Holdet 3g FR2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Luna Bech Eilrich Rasmussen, Ninette Lundquist Christensen, Signe Bøggild Mommsen
Hold 3g FR2 (1g FR6a, 2g FR6a, 3g FR2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Au marché
Titel 2 La famille Bélier
Titel 3 Ma maison
Titel 4 Descriptions de personnes et œuvres d’art
Titel 5 Mes loisirs
Titel 6 Quatre amis med repetition
Titel 7 Des monuments connus
Titel 8 Les contes de fées
Titel 9 La jeunesse
Titel 10 Le foot
Titel 11 La deuxième guerre mondiale
Titel 12 Les SDF
Titel 13 Le climat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Au marché

Materiale: Vibeke Gade: ”Franskbogen” og ”Franskbogen øvehæfte”, 6. udgave, Systime. Udvalgte kapitler og øvelser. Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal.
Grammatik: possessive pronominer, adjektivernes bøjning, nægtelserne ne…pas og ni…ni, repetition af verberne avoir og être

Mundtlighed: Mængdetal, præsentationer af frankofone sangere, at handle på markeder (frugt & grønt, loppemarkeder)
Skriftlig opgave: Le marché aux puces
• Træning af mængdetallene mundtligt
• Mange mundtlige øvelser/rollespil
• Grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La famille Bélier

Titel: La famille Bélier
Materiale: Filmen ”La famille Bélier”. Udvalgte øvelser på Franskportalen.
Grammatik: Adjektivernes bøjning, nægtelsen ne…pas, introduktion til genitiv.
Mundtlighed: Præsentationer af personer fra filmen. Præsentationer af frankofone sangere. Diskussion af kulturforskelle mellem Frankrig og Danmark.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Le marché aux puces 22-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ma maison

Materiale: Vibeke Gade: ”Franskbogen” og ”Franskbogen øvehæfte”, 6. udgave, Systime. Udvalgte kapitler og øvelser. Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal. Udvalgte øvelser på Franskportalen og Minlæring.

Grammatik: Genitiv, adjektivers bøjning, repetition af être og avoir, nægtelser, ordenstal, præpositionen de.
Skriftlig opgave: La maison de mes rêves
Mundtlighed: Præsentationer af frankofone sangere, beskrivelse af huse/haver/hjem, præsentationer af drømmehuse, farver
• Mundtlige øvelser/rollespil
• Teater
• Præsentationer
• Skriftlige og mundtlige grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Descriptions de personnes et œuvres d’art

Materiale: Vibeke Gade: ”Franskbogen” og ”Franskbogen øvehæfte”, 6. udgave, Systime. Udvalgte kapitler og øvelser. Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal. Udvalgte øvelser på Franskportalen og Minlæring.

Grammatik: Repetition af possessive pronominer. Verbernes 1. og 2. bøjning.
Skriftlig opgave: La Fontaine Stravinski
Mundtlighed: Præsentationer af frankofone sangere, beskrivelse af tøj og personers udseende, beskrivelse af kunstværker
• Mundtlige øvelser
• Præsentationer
• Skriftlige og mundtlige grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La Fontaine Stravinski 02-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mes loisirs

Materiale: Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: ”Carte Blanche”, Grundbog og øvehæfte, Kaleidoscope 2002. Udvalgte kapitler og øvelser. Birthe Dahlgreen: ”Voilà. Den nødvendige grammatik.” Grundbog og øvehæfte, Gyldendal. Udvalgte øvelser på Minlæring.

Grammatik: Verbernes 1. og 2. bøjning. Præsens af faire.
Skriftlig opgave: Test
Mundtlighed: Præsentationer af frankofone sangere. Beskrivelse af personers udseende. Tale om fritidsaktiviteter. Ugedage.
• Mundtlige øvelser
• Mimelege
• Mundtlige resuméer
• Skriftlige og mundtlige grammatiske øvelser
• Træning af oplæsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Quatre amis med repetition

I dette forløb samler vi op på diverse grundprincipper, grammatik og ordforråd fra 1.g. Vi ser og læser udvalgte episoder af serien og arbejder med disse episoders emner i undervisningen.
Der vil være fokus på ordforråd og samtale.

Kernestof:
"Quatre Amis", Mette Bering, Mimi Sørensen. Gyldendal. 2010.
"Quatre Amis",TV-serie.


Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedbeskrivelse og Quatre Amis 07-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Des monuments connus

I dette forløb læses værket "Qui êtes-vous, monsieur Eiffel?".
Det primære formål med dette forløb er at træne læsestrategier, hvorfor et værk er valgt.
Udover læsestrategier øves der også udtale gennem højtlæsning.

Gennem læsningen af værket tilegner eleverne sig viden om Gustave Eiffel og flere af hans værker. Efter endt læsning arbejdes der med andre kendte værker og bygninger i Frankrig. Eleverne har alle valgt en kendt bygning til præsentation.

Anvendte arbejdsformer: vekslende ekstensiv og intensiv læsning, læsning med løbende forståelsesspørgsmål, vekslende selvstændig og fælles læsning.

Grammatik: Le présent, introduktion til passé composé og l'imparfait

Læst:
Adriana Kriter: Qui êtes-vous monsieur Eiffel? (2020)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Des monuments connus 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid - Gennem øvelse af udtale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 8 Les contes de fées

I dette forløb er der fokus på eventyrgenren og dennes ordforråd.
Gennem forskellige arbejdsformer tilegner eleverne sig viden om analyse af eventyr på fransk, mens deres ordforråd udvides med temagloser og fagspecifikke begreber så som 'le personnage principal', 'l'opposant', og 'l'adjuvant'.

Arbejdsformer: gruppearbejde med kommunikative øvelser og analyse af eventyr, højtlæsning og selvstændig læsning.

Grammatik: le présent, l'imparfait, passé composé, personlige pronominer, adjektiver.

Læste tekster:
Pierre Gripari: La paire de chaussure
Marie-Célie Agnant: L'oranger magique (2003)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2: La permaculture 30-01-2024
Les contes de fées 22-02-2024
Présentation 23-02-2024
Delprøve 1 la paire de chaussures 26-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Begreber inden for analyse af eventyr
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 La jeunesse

I dette forløb har eleverne tilegnet sig viden om ungeliv i hhv. Frankrig og Danmark. De har forholdt sig til de kulturelle aspekter af ungdomsliv i de to lande, samt opnået kompetencer til perspektivering og sammenligning af ungeliv. Desuden har eleverne trænet mundtlig sprogfærdighed igennem videopræsentationer af dem selv og deres hverdag, samt øvelser på klassen.
Desuden har vi i løbet af modulet haft fokus på grammatik. Herunder verbaltiderne 'futur proche', 'imparfait' og 'passé composé', negationer, ejefald og pronominer.

Kernestof:

Au lycée (franskportalen)
Videopræsentationer - 'Je m'appelle 3' www.chataigne.dk
Gymnasielev Frankrig-Danmark - Dyrk sproget NCFF
'Dans la chambre des jeunes francais qui vivent toujours chez leurs parents' Félix Macherez.
Sangen 'Jeune' 2015 Louanne
Kortfilmen 'Quais de Seine' med tilhørende manuskript og opgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Le foot

Vi arbejder med temaet le foot. Hvad betyder fodbold for et lands nationalfølelse? Det franske fodboldlandshold tjener traditionelt som model for nationen, social integration og arbejdsmoral. Klassen læser bl.a. artikler om det franske landshold som model for fransk identitet og de tilknyttede paradokser som sportswashing. Der læses også om kvindefodbold.

Kernestof:
Geneviève Brisac: Monelle et les footballeurs, Neuf de l´école des Loisirs, 2000.

Made in Senegal, documentaire sur Sadio Mané, 2020

Le footbal - tekst på franskportalen

Le foot identité nationale - bearbejdet artikel fra le monde

Le Parisien, 19.12.2019, interview avec Nadia Nadim

La CAN, janvier 2012, institut francais


Supplerende materiale:

Tous les garcons et les filles de mon âge. Chanson. Pomme.

J'ai cherché. Chanson. Amir Haddad.

-https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2020-08-24
CL-finale og tysk-fransk europapolitik

-https://www.information.dk/udland/leder/2018/07/bare-fordi-mbappe-pogba-vandt-vmbetyder-integrationen-fungerer-frankrig-maaske-tvaertimod


Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 laves på klassen 10-09-2024
Skriftlig opgave le foot 18-09-2024
Evaluering 'Le foot' 07-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 La deuxième guerre mondiale

I dette forløb arbejder vi med 2. verdenskrig i Frankrig med særligt fokus på jødeforfølgelsen.


Kernetekster:
Début de la guerre - franskportal
Les juifs - franskportal
La résistance - franskportal
Paris - franskportal
Fin de la guerre - franskortal
'Au revoir les enfants'. Louis Malle. 1988.

Supplerende:
Historisk baggrund - Chataigne.dk
'Chanter pour la vie' s.204-207 'Obessions'
Opsamling med læreroplæg om Vichystyret og Pétain
På franskportal arbejder vi med den historiske baggrund og vi ser interview 'Je m'appelle
Arlette'.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Tekstlæsning
Mundtlighed
skriftlighed


Omfang: 50
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Les SDF

I dette forløb vil vi opnå viden om hjemløshed i Frankrig, den gruppe af mennesker, som i Frankrig omtales Les SDF 'Les personnes sans domicile fixe'. Vi vil i forløbet have fokus på de grupperinger, som falder udenfor det franske samfunds normer, og som kan have svært ved at finde deres plads.

Kernestof:
Uddrag af romanen 'No et moi' af Delphine de Vigan kap. 1,2,3,5. Kort filmuddrag af 'No et moi'.
Tekster fra franskportal.dk
Les SDF
Les centres d'hébergement d'urgence
Les restos du cæur

Supplerende materiale:
Sangen 'Les restos du cæur' 2001 s. 50,51,52. Mette Bering og Mimi Sørensen 'Les SDF', Systime 2011
'Les préjugés' Samtale om fordomme om hjemløse
Desuden research på:
www.restosducoeur.org


Omfang: 37 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Le climat

Dette forløb har fokus på de tiltag der tages på globalt og nationalt plan (Frankrig og Danmark), samt hvad man som individ kan gøre i forbindelse med klimaforandringerne.

Det er tanken, at elevernes grundsprog om tøj, vaner, liv og familie skal danne grundlag for samtalerne i dette forløb, mens de læste tekster skal søge at udvide deres ordforråd med temagloser og fagspecifikke ord i relation til temaet. Primært læses der tekster fra bogen "Zéro déchet", Maria Hassing, Systime, 2023. Dertil suppleres med internetsøgninger og sange.

Arbejdsformerne er gruppearbejde med kommunikative øvelser, læsning (herunder træning af læsestrategier), skriveøvelser og mundtlig besvarelse af eksamenslignende opgaver til de læste tekster.

Grammatikken bruges understøttende til temaet, så der vil her være fokus på at styrke elevernes brug af de demonstrative og possessive pronominer samt le présent et le futur.

Kernestof:

"Zéro déchet", Maria Hassing, Systime, 2023.
- "Introduction, kapitel 1
- "La surconsommation et les achats en vrac" kapitel 2.1
- "La ville verte" kapitel 2.2
- "Les Vêtements" kapitel 4.1
- "C'est quoi être végan?" artikel kapitel 4.2
- "Corine Lesnes : Béa Johnson : le zéro déchet, radical chic (2017), uddrag, kapitel 3.1


Supplerende:
"Zéro déchet", Maria Hassing, Systime, 2023.
- "Dans la cuisine" kapitel 4.2
- Hèlene SF : Comptine au sujet du réchauffement climatique (2019), kapitel 2.4
- Hèlene SF : Urgence climatique (2019), kapitel 2.4
- Lærerens klimadigte
- Videoer om og af Bea Johnson
- Internet research om franske og danske miljøtiltag.


Omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3g FR2 skr. prøve 11-03-2025
Un blog zéro déchet 18-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer