Holdet 2022 DA/abcd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2024/25
Institution X - Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Kjær Nielsen
Hold 2022 DA/abcd (1abcd DA, 2abcd DA, 3abcd DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er du bange for fremtiden? (Værklæsning)
Titel 2 fakta og fiktionskoder, dokumentarer
Titel 3 DHO
Titel 4 Efter krigene (Værklæsning x2)
Titel 5 Angstens lyrik
Titel 6 Reklamer og kampagner
Titel 7 Kvinder, kønnet og kampen (Værklæsning x2)
Titel 8 Krimiforløb
Titel 9 Danmark og danskhed med fokus på sprog (værk)
Titel 10 Eksamenstræning
Titel 11 Angstens lyrik (værklæsning)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er du bange for fremtiden? (Værklæsning)

I dette forløb vil der blive kigget på, hvordan fremtiden fremstilles mere eller mindre dystopisk i forskellige genrer. Der læses tekster indenfor genrerne taler, artikler, noveller, nyhedsindslag og dokumentarer. I forbindelse med emnet læses også om fake news og eleverne lærer selv konstruere fake news, således at de kan se og genkende genren i det virkelige liv.

Værk:  Kaspar Colling Nielsen: "Mount København" (2015)

”Statministerens nytårstale” (Mette Frederiksen – 2022)


”Gretha Thunberg ved FN” (Gretha Thunberg – 2019)

”Klimaaktivister lider af iltskam” (Rokokoposten – 2019)

”Fremtiden truet af mangel på pauser” (Berlingske Tidende – 2014)

”Rynkekneppesyge” (uddrag) (Peter Adolpsen – 2017)

”Bølge” (Theis Ørntoft – 2014)
Helle Helle "En stol for lidt" (1993)
Jesper Wung Sung "Catwalk" (2011)

”Fremtiden ifølge Ingemann” (TV2 – 2018)


Nyhedshoax: "Eye Candy" (tv2 lorry)
"Sydney Lee" (Go morgen Danmark)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 fakta og fiktionskoder, dokumentarer

I dette forløb kigger vi som en optakt til DHO-forløbet på fakta- og fiktionskoder.
Teoretisk grundlag
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk"

Dokumentar:
Armadillo Instruktør: Janus Metz Pedersen 2010
Min krig dr.dk 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Efter krigene (Værklæsning x2)

Et primært litterært forløb, der har særligt fokus på den litteratur, der er skrevet med tilknytning til  1. og 2. verdenskrig. Der er fokus på strømninger og de ismer, der lægger sig til perioderne.

Teoretisk tilgang fra Håndbog til dansk og Litteraturhistorien på langs og på tværs

”De Blaa Undulater” (H.C. Branner – 1936 -Værk)

"FORAARET KOMMER TIL CAFEEN” (Rudolf Broby-Johansen – 1922)

”Det Blomstrende Slagsmaal” (Tom Kristensen – 1920)

”Ångest” (Pär Lagerkvist – 1916)

”Triumf af finnas till” (Edith Södergran – 1916)

”Asfaltens Sange” (Emil Bønnelycke – 1918)

”Reklameskibet” (Otto Gelsted – 1923)

”det underste land” (Gustaf Munch-Petersen – 1933)

”Roden” (Martin A. Hansen – 1955)

”Forsøg med vrede” (Peter Seeberg – 1980)

”Peter Plys” (Klaus Rifbjerg – 1964)

”STRIDSMÆND” (Rudolf Broby-Johansen – 1922)

”Fribytter” (Tom Kristensen - 1920)

”Paradisæblerne” (Martin A. Hansen – 1953)

”Ringen” (Karen Blixen – 1958)

"Det ubeskrevne blad" (Karen blixen (1957)

”En kvindes frygt” (Tove Ditlevsen – 1939)

Kanonforfattere i spil: Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg, Johannes V. Jensen

Dokumentar: Øgendal og de store forfattere dr.dk (2018) Johannes V. Jensen og Karen Blixen

Deruover har eleverne skrevet opgave ud fra selvlæst og selvvalgt roman (formålet her er primært at fremme læselyst). (selvvalgt værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Angstens lyrik

Dette forløb handler om forståelse af angst som følelse og iboende identitetsproblem samt hvordan vores forståelse af emnet har ændret sig igennem tiderne - helt fra H.C. Andersen over Rifbjerg

I forløbet kigges især på digtanalyse men også noveller og artikler gennemgås for at finde ud af, hvad angst er og hvordan det bliver behandlet sprogligt og litterært.


Digte:
Tom Kristensen: Angst (1930)
Kasper Spez: Angst (2014) - inspireret af Tom Kristensen
Ångest Pär Lagerkvist (1916)
Jeg har en angst som aldrig før H.C. Andersen (1864)
Klaus Rifbjerg: "Angst" (2015)


Artikler: Skal vi have en diagnose for at få hjælp (politikken 2015)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Reklamer og kampagner

Et forløb om reklamer og kampagner.


Formålet med forløbet er at undersøge, hvorfor og hvordan reklamer og kampagner virker?

Vi skal beskæftige os med:
* diskursanalyse
* kommunikationsanalyse
* analyse af billeder
* reklamer og reklamefilm
* kampagner

Eleverne skal analysere en selvvalgt reklame og fremlægge den mundtligt.
Eleverne skal skrive en debatterende artikel.


Materiale:
Primær litteratur:
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, 4.udgave, Systime 2015-2017
Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen, Del din viden, 1.udgave, Dansklærerforeningens Forlag, 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kvinder, kønnet og kampen (Værklæsning x2)

I dette forløb skal vi kigge på, hvordan kvindernes kamp for ligestilling har ændret sig igennem tiderne. Vi vil starte, litteraturhistorisk, med at kigge på Oplysningstiden og bevæge os op gennem tiden til tiden lige efter Anden Verdenskrig. Artiklen vil dog være af mere moderne karakter.


Kanonforfattere i spil: Ludvig Holberg, N.F.S. Grundtvig, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Karenn Blixen og Martin Andersen Nexø

Ludvig Holberg "Julestue" (1724)
N.F.S. Grundtvig "Huset som Gud har bygt" (1846)
Martin Andersen Nexø. "Sevilla" (1903)
Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Karen Blixen "Ringen" (1950)
Amalie Skram: "Karens Jul" (1885)
Johannes V. Jensen: "Cecil" (1898)

Henrik Ibsen "Et dukkehjem" (1879- værk)
En kongelig affære (2012) instrueret af nikolaj Arcel (værk)

Størst - dokumentar om Karen Blixen (tv2 2024)



Artikel: Berlingske, 7 marts 2017 "Først om 37 år har kvinder og mænd lige mange chefjobs"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Krimiforløb

Et forløb, der har fokus på krimien som genre. I forløbet kigges på, hvordan krimien som tv-serie skaber spænding, og der diskuteres, hvad det er, der gør krimien spændende og dragende. Forløbet sluttes af med et projekt, hvor eleverne skal anvende al deres teori på at skabe en tv-serie.

Som værk ses krimi-serien "Den som dræber - Fanget af mørket" - sæson 2

Som teori bruges:

"tv-serierDK" (Henrik Poulsen, Lindhardt og Ringhof)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Danmark og danskhed med fokus på sprog (værk)

Folkevise: Elverhøj
Schack Staffeldt: ”Indvielsen" (1804)
B.S. Ingemann "Fred Hviler over land og by" (1823)
Malerier: Vanderen over Tågehavet. (1817)
Sten Stensen Blicher: "Sig nærmer tiden (1838)
N.F.S Grundtvig. "Den signede dag med fryd vi ser" (1926)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1823)
Kong Christian stod ved højen mast
Michael Strunge: "Der er et yndigt land"
"Hvad vil det sige at være dansk"
"Jeg er dødtræt af at diskutere danskhed og Danmark" (Politikken - 2019)
Benny Andersen: Mit liv som indvandrer
Kanonforfattere: H.C. Andersen, Sten Stensen Blicher, NFS Grundtvig, Adam Oehlenschläger
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (1943 fra Kvindesind)
Yahya Hassan: Barndom og Knæl for Monsunen (2013)
Rasmus Seebach "Øde Ø" (2013)
Nik og Jay: Dråber af lys (2019)
Xander: "Det burde ik være sådan her" (2011)
Kong Frederiks nytårstale (2024)
Holger Drachmann: "Ude og hjemme" (1872)
Dokumentar:
"DK på prærien" (værk)


Litterære perspektiver

Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1800-talletherunder til de seneste fem år
– tekster fra Oplysningstiden, Romantik, Romantisme og Det moderne gennembrud

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamenstræning

Et repetetionsforløb

Uddrag af bogen Litterære undersøgelser, Systime

Tekster:
Pia Juul: En flinker fyr (2009)

Thomas Korsgård "Lasagne (2019)

Naja Marie Aidt "Er verden lille (1993)

Brinkman "Hvorfor læser vi egentlig litteratur (2017)

Stine Pilgaard: Kort uddrag af "Meter i sekundet" (2020)

Kristian Bang Foss : Kort uddrag af "Frank vender hjem" (2019)

Lone Hørslev "Egernet" (2017)

Juliane Preisler: "Et væld af lys glider over os" (1996)

Rasmus Nikolajsen: "Hvad skal vi med al den skønhed" (2018 - uddrag)

Jan Sonnergård: Sex (1997)

H.C. Andersen "Nattergalen" (1843)

Herman Bang "Foran alteret" (1880)

Martin A. Hansen "Høstgildet" (1947)

Kortfilm "naboerne" (instrueret af Ole Bornedal)

"Aldrig har gymnasieelever været så umotiverede" (Berlingske 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Angstens lyrik (værklæsning)

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer