Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ane Thaarup Isaksen, Luna Bech Eilrich Rasmussen, Sylvester Dvinge Ditlevsen
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 UK vs US
Titel 2 Fantasy (EKSAMEN)
Titel 3 Crime
Titel 4 Minimalism - from Hemingway to Carver (EKSAMEN)
Titel 5 Female Aspects of India (EKSAMEN)
Titel 6 War (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 UK vs US

Et introducerende forløb om forskelle og ligheder i britisk og amerikansk sprog, kultur og samfund.
Fokus på sproglige forskelle, historiske kontekster samt regeringstyper.
Eksempler herpå:

Sproglige forskelle:
Prononciation, spelling, vocabulary


Historiske kontekster:
The American Revolution, The Declaration of Independence, The BIll of Rigths.


Regeringstyper:
The three branches of US government, The British Monarchy, the British political system

Læste tekster:
The Top 5 sports in the UK (blog post)
Top 5 American sports (blog post)
How does the British political system work? (youtube.com)
Britain’s political system (youtube.com)
Parliament structure explained (youtube.com)
Robbie Williams og Brad Paisley, Collision of worlds (sang) 2011
Letter to America (satirisk brev) 2018
Checks and balances: the three branches of US Government
Baker, Ken, 4 reasons why Britain conquered the World. 2010.  

Grammatik:
Kongruens
Linkers


Omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Letter to America 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Fantasy (EKSAMEN)

Dette forløb beskæftiger sig med fantasy som litterær genre (herunder også filmens verden). Der er derfor fokus på genrebestemte termer som the hero/protagonist og quest narrative. Der suppleres med fiktionsanalyse (characters, setting, themes, message mm). Dertil læses der i dette forløb værket "Narnia: The lion, tje witch and the wardrobe" af C.S. Lewis.  

Det er altså formålet at eleverne bliver bekendte med fantasygenren og kan genkende dennes træk, såvel som det er at styrke deres almene analytiske kompetencer.

Læste tekster:
Chris Colombus, Harry Potter and the Philosopher's Stone, (film) (2001)
McKinley Vanlentine, The Code for Everything, (short story) (2021)
Ethan Gilsdorf, Suburban Warrior Syndrome (article) (2004)
Andrew Adamson, Narnia: The Lion, the witch and the wardrobe, (film (2005)
C.S. Lewis, Narnia: The Lion the Witch and the Wardrobe (roman) (original1950) (Læst version, 2005, HarperEntertainment)

Grammatik:
Genitiv


Omfang: 95 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crime

I forløbet er eleverne blevet introduceret til non-fiction tekster og trænet at analysere disse ud fra korrekte faglige begreber og metoder. Eleverne har arbejdet med det udvidede tekstbegreb og arbejdet med mange forskellige typer af tekster.

Der har været fokus på at træne fluency og mundtlighed. De er ligeledes blevet trænet i essay'et og har øvet non-fiction essay, hvor der var fokus på formativ evaluering i feedback.

Artikler og fiction er blevet understøttet af ted-talk og youtube, samt serie og podcast, for at introducere eleverne til flest mulige tekster, og få dem til at reflektere over forskelle og ligheder, og tænke kritisk.

Emnet har taget udgangspunkt i amerikanske samfundsforhold, og haft fokus på etik og morale bag true-crime genren.

Grammatik: Substantiver, Do-omskrivning på minlæring.dk og i de tekster vi har arbejdet med, som funktionel grammatik.

Omfang: 16 moduler. ca. 55 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay - non-fiction 05-05-2024
1x En skr. prøve 06-06-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 Minimalism - from Hemingway to Carver (EKSAMEN)

Minimalism - from Hemingway to Carver

Forløbet omhandler minimalisme, dette gennem arbejdet med tekster af Hemingway og Carver. Forløbet påbegyndes med en teoretisk tekst om de kendetegn, som er at finde i minimalistiske tekster, hvorefter der arbejdes med tekster af Hemingway. Sidste halvdel af forløbet består af arbejde med tekster af Carver. I forløbet indgår desuden et selvstændigt gruppearbejde samt en præsentation heraf.

Gennem forløbet trænes elevernes analytiske evner - dette med henblik på eksamen. Andre fokuspunkter er minimalismens kendetegn, litterære begreber samt træning i perspektivering til andre tekster.

Læste tekster:
1) Jeremy Robert Bailey: ´Mining for Meaning: A Study of Minimalism´, teoretisk baggrundsmateriale, afsnit 2: 2010
2) Ernest Hemingway: ´Cat in the Rain´, novelle: 1925
3) Ernest Hemingway: ´A Day´s Wait´, novelle: 1933
4) Ernest Hemingway: ´Hills Like White Elephants´, novelle, 1927
5) Ernest Hemingway: ´Mr and Mrs Elliot´, novelle 1924
6) Raymond Carver: ´Popular Mechanics´, novelle: 1988
7) Raymond Carver: ´The Idea´, novelle: 1981

Gennemgået grammatik:
1) Kongruens - herunder eksistentialis og kollektiver.
2) Repetition af basisgrammatik.

Omfang: 65 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minimalisme 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Female Aspects of India (EKSAMEN)

Female Aspects of India

Forløbets formål er at sætte fokus på et engelsksproget landområde og give eleverne kendskab til og forståelse af komplekse problemstillinger i dette land. Der er særligt fokus på kvindens rolle i samfund og familieliv, hvor temaerne vil være: arrangerede ægteskaber, kønsselektion, børnevielser, medgiftproblematik og voldtægtsproblematik. Forløbet indledes med faktuelle tekster om landets historie og kultur samt en introduktion til kastesystemet. Forløbet har fokus på mundtlighed via diskussion og stillingtagen. Gennem hele forløbet trænes desuden de analytiske færdigheder, udvælgelse og brug af citater samt perspektivering.

Læste tekster:
1) Emerging India: ´India at a Glance´, historisk materiale: 2004
2) Emerging India: ´The Caste System´, baggrundsmateriale: 2004
3) Times of India: Teenage Lovers Hanged in Public´, artikel: 2003
4) Times of India: Nine More Held for Hanging of Teenage Lovers´, artikel: 2003
5) Urvashi Butalia: ´Blood´, essayistisk fremstilling: 1997
6) Ian MacKinnon: ´The Rare Woman´, artikel: 2002
7) Anil Ananthaswamy: ´Till Death Us Do Part´, artikel: 2002
8) Shama Futehally: ´The Meeting´, novelle: 1992
9) Anjana Appachana: ´Her Mother´, novelle: 1992


Supplerende materiale:
1) Klip om ´The Partition of India´
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=w_FSUcZfcx0

2) Klip om kvinders rolle i det Indiske samfund
https://www.youtube.com/watch?v=XtHgTf67hzc


Gennemgået grammatik:
1) Repetition af basisgrammatik.

Skriftlige foki:
1) Træning af analyse af non-fiktion
2) Opbygning af et essay
3) Brug af citater og referencer
4) Formalia og layout for et essay.

Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning - fiction 10-11-2024
Non-fiktion 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 War (EKSAMEN)

Dette forløb har fokus på analyse af digte og sange.
Der arbejdes med digte fra WW1 og anti-war song fra Vietnamkrigen.
Der suppleres med baggrundsviden omkring de to krige i fokus til at skabe forståelse for de analyserede tekster.

Arbejdsformerne er primært gruppe- og pararbejde, der skal skabe ansvar og forpligtelse hos eleverne. Samtidig er dette emne tungt analytisk, hvorfor eleverne skal bruge hinanden til at sparre og hjælpe hinanden.

For også at træne formidling og sprogbrug er der lagt en fremlæggelse ind omkring Vietnamkrigen, der både inkluderer research af noget historisk baggrund og analyse af en anti-warsong.


Kernestof:

- Smith, Jade F., Using Flags to Focus on Veteran Suicides (artikel, New York Times, 27. 3. 2014, adresse: http://www.nytimes.com/2014/03/28/us/using-flags-to-focus-on-veteran-suicides.html?_r=0)

- O’Brien, Tim, Speaking of Courage (novelle, 1990)

- Gurney, Ivor, To His Love (digt, 1917)

- Sassoon, Siegfried, To Any Dead Officer (digt, 1917)

- Owen, Wilfred, Futility (digt, 1918)


Supplerende stof:
- Sainte-Marie, Buffy, Universal Soldier (sangtekst, 1964)

- Dire Straits, Brothers in Arms, (sangtekst, 1985)

- Bush, Kate, Army Dreamers (sangtekst, 1980)

- Country Joe and the Fish, I Feel Like I’m Fixin’ to Die (sangtekst, 1967)

- Starr, Edwin, War (sangtekst, 1969)

Internet research om WWII
Internet research om Vietnam War
Ordforrådsøvelser, bla. med brug af ordbogen.dk

Omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde