X - Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/1x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Michael Madsen
Hold
2022 BI/1x (
1x BI
,
1x BI-øv1
,
1x BI-øv2
,
2x BI
,
3x BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celletyper, membranprocesser og cellevækst
Titel 2
Livets udvikling
Titel 3
Sexologi og hormoner
Titel 4
Kost, sundhed og træning
Titel 5
Genetik - på opdagelse i generne
Titel 6
Økosystemerne og os
Titel 7
Ferskvandsøkologi og AQUA
Titel 8
Hovedet i havet
Titel 9
Immunforsvaret
Titel 10
Nervesystemet
Titel 11
Arbejdsfysiologi
Titel 12
Ølbrygning
Titel 13
Genetik og evolution
Titel 14
Tema: Sygdommen kræft
Titel 15
Genteknologiske metoder
Titel 16
Bioinformatik og fylogenetik
Titel 17
Økologi og økotoksikologi
Titel 18
Mikroorganismer
Titel 19
Matematik i biologi A - skriftlig eksamen
Titel 20
Biodiversitet
Titel 21
Transformation af E.coli
Titel 22
Træning mundtlig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celletyper, membranprocesser og cellevækst
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Kernestof:
-cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
-mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Delmål
- At eleverne kan redegøre for forskellige elementer i den pro og eukaryote celler herunder cellemembran, cellevæg, kromosom(er), ribosomer, plasmider, mitokondrier, grønkorn, cytoplasma og cellekerne
- At eleverne kan redegøre for forskelle og ligheder på pro- og eukaryote celler
- At eleverne lærer at benytte et mikroskop og kan præparere simple prøver fra mundskrab og vandpest
- At eleverne kan redegøre for forskelle og ligheder ved plante og dyre-celler
- At eleverne overordnet kan redegøre for cellemembranens struktur og dens betydning for transport af stoffer ind og ud af cellen med særligt fokus på osmose
- At eleverne kan redegøre for bakteriers vækstfaser i forhold til bakterievækstkurven
- At kunne redegøre for udvalgte vækstfaktorer og deres betydning for cellers vækst
Læst stof:
Biologi i udvikling: s. 14-21
Biologi til tiden: s. 141-147
Eksperimentelt:
Mikroskopi af menneskecelle og plantecelle
Osmose i kartofler/æg
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21, 219-227
Få styr på cellerne s. 14-16.docx
Mikroskopering af celletyper.doc
s. 17-21 arbejdsspørgsmål.docx
Øvelse - Det voksende æg.docx
Rapportvejledning.docx
Cellemembranen og transportprocesser.ppt
Mikrobiologi BTT (s. 141-147).pdf
Cellevækst og mikroorganismer - spørgsmål til s. 141-147 (BTT).docx
Gær Balloner - KORT VERSION
Cellevækst og mikroorganismer - spørgsmål til s. 141-147 (BTT).docx gærballoner.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Livets udvikling
Kernestof:
Eksempler på evolutions mekanismer
Delmål:
- At eleverne får kendskab til principperne bag evolutionsteorien herunder begreberne naturlig selektion og mutation
Indhold
Kernestof:
Vi har en smule neandertaler i os: Menneskets historie blev fuldstændig skrevet om i 2010’erne
Spørgsmål til s. 219-227.docx
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 133-141, 230-235
Opgaver til dokumentar om Darwin.docx
Spørgsmål til s. 133-138.docx
Spørgsmål og quiz til s. 138-141.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sexologi og hormoner
Kernestof:
- fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Delmål:
- At kunne redegøre for de mandlige og kvindelige kønshormoner og deres funktion
- At kunne redegøre for udviklingen af sædceller og ægceller
- At kunne redegøre for æggets befrugtning og den hormonelle regulering, der sikrer at ægget sætter sig fast i livmoderen
- At kunne redegøre for forskellige typer af prævention og deres virkemåde
Øvelse:
Smittespredning
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 133-145
Spørgsmål til s. 133-138.docx
Spørgsmål og quiz til s. 138-141.docx
s. 142-145 Fra befrugtning til fødsel.docx
Kønshormonreguleringen.pptx
kønssygdomme og prævention.docx
Honning, fåretarme - og det, der er værre: Sådan kunne du (måske) undgå at blive gravid før p-pillen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kost, sundhed og træning
Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: Overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration og gæring
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Delmål:
- At eleverne kan redegøre for opbygningen af fedt, kulhydrat og protein samt kende til udvalgte mineraler og vitaminer og deres funktion
- At eleverne kan redegøre for hvordan fedt, kulhydrat og protein nedbrydes i fordøjelsessystemet, herunder mekanisk og enzymatisk nedbrydning
- At eleverne kan redegøre for den teoretiske baggrund for udvalgte kostråd fra sundhedsstyrelsen
- At eleverne kender anbefalingerne for næringsstoffernes fordeling i kosten samt hvor mange kalorier en gennemsnitsperson skal indtage
- At eleverne kan beregne energifordelingen i en fødevare og kan komme med eksempler på i hvilke fødevarer der indeholder de forskellige næringsstoffer
- At eleverne stifter bekendtskab med forskellige fysiologiske målinger og kan diskutere anvendelsen af ”sundhedsmålinger”
- At eleverne kan redegøre for ligheder og forskelle mellem type 1 og type 2 diabetes
- - At eleverne kan redegøre for motionens betydning i forhold til livsstilssygdomme som type 2 diabetes og hjerte-karsygdomme
- At eleverne kan diskutere hvorfor kosten har betydning for sundheden herunder inddrages kendskab til udvalgte verdensmål i forhold til sultproblematikker
- At eleverne kan redegøre for blodkredsløbet herunder hvorfor ilt er nødvendig for kroppen med særligt fokus på respiration i mitokondrierne
- At eleverne kan redegøre for hjertets opbygning
- At eleverne kan redegøre for lungernes funktion med særligt fokus på diffusion af ilt og kuldioxid
Eksperimentelt:
Diverse "sundhedsmålinger"
Spytamylaseøvelse
Blodsukkermåling
Forsøg med proteinpulver fra Essentia
Højde og lungerumfang
Indhold
Kernestof:
s. 78-85.docx
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-92, 95-101, 103-120, 122-128
Sultende har brug for varieret kost - noedhjaelp.dk - Folkekirkens Nødhjælp
s. 75-85 kulhydrat, protein og fedt.pptx
Få styr på fordøjelsessystemet - elevskema.docx
Youths Go Green - fælles intro modul.pptx
Spytamylase - øvelse.docx fordøjelsessysstemet.ppt
Blodsukkerøvelse .docx
Spørgsmål til s. 95-97.docx
Journaløvelse - Proteinpulver fra Essentia.docx
Resultater - proteinpulver fra Essentia.docx
Simple flowchart - Essentia.docx
krav til planche (YGG).docx
Talje-hofte-ratio.docx
Undersøgelse af blodtryk.docx
Fedtprocent.docx
BMI.docx
'Jeg blev meget vred': Gymnasieelever vil have badevægten ud af idrætstimerne
s. 103-107.docx
øve - Kostanalyse med data fra DTU.xlsx øve - kostanalyse med data fra DTU.docx mål og vægt af fødevarer (1).pdf
s. 108-118 spørgsmål.docx
Gruppefremlæggelser s. 108-118.docx
Titel
Bestemmelse af sammenhæng mellem højde og lungerumfang.docx
Evaluering Youths Go Green
Svar på prøve.docx
Join conversation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Genetik - på opdagelse i generne
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Delmål:
- At eleverne kan gøre rede for begreberne gener og kromosomer, og at de kan læse almindelige karyotyper og genkende karyotyper med fejl i kromosomtallet
- At eleverne forstår hvordan fejl i kromosomtallet kan opstå
- At eleverne stifter bekendtskab med begrebet mutation
- At eleverne lærer at forstå og bruge de genetiske grundbegreber, samt at kunne opskrive og aflæse krydsningsskemaer. Eleverne skal kende forskellige nedarvningsmønstre, herunder være i stand til at aflæse forskellige stamtavler/træer
- Eksempler på arvelige sygdomme
- At eleverne kan forstå og forklare sammenhængen mellem genotype, fænotype, antigener og antistoffer i forbindelse med blodtyper
- At eleverne kan forstå og forklare princippet bag blodtypebestemmelse
- At eleverne får kendskab til begrebet gentests, herunder DNA-profiler.
- At eleverne forstår, hvad DNA-profiler er og kan bruges til, men også hvilke etiske dilemmaer brugen af DNA-tests mm kan medføre.
- At eleverne forstår de enkelte trin i proteinsyntesen (fra DNA til protein) herunder begreberne transskription og translation fra DNA til protein
Forsøg/eksperimenter:
DNA i jordbær
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
s. 169-176.docx
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-203
Spørgsmål til s. 176-181.docx
Proteinsyntesen opgave.docx
Blood Types
blodtypebestemmelse med eldonkort.doc
Meiose elevopgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økosystemerne og os
Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Øvelser:
1. Fotosyntese og respiration
1. Vandløbsundersøgelse
Delmål:
- At eleverne kan redegøre for processerne respiration og fotosyntese
- At eleverne kan redegøre planternes bruttoproduktion
- At eleverne kan redegøre for begrebet bæredygtighed og økologisk fodaftryk herunder komme med eksempler på og diskutere problemstillinger og løsninger i relation hertil
- At kunne redegøre for kulstofs kredsløb
- At kunne redegøre for kvælstofs kredsløb herunder diskutere miljømæssige problemstillinger ved for stor kvælstofudledning herunder løsninger herpå
- At kunne redegøre for insekternes tilpasning og krav til vandmiljøet herunder kunne redegøre for hvordan man på denne baggrund kan bestemme et vandløbs forureningsgrad
Indhold
Kernestof:
fotosyntese og respiration.docx
Figurmateriale s. 23-30.pptx
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 24-31, 54-64, 70-73
billede fotosyntese og respiration 1.jpg
billede fotosyntese og respiration 2.jpg
Vandløbet.pptx
Øvelse_Undersøgelse-af-vandløbskvalitet.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ferskvandsøkologi og AQUA
Besøg på ferskvandscenteret AQUA og foretage forskellige undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Ferskvandsoekologi-Soeens-liv-og-vandkvalitet_Aqua-NFC (1) (2).pdf
Biologi til tiden; sider: 136-140
Egebo, Lone et al. 2. udgave, Nucleus
Søen som økosystem.pptx Biologi til tiden s. 136-140.pdf
Søen som økosystem.docx
søen som økosystem
Biologi A opgave.Åkander (3).pdf
Biologi A opgave.Haderslev Dam (2).pdf
Søen
Bent Rasmussen: Natursyn - økologi til B-niveau, Nucleus; sider: 32-34, 36-52
planter soens renseanlaeg.pdf
Opgave til s. 38-40 i natursyn.docx
Nitrogenkredsløbet i en eutrof sø.pptx
Dyr_i_s+_en_elevark_1408.pdf
Smådyrene i vandhullet - Naturfilm.infoFerskvandsoekologi-Soeens-liv-og-vandkvalitet_Aqua-NFC (1) (2).pdf
Farvestoffer i blade.docx
Bent Rasmussen: Natursyn - økologi til B-niveau, Nucleus; sider: 46-53
Vejledning kig på plankton.docx
Næringssaltes betydning for algevækst.doc
Rapport over søekskursion AQUA.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hovedet i havet
Øvelse: Miljøundersøgelse af Mariagerfjord med sejlskibet Brita Leth bl.a. havbundsundersøgelser, iltmålinger + temperaturmålinger gennem springlag, dyreliv, vandprøver
Indhold
Kernestof:
s. 151-157 økologi - danske naturtyper.pdf
Økologi - danske naturtyper; sider: 151-162, 167-175
Bidstrup et al. 1. oplag 2023, Nucleus
s. 157-162 økologi - danske naturtyper.pdf
Wordwall s. 151-157.docx
Tjek på begreber s. 151-157 økologi - danske naturtyper
Spørgsmål til s. 157-162.docx
s. 167-172 økologi - danske naturtyper.pdf
Spørgsmål til s. 167-172.docx
Mariager Fjord_sejlads_praktisk information.pdf
Podcast om Mariager Fjord
172-175 økologi - danske naturtyper.pdf
havet_og_natursyn.pdf
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Immunforsvaret
Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- Virus: Opbygning og formering.
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens.
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer og immunsystem.
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner.
-
Eksperimentelle metoder: ELISA - COVID19 test
Indhold
Kernestof:
Celletyper s.151-156.docx
Bodil Blem Bidstrup Søren Mortensen Sven: Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus; sider: 151-156, 160-164, 166-175
Det specifikke immunforsvar s. 156-157.pptx Søtyper.pptx
Bodil Blem Bidstrup, Søren Mortensen, Svend Erik Nielsen, Inge Marie Rasmussen: Fysiologibogen; sider: 154-160
Det specifikke immunforsvar
Specifikke immunforsvar
Antistoffer.pptx
Allergi.pptx
How do DNA Vaccines work?
Influenza.pptx
DNA-vaccine.pptx
ELISA test
Blodtype ABO forklaret
Blodtype Rhesus postiv og rhesus negativ.
COVID-19 ELISA vejledning.pdf
AN2 2021 covid 19 tests.pdf
IMMUNFORSVARET - begrebsoversigt.docx
s.75-80 i mikrobiologibogen.pdf
Lone Als Egebo (2021): Mikrobiologibogen, 1. udg. 1. oplag, Nucleus,; sider: 75-80
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Nervesystemet
Kernestof: Nervesystemet - opbygning og funktion
Øvelser:
Reaktioner i det autonome nervesystem
Påvirkning af hjerterytmen hos dafnier med forskellige stoffer
Indhold
Kernestof:
Nervesystemet s. 31-32.docx
Nervesystemet s. 32-34.docx
Nervesystemet s. 34-36.docx
Bodil Blem Bidstrup Søren Mortensen Sven: Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus; sider: 24-28, 31-38, 40-57, 62-65
Øvelse - Strækrefleks .docx
Fys 24-28.pptx
Arbejdsseddel - Videoer og arbejdsspørgsmål til membranpotentialet.docx
BIOA 04062018 opgave 4 om giftige gopler (2).pdf
Arbejdsopgave til s. 43-48.docx
svar på eksamensopgave giftige gopler.docx
Join conversation
Arbejdsopgave til s. 48-53.docx
direkte og indirekte ELISA.docx
Aktionspotentialet fra bogen grundbog i bioteknologi 2.pdf
øvelse - Reaktioner i det autonome nervesystem (1).docx
alkohol og nikotin.pdf
Øvelse - Eksperimenter med forskellige stoffers påvirkning af hjerterytmen hos dafnier (1).docx
Spørgsmål til s. 62-65.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Arbejdsfysiologi
Bekendtgørelse:
- Cellebiologi: Eucaryote celletyper og membranprocesser.
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.
Øvelse:
Hæmatokritmåling
Måling af muskelkraft vha. hånddynamometer
Mikroskopiering af muskelceller
Indhold
Kernestof:
Cellen s.12-19 + 23-24.pptx
Bodil Blem Bidstrup Søren Mortensen Sven: Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus; sider: 12-19, 23-24, 67-82, 86-88, 93-107, 111-145
Lunger og åndedræt s. 67-73.docx
Blodets iltbindingskurve
Gasudveksling
Spørgsmål til s. 74-79.docx
Transport af CO2.pptx
vitalkapacitet og puls.docx
173730_opg_4.xlsx
tilbud om biograftur 2x.docx
Cardiac Conduction System and Understanding ECG, Animation.
Anatomy & Physiology Online - Cardiac conduction system and its relationship with ECG
Noter til s. 96-102.docx
Spørgsmål til s. 96-102.docx
Stofudveksling mellem blod og celler
Øvelse - hæmatokritværdi.docx
Spørgsmål s. 102-107.docx
Musklernes funktion
Øvelsesvejledning - Måling af muskelkraft vha. et hånddynamometer.docx
Hvordan virker en muskel?
BiU - Kroppens muskler - 4
Spørgsmål til side s.126-130.docx
Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy
Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
Join conversation
Opgaver til musklernes brændstof, iltgæld og træthed s. 130-134.docx
Opgaver til Fysiologibogen s. 134-140.docx
Mikroskopioevelse_8_muskler_Elevark.pdf
Biostriben - Gymnasie - Respiration
supplerende materiale biokemi om glykolysen og ciitronsyrecyklus.pdf
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Nucleus; sider: 121-134
eksamensopgave til R-værdier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Ølbrygning
Kernestof:
- Makromolekyler
- Enzymer
- Cellebiologi
- Mikrobiologi
- Populationsbiologi
Supplerende stof:
- Bioteknologi
Øvelser:
- Stivelsesnedbrydning i spirende byg
- Spytamylases temperaturafhængighed
- Brygning af øl (forårsgrisette)
Indhold
Kernestof:
BIU B s. 97-104.pdf
intro til dokumentaren om øl.docx
spørgsmål til BIU B 97-104 Mikroorganismer.docx
Kresten Cæsar Torp: Biokemibogen, Nucleus; sider: 71-90, 142-146
Biokemi 142-146.docx
Biokemi 71-77 spørgsmål til lektien.docx
biokemi 78-83.docx
biokemi 83-90.docx øvelse - Stivelsesnedbrydning i spirende byg.docx
biokemi 206-207 enzymgrupper.docx
Bioteknologi - tema om ølbrygning.pdf
AN ølbrygning - avanceret bioteknologi 16.pdf
Spørgsmål til BIU B s. 104-109.docx Øvelse - Enzymet spytamylases temperaturafhængighed.docx
BIU B s. 97-114.pdf
Allgrain_Brygguide.pdf
Bioteknologi - tema om ølbrygning (1).pdf
frisk_foraars_grisette.pdf
spørgsmål om ølbrygning.docx
Fermentation
Fermentering
fermentation.docx
forårsgrisette.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensopgaver enzymer
01-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Genetik og evolution
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi
- Evolutionsbiologi
Øvelser:
2-gens nedarvning med majs
Ekskursion:
Naturmødet i Hirtshals
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 11-37, 39-55, 57-70, 80-87, 109-116
s. 39-55 i genetikbogen A+B.docx
2-gens nedarvning færdig.pptx
Genetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech Academy
SRO_retteark_elev.docx
TALEPAPIR TIL SRO og SRP efter bogen Sådan skriver du SRP.docx
Sådan går du til mundtlig prøve (efter bogen Sådan skriver du SRP).docx
Genetik og molekylærbiologi - Translation | Biotech Academy
Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
Øvelsesvejledning 2-gens nedarvning.docx
S.57-69 i genetikbogen B+A.docx
Evolution og populationsgenetik - opgaver til s. 70-75 i Genetik B A.docx
Ændringer i genpuljens sammensætning - opgaver til Genetikbogen B+A side 80-85.docx
Menneskets evolution.Peter K. A. Jensen (2).pdf
Ekskursion til Naturmødet i Hirtshals.docx
Få styr på s.109-116.docx
Øvelsesvejledning 2-gens nedarvning - lærerudgave.docx
Supplerende stof:
OversigtNM24kort.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Tema: Sygdommen kræft
Kernestof:
- Eksperimentelle metoder: DNA Microarray
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til s. 116-121.docx
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 116-129
Hvad er kræft - Kræftens Bekæmpelse
Microarray dansk video - Google-søgning
DNA Microarray Methodology
Kræft s. 116-121.pptx
Kræft | Nyheder fra Videnskab.dk
Kræft s. 121-129.pptx
Grupper til kræftoplæg.docx
Kræftemner grupper
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Genteknologiske metoder
Kernestof:
- Genteknologi
- Eksperimentelle metoder
Supplerende stof:
- Bioetik
Øvelse:
DNA-analyse vha. gelelektroforese
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 89-100, 102-105, 139-145, 147-154, 156-159
Spørgsmål til s. 89-95 i Genetikbogen B+A.docx
Metoder - Gensplejsning | Biotech Academy
Læsevejledning s. 95-100 i gen B+A.docx
Genmodifisering af planter s. 96-98.docx
Den perfekte klon kan være ren utopi
Opgaver til s. 102-107 gen b+a.docx
Læsevejledning til s. 139-145.docx
skatteøen 2
Læsevejledning s. 147-154.docx
Øvelsesvejledning DNA-analyse vha gelelektroforese.docx
Læsevejledning s.156-159.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Bioinformatik og fylogenetik
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi
- Evolution
Ekskursion til København
Indhold
Kernestof:
Program København 3.x Bio A 2024.docx
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 166-177
Bioinformatik s. 161-172.pptx
GenAB 167-173 Konstruktion af et fylogenetisk træ A (1).docx
GenAB 167-173 Konstruktion af et fylogenetisk træ B (1).docx
GenAB 167-173 Konstruktion af et fylogenetisk træ C (1).docx
Eksamensopgave.docx
Genome Editing with CRISPR-Cas9
Explanation video: how the CRISPR-Cas9 technology works
AN5 2022 crispr.pdf
Sådan fungerer CRISPR
Spørgsmål til CRISPR - bioacademy.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Økologi og økotoksikologi
Kernestof:
- Økologi
- Biokemiske processer
- Eksperimentelle metoder
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
Øvelser:
- Stoffers påvirkning af hjerterytmen hos dafnier (alkohol og koffein)
- Fotosynteseforsøg med spinat
- E50 og karse
Indhold
Kernestof:
s. 6-15 i økologibogenPrivate resource
Michael Arvedlund, Lis Ravnsted-Larsen, Anne-Mette Vire: Økologibogen, Nucleus; sider: 6-17, 27-33, 41-42, 46-50, 138-147, 154-161
Titel
Biostriben - Gymnasie - Fotosyntese
Biologi i fokus (2009) - Bidtsrup et al., Nucleus, 1. udgave, 1. oplæg, s. 141-143.pdf
C-kredsløb - Google-søgning
P-kredsløb - Google-søgning
C-kredsløbet.pptx
P-kredsløbet.pptx
Fotosyntesens delprocesser.pptx
Opsamling s. 6-15.pptx
Fotosynteseforsøg med spinat.docx
173604_video_opgave1.mp4
Mariehøns.xlsx
Spørgsmål til s. 49-57.docx
Biologiens ABc økotox side 131-141.pdf
Spørgsmål til s. 131-136 i biologiens ABc.docx
Figurmateriale s. 136-141 fra Biologiens ABc.pptx
E50 og karse – Københavns Universitet
Vi ser en historisk dokumentar om emnet specielt med fokus på PCB: "Den udødelige gift" fra 1. maj 2006, DR2
Økotoksikologi (Biologitema),Carsten Bagge Jensen, Nucleus (s. 27-36).pdf
Spørgsmål til s. 27-37 i økotoksikologihæftet.docx
AN4 2019 antifryseprotein.pdf
Bidstrup, B. et al. (2009), Biologi i fokus, 1. udgave, 1. oplag, Nucleus, Special-Trykkeriet Viborg a-s (s. 9).pdf
AN4-2019-antifryseprotein.pdf
Spørgsmål til s. 138-143 i økologibogen.docx
Klimaforandringer i Arktis
Mikroskopioevelse_7_bjoernedyr_Elevark-A.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Mikroorganismer
Kernestof:
- Cellebiologi
- Mikrobiologi
- Enzymer
- Eksperimentelle metoder
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Øvelser:
- Dyrkning af bakterier + antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo: Mikroskopisk Liv, Nucleus; sider: 7-17, 20-34, 78-82, 87-91
Arbejdsopgaver til s. 7-17 i ML.docx
Pro- og eukaryoter s. 20-34 i ML.docx
BIU B s. 97-114.pdf
spørgsmål til BIU B 97-104 Mikroorganismer.docx
Spørgsmål til BIU B s. 104-109.docx
Øvelse - bakterier og antibiotika.docx
Begrebsafklaring s. 87-91.docx
Mikrobiologibogen s. 51-69.pdf
Lone Als Egebo (2021): Mikrobiologibogen, 1. udg. 1. oplag, Nucleus,; sider: 51-69
Spørgsmål til s. 56-63ø i Mikrobiologibogen.docx
AN5-2016 Super-salmonella.pdf
AN2-2018 Bakterier på hjernen.pdf
Super-Salmonella-arbejdsark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Matematik i biologi A - skriftlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Grundlæggende excel MAC.pdf
grundlæggende excel pc.pdf
Matematik i biologi a.docx
Opgaver lineær vækst.docx
Opgaver med eksponentiel vækst.docx
Hardy-Weinberg opgaver.docx
Opgave med boksplot.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Biodiversitet
Kernestof:
- Økologi
- Evolutionsbiologi
- Populationsbiologi
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
- Biologiske databaser
Indhold
Kernestof:
Intro-til-biodiversitet-BA-PDF (1).pdf
Biodiversitet.Opgaver til side 1-8 i Introduktion til biodiversitet B A.docx
Arbejdsspørgsmål til s. 9- 17 - Introduktion til biodiversitet.docx
Spørgsmål til s. 17-21.docx
Opgaver til MiljøDNA - den usynlige biodiversitet.docx
MiljøDNA - den usynlige biodiversitet.pdf
Tranformationsforsøg E. coli - elevvejledning.pdf
Teori - transformationsforsøg.pdf
Spørgsmål til øvelsen transformation af E. coli.docx
Biodiversitet-i-danske-skove-PDF.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Transformation af E.coli
Kernestof:
- Cellebiologi
- mikrobiologi
- Genetik og molekylær biologi
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation
Øvelse: Transformation af E.coli
Indhold
Kernestof:
Tranformationsforsøg E. coli - elevvejledning.pdf
Teori - transformationsforsøg.pdf
Spørgsmål til øvelsen transformation af E. coli.docx
Biodiversitet-i-danske-skove-PDF.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Træning mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Opgavesæt.docx
tastevejledning boksplot i geogebra.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433127436", "T": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433127436", "H": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433127436" }