Holdet 2024 bi/1d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Pernille Bærentsen Justesen
Hold 2024 bi/1d (1d bi, 1d bi øv-1, 1d bi øv-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det første liv
Titel 2 Sundt liv - kost og motion
Titel 3 Nyt liv - Genetik
Titel 4 Ungdomsliv - sexologi
Titel 5 Liv i vandløbet - økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det første liv

Læst stof:
Biologi i udvikling s. 14-16, 17-21, 222-227, 230-235

VI HAR ARBEJDET MED:
- Eukaryote og prokaryote celler
- Membranprocesser: Aktiv og passiv transport, osmose
- Evolutionsteorien
- Naturlig selektion
- Princippet bag artsdannelse

ØVELSER:
- Osmose i kartoffelceller
- Taksonomi med Haribo
- Evolution byttedyr - rovdyr.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sundt liv - kost og motion

Kernestof:
Biologi i udvikling s. 75-82, 86-92, 95-97, 103-118

VI HAR ARBEJDET MED:
- Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner og fedt:
      - Kulhydrater (mono- di- og polysakkarider)
      - Proteiner (essentielle- og ikke essentielle aminosyrer)
      - Fedt (mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer)
- Fordøjelsessystemet (funktion af mund, spiserør, mave, bugspytkirtel, tyndtarm, tyktarm)
- Enzymer
- Optagelse af næringsstoffer gennem tyndtarmvæggen
- Blodsukker/variation i blodsukkerkoncentration (hurtige og langsomme kulhydrater, glykæmisk indeks GI)
- Kondition/kondital
- Aerob og anaerob energiproduktion
- Blodkredsløbet
- Opbygning og funktion af lunger og hjerte
- Kroppens blodkarnet (arterier og vener)
- Blodtryk

ØVELSER:
Fordøjelse af fedt - Lipase (journal)
Måling af blodsukker (journal)
Bestemmelse af konditallet via en steptest (rapport)
Måling af blodtryk (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyt liv - Genetik

Kernestof:
Biologi i udvikling s. 169-189-194 + 196-203

SUPPLERENDE MATERIALE:
From DNA to protein - 3D

VI HAR ARBEJDET MED:
- Kromosomer
- Somatiske celler
- Kønsceller (diploide og haploide)
- Autosomer
- Kønskromosomer
- Karyotype
- DNAs opbygning
- Cellens livscyklus (vækstfase, den funktionelle fase, replikationsfasen, kontrolfasen, celledelingsfasen
- DNA-replikation
- Celledeling (mitose)
- RNAs opbygning
- Proteinsyntesen (transkription og translation)
- Kønscelledannelse (meiose)
- Zygote
- Kromosomtalsmutationer
- Genmutationer:
      - punktmutationer
      - længdemutationer
- Mutagener
- Gener:
      - allel
      - domonant/recessiv allel
      - genotype
      - fænotype
      - homozygot/heterozygot
- Krydsningsskemaer
- Blodtyper:
      - AB0-systemet
      - Rhesussystemet
- Stamtavler:
      - autosomale egenskaber (dominante og recessive)
      - kønsbundne egenskaber

ØVELSER:
- Genetik-papirleg (det centrale dogme)
- Blodtypebestemmelse
- Gelelektroforese (laktoseintolerans)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ungdomsliv - sexologi

Kernestof:
Biologi i udvikling s. 133-155
Biologi til tiden s. 65-68 + 70-72

VI HAR ARBEJDET MED:
- Sekundærer kønskarakterer
- Hormoner (herunder kønshormoner)
- Positiv- og negativ feedback
- Mandens kønsorganer
- Produktion af sædceller
- Kvindens kønsorganer
- Menstruationscyklus
- Fertilitet
- Befrugtning og fosterudvikling
- Prævention
- Kønssygdomme
- Bakterieceller og bakterievækstkurven

ØVELSER:
Smittespredningsøvelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Liv i vandløbet - økologi

Kernestof: Biologi i udvikling s. 23-37 + 51-64 + 67-73

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Fotosyntese og respiration forklaret. Hvornår på døgnet foregår der fotosyntese og respiration?
https://www.youtube.com/watch?v=MaQUnnoKfVM&list=PL69sEo5sIn-WMMgm1QB6KBW_0xs7U3oXA&index=3&t=65s

- Derfor er CO2 den vigtigste drivhusgas:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-er-co2-den-vigtigste-drivhusgas#!/

- Hvorfor udrettes vandløb. Hvorfor er naturligt vandløb godt?:
https://www.youtube.com/watch?v=FpZVVEjFhv0

- Gylleudslip i Salling:
https://www.tvmidtvest.dk/skive/landmand-efter-gylleudslip-i-salling-frygter-for-miljoeet-og-forholdet-til-naboerne

Klimaberegner:
-  https://ve.dk/klimaberegner/

VI HAR ARBEJDET MED:
- Fotosyntese
- Respiration
- Fødekæde
- Økologisk fodaftryk
- Nedbrydning
- Gæring
- Carbons kredsløb
- Drivhuseffekt
- Nitrogens kredsløb
- Konkurrence (intra- og interspecifik)
- Naturligt vs. reguleret vandløb
- Abiotiske faktorer
- Planter, alger og bakterier i vandløbet
- Dyr i vandløbet
- Tilpasninger
- Bestemmelse af vandløbskvalitet.
- Forurening af vandløb

ØVELSER:
- Fotosyntese/respiration i spinat
- Vandløbsundersøgelse (evt. mundtlig aflevering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer