Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Mads Hvam Bjerregaard
|
Hold
|
2023 Sa/abc (1abc Sa, 2abc Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ulighed i velfærdsstaten (PBL)
I forløbet har vi undersøgt hvilke forskellige typer af ulighed der findes og hvordan man definerer dem. Vi har undersøgt årsager til ulighed og hvordan denne ulighed reproduceres. Vi har set på forskellige ideologiers holdninger til ulighed og om hvad man vil gøre ved ulighed. Desuden har vi undersøgt forskellige typer af velfærdsstater og undersøgt hvordan disse påvirker uligheden i et samfund.
Kernestof
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Begreber:
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Definition på fattigdom
Ulighed
Formellighed
Reellighed
Chancelighed
Resultatlighed
Socialklasser
Bourdieu
Kapitaler (økonomisk, kulturel, social, symbolsk) og Habitus
Social arv
Negativ social arv
Positiv social arv
Mønsterbrydere
Generationsmobilitet
Karrieremobilitet
Livsstil
Segmenter
Minervamodel
KRAM-faktorer
Residual velfærdsstat
Universel velfærdsstat
Selektiv velfærdsstat
Fordelingspolitik
Konservatisme
Socialisme
Liberalisme
Molins model
Rational Choice
Homo Oeconomicus
Pocketbook voting
Gruppemodellen
Velfærdstrekanten
Omfordeling vertikalt
Omfordeling horisontalt
Progressive skatter
Degressive skatter
Demografisk udfordring
Outsourcing
Forventningspres
Forsørgerbyrden
Konkurrencestat
De 7 økonomiske mål
Målkonflikter
BNP
Konjunktursvingninger
Det økonomiske kredsløb
Gini-koefficient
Omfordelingens effekt på gini
Skattens effekt på gini
Lorenzkurven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima og bæredygtighed (PBL)
Forløbet har omhandlet klimakrisen. Sammenhængen mellem vækst og CO2-udledning er undersøgt og der er set på forskellige muligheder for at nedsætte CO2-udledningen. Det tæller bl.a. ekspansiv- og kontraktiv finanspolitik, samt Kate Raworths ide om Doughnut-økonomi.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-
Kernestof
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Grundbog: Hasselbalch, M. og Helt Knudsen, M. Klima og bæredygtighed, I-bog Kapitel 3 og 4.
Co2 og BNP
Vækstøkonomi
Global handel
Earth Overshoot Day
Planetære grænser
Udbud og efterspørgsel
Markedsmekanismen
Økonomiske instrumenter
Strukturpolitik
Afgifter
- på produkter
- på Co2
Efficienstab
Eksternaliteter
Ekspansiv finanspolitik som løsning
Kontraktiv finanspolitik som løsning
Afkobling økonomi og co2
Vækst som løsning
Vækst som problemet
IPAT
Prisoners dilemma
Landenes interesser - realisme/idealisme
Lækage
Doughnut Økonomi - Kate Raworth
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klima og bæredygtighed 2
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-
Kernestof
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Grundbog: Hasselbalch, M. og Helt Knudsen, M. Klima og bæredygtighed, I-bog Kapitel 3 og 4.
Co2 og BNP
Vækstøkonomi
Global handel
Earth Overshoot Day
Planetære grænser
Udbud og efterspørgsel
Markedsmekanismen
Økonomiske instrumenter
Strukturpolitik
Afgifter
- på produkter
- på Co2
Efficienstab
Eksternaliteter
Ekspansiv finanspolitik som løsning
Kontraktiv finanspolitik som løsning
Afkobling økonomi og co2
Vækst som løsning
Vækst som problemet
IPAT
Prisoners dilemma
Landenes interesser - realisme/idealisme
Lækage
Doughnut Økonomi - Kate Raworth
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det splittede USA
Forløb der har ledt op til præsidentvalget i USA. Forløbet har arbejdet med identitet- og værdiforestillinger i USA. Der er arbejdet med den amerikanske drøm og ulighed i USA. Der er arbejdet med hvorfor det i dag er svært at opnå den amerikanske drøm og hvorfor inflation og den residuale velfærdsstat gør det svært at være middelklasse i dag. Både den økonomiske politik som Harris og Trump foreslog er undersøgt med fokus på inflation. Desuden har eleverne arbejdet med partierne demokraterne og republikanerne samt det amerikanske politiske system.
Grundbog: Brøndum, P. og Rasmussen, A. "USAs udfordringer" I-bog Columbus 2025 kapitel 1, 2 og 3.
Kernestof
dentitetsdannelse og socialisering
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Begreber
Den amerikanske drøm
Equality of opportunity versus equality of outcome
Gini-koefficient
Underklasse, Working poor, arbejderklassen, middelklassen, øvre middelklasse, overklassen
Ulighed i sundhed
Private sundhedsforsikringer
Amerikanske værdier
Forfatningen
Valgsystem
Flertalsvalg i kredse - Winner takes it all
Republikanere
Demokrater
Valgmænd
Senatet
Repræsentanternes hus
Kongressen
Præsidenten
USA er en føderation
Konkurrencedemokrati
Deltagelsesdemokrati
Eastons model
Integration - Salad Bowl og Melting Pot
Pluralistisk integration
Segregation
Assimilation
McElroys amerikanske værdiforestillinger
Hofstedes løgmodel
Hofstedes 6 faktorer
Amerikansk exceptionalisme
The Frontier-værdiforestillinger
Identitet - latino
Indvandrere
Immigrantsamfund
Købekraft
Inflation
Kernevælgere og marginalvælgere
Issuevoters
Downs model for vælgere og partier
Downs medianvælger teori
Rational choice teori
Michigan-modellen
Svingstater
Residual velfærdsstat
Trumpisme
MAGA-bevægelsen
Abort
Pro-Life/ Pro-Choice
Rustbæltet
Magtens tredeling
Kongressen - repræsentanternes hus og senatet
Præsidenten
Højesteret
Forfatningen
Det økonomiske kredsløb
Opgangskonjunktur
Nedgangskonjunktur
Finanspolitik - Kontraktiv og Ekspansiv
Inflation
BNP
Økonomisk vækst
Arbejdsløshed
Økonomisk globalisering
Eksport/import
Residual velfærdsstat
Stat
Marked
Civilsamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Politik
Grundlæggende teorier i politologi. Forløbet har primært fokuseret på skriftligt samfundsfag og den viden der er opnået her, er anvendt i de øvrige tematiske forløb.
Kernestof
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Ideologi
- Liberalisme
- Socialisme
- Konservatisme
Højre-venstre
Det politiske kompas
Værdipolitik
Fordelingspolitik
Politiske skillelinjer
Empirisk element, organisatorisk element, normativt element
Partiernes vælgere
Kernevælgere
Marginalvælgere
Mærkesager
Vælgeradfærd -
Downs model
Pocketbook voting
Rational Choice
Michiganmodellen
Issue voting
Partiadfærd:
Downs model
Molins model
Kaare Strøms partityper
Vote-seeking
Office-seeking
Policy-seeking
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EUs udfordringer
Undervisningsforløbet har taget sigte mod klassens studietur til Ungarn. Der er arbejdet med EUs historie og traktater, der gennem tiden har øget EUs integration. Her er anvendt tre integrationsteorier. Der er arbejdet med følgende cases i I-bogen "EUs udfordringer". Case 3.4 EU som handelspolitisk stormagt (aktualiseret ved Trumps handelskrig). Case 4.1 om samarbejde om flygtninge og migranter. Case 5.1 om EUs værdigrundlag med fokus på Ungarn som illiberalt demokrati.
Grundbog: Frederiksen, L. "EUs udfordringer" Columbus 2025 (I-bog) Kapitel 1, samt 2.1, 2.2, og 2.3 samt de ovenfor nævnte cases.
Kernestof
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Begreber:
Suverænitet
Suverænitet - Formelt og reelt
Overstatsligt samarbejde
Mellemstatsligt samarbejde
Københavner kriterierne
Liberalt demokrati
Illiberalt demokrati
Harmonisering
Direktiver og forordninger
Schengen
EUs mål; Fred, Fælles værdier og Fri bevægelighed
Integration i bredden og i dybden
EUs indre marked
Schengen
Ministerrådet
Europaparlamentet
Domstolen
Kommisionen
Dobbelt kvalificeret flertal
Flygtningekrisne i EU
Push-pull
Dublinforordningen
Europæisk integration
Integrationsteorier - funktionalistisk - intergovermentalisme - føderalisme
Spillover
Frontex
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kriminalitet
Vi har undersøgt hvilke baggrunde kriminelle statistisk kommer fra. Derudover er følgende teorier om hvorfor nogle bliver kriminelle anvendt; Merton, Hirsci, Sutherland, SNAP, Honneth og Meffesoli. Som case er der hovedsageligt fokuseret på den svenske bandekrig.
De politiske skillelinjer i værdipolitik ift. straf og forebyggelse.
Derudover har vi undersøgt hvorfor samfundet straffer.
Kernestof
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Fagbegreber
- Fire typer af kriminalitet: ejendomskriminalitet, voldskriminalitet, seksualforbrydelser og anden kriminalitet. Ny type for kriminalitet er it-kriminalitet.
- Kriminalitetens udvikling, opportunitet og mørketal.
- Herunder social arv og social mobilitet. Opdragelsens betydning for kriminel udvikling (fire opdragelsesformer; Den iagttagende laissez faire, den demokratiske, den autoritære, forsømmeligheds-laissez faire).
- Etnicitet og kriminalitet. Parallelsamfund.
- Hvor starter den kriminelles adfærd? Socialisation, primær, sekundær, internalisering og imitation. Livstilskriminelle og engangskriminelle.
- SNAP-modellen, årsager til kriminelle handlinger.
- Robert Mertons årsagsforklaringer, hvorfor begår nogle individer kriminalitet?
- Edward Sutherland, hvordan lærer nogle individer at begå kriminalitet?
- Travis Hirschi: social kontrol og kriminalitet som et fejlslag.
- Axel Honneth: behovet for anerkendelse i den retslige, den private og den solidariske sfære.
- Michel Maffesoli: Teorien om neostammer
- Magtens tredeling
- Straf, forebyggelse og resocialisering.
• Den nyttige straf (Immanuel Kant) vs. den retfærdige straf og utilitarisme
- De politiske partiers holdning til straf og resocialisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433128003",
"T": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433128003",
"H": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433128003"
}