene samt opskalering og nedskalering i sværhedsgraden, således det passer til målgruppens evner.
Kernestof
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.
Faglige mål
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Teori
Idræt C – teori i praksis, s. 75-76 og s. 83-89, Claus Estrup m.fl.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76098196424",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76098196424",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76098196424"
}