Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Luna Bech Eilrich Rasmussen, Ninette Lundquist Christensen, Signe Bøggild Mommsen
|
Hold
|
3g FR2 (1g FR6a, 2g FR6a, 3g FR2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Au marché
Materiale: Vibeke Gade: ”Franskbogen” og ”Franskbogen øvehæfte”, 6. udgave, Systime. Udvalgte kapitler og øvelser. Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal.
Grammatik: possessive pronominer, adjektivernes bøjning, nægtelserne ne…pas og ni…ni, repetition af verberne avoir og être
Mundtlighed: Mængdetal, præsentationer af frankofone sangere, at handle på markeder (frugt & grønt, loppemarkeder)
Skriftlig opgave: Le marché aux puces
• Træning af mængdetallene mundtligt
• Mange mundtlige øvelser/rollespil
• Grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs og prøv at oversætte kapitel 7 "Paris" i Franskbogen s. 35-37.
-
Læs og prøv at oversætte kapitel 7 "Paris" i Franskbogen s. 35-37. Notér de steder i teksten, hvor I finder adjektivet "stor" i forskellige former (grand, grande, grands, grandes).
-
Øv mængdetallene fra 0 -100. I finder tallene i øvebogen s. 136. Jeg har lagt links til videoer med oplæsning og sang ind på teams under "Holdnotesbog".
-
Læs teksten "Le marché aux puces" og øv jer i at læse den højt og oversætte den. Find adjektiverne i teksten og overvej, hvordan de er bøjet. Le marché aux puces.pdf
-
Forbered svar på spørgsmålene til teksten "Le marché aux puces". De står på side 26.
-
Notér ud for hvert adjektiv på det udleverede ark med adjektiver, om det stilles foran eller bagved det sustantiv, det knytter sig til. "Grand" er et eksempel på et adjektiv, der stilles foran substantiver, det knytter sig til (f.eks. "un grand jardi
-
Forbered dig på at fortælle om en fransktalende person, som du selv vælger. Brug mindst syv adjektiver og fem tal i din fortælling. I fremlægger i mindre grupper.
-
I skal øve farverne på fransk. Brug papiret, som I fik tirsdag.
-
Oversæt teksten på vedhæftede ark, som I også fik udleveret. Marché aux puces m. gloser.pdf
Supplerende stof:
-
Vi bruger modulet til at jeg tager en snak med jer hver især om jeres karakterer. Derudover øver vi mængdetallene 1-20. Se øvebogen s. 136. I kan også høre dem her: French Numbers 1-20 Rap (Les chiffres et les nombres 1-20) – Learn French! - YouTube
-
Øv tallene 1-20 igen :-) Og scan QR-koden på papiret fra i dag, så I kan høre tallene i exercice 7 blive læst op.
-
Øv mængdetallene 1-20 igen :-) Og scan QR-koden på vedhæftede dokument, så I kan høre tallene i exercice 7 blive læst op. Øvelse med tal.pdf
-
Øv mængdetallene 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100. I finder tallene i øvebogen s. 136. Jeg har lagt links til videoer med oplæsning og sang ind på teams under "Holdnotesbog".
-
Vi laver vores eget "marché aux puces", så medbring 10 ting eller billeder af ting, som du gerne vil "sælge". Lav en prisseddel til hver ting, hvor du noterer på fransk, hvad det er, kønnet, og hvad tingen koster i euro. Eksempel: lampe (f.), 5 euros
-
Husk at øve mængdetallene. Jeg fik et godt link fra Lucas, som I evt. kan bruge. Se her: Hvad hedder de franske tal 1 – 100? (lexisrex.com)
-
Vi gennemgår de sidste øvelser på vedhæftede papirer, som I arbejdede på sidste gang. øvelse.adjektiver.pdf
-
Genlæs teksten "Le marché aux puces" og øv jer på farverne. Le marché aux puces.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La famille Bélier
Titel: La famille Bélier
Materiale: Filmen ”La famille Bélier”. Udvalgte øvelser på Franskportalen.
Grammatik: Adjektivernes bøjning, nægtelsen ne…pas, introduktion til genitiv.
Mundtlighed: Præsentationer af personer fra filmen. Præsentationer af frankofone sangere. Diskussion af kulturforskelle mellem Frankrig og Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Le marché aux puces
|
22-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ma maison
Materiale: Vibeke Gade: ”Franskbogen” og ”Franskbogen øvehæfte”, 6. udgave, Systime. Udvalgte kapitler og øvelser. Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal. Udvalgte øvelser på Franskportalen og Minlæring.
Grammatik: Genitiv, adjektivers bøjning, repetition af être og avoir, nægtelser, ordenstal, præpositionen de.
Skriftlig opgave: La maison de mes rêves
Mundtlighed: Præsentationer af frankofone sangere, beskrivelse af huse/haver/hjem, præsentationer af drømmehuse, farver
• Mundtlige øvelser/rollespil
• Teater
• Præsentationer
• Skriftlige og mundtlige grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Descriptions de personnes et œuvres d’art
Materiale: Vibeke Gade: ”Franskbogen” og ”Franskbogen øvehæfte”, 6. udgave, Systime. Udvalgte kapitler og øvelser. Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal. Udvalgte øvelser på Franskportalen og Minlæring.
Grammatik: Repetition af possessive pronominer. Verbernes 1. og 2. bøjning.
Skriftlig opgave: La Fontaine Stravinski
Mundtlighed: Præsentationer af frankofone sangere, beskrivelse af tøj og personers udseende, beskrivelse af kunstværker
• Mundtlige øvelser
• Præsentationer
• Skriftlige og mundtlige grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La Fontaine Stravinski
|
02-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mes loisirs
Materiale: Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal. Udvalgte øvelser på Minlæring.
Grammatik: Verbernes 1. og 2. bøjning. Præsens af faire.
Skriftlig opgave: Test
Mundtlighed: Præsentationer af frankofone sangere. Beskrivelse af personers udseende. Tale om fritidsaktiviteter. Ugedage.
• Mundtlige øvelser
• Mimelege
• Mundtlige resuméer
• Skriftlige og mundtlige grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Quatre amis med repetition
I dette forløb samler vi op på diverse grundprincipper, grammatik og ordforråd fra 1.g. Vi ser og læser udvalgte episoder af serien og arbejder med disse episoders emner i undervisningen.
Der vil være fokus på ordforråd og samtale.
Kernestof:
"Quatre Amis", Mette Bering, Mimi Sørensen. Gyldendal. 2010.
"Quatre Amis",TV-serie.
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedbeskrivelse og Quatre Amis
|
07-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Des monuments connus
I dette forløb læses værket "Qui êtes-vous, monsieur Eiffel?".
Det primære formål med dette forløb er at træne læsestrategier, hvorfor et værk er valgt.
Udover læsestrategier øves der også udtale gennem højtlæsning.
Gennem læsningen af værket tilegner eleverne sig viden om Gustave Eiffel og flere af hans værker. Efter endt læsning arbejdes der med andre kendte værker og bygninger i Frankrig. Eleverne har alle valgt en kendt bygning til præsentation.
Anvendte arbejdsformer: vekslende ekstensiv og intensiv læsning, læsning med løbende forståelsesspørgsmål, vekslende selvstændig og fælles læsning.
Grammatik: Le présent, introduktion til passé composé og l'imparfait
Læst:
Adriana Kriter: Qui êtes-vous monsieur Eiffel? (2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Des monuments connus
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid - Gennem øvelse af udtale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Les contes de fées
I dette forløb er der fokus på eventyrgenren og dennes ordforråd.
Gennem forskellige arbejdsformer tilegner eleverne sig viden om analyse af eventyr på fransk, mens deres ordforråd udvides med temagloser og fagspecifikke begreber så som 'le personnage principal', 'l'opposant', og 'l'adjuvant'.
Arbejdsformer: gruppearbejde med kommunikative øvelser og analyse af eventyr, højtlæsning og selvstændig læsning.
Grammatik: le présent, l'imparfait, passé composé, personlige pronominer, adjektiver.
Læste tekster:
Pierre Gripari: La paire de chaussure
Marie-Célie Agnant: L'oranger magique (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 2: La permaculture
|
30-01-2024
|
Les contes de fées
|
22-02-2024
|
Présentation
|
23-02-2024
|
Delprøve 1 la paire de chaussures
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber inden for analyse af eventyr
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
La jeunesse
I dette forløb har eleverne tilegnet sig viden om ungeliv i hhv. Frankrig og Danmark. De har forholdt sig til de kulturelle aspekter af ungdomsliv i de to lande, samt opnået kompetencer til perspektivering og sammenligning af ungeliv. Desuden har eleverne trænet mundtlig sprogfærdighed igennem videopræsentationer af dem selv og deres hverdag, samt øvelser på klassen.
Desuden har vi i løbet af modulet haft fokus på grammatik. Herunder verbaltiderne 'futur proche', 'imparfait' og 'passé composé', negationer, ejefald og pronominer.
Kernestof:
Au lycée (franskportalen)
Videopræsentationer - 'Je m'appelle 3' www.chataigne.dk
Gymnasielev Frankrig-Danmark - Dyrk sproget NCFF
'Dans la chambre des jeunes francais qui vivent toujours chez leurs parents' Félix Macherez.
Sangen 'Jeune' 2015 Louanne
Kortfilmen 'Quais de Seine' med tilhørende manuskript og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Le foot
Vi arbejder med temaet le foot. Hvad betyder fodbold for et lands nationalfølelse? Det franske fodboldlandshold tjener traditionelt som model for nationen, social integration og arbejdsmoral. Klassen læser bl.a. artikler om det franske landshold som model for fransk identitet og de tilknyttede paradokser som sportswashing. Der læses også om kvindefodbold.
Kernestof:
Geneviève Brisac: Monelle et les footballeurs, Neuf de l´école des Loisirs, 2000.
Made in Senegal, documentaire sur Sadio Mané, 2020
Le footbal - tekst på franskportalen
Le foot identité nationale - bearbejdet artikel fra le monde
Le Parisien, 19.12.2019, interview avec Nadia Nadim
La CAN, janvier 2012, institut francais
Supplerende materiale:
Tous les garcons et les filles de mon âge. Chanson. Pomme.
J'ai cherché. Chanson. Amir Haddad.
-https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2020-08-24
CL-finale og tysk-fransk europapolitik
-https://www.information.dk/udland/leder/2018/07/bare-fordi-mbappe-pogba-vandt-vmbetyder-integrationen-fungerer-frankrig-maaske-tvaertimod
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 laves på klassen
|
10-09-2024
|
Skriftlig opgave le foot
|
18-09-2024
|
Evaluering 'Le foot'
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
La deuxième guerre mondiale
I dette forløb arbejder vi med 2. verdenskrig i Frankrig med særligt fokus på jødeforfølgelsen.
Kernetekster:
Début de la guerre - franskportal
Les juifs - franskportal
La résistance - franskportal
Paris - franskportal
Fin de la guerre - franskortal
'Au revoir les enfants'. Louis Malle. 1988.
Supplerende:
Historisk baggrund - Chataigne.dk
'Chanter pour la vie' s.204-207 'Obessions'
Opsamling med læreroplæg om Vichystyret og Pétain
På franskportal arbejder vi med den historiske baggrund og vi ser interview 'Je m'appelle
Arlette'.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Tekstlæsning
Mundtlighed
skriftlighed
Omfang: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les SDF
I dette forløb vil vi opnå viden om hjemløshed i Frankrig, den gruppe af mennesker, som i Frankrig omtales Les SDF 'Les personnes sans domicile fixe'. Vi vil i forløbet have fokus på de grupperinger, som falder udenfor det franske samfunds normer, og som kan have svært ved at finde deres plads.
Kernestof:
Uddrag af romanen 'No et moi' af Delphine de Vigan kap. 1,2,3,5. Kort filmuddrag af 'No et moi'.
Tekster fra franskportal.dk
Les SDF
Les centres d'hébergement d'urgence
Les restos du cæur
Supplerende materiale:
Sangen 'Les restos du cæur' 2001 s. 50,51,52. Mette Bering og Mimi Sørensen 'Les SDF', Systime 2011
'Les préjugés' Samtale om fordomme om hjemløse
Desuden research på:
www.restosducoeur.org
Omfang: 37 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Le climat
Dette forløb har fokus på de tiltag der tages på globalt og nationalt plan (Frankrig og Danmark), samt hvad man som individ kan gøre i forbindelse med klimaforandringerne.
Det er tanken, at elevernes grundsprog om tøj, vaner, liv og familie skal danne grundlag for samtalerne i dette forløb, mens de læste tekster skal søge at udvide deres ordforråd med temagloser og fagspecifikke ord i relation til temaet. Primært læses der tekster fra bogen "Zéro déchet", Maria Hassing, Systime, 2023. Dertil suppleres med internetsøgninger og sange.
Arbejdsformerne er gruppearbejde med kommunikative øvelser, læsning (herunder træning af læsestrategier), skriveøvelser og mundtlig besvarelse af eksamenslignende opgaver til de læste tekster.
Grammatikken bruges understøttende til temaet, så der vil her være fokus på at styrke elevernes brug af de demonstrative og possessive pronominer samt le présent et le futur.
Kernestof:
"Zéro déchet", Maria Hassing, Systime, 2023.
- "Introduction, kapitel 1
- "La surconsommation et les achats en vrac" kapitel 2.1
- "La ville verte" kapitel 2.2
- "Les Vêtements" kapitel 4.1
- "C'est quoi être végan?" artikel kapitel 4.2
- "Corine Lesnes : Béa Johnson : le zéro déchet, radical chic (2017), uddrag, kapitel 3.1
Supplerende:
"Zéro déchet", Maria Hassing, Systime, 2023.
- "Dans la cuisine" kapitel 4.2
- Hèlene SF : Comptine au sujet du réchauffement climatique (2019), kapitel 2.4
- Hèlene SF : Urgence climatique (2019), kapitel 2.4
- Lærerens klimadigte
- Videoer om og af Bea Johnson
- Internet research om franske og danske miljøtiltag.
Omfang: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3g FR2 skr. prøve
|
11-03-2025
|
Un blog zéro déchet
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433127483",
"T": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433127483",
"H": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433127483"
}