Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Pia Kamilla Børglum
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Familierelationer
Titel 2 2: Retorik & argumentation
Titel 3 3: Minimalisme i litteraturen+værk
Titel 4 4: Tv-satire
Titel 5 5: DHO: det moderne & det folkelige gennembrud
Titel 6 6: Ny dansk litteratur: "Nye rejsende" (værk)
Titel 7 7: Dokumentarfilm: Testamentet (værk)
Titel 8 8: Intro til den reflekterende artikel
Titel 9 9: Middelalderlitteratur: slægt, ære & hævn
Titel 10 10: Manderollen i dag
Titel 11 11: Bavian - værklæsning
Titel 12 12: Oplysningstid, romantik & romantisme
Titel 13 13: Storby & provins
Titel 14 14: Kvindernes stilling i DMG (+ værk)
Titel 15 15: Realisme & modernisme (+værk)
Titel 16 16: Tv-nyhedsjournalistik (+værk)
Titel 17 16: Repetition
Titel 18 17: Skriftlig dansk, eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 2: Retorik & argumentation

Vi arbejder i dette forløb med retorik og argumentation + arbejde med skriftlighed (den debatterende artikel)

Tekster:
- Dronningens nytårstale 2022
- Dronningens nytårstale 2023
- Nytårstale af Maj My Midtgaard Humaidan (forfatter til "Ærømanifestet") i Deadline, DR2 (om indretning af livet og samfundet)
- Økonomiprofessor Nina Smith (om deltidsarbejde, familieliv og velfærdssamfundets overlevelse - stilles op over for Maj Mys synspunkter)




Sekundærtekster:
Håndbog til dansk: "Argumentation" s. 157-167
Video om retoriske virkemidler v. lektor Søren Vrist Christensen

Kernestof jf. læreplanen:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: Minimalisme i litteraturen+værk

Vi arbejder i dette forløb med minimalisme i litteraturen med fokus på Helle Helles forfatterskab. I forløbet arbejder vi endvidere med remediering (fra novelle til kortfilm.

Primær litteratur (kernestof):
Helle Helle: novellen "Mere kaffe?"
Helle Helle: novellen "En stol for lidt"
Helle Helle:  romanen "Rødby-Puttgarden" (værklæsning)
Raymond Carver: novellen "Naboer" - international litteratur

Sekundær litteratur:
Film om minimalismen med lektor Søren Vrist Christensen
Portrætfilm: Interview med Helle Helle om tematikker i hendes litteratur + om hendes forfatterskab som helhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Tv-satire

Specialestuderende Camilla fra AAU underviser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5: DHO: det moderne & det folkelige gennembrud

Dette forløb fungerer som optakt til DHO. Fokus er på det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud.



Det moderne gennembrud:  
Pontoppidan: "Ane-Mette"
E. Henningsen: "Barnemordet" (maleri)
Brendekilde: "Udslidt" (maleri)

Eleverne har arbejdet med at tilegne sig og videreformidle viden om det moderne gennembrud via grafisk facilitering.

Det folkelige gennembrud:
Aakjær: "Jens Vejmand"
Nexø: Uddrag af romanen "Pelle Erobreren"
Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)"
U.P. Overby: "Snart dages det, brødre" (arbejdersang)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6: Ny dansk litteratur: "Nye rejsende" (værk)

Vi arbejder med genrehybriden/digt-romanen "Nye rejsende" (2017) af Tine Høeg. I forløbet har vi fokus på litteraturanalyse, sproglig analyse og fortolkning. Derudover indgår der kreative skriveøvelser, hvor eleverne selv prøver kræfter med Tine Høegs sproglige stil og opstilling af teksten på verslinjer samt reflekterer over virkningen heraf.

Primærlitteratur:
Tine Høeg: "Nye rejsende" (2017)

I forløbet arbejder vi med:
- Litterær analyse, herunder analyse og diskussion af genren
- Sproglig analyse (ordklasser, ordvalg, sætningsstruktur, stil)
- Parateksten (herunder periteksten og epiteksten) og de forventninger, parateksten skaber hos læseren
- Kreativ skrivning: kopier den sproglige stil + opsætningen af teksten

En skriftlig aflevering er tilknyttet til forløbet.

Kernestof jf. læreplanen:
- Værklæsning (roman)
– tekster fra 2000-tallet
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7: Dokumentarfilm: Testamentet (værk)

Om analyse af dokumentarfilm, herunder fiktionskoder og autenticitetsmarkører, filmiske virkemidler samt dokumentarfilmtyper.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8: Intro til den reflekterende artikel

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9: Middelalderlitteratur: slægt, ære & hævn

Dette forløb omhandler skæbne, slægt, ære & hævn. Vi har fokus på middelalderlitteratur i form af folkeviser og folkeeventyr.

(Syrebadsteknik, formelsprog, klippeteknik, flade personer vs. runde personer)

Primærlitteratur:
- Ebbe Skammelsøn
- Germand Gladensvend
- Prinsessen på glasbjerget,

Sekundærlitteratur:  
- Kapitlet "1000-1536: Middelalderen" fra bogen "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" s. 10-11m + s. 25-28 m + s. 30-32
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10: Manderollen i dag

Tekster:
- Anders Haahr Rasmussen: Tale ved mændenes internationale kampdag 2019, bragt i P1 morgen d. 19/11 2019
- Tobias Rahim: "Når mænd græder", 2022 (sangtekst)
- DR2-serien: "Ditlev Tamm - professor på høje hæle", 2022 (1. episode)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11: Bavian - værklæsning

I dette forløb har eleverne læst novellesamlingen "Bavian" og arbejdet i grupper med hver sin novelle; eleverne har analyseret novellen og efterfølgende udarbejdet et oplæg indeholdende undervisningssekvenser. Dvs. at eleverne både har trænet deres analysefærdigheder og formidlingsevne, ligesom de har opnået erfaringer med at arbejde didaktisk med stoffet. (Info til eleverne: didaktik: disciplin inden for pædagogik som beskæftiger sig med hvordan man bedst underviser. Kilde: ordnet.dk).

Primærlitteratur:
Novellesamlingen "Bavian" af Naja Marie Aidt" (2006)

I forløbet har der været særligt fokus på følgende noveller fra novellesamlingen:

"Slik"
"Bulbjerg"
"Tur i bil"
"Solbær"
"Bryllupsrejse"
"Stjernehimmel"
"Søndag"
"Hun græder ikke"

Kernestof jf. læreplanen:
– tekster fra 2000-tallet
- værklæsning (novellesamling fra 2000-tallet)
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12: Oplysningstid, romantik & romantisme

Litteraturhistorisk forløb

Fokus på læsning af skønlitteratur i et historisk perspektiv, analyse af skønlitteratur samt bevidsthed om analysemetode: nykritik (nærlæsning) vs. biografisk læsemetode (brugt i forhold til Blichers digt "Sig nærmer tiden").

PRIMÆRTEKSTER:
Oplysningstid:
Holberg: Epistel 91 om kaffedrikning

Romanikkens forskellige strømninger:
Nyplatonisme:
Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

Universalromantikken:
H. C. Andersen: "Klokken"

Nationalromantikken:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Udvalgte landskabsmalerier (guldaldermalerier)

Romantisme:
Aarestrup: "Paa Sneen"
Blicher: "Sig nærmer tiden"

Biedermeier-kultur:
Udvalgte malerier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 13: Storby & provins

Litterært og mediemæssigt perspektiv

Tematisk forløb som drejer sig om livet forskellige steder i Danmark med fokus op storbyen og provinsen. Vi arbejder både med medietekster (tv-dokumentar) og skønlitterære tekster (noveller & digte).

Primærtekster:
- Helle Helle: "Der er ikke noget nyt" (1996)
- "Prinsesserne fra blokken" sæson 1, episode 2, "...8 år senere" episode 1
- Leif Panduro: "Uro i forstæderne"
- "På røven i Nakskov", episode 1
- Uddrag af novellen "Signalet"
- Dan Turéll: "Til storbyens pris"
- Emil Bønnelycke: "Gaden"
- DR-dokumentaren "Christianias børn - skyggesiden af eventyret"


Sekundærtekster:
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=3s
- Dansk og historie: kapitlet "Storbyen" (uploadet dokument)
- Dansk og historie: kapitlet "Provinsen" (uploadet dokument)
- Filmcentralen: Filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Vi arbejder med:
- analyse af digte, noveller, uddrag af roman, tv-serier, spillefilm.
- begreberne denotation og konnotation
- billedsprog (metafor, personifikation, besjæling, sammenligning)
- minimalisme i litteraturen (Helle Helle)
- kreativ skrivning: skriv en minimalistisk novelle

En skriftlig aflevering er tilknyttet forløbet

Kernestof jf. læreplanen:
- visuelle udtryksformer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Førskrivningsopgave Signalet 30-09-2024
LL: analyserende artikel 02-10-2024
Færdig opgave om "Signalet" 10-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 14: Kvindernes stilling i DMG (+ værk)

PERSPEKTIV
Litterært perspektiv

INTRODUKTION
I dette forløb er fokus på kvinderollen, seksualitet og kvindernes stilling i samfundet under det moderne gennembrud.

KERNESTOF

Primærtekster:
Skram: "Constance Ring" (uddrag)
Bang: "Den sidste balkjole"
Ibsen: dramaet "Et dukkehjem" , 1879 (værklæsning)
Tv-teateropsætningen af "Et dukkehjem" fra 1974 med Ghita Nørgaard (00:00-00:30 + 1:20:30-1:45:44):
https://www.dr.dk/drtv/program/et-dukkehjem_442945
Korfilmen "Nora: a short film responding to Henrik Ibsen's "A Doll's House"":
https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering & refleksionsskrivning 14-11-2024
Førskrivning debatterende artikel 29-11-2024
Debatterende artikel 19-12-2024
3a DA Terminsprøve 21-01-2025
Refleksionsskrivning 24-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 15: Realisme & modernisme (+værk)

LITTERATURHISTORISK FORLØB
Realisme & modernisme

PERSPEKTIV
Litterært og sprogligt perspektiv.

INTRODUKTION
I dette litteraturhistoriske forløb arbejder vi realistiske og modernistiske tekster fra det 20. årh.

I forløbet opnår eleverne bl.a. kendskab til karakteristika v. hhv. realistisk og modernistisk litteratur, ligesom tekstanalytiske færdigheder trænes, og der arbejdes både med næranalyse (nykritisk metode), biografisk læsemetode og historisk læsning.

Derudover arbejder eleverne som en del af forløbet med omlagt skriftlighed for at træne deres skriftlige udtryksfærdigheder.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF
Primærtekster

Tidlig modernisme:
Johannes V. Jensen: "På Memphis station" (1906)
Broby-Johansen: digtsamlingen "BLOD", 1922 (værk, ekspressionisme)
Selma Lagerlöf: "Dagen svalnar mot kvällen" (1916), svensk

Karen Blixen: "Ringen"

Efterkrigstiden: skæbne & valg - 1950'erne:
Martin A. Hansen: "Roden" (1955) (Heretica-modernisme, kristen eksistentialisme)

60'er-modernisme:
Konfrontationsmodernisme (lyrik):
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960)
Prosaen i 60'erne:
Seeberg: "Patienten" (1962)

Sekundærtekster:
Brug litteraturhistorien:
- "Oplysningen: fornuftens tidsalder", i-bog
- "1800-tallet - en kaotisk tidsalder" i-bog
- "Biedermeier: enhedskultur og idyl" i-bog
Kjær-Hansen m.fl: Litteraturen på langs og på tværs, Systime 2012-2013: "1890-2000: Modernisme og realisme" (udleveret bog):
- s. 122-126 (Første verdenskrig og ekspressionisme)
- kompendium om modernisme og realisme
- PowerPoint-præsentation om modernisme og realisme
- PowerPoint-præsentation om litteraturen i 1900-tallet
Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015-2017), 4. udgave, Systime:
- s. 42-43 (Tid og miljø)
- s. 44-45 (Personkarakteristik)
- s. 54- 60 (Fortæller)
- s. 61-65 (Fremstillingsformer)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 16: Tv-nyhedsjournalistik (+værk)

PERSPEKTIV
Mediemæssigt perspektiv

INTRODUKTION
Der er i dette forløb fokus på, at eleverne skal opnå kendskab til og analysefærdighed inden for tv-nyhedsformidling. I forløbet har vi arbejdet med følgende:  

Analyse af tv-nyhedsindslag:
- nyhedsindslagets opbygning
- brugen af fremstillingsformer
- Kildetyper
- studieværtens, journalisternes og de interviewedes roller.
- vinkling af nyhedshistorien
- nyhedskriterier
- nyhedstrekanten (den omvendte nyhedstrekant)

I forbindelse med forløbet har vi været på ekskursion til TV2 Nord, hvor vi både har hørt om dagligdagen på virksomheden og om, hvordan nyhedsafdelingen arbejder med at udvælge og formidle nordjyske nyheder til nordjyderne - og resten af verden. Vi fik ligeledes indblik i, hvilke medieplatforme virksomheden formidler deres nyheder på.

I forløbet er vi afslutningsvis kort kommet omkring avisjournalistik, herunder avistyperne, stof- og samfundsområder, de fem nyhedskriterier, kilder, vinkling og nyhedsgenrerne.

FAGLIGE MÅL
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier (her: fjernsynsmediet & på nettet)
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

KERNESTOF
Primærtekster:
- 18.30-TV-avisen på DR d. 13. marts 2024.
- Indslaget "Succesforsker: Kvinden bag nyt slankemiddel" fra DR Nyhederne. DR1, 24. marts 2015. Produceret af DR - Danmarks Radio.
-Nyhedsindslag om slankemidlet Wegovy: "Caspers vilde forvandling - men ikke alle jubler over populært slankemiddel" d. 19. dec. 2023, TV2 Kosmopol:
https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/caspers-vilde-forvandling-men-ikke-alle-jubler-over-populaert-slankemiddel (nyhedsindslaget findes under arriklen)
- Nyhedsindslaget "Tredje limfjordsforbindelse" på TV2 Nord 19.30-nyhederne d. 14. maj 2024:
https://www.tv2nord.dk/nyheder/14-05-2024/1930/1930-14052024

Sekundærtekster:
- Kapitlet "Nyheder" fra i-bogen "Den iscenesatte virkelighed - fra nyheder til reality" af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe, Systime 2022
- Kompendium om nyhedsformidling
- PowerPoint-præsentation om tv-nyhedsformidling og nyhedskriterier. Tager afsæt i kapitlet "Nyheder" fra i-bogen "Den iscenesatte virkelighed"
- PowerPoint-præsentation om tv-nyheder, kilder, roller og opbygningen. Tager afsæt i kapitlet "Nyheder" fra i-bogen "Den iscenesatte virkelighed"
- PowerPoint om avisnyhedsjournalistik med afsæt i kapitlet "Avisjournalistik" s. 198-213 fra Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (2015-2017), Systime.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 16: Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 17: Skriftlig dansk, eksamen

Eleverne må benytte sig af følgende hjælpemidler på nettet:

http://ordnet.dk/ddo
http://ordnet.dk/ods
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
https://www.ordbogen.com/da/
https://synonymet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://abc.ordbogen.com/

Filmcentralen, om filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Eleverne må klikke på fanerne, der beskriver de forskellige filmiske virkemidler:
-Billedbeskæring
-Billedkomposition
-Billedstil
-Farver
-Filmisk tid
-Kamerabevægelser
-Kameravinkler
-Klipning
-Lyd
-Lys
-Musik
-Objektiv og subjektiv synsvinkel

Minlæring:
https://app.minlaering.dk/bog/45

Eleverne må klikke på fanerne under minlæring.dk. Siderne om eksamensgenrerne kan tilgås her:

Den analyserende artikel:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60634

Den debatterende artikel:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60635

Den reflekterende artikel:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60636




HUSK MAN SKAL HAVE LINKENE SOM FAVORITTER ELLER SKRIVE DEM DIREKTE IND. MAN MÅ IKKE GOOGLE EFTER DEM ELLER HENTE DEM I LECTIO.

Øvrige links, som fremgår af undervisningsbeskrivelsen, som kan downloades, skal downloades. Det vil sige, man skal downloade artikler, opslag i leksika og lignende (udskriv som pdf). Man må selvfølgelig heller ikke gå på OneNote, Lectio, GoogleDocs - dokumenter herfra skal downloades på forhånd.

Al anden internetadgang er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer