Holdet 2022 BI/1x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Michael Madsen
Hold 2022 BI/1x (1x BI, 1x BI-øv1, 1x BI-øv2, 2x BI, 3x BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celletyper, membranprocesser og cellevækst
Titel 2 Livets udvikling
Titel 3 Sexologi og hormoner
Titel 4 Kost, sundhed og træning
Titel 5 Genetik - på opdagelse i generne
Titel 6 Økosystemerne og os
Titel 7 Ferskvandsøkologi og AQUA
Titel 8 Hovedet i havet
Titel 9 Immunforsvaret
Titel 10 Nervesystemet
Titel 11 Arbejdsfysiologi
Titel 12 Ølbrygning
Titel 13 Genetik og evolution
Titel 14 Tema: Sygdommen kræft
Titel 15 Genteknologiske metoder
Titel 16 Bioinformatik og fylogenetik
Titel 17 Økologi og økotoksikologi
Titel 18 Mikroorganismer
Titel 19 Matematik i biologi A - skriftlig eksamen
Titel 20 Biodiversitet
Titel 21 Transformation af E.coli
Titel 22 Træning mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celletyper, membranprocesser og cellevækst

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶  anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶  udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
̶  bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

Kernestof:
-cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
-mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer

Delmål
- At eleverne kan redegøre for forskellige elementer i den pro og eukaryote celler herunder cellemembran, cellevæg, kromosom(er), ribosomer, plasmider, mitokondrier, grønkorn, cytoplasma og cellekerne
- At eleverne kan redegøre for forskelle og ligheder på pro- og eukaryote celler
- At eleverne lærer at benytte et mikroskop og kan præparere simple prøver fra mundskrab og vandpest
- At eleverne kan redegøre for forskelle og ligheder ved plante og dyre-celler
- At eleverne overordnet kan redegøre for cellemembranens struktur og dens betydning for transport af stoffer ind og ud af cellen med særligt fokus på osmose
- At eleverne kan redegøre for bakteriers vækstfaser i forhold til bakterievækstkurven
- At kunne redegøre for udvalgte vækstfaktorer og deres betydning for cellers vækst


Læst stof:
Biologi i udvikling: s. 14-21
Biologi til tiden: s. 141-147

Eksperimentelt:
Mikroskopi af menneskecelle og plantecelle
Osmose i kartofler/æg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Livets udvikling

Kernestof:
Eksempler på evolutions mekanismer

Delmål:
- At eleverne får kendskab til principperne bag evolutionsteorien herunder begreberne naturlig selektion og mutation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sexologi og hormoner

Kernestof:
- fysiologi: forplantning og hormonel regulering

Delmål:
- At kunne redegøre for de mandlige og kvindelige kønshormoner og deres funktion
- At kunne redegøre for udviklingen af sædceller og ægceller
- At kunne redegøre for æggets befrugtning og den hormonelle regulering, der sikrer at ægget sætter sig fast i livmoderen
- At kunne redegøre for forskellige typer af prævention og deres virkemåde

Øvelse:
Smittespredning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kost, sundhed og træning

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: Overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration og gæring
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin

Delmål:
- At eleverne kan redegøre for opbygningen af fedt, kulhydrat og protein samt kende til udvalgte mineraler og vitaminer og deres funktion
- At eleverne kan redegøre for hvordan fedt, kulhydrat og protein nedbrydes i fordøjelsessystemet, herunder mekanisk og enzymatisk nedbrydning
- At eleverne kan redegøre for den teoretiske baggrund for udvalgte kostråd fra sundhedsstyrelsen
- At eleverne kender anbefalingerne for næringsstoffernes fordeling i kosten samt hvor mange kalorier en gennemsnitsperson skal indtage
- At eleverne kan beregne energifordelingen i en fødevare og kan komme med eksempler på i hvilke fødevarer der indeholder de forskellige næringsstoffer
- At eleverne stifter bekendtskab med forskellige fysiologiske målinger og kan diskutere anvendelsen af ”sundhedsmålinger”
- At eleverne kan redegøre for ligheder og forskelle mellem type 1 og type 2 diabetes
- - At eleverne kan redegøre for motionens betydning i forhold til livsstilssygdomme som type 2 diabetes og hjerte-karsygdomme
- At eleverne kan diskutere hvorfor kosten har betydning for sundheden herunder inddrages kendskab til udvalgte verdensmål i forhold til sultproblematikker
- At eleverne kan redegøre for blodkredsløbet herunder hvorfor ilt er nødvendig for kroppen med særligt fokus på respiration i mitokondrierne
- At eleverne kan redegøre for hjertets opbygning
- At eleverne kan redegøre for lungernes funktion med særligt fokus på diffusion af ilt og kuldioxid

Eksperimentelt:
Diverse "sundhedsmålinger"
Spytamylaseøvelse
Blodsukkermåling
Forsøg med proteinpulver fra Essentia
Højde og lungerumfang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genetik - på opdagelse i generne

Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation


Delmål:
- At eleverne kan gøre rede for begreberne gener og kromosomer, og at de kan læse almindelige karyotyper og genkende karyotyper med fejl i kromosomtallet
- At eleverne forstår hvordan fejl i kromosomtallet kan opstå
- At eleverne stifter bekendtskab med begrebet mutation
- At eleverne lærer at forstå og bruge de genetiske grundbegreber, samt at kunne opskrive og aflæse krydsningsskemaer. Eleverne skal kende forskellige nedarvningsmønstre, herunder være i stand til at aflæse forskellige stamtavler/træer
- Eksempler på arvelige sygdomme
- At eleverne kan forstå og forklare sammenhængen mellem genotype, fænotype, antigener og antistoffer i forbindelse med blodtyper
- At eleverne kan forstå og forklare princippet bag blodtypebestemmelse
- At eleverne får kendskab til begrebet gentests, herunder DNA-profiler.
- At eleverne forstår, hvad DNA-profiler er og kan bruges til, men også hvilke etiske dilemmaer brugen af DNA-tests mm kan medføre.
- At eleverne forstår de enkelte trin i proteinsyntesen (fra DNA til protein) herunder begreberne transskription og translation fra DNA til protein

Forsøg/eksperimenter:
DNA i jordbær
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økosystemerne og os

Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Øvelser:
1. Fotosyntese og respiration
1. Vandløbsundersøgelse

Delmål:
- At eleverne kan redegøre for processerne respiration og fotosyntese
- At eleverne kan redegøre planternes bruttoproduktion
- At eleverne kan redegøre for begrebet bæredygtighed og økologisk fodaftryk herunder komme med eksempler på og diskutere problemstillinger og løsninger i relation hertil
- At kunne redegøre for kulstofs kredsløb
- At kunne redegøre for kvælstofs kredsløb herunder diskutere miljømæssige problemstillinger ved for stor kvælstofudledning herunder løsninger herpå
- At kunne redegøre for insekternes tilpasning og krav til vandmiljøet herunder kunne redegøre for hvordan man på denne baggrund kan bestemme et vandløbs forureningsgrad
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Immunforsvaret

Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- Virus: Opbygning og formering.
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens.
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer og immunsystem.
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner.
-
Eksperimentelle metoder: ELISA - COVID19 test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Arbejdsfysiologi

Bekendtgørelse:
- Cellebiologi: Eucaryote celletyper og membranprocesser.
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.

Øvelse:
Hæmatokritmåling
Måling af muskelkraft vha. hånddynamometer
Mikroskopiering af muskelceller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 14 Tema: Sygdommen kræft

Kernestof:
- Eksperimentelle metoder: DNA Microarray

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 17 Økologi og økotoksikologi

Kernestof:
- Økologi
- Biokemiske processer
- Eksperimentelle metoder

Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse

Øvelser:
- Stoffers påvirkning af hjerterytmen hos dafnier (alkohol og koffein)
- Fotosynteseforsøg med spinat
- E50 og karse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 21 Transformation af E.coli

Kernestof:
- Cellebiologi
- mikrobiologi
- Genetik og molekylær biologi
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation

Øvelse: Transformation af E.coli
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Træning mundtlig eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer