Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Pernille Bærentsen Justesen
|
Hold
|
2024 bi/1d (1d bi, 1d bi øv-1, 1d bi øv-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det første liv
Læst stof:
Biologi i udvikling s. 14-16, 17-21, 222-227, 230-235
VI HAR ARBEJDET MED:
- Eukaryote og prokaryote celler
- Membranprocesser: Aktiv og passiv transport, osmose
- Evolutionsteorien
- Naturlig selektion
- Princippet bag artsdannelse
ØVELSER:
- Osmose i kartoffelceller
- Taksonomi med Haribo
- Evolution byttedyr - rovdyr.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sundt liv - kost og motion
Kernestof:
Biologi i udvikling s. 75-82, 86-92, 95-97, 103-118
VI HAR ARBEJDET MED:
- Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner og fedt:
- Kulhydrater (mono- di- og polysakkarider)
- Proteiner (essentielle- og ikke essentielle aminosyrer)
- Fedt (mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer)
- Fordøjelsessystemet (funktion af mund, spiserør, mave, bugspytkirtel, tyndtarm, tyktarm)
- Enzymer
- Optagelse af næringsstoffer gennem tyndtarmvæggen
- Blodsukker/variation i blodsukkerkoncentration (hurtige og langsomme kulhydrater, glykæmisk indeks GI)
- Kondition/kondital
- Aerob og anaerob energiproduktion
- Blodkredsløbet
- Opbygning og funktion af lunger og hjerte
- Kroppens blodkarnet (arterier og vener)
- Blodtryk
ØVELSER:
Fordøjelse af fedt - Lipase (journal)
Måling af blodsukker (journal)
Bestemmelse af konditallet via en steptest (rapport)
Måling af blodtryk (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-82, 86-92, 95-101, 103-120, 125-126
-
Natascha, Freja D, Freja V og Katrine skal faste fra kl. 20 onsdag aften og ind til øvelsen.
-
Resultater steptest
-
Mål din hvilepuls når du vågner om morgenen. Sæt et ur til 30 sekunder og tæl dine pulsslag på halsen eller håndleddet. Noter tallet et sted du kan huske - vi skal bruge det i afleveringen.
-
Medbring tøj i kan bevæge jer i. Steptesten varer ca. 6 min.
-
HUSK BOGEN...!!!
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyt liv - Genetik
Kernestof:
Biologi i udvikling s. 169-189-194 + 196-203
SUPPLERENDE MATERIALE:
From DNA to protein - 3D
VI HAR ARBEJDET MED:
- Kromosomer
- Somatiske celler
- Kønsceller (diploide og haploide)
- Autosomer
- Kønskromosomer
- Karyotype
- DNAs opbygning
- Cellens livscyklus (vækstfase, den funktionelle fase, replikationsfasen, kontrolfasen, celledelingsfasen
- DNA-replikation
- Celledeling (mitose)
- RNAs opbygning
- Proteinsyntesen (transkription og translation)
- Kønscelledannelse (meiose)
- Zygote
- Kromosomtalsmutationer
- Genmutationer:
- punktmutationer
- længdemutationer
- Mutagener
- Gener:
- allel
- domonant/recessiv allel
- genotype
- fænotype
- homozygot/heterozygot
- Krydsningsskemaer
- Blodtyper:
- AB0-systemet
- Rhesussystemet
- Stamtavler:
- autosomale egenskaber (dominante og recessive)
- kønsbundne egenskaber
ØVELSER:
- Genetik-papirleg (det centrale dogme)
- Blodtypebestemmelse
- Gelelektroforese (laktoseintolerans)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ungdomsliv - sexologi
Kernestof:
Biologi i udvikling s. 133-155
Biologi til tiden s. 65-68 + 70-72
VI HAR ARBEJDET MED:
- Sekundærer kønskarakterer
- Hormoner (herunder kønshormoner)
- Positiv- og negativ feedback
- Mandens kønsorganer
- Produktion af sædceller
- Kvindens kønsorganer
- Menstruationscyklus
- Fertilitet
- Befrugtning og fosterudvikling
- Prævention
- Kønssygdomme
- Bakterieceller og bakterievækstkurven
ØVELSER:
Smittespredningsøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433128451",
"T": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433128451",
"H": "/lectio/1285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73433128451"
}